Taloa ostamassa, mitä remontille hintaa?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Olin siis oikeassa tuon suhteen, että olit oikeaoppisesti varautunut pahimpaan :oops: ! Sen vertaa on kokemusta tullut vuosien mittaan, että mielestäni tuo on varmin tapa saada projekti kunnialla läpi. :cool:

On myös se toinen tapa mitä joku ehdotti, eli rakennetaan lauta kerrallaan, sekin toimii, mutta jos mahdollista, niin näin saa nopeimmin asuttavaan kuntoon. Sitten se että kritisoidaan vanhan repimistä repimisen vuoksi, ei mielestäni ole edes kommentin arvoista, kun ei kritisoija tiedä rakennuksen kuntoa, ei korjauksen syytä ja kun ei selostuksestasi käynyt ihan tarkkaan selville, mitä esm 10 000 euron keittiöremontti sisälsi? Samoin oli muidenkin kohteiden osalla? Tällöin voi pelkkien koneiden investointi ja kalusteiden investointi ylittää tuon hinnan, ilman että vielä tehdään mitään mullistavia muutoksia. Toki täälläkin on myös olkilattian ja päretuikun kannattajia, joiden mielestä saunan padassa, tai patakoukussa on hyvä lämmittää lapsen pyllyvesiä :roll: ironiaa, ironiaa ja herneet pois nenästä
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
bcmikak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

VANHA MARKKA-AJAN NYRKKISÄÄNTÖ KUSTANNUKSIIN...

Viesti Kirjoittaja bcmikak »

....ON 100TUHATTA MUMMOA KATTOON, SATA MUMMOA JULKISIVUUN, SATA MUMMOA SISÄLLE. TÄMÄ ON AINA PITÄNYT ELI EI TUO 60 TONAA EKEINÄ KAUAS TOTUUDESTA JÄÄ. KIVA HUOMATA KUN ON MUITTEN KANSSA SAMAA MIELTÄ. :lol:

PS. JOS HALUAA VÄLTTÄMÄTTÄ RAISKATA VANHAA IDYLLIÄ HEH!
Aika on rahaa ja aikaa minulla ei ole....
jussis3
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja jussis3 »

cctimpa oikeilla jalan jäljillä olet. unohda noi viher piiperoiden puheet vanhan skeidan säästämisestä. järki tietysti mitä uusii, mutta perjaate oikein eli kerran kun remontin tuon ikaäisessä aloittaa tekee sen sitten myös sitten tekee alusta loppuun.
eikä niin että tänä vuonna sauna 3 vuoden päästä vanhan mädän julkisivun taputtelu. 5 vuoden päästä sen uusiminen ja niin ees päin sit et saa ikinä nauttia olostasi vaan siitä remontista tulee ikuinen kierre.
65donaa nyt hirveesti ole. riippuen mitä maksat vanhasta.
kumminkin vanha tontti yleensä paremmalla paikalla kuin uusi.
whiski
Jäsen
Jäsen

Re: VANHA MARKKA-AJAN NYRKKISÄÄNTÖ KUSTANNUKSIIN...

bcmikak kirjoitti:....ON 100TUHATTA MUMMOA KATTOON, SATA MUMMOA JULKISIVUUN, SATA MUMMOA SISÄLLE. TÄMÄ ON AINA PITÄNYT ELI EI TUO 60 TONAA EKEINÄ KAUAS TOTUUDESTA JÄÄ. KIVA HUOMATA KUN ON MUITTEN KANSSA SAMAA MIELTÄ. :lol:

Kiitos tästä, miältä ylentävästä kommentista! On ilo havaita, kuinka päteviä rakentajia täältä löytyy!

Sinulla tuntuu olevan sana hallussa ja vankka kannanotto, että remontissa aina raiskataan vanhaa, ilman että osattaisiin joskus korjatakin sitä? Ehkä kannattaisi miettiä ensin, mitä takoo näppäimistöltä tänne luettavaksi? Ja ehkä kannattaisi miettiä, missä olosuhteissa ja minkä laatuisilla tarvikkeilla rtm talot rakennettiin? Ehkä kannattaisi miettiä, miksi rtm talon alkuperäisetkin asukkaat korjasivat ja uudistivat asuntojaan?

