hartiapankkirakentaminen ja kalliisti rakentaminen

Rintamamiestaloista ja muusta
Hower
Jäsen
Jäsen

hartiapankkirakentaminen ja kalliisti rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Tätä keskustelua on käyty projektiosiossa, mutta laitan kommenttini "yleiseen höpinään", koska tänne se paremmin kuuluu.

Oto: Meillä taas lähtökohtana on se, että talo rakennetaan ilman velkarahaa... Mä kerron kyllä sitten, että koska pitää lähteä pankinjohtajan juttusille. Raskastahan tämä on, mutta itse en halua olla niitä omakotirakentajia, jotka ottavat 200 000 euroa lainaa ja makselevat sitä loppuelämänsä. Pirtti on mahdollista tehdä hyvinkin halvalla, jos ei tavoittele 160 neliötä kultaisilla hanoilla ja marmorilattioilla.

Tomppa: Muutenkin on käsittämätöntä että aina oletetaan että kaikkeen menee älyttömästi rahaa ja ilman hirveitä rahasummia ei pysty tekemään tyylikästä ja laadukasta.Uskokaa huviksenne niin tuosta Oton talostakin tulee todella hieno vaikka siihen ei rahaa laiteta säkkikaupalla.
Kaikki kunnia Oton projektille ja suuret kiitokset homman tarkasta kuvailusta, mutta jossakin määrin alkaa nyppimään perinnemiesten taivastelu kuinka jotkut laittavat niin paljon rahaa rakentamiseen
Pösilöt, jotka ottavat 200 000€ lainaa, eivät kultahanoja laita vaan ihan perustavaraa.

Työ on se, joka maksaa tekeepä tönön sitten kullitetuilla hanoilla ja marmorilla tai ei.

Jos lähes kaiken pystyy itse tekemään niin säästö on aivan helevetillinen. Tuon itse tekemisen ja työpanoksen määrän puolestaan ratkaisee käytettävissä oleva aika.
Täytyy hattua nostaa kaikille, jotka tekevät remonttinsa tai talonrakentamisensa normaalin päivätyön ohella. Minä olen niin laiska, että minusta ei moiseen olisi.

Nyt on hommat jäissä. Muurin perustuksia varten on kaikki pilarit muurattu ja kuistin runko on valmis. Villat ja tuulensuojalevyt tulivat eilen työmaalle eli yläkertaa sekä kuistia saisi alkaa lätkimään umpeen. Sattui vaan niin ikävästi, että mut värvättiin työelämään. Olisin muussa tapauksessa kiittänyt kohteliaasti työtarjouksesta, mutta näin hyvästä tarjouksesta ei yksinkertaisesti ole varaa kieltäytyä.
Jos tilanne on se, että on mahdollisuus kohteliaasti kiittää työtarjouksesta ja rakentaa taloaan täysipäiväisesti kyllähän projketi halvaksi tulee. Itselle. Eikä paljon velkaakaan tarvi ottaa.
Tähän kohteliaaseen kieltäytymiseen ihmisillä on kaksi mahdollisuutta;
- on omasta takaa sen verran pätäkkää että elanto hoituu sillä.
- toinen mahdollisuus on se, että yhteiskunta järjestää elannon ja henkilö on vapaa palkkatyön ja veronmaksun ikeestä ja voi suunnata yhteiskunnan tuella työpanoksensa oman talon rakentamiseeen. Jälkimmäisessä tapauksessa on tosin hiukka harhaanjohtavaa puhua "hartiapankkirakentamisesta". Kyse on enemmänkin veronmaksajapiikkirakentamisesta. Käytännössä verorahoja siirretään yksityisen ihmisen omaisuuden kartuttamiseksi.
?keskellä kämmentä
Jäsen
Jäsen

Re: hartiapankkirakentaminen ja kalliisti rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ?keskellä kämmentä »

Onko se niin, että "kyllä töitä tekevälle löytyy"?
Että jos olet työttömänä, pitää olla vaan eikä tehdä mitään...
Paitsi tietysti etsiä sitä työpaikkaa...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Hower
Jäsen
Jäsen

?keskellä kämmentä kirjoitti:Onko se niin, että "kyllä töitä tekevälle löytyy"?
Että jos olet työttömänä, pitää olla vaan eikä tehdä mitään...
Paitsi tietysti etsiä sitä työpaikkaa...
Ei.
luepas vaikka uudelleen mitä kirjoitin.

