kellariseinä auki, fuktisolia odotellaan

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
madde
Jäsen
Jäsen

kellariseinä auki, fuktisolia odotellaan

Viesti Kirjoittaja madde »

joopjoo, kolmen vuoden vatuloinnin (huom, suunnittelun) jälkeen kaivuutin auki sen ainoan kellariseinän, joka tarvii tämän eristyksen (muualla on rivinteeratut seinät) ja olihan se mielenkiintoinen projekti seurata ja kuvata kaivurin töitä ja mitä kaikkea saattaa löytyä kun seinää alkoi paljastua..

No, hiekkakankaalla kun ollaan niin salaojia en tarvi, joten se puoli on ihan ok. Perustus näytti myös ok:lta paitsi, et teoriassa fuktisolin rt-korttia toimii mut käytännössä sitten ei. Eli antura on miun tönössä sekalainen määrä kiviä, nekin vähän miten sattuu ja missä sattuu. Sitten nurkka, jossa on nämä kellariin menevät portaat niin nurkka onkin valettu todella säästeliäästi eli isot kivet toimivat kellarinseinän virkaa ja luojan kiitos luotin itteeni sen verran etten mennyt piikkauttamaan kellarin portaita pois ennenkuin eristän ulkopuolelta..

No, sit kävi niin, että meidän rautakauppa suhtautui viime talvena nihkeästi fuktisolin myyntiin kun ekan kerran esitin asian, että tänä keväänä tulen tilaamaan sitä. Piti huastaa ku Ruuneperi ja kehua kupruille tuo fuktisol mut ei auttanut. Nyt otin tällaisen ilmeen :twisted: :twisted: kun menin rautakauppaan ja sanoin, et nyt tämä pulju tilaa tämän fuktisolin tai mä vaihdan rautakauppaa ja johan alkoi tapahtumaan :cool: . Näytin Malanderin nettisivut ja annoin tavaramäärän mitä nyt suurinpiirtein tarvitaan ja nyt huomenna pitäis kuorma tulla ja mie pääsen eristyshommiin. :-D johan tätä vaihetta on odotettukin..

No, sen voin sanoa, että vaikka mulla on korkean paikan kammo niin se ei päde kun könytään alapuolelle eli mä teen sit tämän homman by myself.. laitan tekstiä miten akalta toi eristyshomma sutjaantuu :wink:
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
nymana
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.anttinyman.fi
Viesti:

fuktisolin vettyminen?

Viesti Kirjoittaja nymana »

Minä se vasta suunnittelen kellarin seinän rakennetta. Vaihtoehtoja ja mielipiteitä(etenkin) kun on vallan paljon.

Sanokaapa nyt kokeneet ja asiaa tutkineet miten sen fuktisolin vettymisen kanssa oikein on? Ajattelen siis 50-vuoden aikavälillä.

Siis fuktisolhan on hyvän tuntuinen tavara, mutta tuo vettyminen epäilyttää.

Patolevyhän ei sen sijaan kyllä varmuudella vety ja kenties toimii maailman tappiin. Yhteen kohteeseen, jossa kellari ja 60 cm paksu perusmuuri oli läpimärkä(ajoittain 2-3 cm vettä lattialla), olen toteuttanut salaojaremontin käyttäen patolevyä. Kellari kuivui vuodessa ja nyt on muutaman vuoden ollut kuivaa ja hyvää varastotilaa.

