Hometalo(ko?)

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Hanu
Jäsen
Jäsen

Hometalo(ko?)

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Yläkerran remontin yhteydessä aloin purkaa vanhaa komeroa. Kun sain pahvit ja tapetin jämät revittyä komeron sisäpuolelta paljastui komeron nurkasta tummunutta rakennusmateriaalia. Naulat oli ruosteessa ja koko nurkka oli lattiasta kattoon asti ollut ainakin jossain vaiheessa kosteuden kanssa tekemisissä. Komeron alaosa näyttää ihan, kuin vesi olisi roiskunut seinille joskus. Kaikki puuosat oli tummia, mutta ihan kovan tuntuisia eikä tällä hetkellä mikään paikka ollut kostean tuntuinen. Samoin lattian purut olivat kuivat, eikä niissä näkynyt minkäänlaista jälkeä kosteudesta. Enkä ainakaan itse ole huomannut mitään tunkkaista tuoksua.

Tekisi mieli avata komeron taustaseinään ja katsoa mitä sieltä löytyy. Taustaseinän takana on talon ulkoseinä ja komeron vasemman seinän takana on vintti. Itse olen melko kädetön näissä hommissa ja haluaisinkin kuulla jonkun kokeneemman kommentin tähän asiaan. Uskaltaako homman jättää noin ja rakentaa päälle uutta vai kannattaako asia tutkia tarkemmin?

Osaisiko joku kertoa mitä löytyy taustaseinän takaa? Uskaltaako sen purkaa vai tuleeko purut syliin? Vasemmalla olevasta seinästä löytyi 2 n. 1-2 cm pyöreää reikää joista tuli hiukan purua. Reijät näyttäisi olevan täynna (täytetty?) purulla. Ehkä tämä kuva kertoo paremmin komeron sijainnin, kuin mitä itse osaan kuvailla.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Mun silmään tuo näyttää siltä kuin kastepiste olis ollut joskus tuossa, eli on saattanut joskus joku talvi olla oikein jääkerros tuossa nurkassa sisäpuolella. Eli hieman heikko eristys ja lämmin ilma kohdensoitunut ja ehkä jopa jäätänyt.

Purkaisin silti tuon kostuneen pois ja rakentaisin uudelleen, näkee samalla ettei ole mitään ikävämpää takana.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Hanu
Jäsen
Jäsen

HillyMan kirjoitti:Mun silmään tuo näyttää siltä kuin kastepiste olis ollut joskus tuossa, eli on saattanut joskus joku talvi olla oikein jääkerros tuossa nurkassa sisäpuolella. Eli hieman heikko eristys ja lämmin ilma kohdensoitunut ja ehkä jopa jäätänyt.

Purkaisin silti tuon kostuneen pois ja rakentaisin uudelleen, näkee samalla ettei ole mitään ikävämpää takana.
Tosiaan, onhan se voinut niinkin käydä. Ensimmäisenä tuli mieleen, että vesi on tullut jostain ylhäältä ja valunut nurkkaa pitkin. Ei tullut tuo sinun ehdotus mieleen. Taloon on onneksi laitettu lisäeristykseksi villat, niin ei luulisi enää nurkkien jäätyvän. Samoin katto on tällä vuosituhannella laitettu, ettei luulisi enää sieltäkään mitään tulevan. Tuohan saattaa olla useita vuosikymmeniä vanha. Mene ja tiedä.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Hanu kirjoitti:Taloon on onneksi laitettu lisäeristykseksi villat, niin ei luulisi enää nurkkien jäätyvän.
Lisäeristämisellä on tässä maassa pilattu niin monta taloa kun ei tiedetä mitä tehdään että suhtautuisin hyvinkin varauksella siihen että onko lisäeristys varsinaisesti positiivinen asia.
Itse ongelmaan sanoisin että on mahdoton sanoa tuolle syytä ilman lisätutkimista.Tuollainen vaurio voi olla aiheutunut niin monesta syystä että arvailuksi menee.Purkaisin kuitenkin rakenteita sen verran että voisi varmistua vaurioiden laajuudesta ja pyrkisin selvittämään mikä on aiheuttaja.Mihinkään panikointiin ei todellakaan ole syytä,todennäköisesti kyseessä on vanha vaurio joka ei ole sen suurempaa vahinkoa aiheuttanut.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
sofi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sofi »

