Meillä on 1,5 kerroksinen talo, ja alakerran "kellarissa", joka on betonia, on saunatilat asianmukaisine lattialämmityksineen jne. (Pihasaunakin löytyy..) Sinne haluttaisiin rempata sitten takkahuone (takkakin on valmiina), wc, kuntosalihuone ja leffahuone. Talon ympärillä ei ole salaojituksia, vaan patolevyä. Salaojituksia ei ole laitettu, koska talo on hiekka maalla ja ei kuulemma siksi tarvitse niitä. Onkohan ok? Entäpä miten säilytettäisiin betonin "ilmavuus" eristettäessä jne, ettei paikat ala kostua? Lattiaksi en haluaisi kellarikerrokseen laminaattia/laattaa niiden kylmyyden vuoksi. Korkki ja lauta ovat olleet mielessä. Mitä valitsisitte seinämateriaaleiksi, mitä väleihin jne.? Nyt siis koko kellari on saunatiloja lukuunottamatta betonilla. Kokemukset vastaavista kehiin! :)
Ja kyllä, olen lukenut tätä sivustoa enemmänkin, mutta en ole nyt ihan samanmoista tapausta löytänyt, joten siksi avasin sanallisen arkkuni.
Tietämättömän kellarimietteitä
Re: Tietämättömän kellarimietteitä
Emmaria kirjoitti:
Ja kyllä, olen lukenut tätä sivustoa enemmänkin, mutta en ole nyt ihan samanmoista tapausta löytänyt, joten siksi avasin sanallisen arkkuni.
Kerrotko, millaisia remontteja kellariin on tehty ja milloin?
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Jos kellarin seinien ulkopuolella on näppylälevy,
sisäpuolen eristäminen rivinteerauksella
ja siihen hengittävä pinnoite.
Lattiaan myös hengittävä pinnoite, laatta, ritilä...
Jossakin saattaa toimia/pysyä kuivana puurakenteetkin,
mutta ongelmien kerjäämistä niiden laittaminen on.
Aiheesta lisää löytyy: Etusivu: Kellari ja sokkeli
sisäpuolen eristäminen rivinteerauksella
ja siihen hengittävä pinnoite.
Lattiaan myös hengittävä pinnoite, laatta, ritilä...
Jossakin saattaa toimia/pysyä kuivana puurakenteetkin,
mutta ongelmien kerjäämistä niiden laittaminen on.
Aiheesta lisää löytyy: Etusivu: Kellari ja sokkeli
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Kiitos kommenteista! Remonteista en aivan tarkasti tiedä, koska emme ole itse niitä tehneet. Sauna/kylpyhuone on 90-luvulta ja muuten kellaritila on siis betonilla. Maalia siihen on selvästi vedetty jälkikäteen.