hartiapankkirakentaminen ja kalliisti rakentaminen

Rintamamiestaloista ja muusta
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: hartiapankkirakentaminen ja kalliisti rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Eilen taisi tulla sanottua kaikki mikä aiheessa oli tärkeää. Tärkeää on myös tietää että toi mun jatkuva vaahtoaminen käden taidoista kantaa hedelmää :-D Kiitos siitä.

Mutta tähän piti vielä pikkuisen nostaa omaa häntää, ikäänkuin loppukevennykseksi.
jussi kirjoitti:...onkstoi Pekka kaiken muun lisäksi myös gourmeekokkikulinaristi!?

Mä hyppään järveen...

:D
Jussi
Enhän mää...

Kuva

Älä järveen mee, siellä on märkää. :wink:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Tähkä kirjoitti: Tompan keittiö oli kyllä uskomattoman halpa, meillä lienee hieman enemmän kaappia (9,5m alakaappia, yläkaappeja 6,5m), mutta itsetehtynäkin hintaa on enemmän.
Joo,tässä täytyy muistaa että meillä on kohtuullisen pieni keittiö eikä kalustemetrejä ylä-ja alakaappien osalta ole kuin vähän yli neljä metriä kumpiakin.Tosin pieni lisäys toiselle seinälle on vielä tulossa kunhan ehtii.Edelleen korostan sitä mistä on ennenkin ollut puhetta eli Pekan piirtämät kuvat varmasti vaikuttivat osaltaan hintaan kun niiden pohjalta pystyi pistämään heti sirkkelit soimaan ilman ihmettelyä.Pari kaveria on teettänyt keittiön samassa paikassa meidän jälkeen ja hintataso on ollut ihan samaa luokkaa kun suhteutetaan se siihen että ne ovat tehty ihan valmiiksi asti puusepällä.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Hower kirjoitti:
Täytyy hattua nostaa kaikille, jotka tekevät remonttinsa tai talonrakentamisensa normaalin päivätyön ohella. Minä olen niin laiska, että minusta ei moiseen olisi.

Nyt on hommat jäissä. Muurin perustuksia varten on kaikki pilarit muurattu ja kuistin runko on valmis. Villat ja tuulensuojalevyt tulivat eilen työmaalle eli yläkertaa sekä kuistia saisi alkaa lätkimään umpeen. Sattui vaan niin ikävästi, että mut värvättiin työelämään. Olisin muussa tapauksessa kiittänyt kohteliaasti työtarjouksesta, mutta näin hyvästä tarjouksesta ei yksinkertaisesti ole varaa kieltäytyä.
Jos tilanne on se, että on mahdollisuus kohteliaasti kiittää työtarjouksesta ja rakentaa taloaan täysipäiväisesti kyllähän projketi halvaksi tulee. Itselle. Eikä paljon velkaakaan tarvi ottaa.
Tähän kohteliaaseen kieltäytymiseen ihmisillä on kaksi mahdollisuutta;
- on omasta takaa sen verran pätäkkää että elanto hoituu sillä.
- toinen mahdollisuus on se, että yhteiskunta järjestää elannon ja henkilö on vapaa palkkatyön ja veronmaksun ikeestä ja voi suunnata yhteiskunnan tuella työpanoksensa oman talon rakentamiseeen. Jälkimmäisessä tapauksessa on tosin hiukka harhaanjohtavaa puhua "hartiapankkirakentamisesta". Kyse on enemmänkin veronmaksajapiikkirakentamisesta. Käytännössä verorahoja siirretään yksityisen ihmisen omaisuuden kartuttamiseksi.
Eihän tässä nyt suoranaisesti varmaan musta puhuta..? Voisin vaikka vetää herneen nenääni! :wink: Meikäläinen ei pirttiä rakenna yhteiskunnan rahalla, ainakaan kovin raskaasti en yhteiskuntaa ole rokottamassa. Yhteiskunta sponsoroi tätä meikäläisen projektia ruhtinaallisella 100 euron kuukausittaisella tuella, johon olen kotona asuvana opiskelijana oikeutettu. Eli kun päätös rakentamisesta tuli, niin vanhempani kyseistivät heti ensimmäisenä vuokran maksamisen vieraalle taholle ja kutsuivat minut rouvani kanssa asumaan luoksensa eli synnyinkotiini. Siinä säästyy vuokrakulut ja kaiken lisäksi projekti sijaitsee noin kilometrin päässä majapaikastamme. Täällä me nyt asustellaan rouvan kanssa vanhempieni riesana kaksikerroksisen talon yläkerrassa. Rouva käy huonopalkkaisessa hoitotyössä ja itse olen siis vielä tällä hetkellä opiskelija eli meidän tulomme ovat naurettavan pienet, mutta niin ovat kulummekin. Ja kun sanoin, että minulle tarjottiin työtä ja siitä ei yksinkertaisesti ollut varaa kieltäytyä, niin en tarkoita sitä, että olisin rahaa tarvinnut! Kyllä raha tietysti kelpaa, mutta minulla ei ole varaa kieltäytyä kyseisestä työpaikasta, koska se on alallani jossakin määrin ainutlaatuinen. Tällä alalla on kyllä työtä, mutta se on yksityisyrittäjyys pohjaista. Nyt minulle siis tarjottiin ihan oikeita töitä ja hyvästä paikasta, ei ole varaa kieltäytyä. V*tuttaa mennä töihin ja hidastaa tahtia raksalla, mutta minkäs teet, ei tuollaista hommaa välttämättä enään koskaan tarjota.