Korostetaan nyt vielä, että tässä ei ole tarkoitus ketään tölviä, kaikkein vähiten Otoa. Töihinhän tuo meni (ja projekti ikävä kyllä hidastuu).
Muta fakta on se, että rakentamisen kalleus on paljon kiinni oman työn määrästä ja on turha verrata ja taivastella niiden talonrakentajien kustannuksia joiden on pakko palkata ulkopuolista työvoimaa.
Jos mökkiä (ei-pakettitaloa) alusta loppuun rakentaa pari ulkopuolista ukkoa vaikkapa vuoden verran niin olisko palkkakustannukset 100 000 €:n luokkaa jos ei itte mitään tee? Harvalla sitä perstaskussa on vaan lainaa on pakko ottaa vaikkapa se kauhisteltu 200 000€.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Eli jos käy säännöllisesti töissä päivittäin niin itse kaiken tekeminen ei onnistu? :roll: Joo-o,hyvin se ainakin täällä on onnistunut.Kaiken vapaa-ajan se vie mutta onnistuu kyllä mainiosti.Kyse on kuitenkin vain omasta halusta.
Meillä meni kaksi vuotta asuinkerroksen ja kellarin täydelliseen peruskorjaukseen.Onpahan kaikki tehty niin hyvin kuin on osattu ja jos jossain prakaa niin syyllinen löytyy peilistä.
Pitää olla osaamista,taitoa ja tietoa sekä tyylitajua niin lopputulos ei todellakaan ole kiinni käytettävän ajan määrästä tai lompakon paksuudesta.Toki niistä on apua huomattavasti mutta esimerkiksi ilman tyylitajua ei hienoa lopputulosta saa rahallakaan.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hower kirjoitti: Kaikki kunnia Oton projektille ja suuret kiitokset homman tarkasta kuvailusta, mutta jossakin määrin alkaa nyppimään perinnemiesten taivastelu kuinka jotkut laittavat niin paljon rahaa rakentamiseen
Pösilöt, jotka ottavat 200 000€ lainaa, eivät kultahanoja laita vaan ihan perustavaraa.
Perinnemiehenä tähän voi tietty vastata jotain.

Tietysti kun itse tekee niin vauhtisokeuskin iskee. Mun mielestä on ihan helppo aloittaa huonekalun tekeminen pystypuusta, mutta ei sitä aina muista että kaikki ei siihen pysty. Vaikka kuinka yrittäisi suhteuttaa juttunsa ihmisten osaamisen tasoon, niin aina tulee oletettua liikaa ja puhuttua sen mukaisesti. Vähän niinkuin joskus kun olin opettajana huonekaluvalmistuksen kurssilla ja olin ajatellut teettää homman hienosti ja puoliteollisesti. Lopputulema oli että ekan päivän kurssilaiset kisasi että kuka saa sahata käsisahalla aihiot poikki, kun ei ollu sahannut kymmeneen vuoteen tai koskaan. Ikinä ei voi tietää että kuinka paljon lukija, kuulija tai satunnainen netinkäyttäjä osaa. Aina arvaa väärin ja puheet menee helposti "asenteelliseksi" kun vaan puhutaan eri maailmoista.

Tuossa rahankulungissa se tietty näkyy siinä että vähänkään asiaansa osaava ihminen ihmettelee, kun "tavallinen" rakentaja lykkää johonkin oikeesti aika jäljitelmän näköiseen Kartano-Puustelliin rustiikilla lastulevyhuuvalla summan, jolla saisi yhtä hyvän tai paremman keittiön puusepältä. Tai ostaa jonkun MDF:stä jyrsityn kolme vuotta kestävän ulko-oventekeleen ja heittää hyvän jämäkän alkuperäisen pois. Usein näissä jutuissa poltetaan enempikin rahaa kuin mitä semmoinen hillitty mutta hyvistä aineista tehty tulisi maksamaan.

