Pellettiä vanhassa kattilassa?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Tonu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tonu »

täällä ainakin on pellettivehkeet toiminut moitteetta. 1,5 vuotta on stokeri poltellu papanaa pannarissa.
Ostin stokerin käytettynä ja maksoi 350€. asennus suoraan kattilaan ja tulille. Kertaakaan ei ole tullut mitään häiriötä sun muutakaan katkosta (paitsi silloin kun on unohtanut täyttää säiliön :oops: ).
Eli ei se välttämättä kallista ole pellettiin siirtyminenkään.
Säästöä syntyy öljyyn verrattuna vuodessa vajaat 1000€ nykyhinnoilla ja sähköön vielä enemmän :cool:
rmt vm-56. 140m²+60m²+45m². Pelletillä lämpiää komiasti torppa
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

Pitkä kirjoitti:Pekkarisen saisi tuupata lumihankeen ja tälläkertaa vähän syvemmälle. Loppuisi nämä pelletti hössötykset.
Mitkä ihmeen hössötykset?
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

En ole kuullut pellettilämmityksestä mitään hyvää. Väitetty pelletin tuoma energian/ rahan säästö on pelkkää huhaa puhetta (tämä on kuultu pellettilämmittäjältä). Itse en kuulemani ja lukemani perusteella valitse pellettilämmitystä talooni kun joskus rupean lämmityslaitteita uusimaan.
Aivan yliarvostettu juttu koko pelletti.
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Pitkä kirjoitti:En ole kuullut pellettilämmityksestä mitään hyvää. Väitetty pelletin tuoma energian/ rahan säästö on pelkkää huhaa puhetta (tämä on kuultu pellettilämmittäjältä). Itse en kuulemani ja lukemani perusteella valitse pellettilämmitystä talooni kun joskus rupean lämmityslaitteita uusimaan.
http://www.pellettikeskustelu.net

Tuolta voi hakea faktaa... Kun tuntuu olevan hukassa...
Pitkä
Jäsen
Jäsen

-JL- kirjoitti:
Pitkä kirjoitti:En ole kuullut pellettilämmityksestä mitään hyvää. Väitetty pelletin tuoma energian/ rahan säästö on pelkkää huhaa puhetta (tämä on kuultu pellettilämmittäjältä). Itse en kuulemani ja lukemani perusteella valitse pellettilämmitystä talooni kun joskus rupean lämmityslaitteita uusimaan.
http://www.pellettikeskustelu.net

Tuolta voi hakea faktaa... Kun tuntuu olevan hukassa...
Kävin hakemassa faktaa. Tuntuu olevan myös melkoisen työläs lämmitysmuoto. Ei missään nimessä meille, siilokin vie niin pirusti tilaa ja markkinoilla on myynnissä epätasalaatuista pellettiä. Mutta mikäs siinä jos joku viitsii...
OlgaK
Jäsen
Jäsen

Työläs ja työläs

Viesti Kirjoittaja OlgaK »

Tuolla pellettikeskustelussa on paljon näitä pellepelottomia ja muita kikkailijoita. Minä väitän että pelelttilämmitys on vaivaton. Tuhkanpoisto ja satunnainen nuohous on muutosta öljylämmitykseen!

Jonkun mielestä omakotiasuminenkin on työlästä, kerrostalo-osakkeessa ehtisi vaikka harrastamaan itse tai katselemaan elokuvia tai...
Krisse
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Pellettilämmityksen kanssa tuskin ehtii paljon muuta harrastamaan, mutta onhan se harrastus se talon lämmittäminenkin.
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Onko mielestäsi paskanjauhantaa jos kertoo totuuden asioista? Taidat olla itse pellettilämmittäjä kun noin kolahti.
Asko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Asko »

Minulla öljystä pellettiin siirtyminen tuli maksamaan 400-500 eur + jonkinverran omaa työtä.

