Kaikki kunnia Oton projektille ja suuret kiitokset homman tarkasta kuvailusta, mutta jossakin määrin alkaa nyppimään perinnemiesten taivastelu kuinka jotkut laittavat niin paljon rahaa rakentamiseenOto: Meillä taas lähtökohtana on se, että talo rakennetaan ilman velkarahaa... Mä kerron kyllä sitten, että koska pitää lähteä pankinjohtajan juttusille. Raskastahan tämä on, mutta itse en halua olla niitä omakotirakentajia, jotka ottavat 200 000 euroa lainaa ja makselevat sitä loppuelämänsä. Pirtti on mahdollista tehdä hyvinkin halvalla, jos ei tavoittele 160 neliötä kultaisilla hanoilla ja marmorilattioilla.
Tomppa: Muutenkin on käsittämätöntä että aina oletetaan että kaikkeen menee älyttömästi rahaa ja ilman hirveitä rahasummia ei pysty tekemään tyylikästä ja laadukasta.Uskokaa huviksenne niin tuosta Oton talostakin tulee todella hieno vaikka siihen ei rahaa laiteta säkkikaupalla.
Pösilöt, jotka ottavat 200 000€ lainaa, eivät kultahanoja laita vaan ihan perustavaraa.
Työ on se, joka maksaa tekeepä tönön sitten kullitetuilla hanoilla ja marmorilla tai ei.
Jos lähes kaiken pystyy itse tekemään niin säästö on aivan helevetillinen. Tuon itse tekemisen ja työpanoksen määrän puolestaan ratkaisee käytettävissä oleva aika.
Jos tilanne on se, että on mahdollisuus kohteliaasti kiittää työtarjouksesta ja rakentaa taloaan täysipäiväisesti kyllähän projketi halvaksi tulee. Itselle. Eikä paljon velkaakaan tarvi ottaa.Täytyy hattua nostaa kaikille, jotka tekevät remonttinsa tai talonrakentamisensa normaalin päivätyön ohella. Minä olen niin laiska, että minusta ei moiseen olisi.
Nyt on hommat jäissä. Muurin perustuksia varten on kaikki pilarit muurattu ja kuistin runko on valmis. Villat ja tuulensuojalevyt tulivat eilen työmaalle eli yläkertaa sekä kuistia saisi alkaa lätkimään umpeen. Sattui vaan niin ikävästi, että mut värvättiin työelämään. Olisin muussa tapauksessa kiittänyt kohteliaasti työtarjouksesta, mutta näin hyvästä tarjouksesta ei yksinkertaisesti ole varaa kieltäytyä.
Tähän kohteliaaseen kieltäytymiseen ihmisillä on kaksi mahdollisuutta;
- on omasta takaa sen verran pätäkkää että elanto hoituu sillä.
- toinen mahdollisuus on se, että yhteiskunta järjestää elannon ja henkilö on vapaa palkkatyön ja veronmaksun ikeestä ja voi suunnata yhteiskunnan tuella työpanoksensa oman talon rakentamiseeen. Jälkimmäisessä tapauksessa on tosin hiukka harhaanjohtavaa puhua "hartiapankkirakentamisesta". Kyse on enemmänkin veronmaksajapiikkirakentamisesta. Käytännössä verorahoja siirretään yksityisen ihmisen omaisuuden kartuttamiseksi.