Ulos ja sisään ikkunaan eri maali?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Minttu
Jäsen
Jäsen

Ulos ja sisään ikkunaan eri maali?

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Ongelma: pitäisi rapsuttaa, kitata ja maalata kellarin ikkunat. Ulos ja lasien väliin ajattelin pellavaöljymaalia, kun se hengittää. Mutta se ei käy sisätiloihin. Sisäpintaan taas en ole löytänyt sävytettävää ns. ekomaalia, koska sisäikkunanpokista tulee siniset (muuten valkoiset).
a) voinko maalata ikkunanpokat kahdella erityyppisellä maalilla eri puolilta?
b) Mitä luonnonmukaisia, sävytettäviä ulko-/sisämaaleja on olemassa ja mitä olette itse käyttäneet?
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Miksei pellavaöljymaali muka käy sisätiloihin?
Jukka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Minä olen käyttänyt ikkunoiden kuivan puolen puitteissa ja karmeissa karatia, joka on alkydimaali ja sopii noihin kohteisiin hyvin, voi sävyttää. Sisätiloissa pellavaöljymaali käy oikein hyvin, esimerkiksi seinämaalina.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

pellavaöljymaalin kulutuskestävyys ei riitä esim. helojen kohdalla, siihen jää jälkiä. ja vaikka uula mainostaakin, ettei se sisällä liuottimia, niin maalausohjeissa on sitten 10-30% tärpättilisäys.

itsellä ikkunoiden sisäpuolen maalina Virtasen ovi- ja ikkunamaali, jota kyllä ei äsken enää näkynyt valmistajan nettisivuilla, mutta alkydi/öljymaalia sekin, eli ei ihan luomua.

mahtaako vanhan ajan maaleissa ekomaaleja tuohon tarkoitukseen ollakaan...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ikkunanpokat voi hyvin maalata kahdella eri maalilla sisä- ja ulkopuolelta. Sisäpintoihin käytetään yleisimmin täyskiiltävää lakkamaalia, jota on esim. Uulan Ovi- ja ikkunamaali. Se ei taas ole erityisen säänkestävää, jolloin ikkunan ulkopintoihin sopii paremmin tavallinen pellavaöljymaali.

Tavallinen pellavaöljymaali sopii sisäpintoihin aivan hyvin, ainakaan en näe mitään syytä miksi sitä ei voisi käyttää. Jos pelkää sitä tärpättilisäystä, niin eipä sitä ole pakko laittaa, itse olen maalannut aina ikkunanpokat ohentamattomalla maalilla. Jos aloittaa puhtaalta puulta niin pohjan öljyäminen ja/tai sinkkivalkoispohhjamaali alle ja kaksi ohuesti maalattua kerrosta laimentamatonta maalia päälle. Vanhalle maalipinnalle piisaa kaksi maalikerrosta sellaisenaan.

Mikä hyvänsä "ekomaaleista" eli pellavaöljymaaleista on sävytettävää, ihan yhtä hyvin Ovi- ja ikkunamaaliin voi sotkea pigmenttejä joukkoon kuin Pellavaöljymaaliinkin, jos Uulan tuotteista puhutaan. Otetaan vain haluttua pigmenttiä, sekoitetaan se hyvin vernissaan (hyvää pintaa haluttaessa hierretään pigmentti vernissan kanssa lasilevyn päällä) ja sävytetään saadulla tahnalla maali. Ei se sen kummempaa taikuutta ole.

Oman kokemukseni mukaan lakkamaalin kulutuskestävyys on riittänyt kaikissa kokeilemissani paikoissa, tuoleissa, pöydissä ja ovissa. Oven- tai ikkunankahvoja en ole kyllä maalannut, mutta ei kai se kovin yleinen tapa ole muutenkaan, puhtaanahan ne on ollut kaiketi yleisesti tapana pitää.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Minttu
Jäsen
Jäsen

Uula-tuotteelta näkyy tosiaan löytyvän haluamani sävytettävä öljysisämaali, kilpailevan firman tuotteessa sanottiin, että vain ulkokäyttöön. Ja noihin Uulan tuotteisiin voi näemmä laittaa muutakin ohenninta kuin tärpättiä. En minä sinänsä mömmöjä pelkää mutta haluan, että puun pinta hengittää. Talossa on alkuperäiset ikkunat, joita ei ole tarkoitus vaihtaa ja nyt on aika taas elvyttää ne entiseen loistoon. Kiitos hyvistä vinkeistä!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kylläpä se puun pinta "hengittää" öljymaalin kanssa, oli se sitten 'sisämaalia', pellavaöljymaalia tai lakkamaalia.

Olen itse sen verran "vanhan kansan ämpylä" että jos oikeaa maalia ei ole kaapissa niin mä sitten teen sen maalin niistä mitä on. Sisäöljymaali on himmeäpintainen, mutta toisaaalta tavallisestakin pellavaöljymaalista saa himmeän jos siihen laittaa tärpättiä joukoon. Tärpätti nopeuttaa kuivumista, mutta maalin himmenemisen vuoksi sitä ei saisi käyttää viimeisessä kerroksessa - paitsi jos tarkoitus on tehdä mattaa maalia. Samaten jos maaliin pitää saada vähän enempi "glanssia", kiiltoa, niin liraus venelakkaa pellavaöljymaaliin kiillottaa maalia kummasti. Ja sävyt sitten pussista päälle sen mukaan mitä tarvitsee.