Minusta se kritiikki Otollakin kohdistui siihen että rakennetaan liikaa, liian isoa ja liian kallista lainarahalla. Mun oma lisäys siihen on että kun tekee itse paljon, niin kauhistuu just sitä että omatoimeton ei saanut sillä 200 000:lla niitä kultahanoja ja marmoreita, vaan ihan tavallisen kipsilevytalon Oraksen hanoilla ;D
Hower kirjoitti: Jos tilanne on se, että on mahdollisuus kohteliaasti kiittää työtarjouksesta ja rakentaa taloaan täysipäiväisesti kyllähän projketi halvaksi tulee. Itselle. Eikä paljon velkaakaan tarvi ottaa.
Tähän kohteliaaseen kieltäytymiseen ihmisillä on kaksi mahdollisuutta;
- on omasta takaa sen verran pätäkkää että elanto hoituu sillä.
- toinen mahdollisuus on se, että yhteiskunta järjestää elannon ja henkilö on vapaa palkkatyön ja veronmaksun ikeestä ja voi suunnata yhteiskunnan tuella työpanoksensa oman talon rakentamiseeen. Jälkimmäisessä tapauksessa on tosin hiukka harhaanjohtavaa puhua "hartiapankkirakentamisesta". Kyse on enemmänkin veronmaksajapiikkirakentamisesta. Käytännössä verorahoja siirretään yksityisen ihmisen omaisuuden kartuttamiseksi.
Tomppa ehtikin jo kommentoida tähän.

Kolmas vaihtoehto on vain yksinkertaisesti ottaa enempi aikaa. Mä olen tehnyt taukoamatta hommia talossa viisi vuotta. Sinä aikana on mennyt karvan vaille 40 000 € materiaaleihin, summassa on mukana ihan kaikki taloon ostettu kympin ruuvilaatikosta sohvakalustoon.

Mä olen myös palkannut väkeä: törkeän kalliit muurarit, helvetin huonoja putkimiehiä ja hyvän sähkömiehen (työkaveri). Siihen on mennyt inan verran yli 20 000 €. Ja tälläkin hetkellä on paikalla kaksi puuseppä/kirvesmiestä, kun en vaan itse ehdi tekemään eteistä ja vessan runkotöitä. Ne onkin olleet hyviä ukkoja, lainailleet luvan kanssa mun verstaalta puuhöyliä ja höylänneet hommat valmiiksi ihan samalla meiningillä jolla itse teen.

Mutta se on todella omasta tekemisestä ja omasta ajasta kiinni. Kyllä mä ymmärrän niitä jotka teettää hommaa ja maksaa siitä. Mä teen niin itsekin asioissa joita en ehdi tekemään tai en halua opetella.

1/3 on materiaalihintaa ja 2/3 työn hintaa. Työn suhteellinen osuus lisääntyy koko ajan sitä mukaa mitä hienompaa jälkeä ja tarkempaa työtä tehdään. Jos nyt aattelee sitä meidän kylppäriä niin siihen ei paljoa rahaa mennyt, mutta vajaan vuoden verran aikaa. Kun piti kaikki tehdä raakalankusta asti kalusteita myöten.

No, jotta tällaiseen hartiapankkihommaan päätyy niin täytyy opetella paljon uusia hommia, olla niistä kiinnostunut ja innostunut. Vessaremonttia varten mun tarttee opetella patteriputkien rakentaminen mustasta putkesta ja sitten tohon juugend-vessaan pitäis opetella palaparketin liimaaminen, lyijylasityöt ja lasin fasettihionta. Plus kirjailla tyyliin sopivat liinavaatteet :-D :-D

Pekka

P.S, meilläkin talo ostettiin lainalla, koska tää oli eka oma asunto (lainaa tuli otettua 135 Keur purkutalon verran). Sen jälkeen on yhdesti käyty pankilla hakemassa muuraren palkkoihin vähän rahaa, mutta muuten hommat on rytmitetty sen mukaan kun tilillä näkyy katetta. Jos on aikaa tehdä itse ja kärsivällisyyttä tehdä hitaasti niin kyllä se käy. Eikä lopputulos nyt ainakaan ihan huono ole.
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
pienitalo45
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pienitalo45 »

Itse en ole isojen asuntolainojen kannalla, mutta mutta... se, tarvitseeko lainaa ottaa, riippuu paljon muustakin kuin toiveiden oikeasta mitoittamisesta ja osaamisesta. 50 k eur vuodessa tienaava virka-aikaan työskentelevä on aika paljon edullisemmassa asemassa kuin vaikkapa heikosti palkattua vuorotyötä tekevä. Ensimmäinen voi ostaa matskut etutaskusta ja aikaa remontointiin on mukavasti. Jälkimmäinen joutuu helposti tekemään ylitöitä, että on varaa maksaa lyhennykset lainoista, joita joutuu ottamaan materiaaleja varten, ja sitten ei ylitöiden ja vuorotyön takia olekaan kovin paljoa aikaa remontoinnille. Hyvätuloisella myös on yleensä tukevammat säästöt ja useammin pesämunaa jo suvunkin puolesta.