Sinulta varmaan löytyy suorat ohjeet miten saa säästettyä euroja? Kerro nyt nuo hienot visiot minullekin, joka joutuu päivittäin laskemaan asiakkaalle edullisinta vaihtoehtoa!

Hyvänä vinkkinä kehottaisin sinua kävelemään lähimpään rautakauppaan ja ottamaan kynä ja paperin käteen ja ala laskemaan tarvikkeiden hintaa ja siihen päälle työlle hinta, ja ota vaikka halvin saamasi tarjous ja kerro meille kuinka halvalla pääsit, mutta ei 4 euro laminaatilla, vaan laadulla :twisted:

Nyt on vaan otettava lusikka siihen kauniiseen kätöseen ja katsottava totuutta silmiin! Ei saada enää markoilla ostettua ja ei saada enää siihen hintaa tarvikkeita, kuin markka-aikaan, niin ikävä kuin se on niin se on valitettava totuus. :twisted:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

kustannuksista vielä sen verran.

kirjoittaja kysyi hirsi runkoisesta ja nimimerkkikin on tässä nurkilla :lol:

mä oon varmaan sitten toinen ääripää.

mulla on pari sääntöä

1. aivan sairaan hyvä laatu (olkoon sitte työn jälki tai materiaali, tarkoittaen kuitenkin että katsoja ei kiinnitä huomiota siihen että jollekulle on tehty jotain,= kahteen suuntaan vino korjataan kahteen suuntaan vinoksi :cool: yms yms yms..

2. se ei saa maksaa juuri mitään

tossa on tietysti semmoinen yhtälö mikä vaatii mielikuvitusta ja ennakointia materiaalien hankinnassa..

esimerkkinä olet arvioinut 10 000 keittiöön, voi se mennä ylikin ja mitä saat? lastulevyä yms,

mulla keittiö kustansi muutaman tonnin ja se meni koneisiin, kaikki kaapit yms on puuta ja mittojen / hellasärön toiveiden mukaan tehty itse talon henkeen sopien. puu materiaalit oon vuosien varrella saanut sieltä täältä ( hyvä puu talteen periaatteella) ja tämä oli sikamaisen kallis.

vessa 200e..
joku perus huone 50-200e....

viemärit 300e ?? vesi putket 200e ?? mitä vaan mutta joka tapauksessa huone käydään perusteellisesti läpi, lattiasta kattoon...

mä teen nyt ruoka "salia" lattiat on purettu yms yms mutta mitä oon laskenut kustannuksiksi? ( muutaman satasen)

jos lattian alle olisi tarvinnut korjauksia = kustannus 0e (puretusta hirsitalosta mm otettu talteen korjaus tarpeita)...

jos joku lankku olisi ollut korjaus kelvoton = niitä saa 10e/m esim metsäkylän navetasta..

lattian kustannus = max 60e (maali) miksi sitä pitää hiomalla oikaista, sehän on vanha ja juuri siitä syystä hieno kun on vähän eloa / kolhua siinä.

tapetti seinään onkin sitten sika arvokas 200-300 e

ja jos jostain syystä olisi tarvetta paneloida vaikka katto niin ehkä 200e lisää..

tottakait asiat saattaa maksaa, mutta miettimällä ja omalla työllä kustannukset voikin olla murto-osa niistä ketkä laittaa remonttiin vanhaa rahaa 300 000 ( sillä sai 10v sitten aika mukavan talon :wink:

niin ja saatan siis olla hyvinkin tarkka perinne / maali / tyyli/ yms asioista, siis en harrasta tosiaan mikä on halvin materiaali, vaan päin vastoin mikä sopii parhaiten ja mikä on laadukkain, jotkut taas maksaa aivan sikana (jos itse ei pysty / voi tehdä) esim sähköt...