Eikä me rouvan kanssa olla rikkaista perheistä, ei todellakaan! :lol: Mun vanhemmat on tarjoilijoita ja rouvankin vanhemmat on tavallisia duunareita. Perintöä ei kummallakaan ole euron euroa. Me ollaan kumpainenkin tarkkoja rahoistamme ja kun on yli kaksikymmentä vuotta tarkka rahoistaan, niin sukan varteen voi jäädä pienistäkin tuloista jotain. Kaikki projektiin sijoitetut rahat on revitty omasta p*rseestä työtä tehden ja säästämällä. Eli oon pahoillani siitä, että perinnemies rouvineen rakentaa ilman lainarahaa, mutta elämä on täynnä valintoja. Sekin on valinta, jos naapurini päättää rakentaa talon, jossa on 12 kulmaa. Neliön/suorakaiteen mallinen neljäkulmainen talo on luonnollisesti edukkaampi rakentaa, mutta tehköön kukin tavallaan, ei se multa ole pois.

Pahoittelen avautumista, mutta pisti v*tuttamaan. Lopetan myös kustannuksista puhumisen, niin ehkä se "pösilöiden" saivartelukin sitten loppuu.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Muoks... Meni viesti kokonaan väärään ketjuun, joten poistin sen... :oops: :oops: :oops:
pienitalo45
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pienitalo45 »

En, Oto, vihjannut, että sinä ja rouvasi olisitte kultalusikka suussa syntyneet. Pahoitteluni, jos sellaisen kuvan annoin. Viestini oli tarkoitettu vain antamaan yksi näkökulma lisää tähän yleiseen asuntolainakeskusteluun. Halusin tuoda esille sen, että raskaan lainanoton takana voi olla monenlaisia syitä, ei vain uusavuttomuutta ja pröystäilyä. Arvostan todella paljon tapaa, jolla projektiasi teet. Itsekin teemme remonttia ilman lainaa, hitaasti ja omalla työllä.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Kuva
Pekan lamb chopsit nayttaa kasvavan sammalta :lol:
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

pienitalo45 kirjoitti:En, Oto, vihjannut, että sinä ja rouvasi olisitte kultalusikka suussa syntyneet. Pahoitteluni, jos sellaisen kuvan annoin.
En mä sitä. :-) Lähinnä se pisti pientä mieltäni kuohauttamaan, että jossakin määrin ketjun aloittaja vihjaisi projektini etenevän yhteiskunnan rahoittamana ja siitähän ei ole kyse.

Siitä ei ole varmasti epäselvyyttä, että ammattimiehen, hyvän tai huonon, hommaaminen työmaalle maksaa maltaita. Me vaan ratkaistiin asia niin, että koska osaamista (sekä halua oppia uutta) löytyy, niin tulee huomattavasti halvemmaksi jäädä itse täysipäiväisesti rakentamaan. Jos hommaan palkattaisiin ulkopuolinen, niin joutuisin tekemään varmaan kolme tuntia vieraalle työtä, että saisin maksettua itselleni tunniksi kirvesmiehen. Näillä eväillä mennään, kunnes säästöt on käytetty pois. Säästöjen loputtua tehdään lisää rahaa ja jätetään menemättä pankkiin.

