rtm:n onnellinen omistaja???

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
punanetupa
Jäsen
Jäsen

rtm:n onnellinen omistaja???

Viesti Kirjoittaja punanetupa »

Kerron vähän itsestäni,että kui tässä näin kävi,että olen yhtäkkiä oman rmtalon omistaja.
Kun viimeksi tein kerrostalo remppaa,päätin etten enää ikuna ota pensseliä käteen....nii kova homma oli jo yksin tehdä kerrostalo remppa...neljä huonetta ja keittiö.Muksuille piti saada oma huone ja tietty itelle myös.Kun pääsin siitä eroon....nii asuin vuokralla tosi tyytyväisenä...pieni vuokra,kämppä melkein keskellä kaupunkia ja kaikki palvelut lähellä ja rahaa jäi käteenki.
....sitten perikunta yritti myydä rmtaloa,mutta kukaan ei sitä halunnut,vaikka talo on ihan ihana,vaikka kellariin tuli vettä ja sauna oli aivan hirvee.....lastulevyä ja muovilattiaa ja kosteusvaurioita.oli pakko ostaa se itte,ku ei voinu ihan ilmaiseksikaan myydä......ja itse en ollut kiinnostunu koko paketista alkuun.....Mutta toisin kävi.Luoja oli tarkoittanut talon mulle ja nyt sitten olen sudin jatkeena varmaan loppuelämäni.Joten ymmärtänette jos välillä tarviin jotain neuvoja ......kun tämä kaikki on mulle ihan uutta ja mitä olen tätä foorumia selannut....niin kaikenmaailman rossipohjat ja rivinteeraukset....ikinä kuullu...ja nyt tarttis tietää...mitä tehdä ja miten .....esmerkiks salaojitus...ihan hepreaa vieläkin vaika olen lukenut kyseisestä aiheesta jo paljonkin.
Joten kiitollisuudella otan vastaan kaikenlaisia neuvoja a:sta ÖÖhön jos vaan viitsitte kirjoittaa.Tarjoon pullakahvit sitten kaikille ku talo on valmis.....voitte tulla pälllisteleen,mitä sinkkunainen on saanu aikaseks.
Modeemi1
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Modeemi1 »

No josko nyt sitten asustelet ja kattelet taloasi vuoden verran niin sillä selviää ne ensimmäiset remonttikohteet. Me ollaan asuttu nyt n. 5kk omassa ja seurailtu mitä kaikkea ilmenee mitään vakavaa ei olla löydetty.
Ainahan sitä kaikenlaista pientä laitettavaa kyllä löytyy.
Onkos sulla paljonkin siellä remonttia?
punanetupa
Jäsen
Jäsen

Kiitos viestistä
Olen ajatellut tehdä niin vähän kuin mahdollista tällai alkuun.Pakolliset remontit kuten salaojitus,sauna ja kellari täytyy laittaa uusiks.Kellariin tulee nytkin koko ajan vettä joten kun tietäisi oikean tavan tehdä salaojitus sillai,että siihen ei menisi valtavasti rahaa.....koska olen ymmärtänyt ,että sen voi tehdä monella tapaa .....ja siinä se pulma sitten onkin....että millai?
Pintaremontti täytyy myös tehdä koko taloon,koska siitä on noin kolkyt vuotta ja enemmänkin kun siihen on pintoja laitettu.Mutta muuteen haluaisin säilyttää siinä vanhanajan tunnelman tekemättä mitään radikaaleja muutoksia....silleen sellane talo,et siellä aika pysähtyy...ja sen myötä minäkin.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Naapurissa nuori isäntä kaivoi käsin talon seinän vierustat.
Hyvin kapean "ojan". Lapiolla :shock:
Savimaahan alunperinkin kaivettu vain juuri talon kokoinen monttu,
soraa ei ollut paljoa yli puolta metriä seinän vieressä
eli todella pystysuoran seinämän pystyi tekemään saveen,
ei lossannut kuten hiekka tekee.
Lossaaminen voi oikeesti olla vaarallista...
Ihan täyskorkea kellari siinäkin talossa...
Taloa kiertämään uudet salaojat.
Meni siinä yksi kesä kokonaan...