Tein itse stokeripolttimen, täysin vastaavan laitteen voi toki ostaakkin noin 2500euron hintaan.

Kolmas talvi on menossa tällä polttimella, eikä ainoatakaan häiriötä ole ollut koko aikana. Nämä kolme talvea ovat järjestäen olleet edellistä leudommat, mutta toisaalta öljyn ja pelletin hinnat ovat jatkuvasti nousseet. Silti öljyyn verrattuna joka talvi on tullut säästöä tuhannen euron verran.

Tähän "lämmitysharrastukseen" kuluu aikaa lämmityskaudella suunnilleen näin:
Kattilan nuohous ja tuhkan tyhjennys pakkasilla kerran kuussa (10-15min).
400L Stokerisäiliön täyttö kerran viikossa (15min).

En koe tätä lainkaan vaivalloiseksi tai epämiellyttäväksi, mutta ei varmaankaan sovi silti kaikille.
Sähkölämmittäjänä toki jäisi kuukaudessa reilu tunti aikaa muulle harrastamiselle.
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Pitkä kirjoitti:Onko mielestäsi omituista jos kertoo totuuden asioista? Taidat olla itse pellettilämmittäjä kun noin kolahti.
Mikä hemmetin totuus?
Edelleenkään et ole kertonut että mikä pelletissä on huuhaata?
Pitkä
Jäsen
Jäsen

-JL- kirjoitti:
Pitkä kirjoitti:Onko mielestäsi paskanjauhantaa jos kertoo totuuden asioista? Taidat olla itse pellettilämmittäjä kun noin kolahti.
Mikä hemmetin totuus?
Edelleenkään et ole kertonut että mikä pelletissä on huuhaata?
Pelletin perustamis, ylläpito ja käyttökustannukset ovat huomattavasti kalliimmat mitä on markkinoitu. Pelletin saatavuus tulevaisuudessa on epävarmaa. Pelletissä on valtavasti laatueroja. Pelletin varastointi vie paljon tilaa. Pellettilämmitys on melko työläs, tuhkaa tulee ja nuohouksen tarvetta on.
Tässä näitä hemmetin totuuksia pelletistä. Ymmärrän kyllä että te pellettilämmittäjät kehutte omia laitteitanne. Piste.
Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

Pitkä kirjoitti:Onko mielestäsi omituista jos kertoo totuuden asioista? Taidat olla itse pellettilämmittäjä kun noin kolahti.
Noup, öljyllä lämpiää
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Pitkä kirjoitti: Pelletin perustamis, ylläpito ja käyttökustannukset ovat huomattavasti kalliimmat mitä on markkinoitu.
Perusteluja?
Pitkä kirjoitti:Pelletin saatavuus tulevaisuudessa on epävarmaa.
Perusteluja?
Pitkä kirjoitti: Pelletissä on valtavasti laatueroja. Pelletin varastointi vie paljon tilaa. Pellettilämmitys on melko työläs, tuhkaa tulee ja nuohouksen tarvetta on.
Tässä näitä hemmetin totuuksia pelletistä. Ymmärrän kyllä että te pellettilämmittäjät kehutte omia laitteitanne. Piste.
Jos harjoittelisit lukemaan foorumia muutenkin kuin "piru raamattua", niin voisit löytää laatuerojen todelliset "haitat", todellisen tilan tarpeen ja varastoinnin eri vaihtoehdot ja hännänhuippuna todellisen työmäärän. Asko tuossa sanoi jo aiemmin että noin tunti kuussa, ja sen ajanhan voisi tietenkin käyttää vaikka kerran viikossa itsensä nypläämiseen.
Minun ei tarvitse kehua omia laitteita, kerron vain totuuksia. Rupeaa vain välillä vituttamaan nuo Suoli24 tasoiset "totuudet". Jos itse ei uskalla lähteä mihinkään "uuteen" mukaan, niin silloin voisi opetella pitämään päänsä kiinni asioista mistä ei ole omia kokemuksia.