Eli siis sisäöljymaali käy siihen kyllä ihan hyvin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ikkunoissa on käytetty kiiltävää lakkamaalia lähes poikkeuksetta, ja ihan syystä. Mattamaali on aina vähemmän kulutuskestävää ja kerää myöskin likaa jonkin verran. Jos sen hyväksyt, niin pistele menemään vain, hyvää maalia se on sekin.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Minä olen sekoittanut ihan tavallista öljymaalia ikkunoihin ja oviin, eli keitettyä vernissaa ja pigmenttiä kuten titaanioksidia sekaisin haluttuun paksuuteen ja mahdollisesti hiukan sikkatiivia. Ei tärpättiä tai muita liuttimia. Tulos on ollut selvasti kestävämpi kuin Tikkurilan Maalarin valkolakalla, joka aurinkoisella ikkunalla haprastui jo parissa vuodessa. Ihan tyytyväinen olen ollut, ja pysynyt hyvin myös heloissa. Eipä niissä kyllä kulutustakaan ole liiemmin.

Uulan öljymaali ei mielestäni ollut peittävää. Halvempaa ja parempaa itse sekoittaen. Mutta pellavaöljymaali ei oikein toimi tähän vuodenaikaan, kannattaisi odottaa muutama viikko niin valon määrä lisääntyy ja lämpötila kohoaa.
Minttu
Jäsen
Jäsen

Mainittakoon vielä, että koitan löytää maalin valmiina, sillä mulla ei riitä asiantuntemus vielä omien sekoitusten tekemiseen (olkoon kuinka helppoa tahansa). Täytyy käydä maalikaupassa kyselemässä onko niillä Uulan värimalleja, värikartat ovat aina aika huonoja. Olen ollut rintsikka-asuja vasta 1,5 vuotta ja paljon on opittavaa, mutta onneksi täältä löytyy "sukulaissieluja" ja hyviä neuvoja! :-D Onkos Pellavaöljymaalissa muuten jokin ominaistuoksu / haju? Maalaushomma aloitetaan kesällä, mutta jos ja kun sillä voi maalata puitteet myös sisällä niin pitääkö varautua tuulettamiseen?
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Pellavaöljyllä on om tuoksunsa, sitähän saa ruokakaupastakin elintarvikekäyttöön, mutta kovin vaatimaton se on kaupan käryliuotinmaaleihin verrattuna. Maalin sekoittamien on helpompaa kuin lettutaikinan teko, suhteet eivät ole ollenkaan yhtä tarkat. Jos tulee paksua, niin heiluttaa rannetta vähän enemmän, jos ohutta niin lisää pigmenttiä. Hämmentämiseen riittää puutikkukin, jos kärisvällisyys riittää. Jos ei niin porakoneeseen sekoitusterä. Suurin vaiva on pigmenttijauheen hankkimisessa.
Miiru
Uusi jäsen

Me on maalattu Allbäckillä

Viesti Kirjoittaja Miiru »

Allbäckillä on myös pellavaöljymaaleja, joita löytyy useissa valmiissa sävyissä. Sillä me on sivelty. Ikkunanpokia vedetty valkoiseksi sekä sisältä että ulkoa ja värillisiä maaleja käytetty esim ovien kunnostuksissa.

Rakennusapteekin nettikaupassa http://www.rakennusapteekki.fi sanotaan tästä maalista näin:

"Allbäckin pellavaöljymaali

Allbäckin pellavaöljymaali on erittäin korkealaatuista. Sideaineena on aidosta öljypellavasta saatu pellavaöljy. Pellavaöljy on hapetettu (keitetty), se ei sisällä vaarallisia lisäaineita tai liuottimia. Valkoisen maalin pigmenttinä on sinkkivalkoista ja titaanioksidia. Koska pellavaöljy ja pigmentit ovat parasta laatua, on maali hyvin kestävää ja helppohoitoista. Muut värisävyt valmistetaan aidoista metallioksideista ja maaväreistä, joiden sävyt ovat rakennusperinteeseemme sopivia, pehmeitä ja täyteläisiä. Rakennusapteekin valikoimaan kuuluu 18 värisävyä, joita kaikkia voi sekoittaa keskenään. Maali ei sisällä liuottimia ja sopii sen vuoksi erinomaisesti allergisille henkilöille ja kohteisiin, joissa terveellinen ympäristö on välttämätön ehto. Maalilla on miellyttävä maalata koska siinä ei ole liuottimia jotka haihtuisivat työtilan ilmaan. Maalin kuiva-ainepitoisuus on korkea ja laadukkaan pellavaöljyn vuoksi sillä voi maalata ohuita kerroksia ilman liuottimia. Jos väristä haluaa kuultavamman tai juoksevamman, sitä voi ohentaa Allbäckin keitetyllä pellavaöljyllä. "

Ai niin ja Tukhoman kävijöille voi kertoa, että sikäläinen Byggfabriken myy niitä myös. http://www.byggfabriken.com/

Miiru
Vastaa Viestiin