kuistin ikkunat

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
jounir
Jäsen
Jäsen

kuistin ikkunat

Viesti Kirjoittaja jounir »

Olisiko kenelläkään hyviä ideoita kuistin ikkunoihin,kun pitäisi saada edes puolilämpimäsi tila,kun nyt on vain yksinkertaiset ikkunat.pokassa ei ole huullosta sisäpuolella ja pitäisi saada toiset ruudut lisää. ruudut aukeaa perinteisesti ulospäin.Kysyin muutamalta ikkunatoimittajalta tarjouksia kokonaan uusista ikkunoista ja hinta mielestäni törkeä 4000-5400€(4 ikkunaa 10 ruutua),nykyään tuntuu siltä kun mainitsee edes sanat rakennan tai remontoin alkaa euroja palaa !.
kuisti pysyy 0-keleillä nyt yhdellä pienellä patterilla noin 10 asteessa eli syytä olettaa että lattiassa,seininisä ja katossa on muutakin kun vanhat rintamalta tuodut kalsarit..heh heh.
fin8051
Uusi jäsen

kuistin ikkunat

Viesti Kirjoittaja fin8051 »

Mulla oli sama tilanne, tai oikeastaan vielä pahempi, karmitkin olivat osittain lahot. Karmien teko nyt ei ollut kauhean paha rasti, toisen kerran tekemällä tulisi jo oikein hyvätkin.

Mutta pokiin. Vanhat, muutama vuosi sitten kunnostetut saivat jäädä ulkopokiksi, kuten ennenkin. Sisäpuolelle tulee uudet pokat, joihin tuleekin kaksi lasia. Ostamassani pokavärkissä on höylätty valssi vain yhdelle ruudulle. Miäpä jyrsin vastaavanlaisen valsin toiselle ruudulle, ennen pokan kokoamista. Luulisin, ettei pöytäjyrsimellä olisi kummoinenkaan konsti ajaa kasattuunkin pokaan vastaavanlainen valssi toista ruutua varten. Joku puuseppä varmaan sen voisi tehdä, ellei sinulla itselläsi ole tarvittavia välineitä.
Pari vuotta sitten tein yhden koepokan vintin ikkunaan, eikä pelkäämääni kondenssiongelmaa, eli lasien välistä huurtumista ole esiintynyt.
kun unta, nälkää ja lämmintä piisaa, ei asiat voi olla kovin huonosti
ankkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

samantapainen rojekti suunnitteilla. aattelin laittaa lämpölasielementit nykyisiin pokiin, eli sisäpokaa ei tulisi ollenkaan. tämmöisiäon aiemmat kirjotelleet.
talo52
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja talo52 »

Meillä menossa juuri tuo puolilämpimäksi tekeminen, eli karmeihin sisäpokalle paikat ja tietty sisäpokien metsästys :-D

Ostin 33x45 mäntyä kulmat pyöristämättä, joka oli juuri sopivaa mitoiltaan tuohon hommaan.

http://kotisivu.dnainternet.net/jarprit/remontti.htm

Tuolla sivun alaosassa muutama kuva hommasta, laitan lisää kun homma etenee... viimesessä kuvassa uus ja vanha karmi

Pohjalle laitoin sinkkivalkoispohjamaalia ja 2x pellavaöljymaalin päälle, lasit irrotettu ja uudelleen pellavaöljykitin kanssa paikalleen, lasilistat ylös ja sivuille, alas kitti, siis ulkopokissa.

Pokapuutahan saa ostaa, jos vanhoja pokia ei löydy:
esim http://www.pintopuu.fi/muut_hoylatyt.php?tuote=3

Mukavaa hommaa, mutta aikaa menee.
mattija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mattija »

itsellä myös ajatus kuistin tekemisen lämpimäksi ja pitäisi sisäpokat tehdä...paljonkohan muuten lasilla on hintaa / neliö?????
RMT-talon uusi omistaja 10/06.
talo52
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja talo52 »

Ostin 2 kpl 3mm lasia 450x1100mm (=1m2) Espoon Lasipojilta = 35e.
Siin on neliöhinta, ainakin tuossa paikassa... :roll:
remontti-ässä
Jäsen
Jäsen

Re: kuistin ikkunat

Viesti Kirjoittaja remontti-ässä »

fin8051 kirjoitti:Mulla oli sama tilanne, tai oikeastaan vielä pahempi, karmitkin olivat osittain lahot. Karmien teko nyt ei ollut kauhean paha rasti, toisen kerran tekemällä tulisi jo oikein hyvätkin.
Kerrotkos vinkkiä tuosta karminteosta (tai teettämisestä). Noin puolissa ikkunoista alakarmi pehmeä ja mietin että pitääkö ikkunat vaihtaa kokonaansa vai saakos jotenkin karmin alalaudan tai koko karmit vaihdettua. Pokat alkuperäiset ja priimakunnossa joten ei tekisi mieli lähteä modernisoimaan huonompiin. Sitten kun öljyn hinta on 200 dollaria barreli mietitään asiaa energian kannalta uudestaan :-)
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

Mulla oli kans vain ulkopokat kuistilla. Karmit oli ok-kunnossa, mutta pokat aikas huonot. Kyselin huullettujen sisäpokien hintaa ja olivat paljon kalliimmat, (ja lisäksi vielä maalaus, lasitus ja tiivistyskulut), kuin se vaihtoehto mihin päädyin, eli pokat pois ja lämpöelementit suoraan karmeihin.
Ainoa huono puoli on, ettei ikkunoita saa avatuksi.
Talon kaikki muut ikkunat olen kunnostanut vanhoista ja nämä uudet sopivat tyyliin oikein hyvin.
Kuva töllistä linkissä DUPPA nimimerkillä.

