Lateksimaalin poisto hirrestä?
Re: Lateksimaalin poisto hirrestä?
Ajattelematta seurauksia: vastaan, että tynnyri nitromorsia, 10 koria kaljaa, skrabat, sauna ja talkoomiehet. Lopputulos on mitä on, raiskattu on aina raiskattu vaikka kuinka pesis ja hinkkais... Tai sitten opettelet piiluttamaan seiniä :).
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

No mä vähän innostuinOto Hascak kirjoitti:Ei oikeastaan oltu eri mieltä...Pekka Huhta kirjoitti:/JEE! Eka viesti että oon sekä Tompan että Oton kanssa eri mieltä! Otetaans semmoiset perustellut kommentit hommaan.
En missään vaiheessa puhunut kyseisen ratkaisun (siis nitron) puolesta, kunhan vain totesin, että yhden onnistuneen lopputuloksen tiedän. Onnistuneella meinaan lähinnä ulkonäköä, en asian filosofisia, taloudellisia tai järkevyys puolia. Enempää tietoa tai kokemusta minulla ei siis asiasta ole, mutta itse en moiseen hommaan ryhtyisi tai en siis silloinkaan ryhtynyt...
![]()
Joo. Mulla tosiaan päilyi mielessä semmoinen vähän toistasataa vuotta vanhan mökin seinä jota olin taannoin maalaamassa. Se oli pinnastaan semmoisilla tikuilla ja säleillä että maalia meni ihan tolkuttomasti, ja kun semmosta seinää oli useemman päivän kattellut, niin en sitten tuota kirjottaessani saanut muunlaista mieleeni.Oto Hascak kirjoitti:Tuosta vielä sen verran, että mulle tuli heti mieleen, että ei se hirsi välttämättä ole kovin repaleista/höttöistä pinnaltaan muuta kuin parilta ilmansuunnalta. Varjon puoleiset julkkarit voi olla hyvinkin melkein uutta vastaavaa liukasta piilupintaa. Ja jos koko sauna sattuu olemaan jonkinlaisessa varjoisemmassa paikassa, niin auringon polttamaa pintaa ei välttämättä ole paljoakaan tarjolla..?Pekka Huhta kirjoitti:Kun nyt oikeen vielä asiaa mietin, niin kyllähän mielikuva hirren karvaisuudesta vaikuttaa asiaan paljon. Itse ajattelen semmoista vanhaa jo syville halkeamille auringossa palanutta pintaa (semmoinen mielikuva tuli), jos joku muu ajattelee semmoista melkeen kirveen jäljeltä olevaa hirttä, nin kyllähän siitä voi ehkä myrkyllä jotain saadakin irti.
Onhan se kyllä vähän niinkin, että hirren tapaisesta epämääräisen muotoisesta pinnasta lateksia ei taida saada pois kuin mekaanisesti - tai sitten sillä maalinpoistoaineella. Ja kun pinta on niinkin monimuotoinen kuin on, niin voi suoran sanoa että kaikki mekaaniset menetelmät repii puuta enempi taikka vähempi. Yleensä enempi...
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kiitos kommenteista! Kuvaa en valitettavasti ole saanut, tytär on reissussa ja vei kameran mukanaan.
Saunamökkimme on rakennettu 1930. Seinät ovat tikkuuntuneet, halkeilleet yms., sen takia koin tuon raappaamisen aika tuskana. Kommenttien perusteella lienee syytä jättää seinä sellaisekseen. Mökki tulee jossain vaiheessa kaipaamaan kunnon korjausta, perustukset rapautuvat ja ilmeisesti väärin rakennettu saunan lattia lahottaa sen puolen seiniä. Vuotanut katto on taas tehnyt omia tuhojaan. Silti rakennuksella on vielä käyttöikää sellaisenaan, tuntuu vaan ettei tuo lateksi rakennuksen parhaaksi ole. Paneli tms. verhousta emme edes harkitse, saunan vaan kuuluu olla hirsiseinällä.
Tuo muovimaalivimma on aivan järkyttävä! Tässäkin tilalla sitä on tehty vielä 2000-luvulla. No, toisaalta mitä valittamaan, ostaessamme tiesimme mitä ostimme. Nyt yritetään päästä eroon :)
Saunamökkimme on rakennettu 1930. Seinät ovat tikkuuntuneet, halkeilleet yms., sen takia koin tuon raappaamisen aika tuskana. Kommenttien perusteella lienee syytä jättää seinä sellaisekseen. Mökki tulee jossain vaiheessa kaipaamaan kunnon korjausta, perustukset rapautuvat ja ilmeisesti väärin rakennettu saunan lattia lahottaa sen puolen seiniä. Vuotanut katto on taas tehnyt omia tuhojaan. Silti rakennuksella on vielä käyttöikää sellaisenaan, tuntuu vaan ettei tuo lateksi rakennuksen parhaaksi ole. Paneli tms. verhousta emme edes harkitse, saunan vaan kuuluu olla hirsiseinällä.
Tuo muovimaalivimma on aivan järkyttävä! Tässäkin tilalla sitä on tehty vielä 2000-luvulla. No, toisaalta mitä valittamaan, ostaessamme tiesimme mitä ostimme. Nyt yritetään päästä eroon :)
Itse tekisin niin, että ostaisin 2 x kymppilitran punamultamaalia ja vetäisin lateksin päälle. Hullulta se kuulostaa, mutta kestää kuitenkin joitakin vuosia ja antaa hirren hengittää eli saapi omassa rauhassa lateksi irrota jos niin haluaa. Itse vedin punamullalla (tosin aikaisemminkin maalattu samalla) ulkosaunan eikä siinä päivää kauempaa tuhraantunut. Hyvä suti, hyvä keli, hyvä mieli ja illaksi saunaan ja olutta päälle