Tämä on vähän tällainen köyhät köyhtyy, rikkaat rikastuu -tilanne. Siksi voi olla aika tahditontakin taivastella toisten kovaa lainanottoa, vaikkei sitä viisaana pitäisikään. Joku voi tietysti sanoa, ettei heikosti palkatun vuorotyöläisen pidä ostaa RMT:a vaan kerrostalokaksio. Tällainen kommentointi on kuitenkin p-seestä foorumin hengen kannalta. Aika tylyä on, jos ei koe olevansa tervetullut, kun on liian köyhä.

Eri asia sitten on, jos lainaa ottaa tuhlaukseen (kaiken vanhan korvaaminen uudella, turhat vimpaimet, ylimitoitetut neliöt jne.).
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Se mihin olen omassakin projektissani törmännyt on se että moni vähän tuntemattomampi ihminen luulee että meilläkin on tämän näköistä kuin on vain siitä syystä että rahaa on mennyt aivan helvetisti.Useimmiten ensimmäinen kysymys on että paljonko on mennyt rahaa?Sitten kun kerrot missä suuruusluokassa pyöritään niin sellainen epäusko on luettavissa rivien välistä,varsinkin sellaisten ihmisten keskuudessa jotka ovat rakentaneet uudet talot hiljattain.Koen sen jopa jollainlailla sen työmäärän ja vaivannäön halventamisena jos ollaan siinä uskossa että kuka vaan saa vastaavan jos on rahaa mielin määrin ja rahalla se meilläkin on tehty.Sellainen ihminen joka ei ole vastaavan suuruusluokan remonttia itse tehnyt ei voi koskaan ihan täysin ymmärtää sitä työmäärää mikä on tehty ennenkuin paikat ovat siinä kunnossa kun ne nyt ovat.
Ensisijaisen tärkeää tällaiseen projektiin lähdettäessä on se että suhteet on kunnossa niin tekijöihin kuin tavarantoimittajiin.Itse olen siitä onnellisessa asemassa että kaveripiirissä on monen alan osaajia jolta saa apua asevelimeiningillä jos sellaista tarvitaan.Esimerkkinä vaikkapa sähkö-ja putkityöt jotka eivät maksaneet käytännössä työnosalta mitään.Kävin vastavuoroisesti auttamassa kavereita heidän omissa projekteissaan kun tehtävänä oli jotain heille epämieluisaa hommaa tai jotain mitä eivät itse osanneet tehdä.Kun on itse reilu niin homma toimii myös toisinpäin,näin se menee.
Lisäksi täytyy olla hinnat kohdallaan kun on ostettava tarvikkeita,mistään ei saa maksaa listahintaa,eikä se rautakauppojen rakentajatilin hinta ole todellakaan se viimeinen hinta,ei lähellekkään. :wink: Täytyy omata hyvät välit joka suuntaan ja tietää mistä naruista vetää.
Vaikka jonkun yksittäisen ostoksen kohdalla säästö ei ole suuren suuri mutta kun kahden vuoden päästä laskee kokonaiskustannuksia niin näistä pienistä summista kertyy yllättävän paljon.
Tuo Pekan kylppäri on hyvä esimerkki siitä miten huippulaatua ja tyylikkyyttä saa pienellä rahalla kun on valmis uhraamaan hirveän määrän omaa työtä asian eteen.Siitä näkee että on taitoa,tietoa ja tyylitajua.Tuollaisen kylppärin kun teettäisi ulkopuolisella vastaavin laatukriteerein niin olisi pankkiin asiaa varmasti pariin kertaan.
Eihän kaikki toki ole yhtä taitavia näissä hommissa kuin vaikkapa Oto,Pekka tai moni muu tällä foorumilla mutta suurelta osin kyse on siitä mitä haluaa oppia tekemään ja kuinka paljon on valmis käyttämään aikaa asian oppimiseen.Ei nämä remppahommat mitään rakettitiedettä ole eli kyllä näitä oppii jos vain haluaa oppia ja sitä kautta lisätä oman työn osuutta.Aikaa se ottaa,eikä sitä kaikilla ole työn tai muiden seikkojen johdosta,mutta itse tekeminen on ainoa keino rakentaa/remontoida halvalla.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
valpperi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja valpperi »