toisaalta jos mulla olisi nyt 500 000 ylimmääräistä niin saisin menee sen kyllä remppaamiseen ja toisaalta jos mulla olisi 30 000 niin ehkä tekisin sillä ne 500 000 rempat kuitenkin :wink:

ps.. jos nyt sitten katto alkais vuotaa, niin kävisin kattoo mikä tiili siellä kiukuttelee ja kävisin hakemassa siihen navetasta "uuden".. kaikki on suhteellista :lol:

pps - nää mun hinta arvoit oli sitten kuitteja tarkistamatta jotain sinne päin hintoja ...
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Mulla on tavoitteena kerätä halvimmat kamat sieltä mistä aina sattuu mitäkin löytymään. Olen hakenut useita purkukuormia lautaa ja lankkua josta parhaat on päätyneet varastoitavaksi pahan päivän varalle. Kun remppaa aloiteltiin oli vimma heittää kaikki purettava lavalle mutta onneksi esim. keittiön hyllyt tuli puhdistettua hyllypapereista ja varastoitua. Nyt kun remppa on rauhoittunut niin alkaa oikeasti tajuta mitä mikäkin maksaa ja kun tarvii johonkin pienen hyllyn niin vaikka kaupassa se maksaisi 5 euroa niin on mukava hakea varaston nurkasta levy ja iskeä paikoilleen. Säästää senkin vitosen.

Ongelma tällaisessa hamstraamisessa on varaston täyttyminen ääriään myöten joten samalla pitäis pitää jokin järjestys ettei ne hyllylevyt loju kaapinovien alla nurkassa seuraavia 15 vuotta jonka jälkeen ne voikin jo polttaa.

Isäni aikoinaan suoristi purettuja nauloja ja keräsi kaikki purkuruuvit talteen. Kyllä kenkutti ruuvailla jotain hyllynkannattimia seinään käyttäen vanhaa rakokantaista ruuvia jota ei pystynyt ruuvaamaan koneella ja käsinkin oli vaikeaa. Jokin raja siis on "kierrättämiselläkin" oltava. Mut esim. vanhat mmj-sähköjohdot kannattaa jemmata. Jos ei niistä muuta keksi niin purkaa sisukset niin saa kätevää sidontalankaa muovikuorella. Sen verran pitää kuitenkin "romuja" pyöriä nurkissa että jos tarvii esim. pellinpalan johonkin suojaksi ei tarvi sitä lähteä ostamaan rautakaupasta jossa on pellin minimikoko voi olla joku 2x3m.

Toinen ongelma tässä pikkuhiljaa rakentamisessa on tietenkin se että talo on remontissa vuosia. Lisäksi siihen keskeneräisyyteen tottuu joten kun ostovaiheessa suunnitteli eteiseen hienon vaatesäilytysjärjestelmän niin nyt kengät lojuvat sikinsokin ja ulkovaatteet roikkuu seinään isketyissä nauloissa eikä häiritse yhtään.
maalari
Jäsen
Jäsen

pakko nyt tuohonki kommentoida..

naulat suoristellaan ilman muuta ja käytetään, ensinnäkin noissa pysyy maali paremmin päällä kuin sinkatuissa ja tuntuu vaan että on laadukkaampia kuin uudet. (puhun sisätöistä) ja tietty joskus joutuu kantoja hiomaan sinkeistä pois....

toiseksi kone voimaa en käytä ruuvauksissa / naulauksissa koska käsin ruuvatessa / naulatessa esim naula mukailee puun syitä ja kiinnityksestä tulee parempi kuin ampumalla solurakenteen läpi väkisin.

sama ruuvamalla ( ei tarvitse korkkailla niitä, kun tietää koska pitää ottaa rauhallisemmin).... ja tiukkuuden saa kuunnolla ja jälkikin on toista luokkaa kuin urakka vaidilla tehtäessä... :oops: :lol:

Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

maalari kirjoitti:toiseksi kone voimaa en käytä ruuvauksissa / naulauksissa koska käsin ruuvatessa / naulatessa esim naula mukailee puun syitä ja kiinnityksestä tulee parempi kuin ampumalla solurakenteen läpi väkisin.
Tuossa on vinha perä mutta itse uskon että puu mukautuu naulaan ajan kuluessa jolloin pito kyllä paranee. Oli muuten ovela juttu kun repi vanhoja lautoja irti jotka oli isketty 2" nauloilla niin sai tehdä kunnolla töitä että sai irti ja silti usein naula jäi kakkosneloseen ja kanta tuli laudasta läpi. Ammuin sitten tilalle uusia lautoja 90mm runkonauloilla ja kun tein sutta ja piti purkaa muutamat laudat lähti ne melkein käsin repien irti. Epäilen että aikaa myöten nuo runkonaulatkin pureutuvat puuhun paremmin mutta tuoreeltaan oli yllätys että väkäsillä varustettu runkonaula lähti noin heppoisesti irti.
bcmikak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: VANHA MARKKA-AJAN NYRKKISÄÄNTÖ KUSTANNUKSIIN...

whiski kirjoitti:
bcmikak kirjoitti:....ON 100TUHATTA MUMMOA KATTOON, SATA MUMMOA JULKISIVUUN, SATA MUMMOA SISÄLLE. TÄMÄ ON AINA PITÄNYT ELI EI TUO 60 TONAA EKEINÄ KAUAS TOTUUDESTA JÄÄ. KIVA HUOMATA KUN ON MUITTEN KANSSA SAMAA MIELTÄ. :lol:

Kiitos tästä, miältä ylentävästä kommentista! On ilo havaita, kuinka päteviä rakentajia täältä löytyy!

Sinulla tuntuu olevan sana hallussa ja vankka kannanotto, että remontissa aina raiskataan vanhaa, ilman että osattaisiin joskus korjatakin sitä? Ehkä kannattaisi miettiä ensin, mitä takoo näppäimistöltä tänne luettavaksi? Ja ehkä kannattaisi miettiä, missä olosuhteissa ja minkä laatuisilla tarvikkeilla rtm talot rakennettiin? Ehkä kannattaisi miettiä, miksi rtm talon alkuperäisetkin asukkaat korjasivat ja uudistivat asuntojaan?

Sinulta varmaan löytyy suorat ohjeet miten saa säästettyä euroja? Kerro nyt nuo hienot visiot minullekin, joka joutuu päivittäin laskemaan asiakkaalle edullisinta vaihtoehtoa!

Hyvänä vinkkinä kehottaisin sinua kävelemään lähimpään rautakauppaan ja ottamaan kynä ja paperin käteen ja ala laskemaan tarvikkeiden hintaa ja siihen päälle työlle hinta, ja ota vaikka halvin saamasi tarjous ja kerro meille kuinka halvalla pääsit, mutta ei 4 euro laminaatilla, vaan laadulla :twisted:

Nyt on vaan otettava lusikka siihen kauniiseen kätöseen ja katsottava totuutta silmiin! Ei saada enää markoilla ostettua ja ei saada enää siihen hintaa tarvikkeita, kuin markka-aikaan, niin ikävä kuin se on niin se on valitettava totuus. :twisted:
---------
hMM...Yritin lueskella että mistä noin suutuit....? Itse kyllä olin aikalailla samaa mieltä mm. kanssasi...en oikein ymmärtänyt mistä suutuit/kiivastuit....

Uskoakseni tällä saitilla voi myös ammattimaisen asenteen rinnalla antaa myös käyttäjille uskonvahvistusta omiin projekteihinsa myös positiivisella mielellä ja keskustelulla.......jos nyt pakko on paljastaa niin olen kyllä rakennusalalla ja varsin hintatietoinen...no aina ei ole hyvä päivä, sattuuhan sitä.....