Antti

Joitain kuvia minun projektista.
http://www.anttinyman.net/selvitys.pdf
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Re: kellariseinä auki, fuktisolia odotellaan

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Rautakauppias sieltä soitellessaan lähetti terveisiä Maddelta, kiitoksia vaan. Tavarat lähti tänään meiltä ja ovat ilmeisesti perillä huomenna.
Ihmettelinkin kovin pientä määrää, että onpas pieni talo. Suojalistaa oli kovin vähän, toivottavasti tiesit että osa seinä eristyksissä lista taitetaan alaspäin pystyyn levytyksen päätepisteessä. No pääsetpä sentään kokeilemaan, miten toimii.
Fuktisol levy on vettymätön ja se perustuu veden paineettomaan rakenteeseen. Koska levyllä on hyvä vedenjohtokyky, kulkeutuu vesi salaojaputkeen levyä pitkin erittäin livakkaasti. Levyn rakenteen kuulat ovat myös suojattu Bitumilatexiliimalla, jolla kuulat on liimattu yhteen.
Tuollainen tavallinen Styrox levy imee itseensä kosteutta vuodessa upotettuna veteen n. 5 %, mikä on hyvin harvinainen tilanne ja suulakepuristettu Solupolystyreenilevy 0.01 %. Parhaat Styrox levytkin taitavat päästä nykyisin jo lähes suulakepuristettujen tasolle.
Lämmöneriste voi vettyä myös vesihöyrynpaineessa, varsinkin silloin jos sen päälle pistetään muovikalvo tai jokin muu tiivis pinta, siksi muovikalvojen käyttöä eri rakenteissa eristelevyjen kanssa ei enää suositella.
Olen nähnyt käytännössä tuollaisia parikymmentä vuotta vanhoja salaojittavien lämmöneristeiden rakenteita, eikä niissä ole ollut näkyvissä minkäänlaisia muutoksia ja tuskin vettyvät edes 50 vuodessa.
Patolevyn yhdistäminen Styrox eristeeseen on oma riskinsä ja näissä yhdistelmissä juurien tunkeutuminen vettyneen lämmöneristeen sisään ei ole kovinkaan harvinaista. Myös routaeristeissä, joiden päälle on asennettu hyvässä tarkoituksessa muovikalvo, juurien tunkeutumisen näkeminen on varsin yleistä maanrakennusurakoitsijoille.
madde
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja madde »

no niin, nyt se on tehty ja olipa yllättävän helppoa tuo asennus, siis noin teoriassa. Nuo minun kivet valussa teetti melkoisen määrän työtä eli tähän kohtaan tuli kaksinkertainen määrä Fuktisolia. Uteliaita ohikulkijoita riitti ja kun tämä täti alkoi kaivamaan kuoppaa umpeen (puolet käsin, loput koneella) käväisi yksi sun toinen miespuolinen katsomassa ja tuskailemassa armeijan aikaisia kaivuuhommi. Ja täytyy myöntää, mä olen puolikuollut väsymyksestä. Muovilista riitti vallan mainiosti, hermot vain meinas mennä sen suodatinkankaan kanssa :roll: mut kyl se sekin paikoilleen meni.

Matti varmaan suuttuu tästä mut kun oli täälläkin joskus keskustelussa se miten näitä levyjä leikataan ni mä taisin raiskata näitä levyjä :oops: ihan tavan mattopuukolla leikkelin kulmia ja muita kuvioita. Tulihan sitä roskaa mutta kun pahalla päällä maan alla touhuaa niin ei paljon välitä vääntää pöytäsirkkeliä käyntiin parin kuvion takia, joten mä tein nämä leikkaamiset nyt sit näin. ja hyvin onnistui vaikka itse sanonkin. Rautakaupan myyjä käväisi katsomass mun proggista ja näytin fuktisolin asennuksen. Sanoin vielä, et jos joku asiakas kyselee tästä niin mun luo saa tulla katsomaan ja kyselemään kokemuksia.

No, nyt saunaan ja lepuuttamaan kipeitä lihaksia :?
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Ei Matti nyt noin pienestä suutu ja työmaasikin on niin kaukana, ettei itse voi tulla tarkastamaan. Saattaisi mennä tarkastusmatkalla pari kolme päivääkin.
Hyvä palvelu teillä siellä rautakaupassa ainakin on, kun vaivautuu jopa paikalla käymään.
Nyt ei muuta kuin kuivumista vaan odottelemaan ja hyvää alkavaa kesää.

Matti Alander
Vastaa Viestiin