samaa oon mieltä kun Tomppa Pekka ja Oto, mut yks näkökulma vielä on mullakin :-D , kukaanhan ei kiistä etteikö Pekan kylppäri tai keittiö oo jumalattoman hienoja, mut kun ei itse pysty, eikä rahaa oo, ja oikeesti ei oo henkilökohtaisesti halujakaan. Mulle riittää siisti, ei tartte olla luxusta. mdf p**kaa en minäkään huoli, mut siisti paneeli wc-tiloihin ja ''hiukan'' kuhmurainen lankkulattia muualla asunnossa riittää mulle, niinkuin oon sanonu, mun kämppä on sisältä kokonaan vielä hirrellä(tiedän monet pitää pölynkerääjänä) mutku en tartte muuta ja tää riittää mulle. kylmäkään ei oo tullu, elikä suhtkoht tiivis on talosta osattu rakentaa v.1926. Arvostus tollasta Oton ja Pekan taitoa ja viitseliäisyyttä kohtaan on loputon, teijän juttuja on mukava lueskella, ja oppinutkin oon paljon. Tarkoitan tällä höpötyksellä vaan sitä, että nykyään ei oikeen mikään ihmisille riitä, täältäkin on voinu lukee jumalattomia remontteja;puretaan kaikki pois, ihan vaan et tarkastetaan onko kaikki kunnossa, ja sit uutta ja ehompaa tilalle. Kalliiksihan semmonen tulee, mut antaa kaikkien kukkien kukkia vaan :-D
juuso
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juuso »

Mä on sitten niitä pösilöitä ja joskus hieman samankaltaiset ajatukset kun Howerilla on käynyt mielessä.
meillä on ollut timpureita ja muita rakentajia eritahtiin töissä kuukausikaupalla ja normaaliin rakentajatyyliin pankista asuntolainalla tehty.
Omassa tapauksessa tasan ainut mahdollinen tapa tehdä tämä torppa. Omatkin taidot on matkan varrella kasvaneet, ( paneloin esim. yhden vessan itse) mutta lähtötaso oli aika matala..... :roll: Purkuhommat on sujunu vihan voimalla ihan hyvin!
Ja koko lähtökohta EI vaan ollut mahdollisimman halvalla tekeminen. Ei ole muussakaan tekemisessä/olemisessa. Ei vaan koskaan ole ollut prioriteeteiss alkupäässä vaikka mistään varsinaisesta varakkuudesta ei voi omalla kohdalla puhua. Duunariperheen vesa, ihmeempiä ei ole valmiiksi ollut.
Reunaehtoina on molemmilla vanhemmilla ihan oikeasti vaativa työ, ja pienehköt poikalapset 2 kpl.(nyt 6 ja 8 , remontin alussa siis 4ja 6 v). Ylipäänsä remontin keskellä asuminen on pepusta, mutta lasten kanssa se on kyllä yhtä helvettiä!
Kamat on haettu läheisestä puukeskuksesta ja K-raudasta mitä on voitu ja kierrätykseeen on lähinnä viety kamaa....
Näin meillä ja en oikein ymmärrä minkä takia tämä vanhan puutalon kunnostaminen vaatisi "kotiartesaaniksi" muuttumista....?
Meidän projektiin voi käydä tutustumassa projekti sivulla "Villa Lämä" otsikon alla.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tässä kohtaa mä haluaisin oikeestaan pehmennellä paljon. Se miten paljon laittaa rahaa taloon ei ole "pösilöyden" tai muun mitta. Se on makuasia sano Musti kun muniaan nuoli, ja makuasioistahan tässä on kyse.

Selvää on, että itse tekemällä saa paljon enempi samaan rahaan, mutta jos alkaa laskemaan työtunnilleen hintaa niin eipä sille eroa juuri löydy. Ainoa homma jossa olen tienalle päässyt omalla työllä oli kun ostin -99 rantahylkynä mahonkisen purjeveneen. Meni parin vuoden työtunnit että sen edes sai kellumaan ja yhteensä neljä vuotta että se oli ihan timangissa kunnossa. Kun ostettiin talo niin vene meni myyntiin. Kun kaikki laskut oli laskettu yhteen ja vähennetty myyntihinnasta niin siihen veneeseen uponneille osapuilleen kolmelletuhannelle työtunnille jäi palkkaa semmonen vähän vajaa puolitoista markkaa tunnille.

Niin että remontointia, korjaamista, ehjäämistä pitää rakastaa kanssa. Ei vaan hyväksyä välttämättömänä paskahommana joka on vaan osa elämää, vaan ihan oikeasti vähän rakastaa. Muuten siinä tappaa ittensä ihan turhaan. Jos siihen ei ole valmis, niin kannattaa kattoa jotain muuta tekemistä.

