Puulattian maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
oppera
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja oppera »

Hei,

Pari kysymystä:
1.)
Millä suosittelette maalaamaan vanhan, mutta ilman mitään lakkoja taikka maaleja olevan puulattia (on siis ollut muovimaton suojissa tyystin) Oisko Uula, Permo vaiko jopa Betolux. Kyseessä on siis makuuhuoneen lattia. Maalin pitäisi kestää kulumista, kestääkö nuo pari edellistä, vai laitetaanko suoraan kestävää Betoluxia?

2.)
Samalla voisin kysyä kommenttia ja apua vanhojen puuportaiden maalaukseen, vanha ruskea maali on siinä pinnalla (hyvässä kunnossa, mutta huono väri) Kaipaa siis piristystä.

Kiitoksia jo etukäteen!


t. RMT '54
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Jos se on alunperin maalaamaton, niin tarkista että se on kunnollisen paksuista ponttilautaa eikä vain raakaponttia. Hyvin tyypillinen tapa on ollut vetää 21 tai 23 mm raakapontti + kovalevyt lattiamaton alle. Saa siitäkin maalatun, mutta ei kovin hyvää. Myös raot pakkaavat olemaan isoja noissa raakaponttilattioissa.

Raa'alle puulle käy mikä vaan kolmesta, noista suosisin kyllä Permoa. vanhan maalin päälle Betolux ei käy.

Vanhan värin vaihto kovin dramaattisesti ei ole helppoa. Jos valkkaat kovin vaalean värin, niin vanha paistaa joka kolhusta ja nirhamasta läpi. Eli ota tummuusasteeltaan samanlainen väri taikka sitten hio vanhat maalit pois kokonaan. vanhan (kevyesti hiotun) maalin päällä pysyy Permo tai Uula, Betolux ei sovellu vanhan öljypohjaisen maalin päälle.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
oppera
Uusi jäsen
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja oppera »

Pekka Huhta kirjoitti:Jos se on alunperin maalaamaton, niin tarkista että se on kunnollisen paksuista ponttilautaa eikä vain raakaponttia. Hyvin tyypillinen tapa on ollut vetää 21 tai 23 mm raakapontti + kovalevyt lattiamaton alle. Saa siitäkin maalatun, mutta ei kovin hyvää. Myös raot pakkaavat olemaan isoja noissa raakaponttilattioissa.

Raa'alle puulle käy mikä vaan kolmesta, noista suosisin kyllä Permoa. vanhan maalin päälle Betolux ei käy.

Vanhan värin vaihto kovin dramaattisesti ei ole helppoa. Jos valkkaat kovin vaalean värin, niin vanha paistaa joka kolhusta ja nirhamasta läpi. Eli ota tummuusasteeltaan samanlainen väri taikka sitten hio vanhat maalit pois kokonaan. vanhan (kevyesti hiotun) maalin päällä pysyy Permo tai Uula, Betolux ei sovellu vanhan öljypohjaisen maalin päälle.

Pekka
Kiitos viestistäsi.

Laudat ovat varmaankin raakaponttisia, eli on semmoiset 2-3mm raot lautojen välissä. Onko mahdollista, että lattia onkin rakennettu vain olemaan piilossa (eli maton alla), saako tommoisesta perinteistä puulattiaa? mitään laminaatia ei haluaisi laittaa päälle.. Toisaalta haittaako nuo raot elämää, ne antaa vaan tunnelmaa.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Se laudan paksuus on oleellinen: kurki reunoista tai hätätapauksessa poraa 10 mm terällä jostain nurkasta läpi ja mittaa koukkupäisellä rautalangalla laudan paksuus. Tosiaan jostain 50-luvulta eteenpäin on tehty lattioita, joissa on vain ohuehko raakaponttilattia (raakapontti tarkoittaa että lautaa ei ole höylätty toiselta puolelta), kovalevy ja matto eikä sitä ole koskaan tarkoitettukaan olemaan laudalla. Jos hyvä tuuri käy niin siellä voi olla paksumpaa lautaa, mutta jos käy oikein huono tuuri niin laudat on ohuta eikä niissä ole edes pontteja syrjissä vaan kovalevyn on ajateltu hoitavan painon jakamisen laudalta toiselle.

