Olisi tönön maalaus edessä ensi kesänä. Nykyisellään talo on maalattu punamullalla (tahraa kun lääppäsee seinää).
Onko kokemuksia Falun punamultamaalista? Katselin sen sisältävän hieman lyijyä... Onkohan tuo lyijy nykyään kuinka yleinen maaleissa?
Falu punamulta
Re: Falu punamulta
En tiedä lyijystä, mutta näistä perinteisistä maaleista kannattaa käydä kysymässä sateenkaariväreiltä. Sieltä olen ainakin minä saanut aina hyvää palvelua. Niiden myymälä ja tuotantotilat on lähellä baukkaria Nuutisarankatu 22.zzz kirjoitti:Olisi tönön maalaus edessä ensi kesänä. Nykyisellään talo on maalattu punamullalla (tahraa kun lääppäsee seinää).
Onko kokemuksia Falun punamultamaalista? Katselin sen sisältävän hieman lyijyä... Onkohan tuo lyijy nykyään kuinka yleinen maaleissa?
Sieltä olen ostanut omaan kämppään ulkomaaliksi keltamultaa. Hinta kohdillaan ja laatukin hyvää. Keittomaali pitää sitten lämmittää ennen seinään levittämistä.
Höpö, höpö. Varsinkin jos maalataan kesällä niin purkista suoraan vaan. Ja jos maalataan keväällä tai syksyllä märkään aikaan niin en näe tuossa oikein sillonkaan mitään järkevää syytä.Keittomaali pitää sitten lämmittää ennen seinään levittämistä.
Lyijymerkintä tuohon on laitettu varmuuden vuoksi. Tikkurila on tarkka noista, tietysti kun iso maalitehdas. Tuommonen määrä, ~0,24% tais olla, on varmaan maaväripigmenteissä kaikissa jos aletaan oikein tutkimaan. Ei tuolla määrällä ole mitään haittaa/hyötyä.
Aha.Janetski kirjoitti:Höpö, höpö. Varsinkin jos maalataan kesällä niin purkista suoraan vaan. Ja jos maalataan keväällä tai syksyllä märkään aikaan niin en näe tuossa oikein sillonkaan mitään järkevää syytä.Keittomaali pitää sitten lämmittää ennen seinään levittämistä.
Minä näen parikin syytä maalin lämmittämiseen:
1. Maali levittyy helpommin, eli maalaaminen on paljon mukavampaa
2. Kerrospaksuus pysyy sopivana helmpommin. Liian paksu kerros hilseilee rumasti ja tippuu pois nopeasti.
Kyse ei ole kelistä eikä vuodenajasta vaan maalin ominaisuuksista. En ole tosin kokeillut kuin kahdella eri maalilla. Toinen oli itsekeitettyä suoraan padasta seinään ja toinen oli sateenkaarivärien maalia. Itsekeitettyä en kylmänä kokeillut, mutta varsinkin Sateenkaarivärien maalin juoksevuudessa on hyvin suuri ero kylmän ja lämpimän maalin välillä.
-
Talonpoika
- Jäsen

Kyllä tuo lämmitys keittomaalin ja myös öljymaalin maalausniksinä on ihan ok. Mikään pakollinen se ei ole tehdä. Hyvää jälkeä tulee lämmittämättäkin.
Tuon lämmittämisenkin taas jotkut ymmärtävät sitten eri tavoin, ketään tässä sen enempää aliarvioimatta ja syyttelemättä.
Olen kuullut tarinan, että eräs miekkonen lämmitti ostetut keittomaalit isossa tynnyrissä avotulella. Siinä kävi vaan niin, että tuli kahteen kertaan keitettyä keittomaalia ja kiehua ja kuohua. Eihän siitä maalauksestakaan oikein mitään tullut noilla maaleilla enää. Toinen miekkonen lämmitti petrooliöljymaalipurkkia kaasutoholla.
Ja näitä riittää... 
Tuon lämmittämisenkin taas jotkut ymmärtävät sitten eri tavoin, ketään tässä sen enempää aliarvioimatta ja syyttelemättä.