Näillä mennään. En tykkää lainata muiden työkoneita tai muuta vastaavaa. Oma on omaa, olipa kyse rahasta tai soppalusikasta.

Ihminen on kaiketi aika pitkälti kertarakentaja eli rakentaa vain kerran sen omakotitalon. Koska kyseessä on ainutkertainen urakka, josta nautitaan mahdollisesti koko loppuelämä, niin rakennukseen panostetaan. Kyllä mä sen ymmärrän, että tehdään omannäköinen ja kaiken kaikkiaan itselle mieluisa koti. Siinä vaan tuntuu monesti ihmisiltä karkaavan homma lapasesta.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Tomppa kirjoitti:Eli jos käy säännöllisesti töissä päivittäin niin itse kaiken tekeminen ei onnistu? :roll: Joo-o,hyvin se ainakin täällä on onnistunut.
Hyvin onnistuu.
On ikävä kyllä täälläkin ollut pakko onnistua, rahat ei riitä ulkopuolisen työvoiman palkkaamiseen.
Kyse meillä ja teilläkin on ilmeisesti "vain" korjaus/muutosrakentamisesta. Täällä on kolmas vuosi menossa kellari- ja piharakentamisessa, yksi huoneen laajennus sivuvinttiin tekemättä ja kaikkea muuta isompaa ja pienempää kesken. Se vika minullakin on että esim. jalka/ovilistoiksi ei kelpaa naulaimella huiskaistut valmiiksi maalatut listanpätkät vaan ne tehdään itse; jyrsitään, pohjamaalataan, jiirataan millilleen, kiinnitetään paikoilleen, upotetut ruuvinkannat tapitetaan, kitataan, hiotaan, välimaalataan, hiotaan ja pintamaalataan. En tiiä onko siinä sinänsä mitään v…n järkeä.
Jos pitkästä tavarasta kokonaisen talon rakentaa raakaan maahan alusta loppuun omin voimin töissä käynnin ohessa niin luulenpa, että siitä hetkestä kun ensimmäiset puut kaadetaan ja monttu kaivetaan siihen jouluun kun pihakin on valmis töitä on tehty kaikki vapaa-aika uhraten hyvinkin 3-4 vuotta. Jos sen vielä perinnetietoisen pieteetillä tekee Pekka Huhta-tyyliin niin tuskinpa edes riittää.
Kaiken vapaa-ajan se vie mutta onnistuu kyllä mainiosti. Kyse on kuitenkin vain omasta halusta.
...jalkalistat on siistin näköset, voivat hyvin ja halvaksi tuli.
En tiedä, minkämoiset perheet kullakin on, meillä on kaksi lasta ja kaikki mun kellarissa viettämäni aika on pääsääntöisesti ollut pois niiden kanssa olemisesta. Jos joku "omasta halustaan" vääntää taloa vuosikausia kaiken vapaa-ajan (=lasten kanssa olemisen) uhraten niin kyllä sille voi tulla kalliskin hinta. Pankkilainaakin kalliimpi.
Lapsuus menee kuulkaa yllättävän nopeasti.

Ja Otolle: asennettasi ja projektiasi Isolla Kunnioituksella sivusta seuraavana ei ollut tarkoitus osoitella sormella. Eikä nämä sössötykseni edes sovi sinuun.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Hower kirjoitti: Se vika minullakin on että esim. jalka/ovilistoiksi ei kelpaa naulaimella huiskaistut valmiiksi maalatut listanpätkät vaan ne tehdään itse; jyrsitään, pohjamaalataan, jiirataan millilleen, kiinnitetään paikoilleen, upotetut ruuvinkannat tapitetaan, kitataan, hiotaan, välimaalataan, hiotaan ja pintamaalataan.
Näinhän se pitääkin tehdä.Meillä samalla systeemillä on tehty myös katot,lattiat,listat,ovet,ikkunat,kalusteet...Ja siinä on v*****i järkeä.Silloin lopputulos on jotain muuta kuin persoonaton rautakaupan perusratkaisu.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Tomppa kirjoitti:Ei nämä remppahommat mitään rakettitiedettä ole eli kyllä näitä oppii jos vain haluaa oppia ja sitä kautta lisätä oman työn osuutta.Aikaa se ottaa,eikä sitä kaikilla ole työn tai muiden seikkojen johdosta,mutta itse tekeminen on ainoa keino rakentaa/remontoida halvalla.

