Pihan viheraluerajoitukset?

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
remonttimimmi
Jäsen
Jäsen

Pihan viheraluerajoitukset?

Viesti Kirjoittaja remonttimimmi »

Tyhma kysymys,mutta pitihan kysya...

Meidan puutalo omakotitaloalueella kaikki naapureiden pihat vajaan kilsan alueella ovat lahes taysin kasvittomia.Suuri nurmikko vain ja joku marjapensas tontinkulmauksessa.
Itse olen juuri tammikuussa hankkinut talon ja olen jo suunnitellut pihan tayteen vaikka minka oloista perennaa.
Eihan kukaan voi kieltaa minua pitamasta kookkaita perennoja ja istuttelemasta vaikkapa syreenia pihalleni?

Eihan istutustoimia vain saatelisi jokin kaava,joka kieltaa kasvien istuttamisen keskelle nurmikkoa?

Saako krillin rakentaa pihalle ja sille kevyen pergolan?

Mita kiusaa naapureista yleensa istutusasioissa on,muuta kuin itseni kaltainen perennavillityksesta karsiva tanttara?

Mitas kieltaa laki ja kunta?

Kiitos vastauksesta! :roll:
whiski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja whiski »

Riippuen asuinalueesta ja kunnasta. Esm Raisiossa eräillä asuinalueilla määriteltiin tarkasti mitä kasveja ja mihin sai istuttaa, kun sitä aluetta rakennettiin. Nykyistä käytäntöä en tiedä, mutta helpoimmin saat huomenna vastauksen, kun kysyt kunnan/ kaupungin rakennusvalvonnasta!
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Avokas
Jäsen
Jäsen

Re: Pihan viheraluerajoitukset?

Viesti Kirjoittaja Avokas »

remonttimimmi kirjoitti:Tyhma kysymys,mutta pitihan kysya...

Meidan puutalo omakotitaloalueella kaikki naapureiden pihat vajaan kilsan alueella ovat lahes taysin kasvittomia.Suuri nurmikko vain ja joku marjapensas tontinkulmauksessa.
Itse olen juuri tammikuussa hankkinut talon ja olen jo suunnitellut pihan tayteen vaikka minka oloista perennaa.
Eihan kukaan voi kieltaa minua pitamasta kookkaita perennoja ja istuttelemasta vaikkapa syreenia pihalleni?

Eihan istutustoimia vain saatelisi jokin kaava,joka kieltaa kasvien istuttamisen keskelle nurmikkoa?

Saako krillin rakentaa pihalle ja sille kevyen pergolan?

Mita kiusaa naapureista yleensa istutusasioissa on,muuta kuin itseni kaltainen perennavillityksesta karsiva tanttara?

Mitas kieltaa laki ja kunta?

Kiitos vastauksesta! :roll:
Ei ole tyhmiä kysymyksiä.
Kukaan ei kiellä sinua istuttamasta pihallesi mitä haluat, pensaita, perennoita, puita jne., ole huoleti! Saat myös rakentaa grillin ja pergolan ihan mihin kohtaan tonttiasi haluat. Tosin ei ehkä ole suositeltavaa tehdä sitä naapurin ikkunan alle, mutta senkin saisit oman tonttisi puitteissa luultavasti tehdä. Naapureista en ole kuullut haittaa olevan kasviasioissa, ellei nyt ihan yhteiselle rajalle mene istuttamaan ja ihan tienvieressä joku ohikävelijä saattaa poimia kukat. Mutta sun oma tupa, sun oma lupa. Sama koskee myös pihaasi varsinkin istutusasioissa. :-D
Tervetuloa Varkauteen!
Jumala loi miehen ennen naista koska hän ei halunnut neuvoja miehen luomisessa.
whiski
Jäsen
Jäsen

En tiedä nykyhetkeä, mutta Raisiossa oli todellakin -80 luvun alussa määritetty, jopa ruusun laji, minkä sai omakotitalon etupihalle laittaa, joten siinä mielessä avokkaan kommentti ei ihan pidä paikkaansa kaikilta osin :wink:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Avokas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Avokas »

Whiski pitää se. Puhuin nimittäin Varkauden tilanteesta, en suinkaan Raision, koska siellä en asu minä, eikä siellä sijaitse myöskään remonttimimmin tontti, josta tässä koko ketjussa on kyse.
Jumala loi miehen ennen naista koska hän ei halunnut neuvoja miehen luomisessa.
whiski
Jäsen
Jäsen

Voi olla ettei Varkaudessa ole määritelty, mitä saa ja mihin saa istuttaa, jolloin olen tietenkin väärässä. En jaksanut lähteä kyselemään, onko näin, vaan luotan sanaasi. :lol: Yleistin ehkä liikaa, mutta kun on törmännyt näihin "idioottimaisiin" päätöksiin, mitä saa ja mihin istuttaa, etenkin taajama-alueella, niin tahtoo olla varovainen, ettei mene sanomaan, että istutat tyttö ihan mitä tahansa tontillesi, tai rakenna ihan kummoinen grillikatos pihallesi. Kun yli kolmen metrin korkuinen kasvi on puu ja sen kaatamiseen tarvitaan valtuuston lupa ja naapureiden kyseleminen Turussa ja maksaa hunajaa se kaatolupa. Samoin siellä on määräyksiä, että jos vaikka kaadat puun, niin siihen mahdollisesti joudut istuttamaan määrätyn puun tilalle. Huomattavasti helpommalla asia selviää, kun soittaa Varkauden rakennus/ piha tai millä nimellä se siellä on virastoon ja kysyy, mitä ne sanoo istutuksista ja pergolasta. :roll:
Wanha wirttynyt Whiski

Tonu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tonu »

Täälläpäin ei liiemmin kai ole mitään esteitä minkään kasvatukselle. Nimittäin edelllinen omistaja istutteli esim. pujoa ympäri tonttia :shock:
Niitä saanut nyt pari kesää keräillä. Oli muutava vielä ruukussakin kun muutettiin :lol:
rmt vm-56. 140m²+60m²+45m². Pelletillä lämpiää komiasti torppa
Vastaa Viestiin