Mä en kuitenkaan halua luovuttaa tai lakata kannustamasta ihmisiä itse tekemiseen. Paitsi että itse nautin itte tekemisestä, niin se että mä saan houkuteltua jonkun muunkin tekemään itse toimii ihan mun itsekkäiden tarkoitusperien puolesta: semmoinen joka on jo pari ikkunaa talossaan kunnostanut ei ole niin altis ostamaan koko settiä uusia alupokaräppänöitä taloonsa vanhojen tilalle. Semmoinen joka on joskus tarttunut työkaluihin ja korjannut jotain itse ymmmärtää paremmin vanhojen arvojen päälle. Semmoinen joka on ottanut höylän käteen ja tehnyt käsin uuden kauniin esineen on jo toinen ihminen, voitettu sielu joka levittää tartuntaa eteenpäin. :-D

Parhaiten tehty remppa minkä olen koskaan nähnyt on tehty puhtaasti lainarahalla ja teettämällä. Sieltä mä nää puuseppäkirvesmiehet bongasin, jotka nyt huseeraa mun työmaalla. Eikä se työmaa häpeä yhtään lainarahaa tai teettämistä, kunhan raha pannaan oikeaan paikkaan: piiloon rakenteisiin ja hyviin materiaaleihin, eikä koristeeksi sutaten tehdyn ja halvan perusrungon päälle. Se on myös ollut kallein tietämäni työmaa.

Koitetaan nyt vaan mahtua koko porukka palstalle. Otohan ei puhunut "pösilöistä" mitään, vaan taivasteli vain rakentamiseen laitettua rahaa. Mä tiedän yhden lapsettoman parin, joka aikoo kai pysytelläkin lapsettomana. Ne rakennutti maksimineliöt tontille, 218 neliötä, 6 huonetta, keittiö ja saunaosasto kahdelle hengelle. Ja tykkäävät älyttömästi matkustamisesta ja harrastamisesta, eli käyvät kotonaan lähinnä nukkumassa ja ovat sitten viikonloput ja lomat aina muualla. Että miksi ei eläis kaksiossa ja syytäis sitten rahaa siihen harrastamiseen ja reissaamiseen, jos ne on ne tärkeimmät. Musta tuntuu siltä että se Oton lausunto oli suunnattu just tätä ilmiötä kohtaan ja nyt sitten jengi tekee omia tulkintojaan villisti ympäriinsä.

Mulle ittelleni itse tehty työ on tärkeää ja minusta uuden taidon opettelu pitää ihmisen kiinni todellisuudessa paremmin kuin moni muu. Se on näitä anna miehelle kala tai opeta se onkimaan-tyyppisiä juttuja.

Mutta ehkä se munkin todellisuus on vähän huteralla pohjalla. Mä kun en enää kohta ymmärrä ollenkaan ihmisiä jotka ei osaa parsia omia sukkiaan, tehdä kunnon taltattua neliötappiliitosta, terottaa kunnon hirrenveistotelsoa, vetää omia viemäriputkiaan tai paahtaa ihan tavallista pestokuorrutettua karitsankareeta juurespedillä ja valita sille sopivaa viiniä. Mikä ihme siinä ihmisten uusavuttomuudessa oikeesti on? :wink: :-D :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Hower
Jäsen
Jäsen

Tänkjuu, Pekka.
Viisasta puhetta niinkuin yleensäkin.
Toisin kuin minulta.... lienen turhan ärhäkkä ja paiskon juttua enempää miettimättä.
jussi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jussi »

...onkstoi Pekka kaiken muun lisäksi myös gourmeekokkikulinaristi!?

Mä hyppään järveen...

:D

Jussi
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Tomppa kirjoitti: Eihän kaikki toki ole yhtä taitavia näissä hommissa kuin vaikkapa Oto,Pekka tai moni muu tällä foorumilla mutta suurelta osin kyse on siitä mitä haluaa oppia tekemään ja kuinka paljon on valmis käyttämään aikaa asian oppimiseen.Ei nämä remppahommat mitään rakettitiedettä ole eli kyllä näitä oppii jos vain haluaa oppia ja sitä kautta lisätä oman työn osuutta.Aikaa se ottaa,eikä sitä kaikilla ole työn tai muiden seikkojen johdosta,mutta itse tekeminen on ainoa keino rakentaa/remontoida halvalla.
Tämä oli hyvin kiteytetty :neutral:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
honkanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja honkanen »

