Hei
harkitsen vuonna -56 rakennetun rmt:n ostoa. Ennen päätöksen tekoa haluaisin tietää muutaman asian ja ajattelin, että tämän foorumin käyttäjistä joku osaisi antaa vinkkiä. Ensinnäkin talon ryömintätilassa oleva poikittainen tukihirsi on osittain laho ja hirsi pitäisi ilmeisesti vaihtaa. Minkä kokoisesta projektista on kysymys ja miten hankalaa tällaisen hirren vaihto on? Lisäksi talon uusi osa on rakennettu osittain kalliolle eikä talon ylärinteenpuleisen maan kallistus ole aivan riittävä, vaan vesi kulkeutuu liian lähelle taloa. Millä aineella kallistuksen kalliopohjalle seinän viereen voi toteuttaa? Talon lammityskattila on myös teknisen käyttöikänsä loppupuolella kuten on myös osa lämmitysputkista ja pattereistakin (osa pattereista uusittu). Minkä verran rahaa olisi budjetoitava tällaisiin muutoksiin?
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
Talon osto harkinnassa -tukihirren vaihto ym..
Re: Talon osto harkinnassa -tukihirren vaihto ym..
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että miksi se on lahonnut? Vaihtaminen ei auta kuin hetkellisesti, jos uudenkin lahoaminen alkaa välittömästi uudelleen.
Lisäksi siellä saattaa olla jotain muutakin lahonnut kuin tuo yksi ainoa tukipuu. Kannattaa tarkistaa laajemminkin kuin vain keskittyä kaikkein näkyvimpään asiaan.
Lisäksi siellä saattaa olla jotain muutakin lahonnut kuin tuo yksi ainoa tukipuu. Kannattaa tarkistaa laajemminkin kuin vain keskittyä kaikkein näkyvimpään asiaan.
Kiitos vastauksestasi.
Olen huomioinut pointtisi ja haluaisinkin tietää, että onko hirsi mahdollista vaihtaa - eihän osittain lahoa hirttä voi paikalleen jättää..
Olen huomioinut pointtisi ja haluaisinkin tietää, että onko hirsi mahdollista vaihtaa - eihän osittain lahoa hirttä voi paikalleen jättää..
Ei sitä välttämättä tarvitse vaihtaa. Hirressä on selvästi kantavuutta jäljellä koska ei ole romahtanut, joten tukeminen saattaisi riittää. Jos se menee kokonaan vaihtoon niin sitten joudut luultavasti aukomaan lattiaa, ryömintätilassa työskentely ja uuden palkin pyörittely on aika työlästä. Rapsuttele lahoja puukolla pois ja laita tänne kuvia, ehkäpä tilanne ei ole niin paha kuin luulet.Late3 kirjoitti:Kiitos vastauksestasi.
Se, että se hirsi ei ole romahtanut, ei kerro mitään sen kestävyydestä: ihan hyvin voi olla, että lahonneen hirren tukitehtävä on vaan siirtynyt jollekin muulle kantavalle tai ei-kantavalle rakenteelle.
Vaihto on varmasti mahdollinen, mutta todennäköisesti ei ihan helppo.
Kannattaa pohtia tarkkaan, riittääkö omat rahkeet vai pitääkö hommaan palkata ulkopuolisia.
Budjettia minun mielestä ei kannata kysyä täältä, sen tai kustannusarvion saa tekijöiltä.
Vaihto on varmasti mahdollinen, mutta todennäköisesti ei ihan helppo.
Kannattaa pohtia tarkkaan, riittääkö omat rahkeet vai pitääkö hommaan palkata ulkopuolisia.
Budjettia minun mielestä ei kannata kysyä täältä, sen tai kustannusarvion saa tekijöiltä.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Onko kyseessä haltijaniska/-vuoliainen, joka siis tukee varsinaisia niskoja? Jos asia on näin, niin kannattaa mieluummin koittaa tukea kyseinen haltija. On melkoinen souvi saada iso niska tuonne ryömintätilaan ja koittaa sitä siellä saada oikeaan asentoon ja korkeusasemaan.Late3 kirjoitti:talon ryömintätilassa oleva poikittainen tukihirsi on osittain laho ja hirsi pitäisi ilmeisesti vaihtaa. Minkä kokoisesta projektista on kysymys ja miten hankalaa tällaisen hirren vaihto on?
Jos tarvetta on tuon niskan tukemiselle tai vahvistamiselle, niin sitten jotakin seuraavan tyylistä ratkaisua:
-Tue se maaperästä. Isohko kivi tai pieni valettu antura ja siitä puinen pystypönkä tai harkoista muurattu pilari.
-Puiset poskilankut. 2x5 tai 2x6 lankut molempiin kylkiin isoilla rautanauloilla tai sitten kierretangolla läpipulttaamalla.
Kuva olisi kiva nähdä tuosta ongelmastasi... Siitä on mukavampi päätellä ongelman laajuutta sekä mahdollisia ratkaisuja.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Kiitos kommenteistanne. minulla ei valitettavasti ole vielä kunnollista kuvaa kohteesta (hirrestä). Laitan sen forumille kun olen käynyt uudelleen kohteessa.