Omien sanojeni takana:
Jani Laitinen
ismolehi
Uusi jäsen

Pellettiä vai öljyä

Viesti Kirjoittaja ismolehi »

Rehevää keskustelua, tosin ei oikein kustannuksista saa selkoa.
Mutta mutta...
Itse mietin asiaa viime syksynä kun kattila osoitti vanhuuden oireita.
Kallistuin uuteen öljykattilaan, poltin on ihan käypä. Kulutus pieneni todella paljon, mutu tuntumalla väittäisin että 1/3 lähteen pois vajaasta 3000ltr.
Jaa tuoko on paljon, no tykkään olla t-paidalla ja seistä suihkussa pitkään.......
Miksi sitten vain kattilauusinta; uusi meni samaan paikkaan heittämällä, putkitöillä päästiin. Säiliö on ok.
Kustannusta tuli noin 4500 jöröä, josta verossa saa osan pois. Katko kesti 3 päivää, eli 1 1/2 päivää oltiin ilman lämpöä, onneksi oli lämmin syksy.
JOS olisi tullut pelletti, olisi pitänyt rakentaa säiliötilat, vaihtaa poltin jne.
Jokainen voi laskea että hinta olisi ainakin tuplat ollut sitten.
Pelletin huollontarpeesta en tiedä, itse en ole vielä kattilaan sisään kattonut 4kk jälkeen.
Itse kallistuisin mieluummin maalämpöön kuin pellettiin. ILP pumpun käyttö 2 kerrosta + kellari talossa ei oikein onnistu, kun talon perusrakenne on mikä on. Odotan innolla ILP + vesikiertoon laitteita, onhan niitä muutamia myynnissä, mutta markkinahinnoitteluss tuntuu olevan vedätystä.
Ja kyllä se pelletin hintakin saadaan nousemaan vähitellen kun kauppa kasvaa :-)
-ismo-tre-1957-110m2-rapattu
Pitkä
Jäsen
Jäsen

-JL- kirjoitti:
Pitkä kirjoitti: Pelletin perustamis, ylläpito ja käyttökustannukset ovat huomattavasti kalliimmat mitä on markkinoitu.
Perusteluja?
Pitkä kirjoitti:Pelletin saatavuus tulevaisuudessa on epävarmaa.
Perusteluja?
Pitkä kirjoitti: Pelletissä on valtavasti laatueroja. Pelletin varastointi vie paljon tilaa. Pellettilämmitys on melko työläs, tuhkaa tulee ja nuohouksen tarvetta on.
Jos harjoittelisit lukemaan foorumia muutenkin kuin "piru raamattua", niin voisit löytää laatuerojen todelliset "haitat", todellisen tilan tarpeen ja varastoinnin eri vaihtoehdot ja hännänhuippuna todellisen työmäärän. Asko tuossa sanoi jo aiemmin että noin tunti kuussa, ja sen ajanhan voisi tietenkin käyttää vaikka kerran viikossa itsensä nypläämiseen.
Minun ei tarvitse kehua omia laitteita, kerron vain totuuksia. Rupeaa vain välillä vituttamaan nuo Suoli24 tasoiset "totuudet". Jos itse ei uskalla lähteä mihinkään "uuteen" mukaan, niin silloin voisi opetella pitämään päänsä kiinni asioista mistä ei ole omia kokemuksia.

Omien sanojeni takana:
Jani Laitinen
Tutustuin aiheeseen ja kävin myös lueskelemassa tuota pellettikeskustelu palstaa, sen perusteella kirjoitin kommenttini.
Toi ismolehin mainitsemat ILP+Vesikierto laitteet kehittyvät huimaa vauhtia. Se on nykyaikaa ja tulevaisuutta, pelletti on vain korvike vanhanajan puulämmitykselle. Pelletillä tuskin kovin ruusuista tulevaisuutta.
Vastaa Viestiin