Pekka Huhta kirjoitti:
Mä en kuitenkaan halua luovuttaa tai lakata kannustamasta ihmisiä itse tekemiseen. Paitsi että itse nautin itte tekemisestä, niin se että mä saan houkuteltua jonkun muunkin tekemään itse toimii ihan mun itsekkäiden tarkoitusperien puolesta: semmoinen joka on jo pari ikkunaa talossaan kunnostanut ei ole niin altis ostamaan koko settiä uusia alupokaräppänöitä taloonsa vanhojen tilalle. Semmoinen joka on joskus tarttunut työkaluihin ja korjannut jotain itse ymmmärtää paremmin vanhojen arvojen päälle. Semmoinen joka on ottanut höylän käteen ja tehnyt käsin uuden kauniin esineen on jo toinen ihminen, voitettu sielu joka levittää tartuntaa eteenpäin. :-D

Pekka
Tiedoksi sitten, että mulle on tulossa kellariverstaaseen höyläpenkki ja käsityökaluja on parhaillaan hankinnassa aika suurelta osin Pekan sihistin-sivujen ansiosta. :-D
Tähkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tähkä »

Pekka Huhta kirjoitti: Mä en kuitenkaan halua luovuttaa tai lakata kannustamasta ihmisiä itse tekemiseen. Paitsi että itse nautin itte tekemisestä, niin se että mä saan houkuteltua jonkun muunkin tekemään itse toimii ihan mun itsekkäiden tarkoitusperien puolesta: semmoinen joka on jo pari ikkunaa talossaan kunnostanut ei ole niin altis ostamaan koko settiä uusia alupokaräppänöitä taloonsa vanhojen tilalle. Semmoinen joka on joskus tarttunut työkaluihin ja korjannut jotain itse ymmmärtää paremmin vanhojen arvojen päälle. Semmoinen joka on ottanut höylän käteen ja tehnyt käsin uuden kauniin esineen on jo toinen ihminen, voitettu sielu joka levittää tartuntaa eteenpäin. :-D

Koitetaan nyt vaan mahtua koko porukka palstalle. Otohan ei puhunut "pösilöistä" mitään, vaan taivasteli vain rakentamiseen laitettua rahaa. Mä tiedän yhden lapsettoman parin, joka aikoo kai pysytelläkin lapsettomana. Ne rakennutti maksimineliöt tontille, 218 neliötä, 6 huonetta, keittiö ja saunaosasto kahdelle hengelle. Ja tykkäävät älyttömästi matkustamisesta ja harrastamisesta, eli käyvät kotonaan lähinnä nukkumassa ja ovat sitten viikonloput ja lomat aina muualla. Että miksi ei eläis kaksiossa ja syytäis sitten rahaa siihen harrastamiseen ja reissaamiseen, jos ne on ne tärkeimmät. Musta tuntuu siltä että se Oton lausunto oli suunnattu just tätä ilmiötä kohtaan ja nyt sitten jengi tekee omia tulkintojaan villisti ympäriinsä.

Pekka
'
Pekka on varmaan tietämättään kannustanut uskomattoman monia täällä vierailevia tekemään itse. Ainakin oma itse tehty keittiöprojektini lähti osittain siitä, että lueskelin täältä mitä esim. Pekka on tehnyt itse. Jonkin verran puutyö pohjia tietenkin oli, mutta tuon keittiön kaapistojen teko on varmaan yksi palkitsevimmista projekteista, mitä taloon tulee tehtyä. Varsinkin kun vierailta on saanut kysymyksiä tyyliin, mistä nämä rungot tulee ym. Puutyöthän on melko helppoja, jos viitsii käyttää niihin aikaa ja ajattelua. Melkein naurattaa kun kaverit kysyy paljonko säästi verrattuna puustelliin tms, puustelli tuntuu olevan lastulevykeittiöiden verrokki hinta ja taso. Olen sanonut että maksoi varmaan saman kuin puustelli, mutta on halvempi kuin Umpipuu. Tompan keittiö oli kyllä uskomattoman halpa, meillä lienee hieman enemmän kaappia (9,5m alakaappia, yläkaappeja 6,5m), mutta itsetehtynäkin hintaa on enemmän.