:wink: Juuri näin; ja se hyvä puoli vielä että aina voi purkaa ja tehdä uudestaan?

V-MS
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Hower kirjoitti:Jos joku "omasta halustaan" vääntää taloa vuosikausia kaiken vapaa-ajan (=lasten kanssa olemisen) uhraten niin kyllä sille voi tulla kalliskin hinta. Pankkilainaakin kalliimpi.
Lapsuus menee kuulkaa yllättävän nopeasti.
Tämä on ainoa asia, joka minua rakentamisessa huolettaa. Mulla ei ole lapsia ja tuskin tulee, mutta tarvin omaa aikaa. Elämä on liian kallis hukattavaksi 24/7 raksalla pyörimiseen. Vakaa aikomukseni oli, että työpäivät rajoittuisivat kymmeneen tuntiin ja päiviä saisi tulla maksimissaan kuusi viikkoon. Noh, nyt on painettu taas 16 päivää putkeen hommia jä tänäänkin päivä oli kahdeksasta kahdeksaan. Harva osa päivistä näin pitkiä on, mutta liikaa on niissäkin. Kavereita on tullut kesän mittaan nähtyä aivan liian vähän ja kesälomareissut on pitämättä. Koko kesän kännirännitkin on rästissä... :oops: :lol:

Ehkä sitä raaskii himmata kaasua, kun pirtti on saatu talviteloille. Oma elämä ei saisi kärsiä rakentamisesta. En kylläkään koe, että elämäni tästä kärsisi, mutta kyllä kesään olisi pitänyt saada jotain muutakin mahtumaan.
Nyberg
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nyberg »

No ettei menis ihan miesten höpinäksi niin tässäpä neljän lapsen äidinkin mielipide. Ne pienet neliöt olis kiva, siis kustannusten osalta, mutta kun niitä ei kestä korvat ja hermot. Tilaa siis löytyy, talo 10x20 ja lisäsiipi 4x8. Talo vuodelta 1892 ja lisäsiipeä on tehty hitaasti jo kaksi vuotta ilman lainarahaa. Osasivat ne ennenkin rakentaa suuria taloja. Tietoa ei ole millainen väki tässä asui silloin alunperin.
Itseasiassa kovin paljoa pienenpää taloa emme edes hakeneet ja sehän meinasi olla ongelma. Sieviä mummon mökkejä kyllä olis riittänyt, mutta meillä kun oli ajatuksena ettei tarttis lasten olla kuin sillit suolassa. Nyt on sitten vanhimmilla omatkin huoneet. Sali on iso, liki 50m2, mutta niin se on vain täynnä sohvaa, jotta sinne kuusi henkeä mahtuu aikaansa viettämään.

Eli pointtini on, ettei ne neliöt aina ole turhaa. Meillä lisäsiipeen, vanhan lahonneen kuistin tilalle tehtiin makuuhuone ja kodinhoitohuone ja on kuulkaas elämä helpottanut. Tupa on suuri, mutta niinhän sen kuuluu olla vanhassa maalaistalossa. Hukkaneliöitäkin ihan varmaan on, vaikka minä kyllä tykkään tuosta isännän huoneesta joka toimii kirjastona ja työhuoneena (tällä hetkellä lähinnä varastona kunnostusta odottaen). Oikeasti sinne on tulossa laatikkotolkulla kirjoja. Nekin tarvitsevat sen paikkansa.

Itse ymmärrän hyvin ne suuret lainat ja sen , että sitä lainaa on otettava. Mieluummin sitä asuu väljästi nyt kun lapset ovat pieniä, sitten ehkä tiivimmin kun ovat lentäneet pois pesästä. Tai sitten heitä majoitellaan tänne kun rakentavat omaa taloa :) Toisaalta kun täältä on matkaa kaupunkiin n. 30km, niin ei aina ole aikaa ja hinkua alkaa säätämään. Tavara haetaan sieltä mistä on kätevin vaikka sen sain 10km lenkin heittämällä 5e halvemmalla. Joskus se säästynyt aikakin on rahaa.