Riippuu ihan niskoista ja laudan paksuudesta että tuleeko siitä hyvä. Jos lattianiskojen väli on enempi kuin 60 cm ja laudan paksuus vähempi kuin 23 mm, niin elinajanodote ei ole hyvä. Raot voi kitata, mutta lattia joustaa sen verrran ettei kitti tahdo pysyä raoissa vaan pikkuhiljaa rapisee pois. 2-3 mm ei kyllä vielä ole mitenkään kovin paha, varsinkin jos niitä ei ole kovin paljoa.

Olen yhtä tuollaista lattiaa tehnyt kaverille, eikä siitä tullut kovin hyvä. Kyllä se nyt jotain vuosia kestää, mutta se on inhottavan notku ja aika epäsiisti. Koita nyt ainakin pomppia siellä lattialla että joustaako se vai ei ja mittaile sen laudan paksuus. Koolinkivälin näkee naulankannoista.

Alle 60 cm jako ja yli 25 mm lauta on jo ihan lupaava yhdistelmä, mutta siitä alaspäin alkaa tulla aika huono.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Keijo »

oppera kirjoitti:Hei,

Pari kysymystä:
1.)
Millä suosittelette maalaamaan vanhan, mutta ilman mitään lakkoja taikka maaleja olevan puulattia (on siis ollut muovimaton suojissa tyystin) Oisko Uula, Permo vaiko jopa Betolux. Kyseessä on siis makuuhuoneen lattia. Maalin pitäisi kestää kulumista, kestääkö nuo pari edellistä, vai laitetaanko suoraan kestävää Betoluxia?
Meillä on lattiassa permoa ja kyllä se on kohtuullisen hyvin kestänyt kulutusta. Meillä eniten ongelmia onkin aiheuttanut se että maali kyllä kestää kulumista, mutta mäntylauta on sen verran pehmeää, että kyllä siihen käytössä tulee kolhuja jotka näkyvät vaikka maalipinta ei olekaan rikki. Vaalean sävyn ongelmana on että sellaiset kolhut, joissa maalipinta menee rikki näkyvät aina tummina oli siellä alla vanha maali tai puu. Paikkamaalauskin erottuu jonkin verran ja siihen pitää muistaa laittaa kuivumisen ajaksi joku sellainen suoja, ettei siitä kävele vahingossa yli. Sukat ei ole kalliita, mutta maton putsaaminen oli hankalampaa :(
kukkis
Jäsen
Jäsen
Viestit: 164
Liittynyt: La Marras 03, 2007 3:12
Paikkakunta: Lohja

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Mä olen maalannut portaikon ja ylätasanteen sekä alatasanteen permolla. Sillon se vaikutti oikein hyvältä. Mutta. Viime syksynä alakerrassa olevan olohuoneen ja ruokailuhuoneen maalasin Uulalla. Mielestäni paljon parempi. Miellyttää enemmän mattapinta. Permossa minun makuun liian kiiltävä pinta. Eli permolla maalatut alueet menee uusiksi jossain kohtaan. Uula on hieman työläämpi maalattava, kun pitää kunnolla "hieroa" lattiaan. Ja Uulassa miedompi haju. Tai sit vaan kuvittelin:)
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Oranssi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 85
Liittynyt: To Elo 16, 2007 12:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Oranssi »

Meillä tuollainen aina muovimaton alla ollut raakaponttilattia (n. 5cm paksua lankkua) hiottiin ja raot kitattiin dicco-lakkan ja hiontapölyn sekoituksella ja päälle vedettiin vihertävän harmaa uula. Joihinkin suurimpiin rakoihin kiilattiin ennen hiontaa ohkaiset puurimat. Nämä dicco-lakat ja soirot on joskus aiemmin Pekka Huhta täällä sivustolla neuvonut, kiitos hänelle :-D Vähän loimukashan meidän hionnasta tuli, mutta ei lattia himmeän maalipinnan kanssa näytä ollenkaan pahalta. Kiiltävä maali olisi saattanut tuoda epätasaisuudet liiaksi esille.
Hiulihei
Jäsen
Jäsen
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 0:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

Meidän keittiöön laitettiin juuri uusi lautalattia vanhan tilalle. Vanha oli vino ja kieroon kiilattu, ja tilanteen korjaaminen vaati puolen lattian purkamista... Eikä ne laudat tietenkään ehjänä irronneet. Ensin meinattiin laittaa laminaattia vaan, mutta kyllä perinteinen puulattia kiehtoi kuitenkin enemmän.