Mutta tämä keskusteluhan on aika mielenkiintoista...taidankin rueta oikein aktiivikäyttäjäksi
:lol:
whiski
Jäsen
Jäsen

Minulla nousee aina hiki pintaa, kun joku HUUTAA! Yksinkertaisesti silloin kirjoittaja hakee, vain ja ainoastaan verta nenästään, siis kuvainnollisesti, ei käytännössä :roll:

En näitä juttuja ota niin vakavasti, että vetäisin herneen nenääni, mutta joskus se on lähellä :cry: . Nytkin olen koko ajan viestittänyt, että kysyjällä on ainoa oikea tapa lähestyä asiaa! Riittävän iso budjetti pahimman varalle, ja jota ei ole tarkoitus käyttää, kuin siihen mikä on tarve. Nyt kukkaron pohjalle tuijottajilla on selkeä käsitys, että tämä ei sovi, vaan pitää rakentaa lauta kerrallaan ja keittää vedet patakoukun nokassa :?
Wanha wirttynyt Whiski

bcmikak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Ok, homma bueno.

whiski kirjoitti:Minulla nousee aina hiki pintaa, kun joku HUUTAA! Yksinkertaisesti silloin kirjoittaja hakee, vain ja ainoastaan verta nenästään, siis kuvainnollisesti, ei käytännössä :roll:

En näitä juttuja ota niin vakavasti, että vetäisin herneen nenääni, mutta joskus se on lähellä :cry: . Nytkin olen koko ajan viestittänyt, että kysyjällä on ainoa oikea tapa lähestyä asiaa! Riittävän iso budjetti pahimman varalle, ja jota ei ole tarkoitus käyttää, kuin siihen mikä on tarve. Nyt kukkaron pohjalle tuijottajilla on selkeä käsitys, että tämä ei sovi, vaan pitää rakentaa lauta kerrallaan ja keittää vedet patakoukun nokassa :?
-------

Ok, pussiin kuitenkin kannattaa tuijottaa koska pienistä puroista tahtoo tulla valtava joki! :razz:

Minunkin olisi jo pitänyt tuijotella pussiin useammin...alkaa olla sitä vailla että tämä poika marssii tällä viikolla pankkiin ja ottaa taas aika ison tukun rahaa remontteihin....

Mutta kiva kun asia on nyt puitu ja voidaan keskittyä kysyjän asioihin.

Tosiaankin kysyjä on sopivan reilusti laskenut hinnat eli tätä kutsutaan budjetoinniksi :wink:
cctimpa
Uusi jäsen

Kaikki tyylillään

Viesti Kirjoittaja cctimpa »

Edelleekin kiitos vastauksista, vaikka osa niistä ajautui hieman aiheen ohi.

Tällä foorumilla on kaiketi kaksi koulukuntaa vahvasti edustettuna. Ensimmäinen haluaa tehdä kaikki itse ja "kunnioittaa" vanhaa, mitä se nyt käytännössä tarkoittaakin. Remonttitarpeet kierrätetään viimeistä naulaa myöten ja ilmeisesti kustannustehokkuus menee välillä varsinkin ulkonäön ja jopa käytettävyyden edelle.

Jälkimmäinen puolestaan uudistaa talon käytettävyyttä ja ulkonäköä hyväksyen korkeammat menot.

Molemmat tavat ovat varmasti oikeita ja jokainen valitsee niistä omanlaisensa tai näiden välimaaston.

Vanhan "kunnioitus" tosin riippuu siitä puhutaanko talon/miljöön hengen säilyttämisestä vai siitä, että esim. vanhat epäkäytännölliset keittiönkaapit hiotaan ja maalataan vain siksi koska ne ovat vanhoja.

Uudistaa voi myös "vanhassa" hengessä eri sisustuselementeillä ja tässä yhteydessä en tarkoita sodanaikaisen naulan lyömistä eteisen lautaseinään naulakon virkaa toimittamaan (kärjistetysti sanottuna, ei pidä pahoittaa mieltään tästä kommentista)

Niin kuin jo totesin aiemmin oma budjettini on laskettu tarkoituksella yläkanttiin, jotta yllätyksien sattuessa ei tarvitse soittaa pankkiin joka kerta erikseen. Voihan lainan aina neuvotella tietyn suuruiseksi ja nostaa sitä sen mukaan mitä kuluu.
jiikoo59
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jiikoo59 »

bcmikak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Kaikki tyylillään

cctimpa kirjoitti:Edelleekin kiitos vastauksista, vaikka osa niistä ajautui hieman aiheen ohi.

