Tuli ostettua rintamamietalo ja piti aloittaa heti remontti. Lattia oli huonossa kunnossa joten ajattelin tehdä sen uusiksi. Entisen lattian rakenne oli seuraava: Päälimmäisenä muovimatto, sen alla betonia (pehmeää kuin mikä). Betonin alla muovi ja 10cm. styroksia. Styroksin alla hiekkaa. Nyt tuli mieleen, että olisikohan mitään haittaa jos kaivaisi hiekkaa pois vaikkapa 20cm jotta saisi lisää korkeutta huoneisiin. Entisellä lattialla ikkunat olivat vain 68cm. korkeudella lattiasta. Hiekkaa hieman kaivettuani huomasin, että perusmuuria on joskus vahvistettu sisältä muuraamalla noin 12 cm. leveä vahvike perusmuuria vasten. Perusmuurin ja vahvikkeen välissä on 5 cm styroksia. Ajatuksena minulla on että kaivan hiekkaa pois noin 20 cm alle vahvike muurin yläpinnan. Sitten laitan keskelle lattiaa 15 cm uretaanilevyt ja valan lattian. Tarkoitus on valaa lattia niin, että valu tulisi noin 8 cm vahvikkeen päälle. Keskemmälle lattiaa valu voisi olla paksumpi. Vahvikkeen päälle en ajatellut laittaa eristettä jotta huonekorkeus ei pienene. Toimiiko tällainen rakenne?
Tarkoitus on laittaa lattiaan vesikiertoinen lattialämmitys. Onko iso haitta jos ei laita vesiputkia vahvikkeen päälle? Eli seinän viereen jäisi noin 17cm. leveä alue ilman lämmitystä.
Lattian valaminen alemmas
Re: Lattian valaminen alemmas
Minä kaivoin anturan alle, hiekkapohja ja hiekkakangasta koko alue niin sillä uskalsin. Kun sinulla on valettu se vahvike niin vahvista valu paksummalla raudoituksella kun se normaali 4mm. Sitten ole tarkka siitä, että se uusi lattiavalu varmasti tulee kiinni vahvistettuun seinän reunaan, näinhän sie meinasit tehdä?. Jos haluat voit käydä katsomassa mun kellarin lattiaprojektia, lähellä kun asut. Miulla on vesikiertoinen lattialämmitys asennettuna ja nyt odotan lattiavalun kuivumista (mä en pääse siis saunaan
...)
Joudun myös itse valamaan vielä reunavalun seiniin; minulla oli anturana kivilatomo ja jotkut kivet törröttävät ilkeästi ja mie kaivoin 35 cm maata pois ja laitoin Fuktisolit sekä EPS60.
Jos teet kellariremontin, tee se kerralla kunnolla äläkä ala läträämään millään uretaanilevyillä vaan tee se oikein. Nyt taas joku ottaa herneen nenään mut mä tunnustan sen verran epävarmaksi koskien kosteuden liikkumista rakenteissa ja mun naisellinen vaisto sanoo, että tee se hygroskooppisista materiaaleista, ei voi mennä väärin. Siten nämä meidän talotkin on rakennettu
kestämään isältä pojalle tai äidiltä tyttärelle 
Joudun myös itse valamaan vielä reunavalun seiniin; minulla oli anturana kivilatomo ja jotkut kivet törröttävät ilkeästi ja mie kaivoin 35 cm maata pois ja laitoin Fuktisolit sekä EPS60.
Jos teet kellariremontin, tee se kerralla kunnolla äläkä ala läträämään millään uretaanilevyillä vaan tee se oikein. Nyt taas joku ottaa herneen nenään mut mä tunnustan sen verran epävarmaksi koskien kosteuden liikkumista rakenteissa ja mun naisellinen vaisto sanoo, että tee se hygroskooppisista materiaaleista, ei voi mennä väärin. Siten nämä meidän talotkin on rakennettu
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Näin oli tarkoitus tehdä että lattiavalu tulee kiinni vahvistettuun seinään.
Minun talossa ei ole kellaria ollenkaan. Talo myös sijaitsee mäen päällä, joten minulla on sellainen käsitys ettei kosteus ole ongelma.
Uretaani levyn ajattelin puoltavan paikkaansa lattiassa senkin vuoksi, että kun tulee lattialämmitys niin ei ala maa lämpenemään. Tämä nyt on vaan tälläinen amatööriremontoijan hajatelma ilman sen suurempaa tietämystä asiasta.
Onkohan lämmöneristyksen kannalta mitään merkitystä laittaako lattian alle styroksia vai uretaania. Toiset kun puhuvat niin uretaanin puolesta, mutta liekkö sellainen kova pontattu lattiastyroksi loppujen lopuksi yhtään sen huonompi vaihtoehto.
Minun talossa ei ole kellaria ollenkaan. Talo myös sijaitsee mäen päällä, joten minulla on sellainen käsitys ettei kosteus ole ongelma.
Uretaani levyn ajattelin puoltavan paikkaansa lattiassa senkin vuoksi, että kun tulee lattialämmitys niin ei ala maa lämpenemään. Tämä nyt on vaan tälläinen amatööriremontoijan hajatelma ilman sen suurempaa tietämystä asiasta.
Onkohan lämmöneristyksen kannalta mitään merkitystä laittaako lattian alle styroksia vai uretaania. Toiset kun puhuvat niin uretaanin puolesta, mutta liekkö sellainen kova pontattu lattiastyroksi loppujen lopuksi yhtään sen huonompi vaihtoehto.
Joo, ok. Jos laitat styroksin niin laita se EPS60, se on hygroskooppisempi kuin muut styroksit tai Finfoamit. Minä laittaisin ehdottomasti sen styroksin (EPS60) siitä syystä, että sinulla tulee siinä uudessa lattiassa se kylmän ja lämpimän kastepisteraja juuri siinä 17cm reunavalun kohdalla, johon ei tule eristettä. Eli ku mietit sitä lattiaremppaa mieti niinpäin, että missä mahdollisesti se kylmä ja lämmin saattavat kohdata toisensa ja siihen kertyy mahdollisesti se kosteus mikäli se ei pääse haihtumaan mitään kautta pois. Sen kun hahmotat itsellesi niin sen jälkeen on rempan suunnittelu helpompaa. Olen edelleenkin sitä mieltä, että Fuktisol tai Isodrän ois parempi mutta siehän sen päätät.
EPS 60 on 50mm ja muistaakseni 100 mm myös. Se pitää erikseen tilata rautakaupan kautta, sitä ei välttämättä ole rautakaupan norm valikoimassa. Näin minun kohdalla.
Tuo EPS60 hengittää (jos nyt tätä sanontaa saa edes käyttää) enemmän kuin muu styroksi, joten se on tuhat kertaa parempi kuin uretaanilevy tai tavan styroksi.
EPS 60 on 50mm ja muistaakseni 100 mm myös. Se pitää erikseen tilata rautakaupan kautta, sitä ei välttämättä ole rautakaupan norm valikoimassa. Näin minun kohdalla.
Tuo EPS60 hengittää (jos nyt tätä sanontaa saa edes käyttää) enemmän kuin muu styroksi, joten se on tuhat kertaa parempi kuin uretaanilevy tai tavan styroksi.
-Madde-