Muualla talossa lattiat ovat suoria, joten toiveita on, ettei purkuhommiin enää tarvitse alkaa. Nykyisen muovimaton alla on kylläkin kerros kovalevyä, eikä kaikki yllätykset ole paljastuneet. Levyt on naputeltu tiuhalla jaolla lautoihin kiinni ja lattiassa on satoja tai tuhansia pikkunaulojen reikiä...

Kaikkialla näyttäisi olevan kunnollista kolmesenttistä ponttilautaa. Ja samanlaista on uusikin.

Voiko uutta ja vanhaa lattiaa sutia samalla maalilla, niin että lopputulos näyttäisi jokseenkin samalta? Ajatuksena on maalata kaikki lattiat saman värisiksi. Uusi lattia on vielä neitseellisessä tilassaan täysin käsittelemättömänä. Vanha lattia näyttäisi olevan ruskealla maalilla vedelty, mutta ainakin osin veistelty paljaaksi kun on haluttu tasoittaa lattiaa ennen levyjen ja muovimaton laittoa.

Voiko vanhan lattia maalauksesta selvitä silkalla sutimisella, vai pitääkö alkaa hiomaan ja kittaamaan pitkän kaavan mukaan? Näin persjärjellä ajateltuna reilu maalikerros tasoittaa pienet naulankolot sekä eri tummuusasetta olevat kohdat pohjassa. Eikä tavoitteena mikään luistinrata ole, vaan entinen elämä saa lattiassa näkyä.
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Vaikka "maalaisjärki" sanoisi mitä vaan, niin kaikki mikä näkyy ennen maalausta näkyy myös maalauksen jälkeen. Osa yksityiskohdista näkyy jopa selvemmin maalauksen jälkeen kuin ennen sitä. Voit ihan hyvin maalata samalla maalilla ja nopealla vilkaisulla eroa ei huomaa. Vanha lattia on vanhaa ja uusi on uutta, mutta ei se sellainen haitta ole että kannattaisi huolestua. Meillä on talossa sekä uutta lattiaa, että vanhoista laudoista kierrätettyä ja molempien kanssa on tultu toimeen. Vanha piti hioa ja kitata, kun taas uuteen sai vetää maalit suoraan pintaan.

Jos samassa huoneessa on uutta ja vanhaa, niin minä hioisin koko lattian. Uudelta puolelta tietenkin vain kevyesti, jotta uuden ja vanhan raja ei erottuisi niin selkeästi.
Hiulihei
Jäsen
Jäsen
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 0:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

Pekka Huhta kirjoitti:vanhan (kevyesti hiotun) maalin päällä pysyy Permo tai Uula, Betolux ei sovellu vanhan öljypohjaisen maalin päälle.
No mikäs siinä Betoluxissa on vikana, jos ei sovellu tai ei pysy vanhan maalin päällä? Toistakin olen kuullut, että Betolux se vaan pysyy, vaikka 50-kiloiset koirat ravaisivat ympäri huushollia päivät läpeensä.
Keijo kirjoitti:Vanha lattia on vanhaa ja uusi on uutta, mutta ei se sellainen haitta ole että kannattaisi huolestua. Meillä on talossa sekä uutta lattiaa, että vanhoista laudoista kierrätettyä ja molempien kanssa on tultu toimeen. Vanha piti hioa ja kitata, kun taas uuteen sai vetää maalit suoraan pintaan.
Milläs vehkeillä te olette hioneet vanhoja lattioita? Pitääkö hankkia se sellainen valtava vehje, missä puolimetrinen kiekko pyörii vai riittääkö näpit ja santapaperi?