Hintaa tulee ainakin näistä:
-Salaojaputket
-Salaojien tarkistuskaivot
-Kokoojakaivon osat
-Pumppu, jolla kokoojakaivon saa tyhjennettyä tarpeen mukaan
-Hiekka, murske tms, jolla kaivamasi kaivanto täytetään...

Vielä täytyy miettiä mitä laitat talon betoniseinää vasten
ennenkuin peität salaojat hiekalla...
Näiltä sivuilta löytyy siihen useammanlaisia ehdotuksia :wink:
Naapuri laittoi "näppylälevyn" betonia vasten,
mutta lueskeltuani täällä,
laittaisin itse Fuktisolia.
Se eristää ja hengittää ja kuivattaa.
Olenkohan ymmärtänyt oikein?
Korjatkaa ja lisätkää kokeneemmat :-D
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
punanetupa
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksestasi

Tämä vastaus oli sitä mitä olen odottanutkin.....kiitos.Olen nimittäin ajatellut mielessäni,että miten ne ennen vanhaan teki salaojia kun puskutraktoreita ei ollu.Ja ajattelin,että jos sen vaan voi tehdä lapiolla niin mitään puskutraktoria en ota pilaamaan mun hienoo puutarhaa ja muutenki maksaa hunajaa....
Joten kesällä sitten lapion jatkeena....ihan hyvää treeniä ilmaiseksi :-D .
Siihen seinään olen ajatellut just sitä f:llä alkavaa en nyt muista nimeä.Uskon,että sitte jos vielä saa jonkun neuvoon,kui se oja tulee kaivaa niin kyl se sitte siitä :)
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Hyviä rakennekuvia ja vinkkejä sekä sitä F:llä alkavaa saa täältä:

http://www.malander.fi
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Yksi vaihtoehto, jos alkaa tuntumaan siltä, että maa voittaa, niin vuokraa sellaisen pienen minikaivurin, yllättävän tehokas kokoonsa nähden, voittaa varmasti miehen kaivamisessa.
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Osaakohan tuollaista minikaivuria käyttää tavallinen kuolevainen ilman että tuohoaa talonsa / itsensä siinä samalla?
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Voi ihan hyvin pienen opettelun jälkeen, jopa minä onnistuin sillä kaivamaan ja se on paljon se. Tosin sain sen myös nurin, mutta ei siinäkään maailma kaatunut, kone vedettiin pystyyn ja jatkettiin kaivamista. Oli vähän vino alusta ja tottumaton kun olin, niin nurinhan sen sitten sain. :oops:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
punanetupa
Jäsen
Jäsen

Kiitos kaikille vastauksista :) Kyllä toi fuktisol levy vaikuttaa hyvältä....panee vaan ihmetteleen,että miten ne ennen vanhaan pärjäs ilman Fuktisol-levyä ja talot pysy silloinkin kuivana....On tää remontoiminen ja rakentaminen nii ihmeellistä tänä päivänä kun luodaan kaikenmaailman tarpeita ihmisille ja sitte ne on ihan hukassa kaikkien näiden eristeiden ja rakennusmateriaalien kanssa.....että...
Tarttis itse olla joku rakennusalan ammattilainen tänäpäivänä....jos jotain haluaa tehdä.Ei ennen vanhaan vaan tarvinnu olla ...ja hyviä taloja ja kuivia tehtiin silloinki.
Pistää vaan miettimään...... :?
ps.jos hartiavoimat loppuu...nii hyvä idea se pikku traktori......
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Yhtenä syynä "ennen pärjäämiseen" ilman Fuktisolia oli varmaan se,
että tyydyttiin viileämpään kellariin ja
saunottiin siellä puulämmitteisellä kiukaalla kerran viikossa :wink: .
Nykyään tarttee olla niiiin lämmintä ja
suihkussa käyvät toiset useammankin kerran päivässä,
kosteusrasitukset on pikkusen eri luokkaa...
Pyykkiäkin pestiin hieman harvemmin ja
pyykit kuivattiin ulkona...

