Pellettiä vanhassa kattilassa?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

Eipä ole tarttennu pelletin takia yöunia menettää. :lol:
Putkimiess

Viesti Kirjoittaja Putkimiess »

-JL- kirjoitti:Eipä ole tarttennu pelletin takia yöunia menettää. :lol:
Juuei, täällä sitä kelpaa olkkarissa netissä roikkua :cool:
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Hmm

Viesti Kirjoittaja Jokapaikanhöylä »

Putkimiess kirjoitti:
-JL- kirjoitti:Eipä ole tarttennu pelletin takia yöunia menettää. :lol:
Juuei, täällä sitä kelpaa olkkarissa netissä roikkua :cool:
Hmm... Olen kuullut mainittavan myös että pellettilämmityksen kanssa ei enää ole unia mitä menettää :shock: :roll: :wink:

Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä ja toisille taas kelpaa vain poikaystävä :wink: Puulämmössäkin on hommansa ja rutiininsa, onko mikään lämmitys ihan oikeesti "vaivaton"? Epäilen että ei. Kaikkeen kuitenkin tottuu :cool:
"Köyhän pitää osata kaikkea.."

"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."

"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Tuntu tosi huvittavalta, mikään, siis ei mikään muu lämmitys saa tällaista tunteen paloa, kuin pelletti!! Ei pelletti minusta ole ollenkaan huono vaihtoehto, kun siihen on tilat ja mahdollisuus. Kun ja jos pystyy vielä itse tekemän pellettiä, niin siinä vasta säästöä tuleekin. Olen mielestäni nähnyt jossain vaiheessa näitä maatila pellettipuristimia, joten jos on mahdollista, niin heti ja nyt, eikä viidestoista päivä :lol:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
MjR
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MjR »

whiski kirjoitti:Tuntu tosi huvittavalta, mikään, siis ei mikään muu lämmitys saa tällaista tunteen paloa, kuin pelletti!!
Tuo on totta, mistä se sitten johtunee :?: :shock:
Pitkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Pitkä »

Juu, tuntuu tosiaan huvittavalta kun vähän arvostelee pellettiä niin kaikki pellettilämmittäjät kiljuu kurkkusuorana ja kehuu omia laitteitaan. Kuinkahan huono se oikeasti onkaan kun aiheuttaa tällaisia tunneryöppyjä?
whiski
Jäsen
Jäsen

Hyvä Pitkä! Luin koko ketjun lävitse. Ainoat perustelut, joita sinun tekstistäsi löytyi, niin oli

Lainaus Pitkän tekstistä alkaa---<clip>
Pelletin perustamis, ylläpito ja käyttökustannukset ovat huomattavasti kalliimmat mitä on markkinoitu. Pelletin saatavuus tulevaisuudessa on epävarmaa. Pelletissä on valtavasti laatueroja. Pelletin varastointi vie paljon tilaa. Pellettilämmitys on melko työläs, tuhkaa tulee ja nuohouksen tarvetta on.
Tässä näitä hemmetin totuuksia pelletistä. Ymmärrän kyllä että te pellettilämmittäjät kehutte omia laitteitanne. Piste.
</clip>------ Lainaus Pitkän tekstistä päättyy

Missään kohtaa ei tule yhtään referenssiä esille, vain pelkkiä mielipiteitä? Laita nyt hyvä mies referenssit noista väittämistä. En tiedä oletko Ilpin/ öljyn/ tai jonkun muun myyjä, käyttäjä, mutta esitystapasi ei kyllä nosta mitään positiivistä ajatusta kirjoituksistasi

Lainaus Pitkän tekstistä alkaa-----<clip>

Te olette HULLUJA. Pellettilämmitystä ei kehu edes pellettilämmittäjät. Vain pellettilaitteiden kauppiaat kehuvat, muut haukkuvat. Puljun täytyy todellakin viedä se nojatuoli sinne pannuhuoneeseen, se vaatii muutakin kuin kerrankuussa pikku nuohouksen. Tämä on kuultu pellettilämmittäjältä joka on raskaasti katunut päätöstään siirtyä pellettiin.
</clip>-------Lainaus Pitkän tekstistä päättyy

Tuossa olisi nyt hyvä paikka paikata referenssejä joita kaipasin, joten alahan kaivamaan perusteltuja faktoja esiin!

1) Perustamis / ylläpitokustannukset vastaan öljylämmitys?
2) Pelletin hinta kuutio/ vastaan öljy/ vastaan sähkö suhteella kulutus
3) selkeä esimerkki laadun heitosta ja kuinka suuri on haittaprosentti tällöin?
4) Mikä on öljysäiliö / pellettisäiliön tilantarve ja mitä se maksaa?
5) Kuinka suuri työmäärä on siivota tuhkat öljykattilasta / vastaan pellettikattila?