Sähkötyöt tai oikeammin sähköjen mittaus ja kytkentä on ainoat joista olen maksanut ulkopuoliselle. Putkityöt teki kaveri, ja kellarissa vedin ne osittain itse. Lisä boonuksena rakentamisessa on ollut eläkkeellä oleva isä, joka osaa ja haluaa auttaa hommissa, ja usein potkii myös vähän perseelle jos ei meinaa työt maistua. Mutta vaikka tekee lähes kaikki työt itse rahaa menee aivan pirusti, eikä kyse ole mistään luksuksesta. Halusimme keittiöön tietynlaiset koneet ja kovan vingutuksen jälkeen hintaa oli reilut 3500 euroa, samaten puutavara keittiökaappeihin maksaa aivan pirusti, helat maksaa aika paljon jos ottaa suhteellisen laadukkaat.

Taloon otimme tietenkin lainaa ja remontoimmekin aluksi lainalla, nyt tarkoitus on kuitenkin tehdä hommat loppuun tulorahoituksella. Sekin on kyllä kaksiteräinen miekka, 10000 euroa lainaa tietää korkoja noin 500 euroa vuodessa ja lainalla tehden saisi tehtyä nopeammin ja lyhenneltyä lainaa rakennustarvike ostojen sijaan, mutta lienee rennompaa jos lainaa on vähän. Sen olen päättänyt, että rahaa emme ota omilta emmekä paremman puoliskon vanhemmilta. Tehdään sitä tahtia kun pörssi kestää tai mennään pankkiin. Itse en ole laskenut kovinkaan tarkkaan mitä kaikki on maksanut, luulisin että remontti tarvikkeisiin ja työkaluihin on mennyt 30000-40000 euroa ja lisäksi sähkärin palkkoihin ehkä vajaa 1000 euroa.
pienitalo45 kirjoitti:Tämä on vähän tällainen köyhät köyhtyy, rikkaat rikastuu -tilanne. Siksi voi olla aika tahditontakin taivastella toisten kovaa lainanottoa, vaikkei sitä viisaana pitäisikään. Joku voi tietysti sanoa, ettei heikosti palkatun vuorotyöläisen pidä ostaa RMT:a vaan kerrostalokaksio. Tällainen kommentointi on kuitenkin p-seestä foorumin hengen kannalta. Aika tylyä on, jos ei koe olevansa tervetullut, kun on liian köyhä.

Eri asia sitten on, jos lainaa ottaa tuhlaukseen (kaiken vanhan korvaaminen uudella, turhat vimpaimet, ylimitoitetut neliöt jne.).
Mikä on sitten ylimitoittettua neliöissä? Meillä on taloudessa kaksi henkeä ja pirtin neliöt on ulkomittojen mukaan 138, asuinneliöt lienee toistasataa. Yläkerrassa on lisäksi huone ja kellarissa 40 neliötä. Luultavasti teemme yläkerran kokonaan asuinkäyttöön ja kellariin tulee kodinhoitotilat jos perheen koko suurenee tulevaisuudessa. Ihmisethän hankkii mitä haluavat eli katsovat tarpeelliseksi, eivät sitä mitä tarvitsevat, eikä sitä mikä olisi järkevää. Näin meilläkin homma menee, ja sen huomaa varsinkin harrastusvälineissä. (Yhden kerran olen miettinyt onko talon koossa mitään järkeä, kun ystäväperhe oli ostamassa taloa kokonaan velaksi ja 3 hengen perheelle katsottiin 7h+k kämppää, hintaa +230ke ja vuotuiset nettotulot ehkä -15ke verrattuna meidän talouteen, silloin toivoin että kaverilla ei kauppa onnistuisi ja onneksi pankki oli sen verran hidas lainan kanssa että myöhästyivät.)
Sen olen kyllä huomannut, että Läntisellä-Uudellamaallakin vanhat talot maksavat niin paljon, että rahan säästön takia kenenkään on turha ostaa remontoitavaa taloa. Pari kaveria rakentaa samalle tontille kahta samanlaista suurelementtitaloa. Kun katsoo kuinka hyvä asema heillä on kilpailuttaa urakoita, huomaa että remontointi on kallista ja hidasta. Lähtökohtahan ainakin meillä on se että talomme maksoi ostaessa alta 150ke, sihen remonttia päälle ja poms, kaikkineen mennee varmaan noin 220 ke. Suunnilleen sama kuin noiden suurelemnttitalojen teettäjien kustannusarvio on kokonaisuudessaan per talo. Mutta luulen että valitsemamme tie on meille se oikea, ei halvin, mutta en ole tilannut käärinliinoihin vielä lisätaskuja, joten mukanani viemä rahamäärä on kuitenkin rajattu kun täältä aika jättää.
Vastaa Viestiin