Takominen
Takominen
Sivuilla vilisee monenlaista nikkaria - puuseppää, timpuria, puutarhuria jne. Onko kenelläkään antaa vinkkejä raudan takomisesta kotitarpeiksi. Mistä ahjo ja mistä hiili. Haluaisin takoa omia koukkuja, nauloja, kulmarautoja jne. Saahan niitä toki ostaakin, mutta takominen vaikuttaa haastellisen luovalta ja mielenkiintoiselta. Pajakatos ahjoineen sopisi luontevasti RMTni pihaan.
Meillä oli taannoin ahjona maahan kaivettu kuoppa, olisiko ollut semmoinen vajaa puoli metriä halkaisijaltaan. Kuopan reunaan kaivettiin pölynimurin putki, vai olisiko ollut joku jämerämpi rautaputki se kuopan viereinen. Ja tuon putken toiseen päähän laitettiin pölynimuri, mutta ei normaalisti päin vaan siten että puhalsi ko putkeen. Kuoppa täyteen hiiltä, tuli palamaan ja imuri päälle. Kyllä siinä rauta kuumeni hyvin.
Teimmepä ko ahjolla myös lyijyä vanhoista akuista. Akut hakattiin kirveellä paloiksi, lyijylevyt nosteltiin rautapataan ja pata tuohon ahjolle. Sitten siinä vieressä pällisteltiin kuinka lyijy sulaa. Tämä oli siis n 15- kesäisenä. Mistähän se johtuu että ennen vanhaan mikään ei ollut vaarallista?
Teimmepä ko ahjolla myös lyijyä vanhoista akuista. Akut hakattiin kirveellä paloiksi, lyijylevyt nosteltiin rautapataan ja pata tuohon ahjolle. Sitten siinä vieressä pällisteltiin kuinka lyijy sulaa. Tämä oli siis n 15- kesäisenä. Mistähän se johtuu että ennen vanhaan mikään ei ollut vaarallista?
Olen nähnyt viritelmän, joka ehkä ei veisi heti konkurssiin? Yksinkertainen alusta riittävän vahvasta metallista, siinä keskellä reikiä, joiden alla oli putkiliitos ja putken pätkä, johon oli vaimolta pöllitty hiustenkuivaaja modifioitu tilalle! Kunnollinen alasin tarvitaan ja sepän itsensä tekemät työkalut tietenkin
Katos ei ollut hääppöinen, kehikko ja peltikatto, pressusta seinät, siinä koko komeus 
Wanha wirttynyt Whiski
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Käykääpä vilkaisemassa tätä versiota:
http://aquadoodiloop.com/index.php?id=1193
Näyttäs aika pätevältä!?
En mä sitä ihan ite löytäny
http://aquadoodiloop.com/index.php?id=1193
Näyttäs aika pätevältä!?
En mä sitä ihan ite löytäny
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Eikun ulkomailla mikään ei oo vaarallistamich kirjoitti:Meillä oli taannoin ahjona maahan kaivettu kuoppa, olisiko ollut semmoinen vajaa puoli metriä halkaisijaltaan. Kuopan reunaan kaivettiin pölynimurin putki, vai olisiko ollut joku jämerämpi rautaputki se kuopan viereinen. Ja tuon putken toiseen päähän laitettiin pölynimuri, mutta ei normaalisti päin vaan siten että puhalsi ko putkeen. Kuoppa täyteen hiiltä, tuli palamaan ja imuri päälle. Kyllä siinä rauta kuumeni hyvin.
Hmm... Olin vuosia sitten puukkokurssilla, ja siellä käytettiin kaasuahjoa. Toho, tulitiiliä ja teline. Ihan näppärä, kyllä siinä sai räpellettyä puukontapaisen.
Tuolla näyttäis olevan infoo ja ohjeita:
http://www.puukkosivut.net
Oo itekkin harkinnut että paja olis kiva. (vaikkei mitään osaakaan) Mulla on semmonen vanha savusauna, jonka seinistä on menty moottorisahan kans läpi, olis aika passeli paja-aihio. Riittävän kaukana muista rakennuksista, jos sattuis palamaan... Oon kyttäillyt säällisen kokoista alasinta, mutta tuntuvat ihmiset tietävän niiden arvon
OT: Vuosia sitten kävin omatoimisella tutustumisreissulla eräässä myytävässä kohteessa. Puskittuneiden peltojen keskellä näytti olevan joku rakennus, tiukasti puiden ympäröimänä. Rämmin katsomaan, ja siellä oli aivan mahtava paja kaikkine tykötarpeineen, ahjo, alasin, vasarat, pihdit... Kaikki oli sen näköistä kun eilen olisi jätetty hommat kesken. Ainoo että oven edessäkin kasvoi käsivarren vahvuinen haapa niin, ettei ovi auennut. Vaikuttava mesta... Oon miettinyt että mitä sille mahtoi tapahtua, mutten enää muista että missä se tarkalleen ottaen oli.
Tuolla näyttäis olevan infoo ja ohjeita:
http://www.puukkosivut.net
Oo itekkin harkinnut että paja olis kiva. (vaikkei mitään osaakaan) Mulla on semmonen vanha savusauna, jonka seinistä on menty moottorisahan kans läpi, olis aika passeli paja-aihio. Riittävän kaukana muista rakennuksista, jos sattuis palamaan... Oon kyttäillyt säällisen kokoista alasinta, mutta tuntuvat ihmiset tietävän niiden arvon
OT: Vuosia sitten kävin omatoimisella tutustumisreissulla eräässä myytävässä kohteessa. Puskittuneiden peltojen keskellä näytti olevan joku rakennus, tiukasti puiden ympäröimänä. Rämmin katsomaan, ja siellä oli aivan mahtava paja kaikkine tykötarpeineen, ahjo, alasin, vasarat, pihdit... Kaikki oli sen näköistä kun eilen olisi jätetty hommat kesken. Ainoo että oven edessäkin kasvoi käsivarren vahvuinen haapa niin, ettei ovi auennut. Vaikuttava mesta... Oon miettinyt että mitä sille mahtoi tapahtua, mutten enää muista että missä se tarkalleen ottaen oli.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Ahjo on halpa ratkaisu ja hyvä laajempaan raudan kuumentamiseen.
Jos haluaa raudan taipuvan tarkasti jostain tietystä kohdasta,
lämmittämisen voi tarkemmin tehdä kaasupillillä.
Se on tietysti hintavampi ratkaisu,
mutta tuolla ahjollakin pärjää aika pitkälle
ja mitenkäs ne aikoinaan pärjäs, ilman pillejä,
noi sepät, ilmarinen ynnä muut
Jos haluaa raudan taipuvan tarkasti jostain tietystä kohdasta,
lämmittämisen voi tarkemmin tehdä kaasupillillä.
Se on tietysti hintavampi ratkaisu,
mutta tuolla ahjollakin pärjää aika pitkälle
ja mitenkäs ne aikoinaan pärjäs, ilman pillejä,
noi sepät, ilmarinen ynnä muut
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)