Minulla ei ole pellettilämmitystä, eikä öljy, vaan suora sähkölämmitys, joka tosin on nyt ollut kaksi vuotta pois päältä, kun on lämmitetty takkaa ja hellaa, eli työn määrä on ollut melkoinen. Kaadan puut, pätkin/ käsin halkominen/ kuivaus pinoaminen puuvajaan/ sisään kanto ja puiden lisäys pesään, niin ja tietenkin tuhkan ulos kanto :roll:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

whiski kirjoitti: Minulla ei ole pellettilämmitystä, eikä öljy, vaan suora sähkölämmitys, joka tosin on nyt ollut kaksi vuotta pois päältä, kun on lämmitetty takkaa ja hellaa, eli työn määrä on ollut melkoinen. Kaadan puut, pätkin/ käsin halkominen/ kuivaus pinoaminen puuvajaan/ sisään kanto ja puiden lisäys pesään, niin ja tietenkin tuhkan ulos kanto :roll:
Hiukan Pitkan termistoa lainatakseni voitanee sanoa etta herra whiski on sitten SuperHULLU :wink: (Pellettilammittajat vain HULLUJA)

Itse harrastan puulammitysta ihan tekemisen ilosta ja sen takia pellettikin tuntui sopivalta ratkaisulta :cool:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Nyt kun näyttää olevan paljon asiantuntijoita tällä thread:illä niin yksi kysymys:

Ajattelin tuota pellettisysteemiä mutta yksi asia on jäänyt askarruttamaan. Miten tuo pellettien säilytystilan kosteus vaikuttaa pelleteistä saatuun tehoon? Kun tavallinen puu on kosteaa niin lämpöteho on aika pieni verrattuna kuivaan puuhun. Itsellä sopiva tila olisi kellari, jossa tuo kosteus on aika suuri. Hyvähän se on jos ne pitää tilan kuivana mutta hukkuuko ilo pieneen tehoon vai siirtyykö se kosteus loppujen lopuksi merkittävästi pelletteihin?
tomber
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tomber »

Kastumaan pelletit ei saa päästä (menee puruksi) mutta ilmasta ne ei ainakaan oman kokemuksen ja vapon sivuilta lukemani mukaan ota kosteutta.
Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

Peeniskatteus

whiski kirjoitti: Minulla ei ole pellettilämmitystä, eikä öljy, vaan suora sähkölämmitys, joka tosin on nyt ollut kaksi vuotta pois päältä, kun on lämmitetty takkaa ja hellaa, eli työn määrä on ollut melkoinen. Kaadan puut, pätkin/ käsin halkominen/ kuivaus pinoaminen puuvajaan/ sisään kanto ja puiden lisäys pesään, niin ja tietenkin tuhkan ulos kanto :roll:
Nostan hattua arvoisa lämmittäjäkollega :-D Meillä tuo pihassa oleva rankakasa tosin on ostettu, mutt itse roudattu metsätien varresta, itse sahattu, itse halottu, itse kannettu liiteriin (joka muuten pitäisi ensi kesän aikana saada valmiiksi, projekti hieman vaiheessa..), itse kannettu tupaa, itse sytytetty, itse suljettu pellit, itse nuohottu, itse tyhjätty tuhkat, itse nautittu suhtrooppisesta ilmastosta :cool:

Mutta vielä tuohon pellettipolemiikkiin, ettei taustalla vain olisi erään suomalaisen musiikkiyhtyeenkin julkaisema "Peeniskatteus..." :roll:

whiski
Jäsen
Jäsen

En halua provosoida Pitkää tämän enempää, enkä siis kommentoi tuosta "peeniskateudesta"! Olen joskus aiemminkin sanonut näistä mielipiteistä ja faktoista, ettei niitä kannata sekoittaa! Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, minä poika molemmista :roll: .

( Muokkaus, pitänee hivenen korjata tekstiä) Nytkin on tuolla pressujen alla yli 50 kuutiota polttopuita :wink: odottamassa pilkkomista, no osa ehkä on jo lahoa, oli jo sahatessa, mutta kun koko ajan puumäärä kasvaa, niin en pidä sitä suurena murheena.

En ole investoinut kuin kirveisiin, koska minusta on ihan nautinto pistää puuta klapiksi. Moni on kyllä kauhistellut meikäläisen kahdenkäden klapikonetta.. :lol:
Viimeksi muokannut whiski, To Maalis 20, 2008 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanha wirttynyt Whiski

Jokapaikanhöylä
Jäsen
Jäsen

whiski kirjoitti:En halua provosoida Pitkää tämän enempää, enkä siis kommentoi tuosta "peeniskateudesta"! Olen joskus aiemminkin sanonut näistä mielipiteistä ja faktoista, ettei niitä kannata sekoittaa! Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, minä poika molemmista :roll: .

Nytkin on tuolla pressujen alla yli 50 kuutiota odottamassa pilkkomista, no osa ehkä on jo lahoa, oli jo sahatessa, mutta kun koko ajan puumäärä kasvaa, niin en pidä sitä suurena murheena.

En ole investoinut kuin kirveisiin, koska minusta on ihan nautinto pistää puuta klapiksi. Moni on kyllä kauhistellut meikäläisen kahdenkäden klapikonetta.. :lol:
Äidit, tyttäret ja ne poikaystävät, kaikki käy :wink: Uskallanpa lisäksi laulaa rallattaa vielä peeniskatteudestakin :roll:

Tuollahan niitä pressun alla tosiaan meilläkin odottaa ja kahden käden klapikone se täälläkin jyllää :cool: On muuten aikasta terapeuttista puuhaa :roll:

MjR
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MjR »

Pitkä kirjoitti:Juu, tuntuu tosiaan huvittavalta kun vähän arvostelee pellettiä....
Juu, arvostelija jonka tietämys perustuu täydelliseen tietämättömyyteen on tosiaan huvittava :lol:
MjR
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MjR »

whiski kirjoitti: Olen joskus aiemminkin sanonut näistä mielipiteistä ja faktoista, ettei niitä kannata sekoittaa!
Tämähän se olisi monestikin hyvä muistaa.
whiski kirjoitti:Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, minä poika molemmista :roll: .

Nytkin on tuolla pressujen alla yli 50 kuutiota
Jumaliste, ensin aattelin että mikä haaremi...50...ei tavallisen peiton alle sopiskaan..täytyy olla jo pressu.... mutta se olikin 50 kuutiota :lol:
Vastaa Viestiin