Ikkunat ja niiden alapuolinen puru
Ikkunat ja niiden alapuolinen puru
Usein olen törmännyt hämmästykseen rm-talojen kohdalla, kun ikkunoiden alta on puru "kadonnut". Oma teoriani on, että aikoinaan siellä ei ole edes ollut purua, vaan ikkuna on asennettu pystypuiden väliin, jonka jälkeen ylhäältä on valutettu purueriste seinän väliin. Ikkunan alle ei luonnollisesti ole purua päässyt. Saatan olla väärässä, mutta olisi kiva kuulla muiden teorioita tai onko tuosta oikeata tietoa. Eihän puru mihinkään katoa, korkeintaan tiivistyy paakuksi ja silloinkin kyseessä on kosteuden pääsy rakenteisiin. Meidän talo on vm.53 ja alkuperäiset purut on seinissä täysin kuivat 
Puhaltaen täyteen
Itse puhalsin ikkunan alle uretaanivaahtoa. Ei ole varmastikaan oikeaoppisin tapa, mutta toisaalta en usko että sillä tekee kosteuskäyttäytymiseen vahinkoa, kun uretaanivaahto täyttää koko välin (10cm). Jos vaahtoa tulee liikaa ja heikko laudotus, niin se paikka pullistelee. Tässä koitin olla varovainen ja olla puhaltamatta liikaa.
Käytännössä taitaa olla ettei pienet ontot paikat siellä seinässä haittaa, jos niistä kohdista ilmaa ei pääse turhaan puhaltamaan. Paremmin ne ikkunan alustat eristää lämpöä kuin itse ikkunat -- varsinkin kun on perinteisesti kaksilasiset ikkunat.
Käytännössä taitaa olla ettei pienet ontot paikat siellä seinässä haittaa, jos niistä kohdista ilmaa ei pääse turhaan puhaltamaan. Paremmin ne ikkunan alustat eristää lämpöä kuin itse ikkunat -- varsinkin kun on perinteisesti kaksilasiset ikkunat.
-
Harry
- maanma
- Moderaattori

Purua purun päälle
Purun kanssa käyttäisin myös purua, välillä tunkaten tiiviiksi siis oikein tunkilla. Sitten ihan siihen yläreunaan, jota ei saa enää tiiviiksi laittaisin kivi- tai sellu- tai pellava villaa tunkien niin paljon kun käsistä lähtee.
Ikkunapenkin ja karmin välin tiivistäisin vedottomaksi uretaanilla (tai muulla pursotteella).
Ikkunapenkin ja karmin välin tiivistäisin vedottomaksi uretaanilla (tai muulla pursotteella).
-
Harry
Re: Purua purun päälle
maanma kirjoitti:Purun kanssa käyttäisin myös purua
...niin yleensä muutkin...Uretaanilla tiivistin.