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... c&start=15
remontti-ässä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja remontti-ässä »

Kuvatekstin mukaan vaihdoit mineriitistä puuverhoukseen. Teitkös itse ja miten iso työ oli vai teetätitkös ja mitä siinä tapauksessa maksoi ?
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

remontti-ässä kirjoitti:Kuvatekstin mukaan vaihdoit mineriitistä puuverhoukseen. Teitkös itse ja miten iso työ oli vai teetätitkös ja mitä siinä tapauksessa maksoi ?
Tein itse koko homman. Laitoin sivu kerrallaan täysin valmiiksi nurkkalautoja lukuunottamatta, näin tehden ei tarvinnut telineitä koko ajan purkaa (vaikka ovatkin omat tellingit) ja sai valmista pintaakin näytille, eli motivaatio ja muijakin pysyi kohtuu hyvänä. :-)
Mineriitin purkutyöhän on järjettömän kallista puuhaa, mutta purin itse mineriitin (maski aina silloin tällöin päässä, eihän noissa kaikissa ees oo asbestia ja niissä missä on, niin on pieniä määriä ja levyt ehjänä poistamalla todennäkösemmin jää lentokoneen alle, kuin kuolee tuosta saamiin tauteihin)
Mulla oli mineriitin alla vanha pystylautaverhous, jonka rivat toimivat mineriitin ilmarakona (onneks olivat jättäneet). En voinut ottaa vanhaa pintaverhousta pois , koska mulla on vinolaudoitus töllin sisäpuolella ja olis purut pölähtäneet muuten ulos, joten poistin vain vanhat rimat. Kaikki ikkunanaluset otin auki, (TEE SINÄ MYÖS EHDOTTOMASTI NIIN), ja vaihdoin purut niiltä väleilta villaan. painumat olivat 20 -70 cm, joten nyt parin talven jälkeen ei ikkunoiden ympärillä ole sellaista "sukat pyörii jaloissa " fiilinkiä.
Vanhan pintalaudoituksen päälle vedin hunton tuulensuojalevyn ja sen päälle ristikoolauksen ja sitten 5" pohjamaalatun pintalaudan, jonka maalasin pintavärillä kertaalleen ennen ripojen asennusta, (ettei kuivutessa rupea pohjamaali näkymään ripojen välistä + paljon helpompi mielestäni tehdä noin) sitten rivat paikalle ja niiden maalaus kertaalleen + toiseen kertaan koko komeus = valmis pinta. :twisted: maalina käytin Teho öljymaalia laudat laitoin seinään pitkänä, ammuin lopuksi ohjurin kiinni alaosaan ja ajoin alaosan käsisirkelillä viistoon tippauraksi. Viisteeseen laiton ekaksi jotain kylläste tököttiä ja sitte maalasin 3kertaa pintavärillä, sillä alaosastaanhan nuo tuppaavat alkaa lahoamaan.
Niin sitten asiaan...... kesä 2006 hintoja: laudat+rivat 1500€ maalit+ huntonit+ikkunapellit+muut tarpeet ~1500-1700€ + kooolinki laudat n500m raksatyömaalta viruvalkea pullo.
Aikaa yksin kohkatessa meni 3-4kk.
Öljyä on muuten säästynyt sellainen 500-700litraa/vuosi
fin8051
Uusi jäsen

ikkunakarmin korjaus/uusinta

Viesti Kirjoittaja fin8051 »

Remonttiässälle vastaan, saa toki muutkin lukea.
Mulla vanha karmi oli varustettu vain yhdellä valssilla, ulkopokaa varten; sen vuoksi rakensin uudet karmit. Vain yksi karmi oli alaosaltaan lahonnut, muuten sekin kovaa, punaista, tervakselta haisevaa. Sydäntä raastoi sahata sivuja poikki karmia irroittaessa. Muut otinkin ehjiä irti; kyllä niille vielä käyttö löytyy.
Mutta korjaamiseen. Tällä tiedolla varmaan purkaisin sen yhden, alaosastaan lahonneen, irti seinästä, EHJÄNÄ. Varovasti irroittaisin lahonneen osan, ottaisin mitat ja tekisin uuden vastaavan osan ja kasaisin karmin uudestaan.
Luultavasti rakentaisin lisärimoituksella karmiin valssin sisäpokalle, josta tulisi ulkopokaa pienempi. Toisaalta, ei se olisi ollut hirveä työ purkaa kaikki karmit ja höylätä/jyrsiä sisäpuolellekin valssi pokaa varten. Tietysti samankokoiset pokat ja ruudut näyttäisivät asiallisemmilta.
Mulla tuo visualisointi ei oikein pelaa, jälkeenpäin kyllä itsekin näkee, jos on tullut tehtyä kökköä työtä, riipppuu sitte tilanteesta, korjataanko heti, vai sitten kun on aikaa/rahaa. tämä tietysti pätee vain esteettisiin virheisiin.
kun unta, nälkää ja lämmintä piisaa, ei asiat voi olla kovin huonosti
Vastaa Viestiin