Meillä on vanhat salaojat edelleen,
asennettu -52 :shock:
ja kellari on käsittämättömän kuiva! Ilman F...
Toin sisään syksyllä kosteita puita ja ne kuivu tosi nopeesti :shock:
Pyykit kuivuu...
Mä en ymmärrä, mutta olen hyvin tyytyväinen!
Mutta uusista salaojista haaveilen silti ja
samalla tulee varmaan joku F... ratkaisu laitettua :-)
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Täältä ei löytynyt ollenkaan salaojia. Kellarissa ei kosteusongelmia. Rakennettu vuonna 51-54 riippuen mistä paperista katsoo.
No salaojat on työn alla. Tosin on myöskin sanottu jotenkin näin: Älä korjaa jos ei ole rikki.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Onnittelut uudesta elämäntavasta. Kerrostalolla ja omakotitalolla ei ole muuta yhteistä kuin ulkoilma ja yleensä sähkövalo. Kaikki se minkä joku muu hoiti kerrostalossa niin on nyt hoidettava itse, mikä ei tarkoita että kaikki on tehtävä itse.

Jos talossa on tehty -70-80 lukujen tyylisiä eristysremontteja niin ensin tarkistaisin että kaikki suurin piiretin tarkistettavissa oleva on kunnossa.

Nämä koskevat
- alapohjaa, jos ei kellaria
- yläpohjaa, etteivät villat ole kattorakenteissa kiinni
- ulkoseiniä että tuloilmaventtiilit on edelleen olemassa

Sitten pitää vielä muistaa, että kun myyjänä on kuolinpesä niin se on ihan yhtä suuressa vastuussa myymästään kohteesta kuin yksityishenkilö. Siinä vaan voi sukulaissuuhteet olla aika kovilla kun alkaa tuhansien eurojen vastuuta esittämään.
punanetupa
Jäsen
Jäsen

Niistä villoista

Kiitos taas vaan kaikille vastanneille....ilo asioida teidän kanssanne :) Aina tulee jotain hyviä vinkkejä.....parempia kuin omani.....joita ei tosin tässä vaiheessa vielä ole ehtinyt kertyä....mutta ihmettelyä sitäkin enempi.On tää....niin mielenkiintoista :-D
Kävin muuten katsomassa sitä yläpohjaa juuri tänään ja yllätys yllätys ...siellä olikii villaa paikoitellen kattoa vasten...mutta vain nurkissa.Pitääkö poistaa?....kuivan näköstä oli.
Ja kellarin lattia....ajattelin kun saa vesiongelman poistettua...nii voiko ajatella,että betonin päälle laittais lecasoraa tai muuta vastaavaa kiviainesta,sen päälle joku eristys(F?)ja sitten jotain??? ennenkuin laittaa läpöpuket ja sitten mitä niitten putkien päälle,kun lankkulattia tulis kaiken päällimmäiseksi?Onko jollain antaa hyvää ja edullista materiaali vaihtoehtoa sinne lattian alle?
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

Tsemppiä kaivamiseen. Suosittelen kyllä jonkinlaista kaivuria, melkoisen kova homma lapiolla. Kaivurin tuntiveloitus ei paljon kustannuksia lisää. Enemmän menee rahaa kaikkiin tarvikkeisiin, esim.
-salaojaputket
-tarkastuskaivot
-rännikaivot
-sadevesiputket
-patolevyt
-salaojamurske
-routaeristeet
Lisäksi koneella on helppo tehdä maaston muotoilu talon ympäriltä kerralla kuntoon, kyllä ne kukat ja muut rehut sinne uudestaan kasvaa. Pääasia on että teette kerralla ja kunnolla.
Vastaa Viestiin