MIHIN HÄVITÄTTE TUHKAN?

Rintamamiestaloista ja muusta
Villa Emilia
Jäsen
Jäsen

Re: MIHIN HÄVITÄTTE TUHKAN?

Viesti Kirjoittaja Villa Emilia »

Meidän maakunnassa tuhkaa sirotellaan aikaisin keväällä nurmikkoon. Estää kuulemma sammaloitumista :roll: . Itse en ole vielä tuota kokeillut.

Itse vien tuhkan takapihan metsänpätkään polunpohjaksi. Toimii hyvin ja polkua näkee hienosti kulkea aina pimeään syksyyn saakka. Se verran se harmaa tavara
sieltä läpi paistaa. Suosittelen.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

PETEBJ75 kirjoitti:Kaupan kassit on ollut jo pidemman aikaa maatuvia malleja. Niissa on myos merkinnat etta voidaan havittaa polttamalla.
Tämä väite on kyllä pakko oikaista; kaupan normi/tavispussit eivät ole maatuvia, polttaahan ne kyllä voi. Esim. K- ja S-kaupoilla on erikseen myynnissä maatuvia eko?pusseja. Kokeilin tuota kerran, mutta hajosi jo tavaroita pakattaessa. Idea on kyllä hyvä, kompostipussina.

Tuhkat heittelen talvella hangelle (nurmikko alla), sulaa lumikin nopeammin keväällä. Kesäaikaan viinimarja- ja ruusupuskien juurelle.
johny_t
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja johny_t »

Kappas, tälläinenkin keskustelu löytyi.

Täälläpäin tuhkat ensiksi peltiämpäriin, sitten isompaan tynnyriin ja keväällä metsään / kuusiaidan / orapihlaja-aidan juurelle. Kesällä tuhkat veden kanssa seostettuna sipulimaalle -> tulee tosi nätti kuorisia sipuleita.
Havupuiden neulasten happamoittamalle maalle tuhka tekee hyvää.

Niin ja käytössä hiano kyläsepän tekemä tuhkalapio, pitääpä ottaa siitäkin kuva... :mrgreen:

-J
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Itse olen heittänyt takan tuhkat lähinnä ruusupuskaan.
Tuhkan seassa on usein nauloja, joten en niitä ole nurmikolle viitsinyt heittää :wink: .
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Eristämiseen? Keskustelua täällä: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=6993

Joo, ja tuhkan on hyvä olla kylmennyttä. Yksi kaupunkilaistuttu tyhjensi eräästäkin kaakeliuunista kytevät hiilet pahvilaatikkoon, jonka laittoi ulos puisille portaille (eivät onneksi minun). Ei onneksi palanut koko kansakoulu. Multa loppui tuolloin kyllä sanat kesken.

Itellä on puulämmittäjänä noita hiili/tuhkakasoja vähän siellä ja täällä, mutta viimeiset pari vuotta olen kaatanut kaiken ison seulakehikon läpi metallitynnyriin. Hiilet uusiokäyttöön ja tuhka tuuleen. Naulat metallikeräykseen (magneetti on kätevä). Ei jää mitään yli, kaikki menee kiertoon! Ja kierrättäjällä hyvä mieli.

pelkka
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

pelkka kirjoitti: Itellä on puulämmittäjänä noita hiili/tuhkakasoja vähän siellä ja täällä, mutta viimeiset pari vuotta olen kaatanut kaiken ison seulakehikon läpi metallitynnyriin. Hiilet uusiokäyttöön ja tuhka tuuleen. Naulat metallikeräykseen (magneetti on kätevä). Ei jää mitään yli, kaikki menee kiertoon! Ja kierrättäjällä hyvä mieli.
Juuri näin meilläkin. Siivilöintiin meillä käytetään jotain vanhaa marjasiivilää, samaa jolla siivilöidään kissan"hiekka"laatikosta puruksi kuseskellut polttopelletit vieä ehjistä.

Hiilet menee ahjoon tai takaisin uuniin, tuhka keväällä nurmikolle. Sen verran poltetaan myös maalitonta mutta muuten likaista purkupuuta ja vernissarättejä että tuhkaa ei ole hennonut laittaa kasvimaalle, sen kalkitsemiseenhan se kävisi muuten hyvin.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
pelkka
Jäsen
Jäsen

Ahjoon?!!!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

pelkka kirjoitti:Ahjoon?!!!
Juu, sepän ahjoon. Täytyy sitä ihmisellä harrastuksiakin olla tän jatkuvan remppaamisen rinnalla :-D En mä mitään isompaa ole takonut, mutta esim. höylänteriä ja muuta työkalutavaraa joutuu aina välillä karkaisemaan. Viime kesänä rakentelin vanhasta vesipadasta grilliä, siihen piti 6x60-millisestä latasta niitata vanteet ympärille, mutta jaloiksi ei vielä köytynyt tarpeeksi massiivista tavaraa.

Noi hiilet on ilmaisia ja sopivan pieniä ahjoon,välillä melkeen liika pieniä. Grillihiilet pakkaa nykyään olemaan niin hemmetinmoisia karahkoita, että pitää hyppiä tasajalkaa hiilisäkin päällä jos haluaa sopivankokoista ahjoon.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
pelkka
Jäsen
Jäsen

Wau, nostan hattua! Puusepänkoulussa oli seinän takana metalliseppien opinahjo, ja siellä tuli välillä piipahdettua ihmettelemässä. Sieltä palattua tuntui että puupuolen ihmiset vain jotain pipertää ja väkertää, ja nää nokiset kaverit tekee rehellistä työtä.

Kaipa siihen jotain romantiikkaa ja nostalgiaakin liittyy näinä Hong Kong - Tarjoustalo - Ikea -aikoina. Ja pelkästään jo tuo sana. Ahjo. Kuinka monen arkeen se enää kuuluu?

pelkka
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Puitten juurille ja sammaloituneen nurtsin päällehhän tuota on tullut ripoteltua...
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Nurmikolle olen tuota nakellut, tai oikeammin sammalikolle, sammal ja nurmi käyvät aika tasaväkistä vääntöä elintilasta parissa varjoisammassa paikkaa pihaa. Yhtään mitään vaikutusta en ole havainnut, mutta ehkäpä se ottaa vain vähän aikaa.
Vastaa Viestiin