Kattoremonttikokemuksia

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Vanhoissa rintsikoissa on myös välillä vähän oikaistu. Esim. kattotuolit voi olla tuettu kantavien väliseinien päälle eikä kattotuolit ole itsekantavia. Lisäksi materiaalipaksuudet voivat olla vähän pienempiä kuin nykyään mutta se täytyy samaan syssyyn todeta että nykyään puumateriaali on kuin balsaa; heppoisa ja haperoa. En tiedä kovettuuko puu aikaa myöten mutta kun kanniskelee talosta pois purettuja lankkuja ja vastaavasti nostaa kärrystä juuri kaupasta haettuja vastaavia niin painoero on valtava. Puun kovuuden huomaa myös sahatessa kun uuteen puuhun uppoo saha kuin kuuma veitsi voihin mutta kun purkaa vanhoja rakenteita saa sahaa laulattaa ihan eri voimalla.

Katon vedenpitävyys on kyllä talon asia numero ykkönen ja vaikka meille ainakin asiaa ei oltu budjetoitu niin kyllä on mukava nukkua yönsä rauhassa kun tietää että katto toimii. Kävin muuten tuossa viime pakkasien aikaan yläpohjassa hieman tarkastelemassa ja ei ollut kuuraa missään eikä kosteutta tiivistynyt yläpohjaan. Kunnon tuuletus auttaa.
wekkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Muovipinnoitettu ja ruuveilla kasattu peltikatto ei mulle yörauhaa toisi. Jokainen läpiruuvi on potentiaalinen vuotokohta. Samoin nykypeltien huollettavuus on mulle aikamoinen kysymysmerkki. Sitten kun pinnoite on veks ja ruoste raiskannut, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin uusia kaikki?

Meillä on 50-v. betonitiilikate jossa muutamat sammalnökäreet siellä täällä ja alla kuivana pysynyt huopa joka paikassa, jossa olen vaivautunut alle kurkkaamaan. Ensi kesänä sen putsaan ja maalaan ja siinä on taas kattoa puoleksi vuosisadaksi. Uuden peltikaton ruuveilla jos laittaisin, niin hintaa kyllä tulisi, mutta enpä uskoisi että kestoikää mitattaisiin vuosikymmenissä...

Jokainen peltikattoja myyvä firma kyllä suosittelisi moisen laittamista ehdottomasti heti paikalla... onhan betonitiilikate ehdottomasti jo "käyttöikänsä" päässä. Siinä on hymyssä pitelemistä kun "asiantunteva" peltikattomyyjä pitää myyntipuhetta. Katolle tai välipohjaan ei ole mitään tarvetta kurkata ja siitä huolimatta tiedetään tiilikatteen olevan alla olevine huopineen kaikkineen elinkaarensa päässä.

Uusien katteiden kestävyydestä ei ole mitään takeita ennen kuin vuosikymmeniä on eletty. Vanhat betonitiilet ovat kestäneet sen 50 vuotta ja todistaneet käyttökelpoisuutensa. Kunnostamalla ne ajoittain ne ovat käytännössä ikuiset. Miksi maksaisin itseni kipeäksi vain saadakseni huonomman katon?
ikämajaRajamäki
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

wekkuli kirjoitti:Muovipinnoitettu ja ruuveilla kasattu peltikatto ei mulle yörauhaa toisi. Jokainen läpiruuvi on potentiaalinen vuotokohta. Samoin nykypeltien huollettavuus on mulle aikamoinen kysymysmerkki. Sitten kun pinnoite on veks ja ruoste raiskannut, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin uusia kaikki?
Tarkennetaan taas kerran eli nykyiset profiilipeltikatot eivät ole muovipinnoitettuja vaan maalipintoja jotka ovat uudelleen maalattavissa ihan samallalailla kuin mitkä tahansa maalipinnat.
Maalipinnan alla on lisäksi sinkkikerros eli ihan helpolla pelti ei ala ruostumaan.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
omatalo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja omatalo »

oon kansa käsittäny ettei niitä muovipäällysteisiä kattopeltejä enää tehdä... Hinta ja asentamisen vaikeusaste painaa siinä vaakakupissa enemmän meillä... siksi peltikatto tuleepi.

kiitos muuten tosta piipun pellitysvinkistä! tarviikin ruveta katteleen "sillä silmällä" paikallisia pieniä firmoja
RM-50
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RM-50 »

Aika kalliilta kattorempat vaikuttavat..

Itsellä kävi tuuri taloa ostaessa. Edellinen omistaja oli vaihtanut kattotiilet pari vuotta sitten uusiin ja nyt ei minun tarvitse asiaa murehtia.

Paras asia tässä on ehkäpä se, että taloa ostaessa olisin maksanut siitä saman mitä maksoin vaikka kattotiilet olisivat olleetkin 56 vuotta vanhat. Eihän tällaista asiaa siinä innostuksessa olisi noteerannut. :-D
Vastaa Viestiin