Lisäeristyksillä voi pilata talon nopeastikin, jos ei ole aivan varma siitä mitä on tekemässä. Minkälainen talon seinärakenne sisältä ulos onkaan? Ettei ole muutettu "parannuksilla" sellaiseksi että kosteus tiivistyy seiniin aiheuttaen homehtumista jne.? Itse purkaisin tuon jotta selviäisi vaurion laajuus. Purkaisin myös talon muita vastaavia nurkkia nähdäkseni kuinka ne jakselevat. Toivottavasti kyse on vain vanhasta vauriosta, jonka syntymisen syyt on jo korjattu.
Hanu
Jäsen
Jäsen

sofi kirjoitti:Lisäeristyksillä voi pilata talon nopeastikin, jos ei ole aivan varma siitä mitä on tekemässä. Minkälainen talon seinärakenne sisältä ulos onkaan? Ettei ole muutettu "parannuksilla" sellaiseksi että kosteus tiivistyy seiniin aiheuttaen homehtumista jne.? Itse purkaisin tuon jotta selviäisi vaurion laajuus. Purkaisin myös talon muita vastaavia nurkkia nähdäkseni kuinka ne jakselevat. Toivottavasti kyse on vain vanhasta vauriosta, jonka syntymisen syyt on jo korjattu.
Seinärakenteesta en tiedä (vielä). Viime kesänä ostettu talo enkä ole aikaisemmin seiniä purkanut. Tähän mennessä olen ottanut pois vasta pahvin ja nyt edessä siis on jonkunlainen levy. En tiedä mikä on levyn nimi, mutta pitää ilmeisesti jatkaa tutkimuksia.
kkk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kkk »

minusta tuo näytti siltä, että komerossa on saattanut olla esim peitto sullottuna nurkkaan , jolloin seinä on käynyt niin kylmänä, että sinne tiivistynyt vettä, koska naulat toimivat kylmäsiltoina ja niiden ympärillä oli enemmän jälkiä. eli kastepiste on siirtynyt sisäänpäin, peitossahan ei ole höyryn/ilmansulkupaperia.

Toinen vaihroehto: katto vuotanut tällä kohtaa, katon vaihtoonhan on ollut joku syy, todennäköisesti vuotaminen. Haittoja tästä: eristeiden huononeminen tai runkorakenteen pehmeneminen. Ensimmäisen huomaa kylmästä seinäpinnasta pakkasella. Runkorakenteen (kakkosnelosista tehdyt kattotuolit) pehmenisen huomaisi siitä että kaveri katolle sille kohtaa liikkumaan ja jollain mittaparrulla sisällä tutkitaan, notkuuko katto erikoisen paljon verrattuna muihin kohtiin (esim 1-10mm ?), kriittinen, jos katto kerää lumikuormaa. Lisäksi kädellä/parrulla tuuppimalla koolinkien kohtiin yrittäisi 'haistella', onko seinäräkenne pehmeä.

Jos ei mitään ilmene, ja rakenne säilyy kuivana, niin tuskin mitään isompaa kannattaa tämän takia hosua, muun rempan yhteydessä ehkä myöhemmin. Vanhan tyylinen puruseinä kyllä kuivuu, myös lasivillan kanssa yhteyddessä tosin hitaammin. Jos pinnan alle tutkimeinen reijän avulla onnistuu helposti niin korkeintaan niin. Purusainän purkaminen on isohko ja pöllyävä projekti, sitä tulee äkkiä monta säkillistä, ei kannata vain tarkastusmielessä. Sen sijaan ulkoa kannttaisi yrittää tikkailla kurkkia räystäslautojen taa taustapuolelle.
Vastaa Viestiin