Kukin tyylillään, kunnioitetaan toisten ratkaisuja, oli ne syyt mitkä tahansa.
AS2000
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

Nyberg kirjoitti:Itse ymmärrän hyvin ne suuret lainat ja sen , että sitä lainaa on otettava. Mieluummin sitä asuu väljästi nyt kun lapset ovat pieniä, sitten ehkä tiivimmin kun ovat lentäneet pois pesästä.
Meillä on samantapainen tilanne. Lapsia on kolme ikähaarukassa 3-10 vuotta, ja lainaa on tällä lyhennysvauhdilla eläkepäiviin asti :?

Mutta lainan määrä ja pitkä maksuaika on harkittu juttu. Emme halua elää "kädestä suuhun" nyt, kun lapset ovat pieniä. Ei meillä leveästi elellä, esimerkiksi ulkomaanmatkat ovat kaukainen haave vain, mutta lapset saavat harrastaa (melkein) mitä haluavat ja kesäisin kierretään puuhamaissa kieputtamassa jälkeläisiä. Toisinaan käymme jopa ulkona syömässä :wink:

Sitten kun lapset kasvavat ja muuttavat pois kotoa, voidaan joko lyhentää lainaa vähän rivakammin tai muuttaa kokonaan pois, pienempään.

Meillä ei ole suljettu pois sitäkään vaihtoehtoa, että haetaan remontteja varten lisääkin lainaa. Reilun parin vuoden asumisen jälkeen elämän realismi näyttää nimittäin siltä, että vaikka intoa ja ehkä osaamistakin olisi nikkaroida itse, niin aika ei yksinkertaisesti riitä. Kaikki kunnia niille, jotka perheen ohella remontoivat itse kotiaan - meistä ei ole siihen. Työelämä, opiskelu, oma yritys ja perhe täyttävät kyllä niin tasan tarkkaan kaiken valveillaoloajan, että kodin kunnostukseen ei riitä sen enempää paukkuja kuin mitä sisustuslehden selaaminen ennen nukahtamista vaatii.
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

Onhan tuo niinkin että kun itse tekee niin suhteettoman kalliilta sekin välillä tuntuu, siis liikenevät eurot kyllä menee materiaaleihin joka kuukausi... :shock: :-D

Toisaalta mm keittiö remontin kustannukset taisi olla tolkuttomat pari tonnia kodinkoneiden osalta... lattiasta kattoon rakennettiin "vanhaa" kaapistot sun muut pömpelit ja niissä kustannus n.0e tai sinne päin..

karkeasti arvioiden taloon on tehty 100 000e remppa->... ja vertaus kuvainnollisesti alle 10 000 e budjetilla
joka kuukausi jotain... (toivottavasti paljon alle ) viemärit, vedet, kylppärit ,saunat, kellarit, ensimmäinen asuin kerros, ja se toinen yms... mistään vaatimuksista ei ole tingitty... uutta ei olla juuri tehty vaan vanhaa :)

monesti tuo aika on se kustannuksien säästön avain, jos remppoja voi jakaa pitemmälle aika välille, tekee itse, ja kilpailuttaa ja ennakoi ostotarpeita niin kustannuksia säästyy rajusti.
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
juuso
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juuso »

AS2000 kirjoitti:[ Työelämä, opiskelu, oma yritys ja perhe täyttävät kyllä niin tasan tarkkaan kaiken valveillaoloajan, että kodin kunnostukseen ei riitä sen enempää paukkuja kuin mitä sisustuslehden selaaminen ennen nukahtamista vaatii.
Hiukan sama vene ja fiilis. Vaikka esim menneenä kesänä olin sekä timpurin , että putkimeihen oppipoikana useamman viikon. Valmista syntyi aitaa, vajaa, putkia sekä yksi oviaukko kellariin. Valuja ja pihamuuria salaojarempan jäljiltä jne. Paritalossamme aloiteltiin myös maalausta, mutta liian myöhään sateiden kannalta.
Mutta nyt kun on duunit ja koulut ja alkaneet, niin aika etäiseltä kuulostaa kauhean suuret nikkaroinnit itse tehtynä.
Valmista on halu saada aikaiseksi, joten eiköhän taas meidän luottomiehelle ole keikkaa tarjolla kodinhoitohuoneen jne viimeistelyssä.
Tulee sitäpaitsi parempaakin kuin itse tehtynä...... :roll:
talorempan tai rakentamisen voi ottaa joko prosessina (joka siis jatkuu ennalta määräämättömästi ja on tarkoituskin) tai projektina (jolla on alku ja loppu). Itse olen enempi projektilähtöisesti liikenteessä....
Vastaa Viestiin