Entäs kuinka monta kerrosta sitä maalia kannattaa laittaa? Tikkurilan ohjeen (Permo ja Betolux) mukaan ensimmäinen ohennettu ja toinen täysmaalinen kerros riittää, mutta itse laittaisin kolmannenkin. Onko se turhaa tai jopa haitallista?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 3433
Liittynyt: Ma Loka 18, 2004 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hiulihei kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:vanhan (kevyesti hiotun) maalin päällä pysyy Permo tai Uula, Betolux ei sovellu vanhan öljypohjaisen maalin päälle.
No mikäs siinä Betoluxissa on vikana, jos ei sovellu tai ei pysy vanhan maalin päällä? Toistakin olen kuullut, että Betolux se vaan pysyy, vaikka 50-kiloiset koirat ravaisivat ympäri huushollia päivät läpeensä.
Betolux on kova uretaanialkydimaali. Jos semmoisen pistää pehmeän öljypohjaisen maalin päälle, niin se ei vaan pysy. Se ei saa riittävää tartuntaa alla olevasta pehmeästä maalista, vaan lähtee hyvin helposti hilseilemään saumojen ja kolhujen kohdalta. Pehmeän maalin saa aina tarttumaan kovan päälle, kovaa ei pehmeän päälle. Ajattele niin että voin saa aina tarttumaan leipään, mutta leipää on vaikee saada tarttumaan voihin :)

Paljaalle puulle Betoluxin voi vetää ja kyllä se siinä kestää.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tullamore
Uusi jäsen
Viestit: 3
Liittynyt: La Heinä 19, 2008 1:24
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Tullamore »

Oliskos jollakin viksummalla kokemusta...
Mikäpäs se olisi sitten paras tapa puhdistaa vanhat kahteen kertaan maalatut (ruskea ja ihana harmaa) portaat, kun tahdottaisiin vaaleat portaat ja vaikkapa kuultavan ruskeat askelmat. Eli ne tarvis saada puuhun asti puhtaaks. ja osa portaista, eli pystysuorat on tummansiniset, joten päälle maalaaminen vaalealla ei kannata.
Hiontaa on kokeiltu ja se on järjettömän työlästä kun maali klimppaantuu hiomapaperiin. Yhden oven käsittelin juuri maalinpoisto liuottimella ja vaikka se onkin hintavaa, niin myrkyn käyttö houkutta..
Keijo
Jäsen
Jäsen
Viestit: 939
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 17:22

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Speedheater ja skraba. Kuumailmapuhallinkin käy, mutta jos ei ole säädettävää mallia, niin sillä polttaa helposti puun, jos ei ole aiempaa kokemusta. Sitten kun maalit on saatu pois voi suorittaa hionnan ja pintakäsittelyn. Tiukimmat kulmat voi silti joutua ottamaan kuumailmapuhaltimella, koska eihän se speedheater joka koloon mahdu, mutta sitten pitää vain olla varovainen.

Speedheater on aivan ykkösvehje maalin poistoon suoralta pinnalta. Laakaovet puhdistaa yhdessä hujauksessa eikä peilioviinkaan kauan mene, jos skrabassa on sopiva profiili. Vuokraamoista kannattaa kysellä, jos ei niin paljon ole tarvetta, että haluaisi ostaa.
Tomppa
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2393
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 13:42
Paikkakunta: Suomi

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Keijo kirjoitti:Kuumailmapuhallinkin käy, mutta jos ei ole säädettävää mallia, niin sillä polttaa helposti puun, jos ei ole aiempaa kokemusta.
Joo ja polttaa äkkiä koko mökin kun pieni kipinä pääsee puruihin joten äärimmäistä varovaisuutta noudattaen voi kuumailmapuhallintakin käyttää.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Hiulihei
Jäsen
Jäsen
Viestit: 206
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 0:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Puulattian maalaus

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

Ainakin Betoluxista näyttää tulleen vesiohenteinen versio, mitä rautakaupassa kehuttiin estoitta. Miten on, onko tästä mihinkään? Itseäni ei ainakaan käryn väheneminen haittaisi ollenkaan...
Vastaa Viestiin