Tällä foorumilla on kaiketi kaksi koulukuntaa vahvasti edustettuna. Ensimmäinen haluaa tehdä kaikki itse ja "kunnioittaa" vanhaa, mitä se nyt käytännössä tarkoittaakin. Remonttitarpeet kierrätetään viimeistä naulaa myöten ja ilmeisesti kustannustehokkuus menee välillä varsinkin ulkonäön ja jopa käytettävyyden edelle.

Jälkimmäinen puolestaan uudistaa talon käytettävyyttä ja ulkonäköä hyväksyen korkeammat menot.

Molemmat tavat ovat varmasti oikeita ja jokainen valitsee niistä omanlaisensa tai näiden välimaaston.

Vanhan "kunnioitus" tosin riippuu siitä puhutaanko talon/miljöön hengen säilyttämisestä vai siitä, että esim. vanhat epäkäytännölliset keittiönkaapit hiotaan ja maalataan vain siksi koska ne ovat vanhoja.

Uudistaa voi myös "vanhassa" hengessä eri sisustuselementeillä ja tässä yhteydessä en tarkoita sodanaikaisen naulan lyömistä eteisen lautaseinään naulakon virkaa toimittamaan (kärjistetysti sanottuna, ei pidä pahoittaa mieltään tästä kommentista)

Niin kuin jo totesin aiemmin oma budjettini on laskettu tarkoituksella yläkanttiin, jotta yllätyksien sattuessa ei tarvitse soittaa pankkiin joka kerta erikseen. Voihan lainan aina neuvotella tietyn suuruiseksi ja nostaa sitä sen mukaan mitä kuluu.
Juuri näin se taitaa olla, mm. nuo ns. koulukunnat.

Itse edustan kylläkin aika paljon näitten välimallia eli en todellakaan säästä vanhoja lautoja tai nauloja vaan aika pirun kalliita ja laadukkaita materiaaleja tulee valittua ts. vaimo valitsee ...jo näiden laadullisen kestävyydenkin kannalta kannattaa panostaa laatuun, köyhällä ei ole vara ostaa halpaa....Toisaalta säästimme ja ehostimme kyllä olohuoneen liukuovet ja ruokailuhuoneen pariovet...sikäli aika tyylikästä tulee kun murtaen jättää vanhaa hyväkuntoista materiaalia taloon....

kukapa nykypäivänä kaikesta säästää kun ylellisyystaso kummiskin vaaditaan viimeistään myyntitilaisuudessa aika luksusluokkaan.
maalari
Jäsen
Jäsen

no nythän cctimpa alkoi jo miettimään asioita :lol: :wink:

eri mieltä itse olen ... ilmeisesti kustannustehokkuus menee välillä varsinkin ulkonäön ja jopa käytettävyyden edelle.

-----

ulkonäkö ja käytettävyys on ykkös juttu! mutta tässä käytetään sitä kustannus tehokkuutta laadusta kuitenkaan tinkimättä :cool: niin ja hyväksymättä korkeimpia menoja, mutta näihin sääntöihin on AINA poikkeuksia, siis silloin tällöin on eurot lyötävä tiskiin kalleimman mukaan.

mielikuvitusta pitää käyttää (mut ei mitään pelle peloton tyylillä) pitää olla myös pelisilmää (näet romussa helmen ja tehtyäsi siitä romun omistaja kuolaa sitä että mistä sait, jos ymmärrät mitä ajan takaa).. kilpailutus, .. suhteet.. itse tekeminen (periaátteella, jos joku toinen on rakentanut avaruus raketin niin sitten siihen pystyt sinäkin)... :wink:

ps.. jos joku iskee taloonsa 3000 e laminaatit ja mulla 200e lattia lankut niin henkilökohtaisesti oon mieltä että mulla on hienommat, kestävemmät, kustannustehokkaammat... eli ne eurot käyttää kuka mitenkin.

Vastaa Viestiin