Selektiivilasi vanhaan ikkunanpokaan
Selektiivilasi vanhaan ikkunanpokaan
En osannut löytää selektiivilasi-haulla mitään selkeää joten aloitan uudella otsikolla:
Onko kukaan palstalainen asentanut itse vanhaan puiseen ikkunanpokaan selektiivilasin?
Itse sain selville sen verran että kaksikerroksinen 4mm lasi taitaa olla yleisin? Lasien välissä on kaasu(argon).
Yleisin rakenne lienee: 4mm lasi, 12mm ilmaväli, 4mm lasi eli yhteensä 20 mm paksuinen paketti. Painoahan sille tulee ja pokaan pitää tehdä jonkinlainen korotus listalla koska pokan kittiura on alle 20mm.
Muutamasta lasiliikeistä kyselin alustavasti selektiivilasia asennustöineen ja hinnat olivat n. 50 x 100cm ikkunalle 80 - 190 euroa.
Onkohan pelkkää selektiivilasia (määrämittainen jossa on kaasu sisällä) mahdollista tilata jostain "tehtaalta" ja kiinnittää itse selektiivilasi pokaan? Tiivistys jollain massalla/kitillä ja kiinnitys listoilla?
Onko kukaan palstalainen asentanut itse vanhaan puiseen ikkunanpokaan selektiivilasin?
Itse sain selville sen verran että kaksikerroksinen 4mm lasi taitaa olla yleisin? Lasien välissä on kaasu(argon).
Yleisin rakenne lienee: 4mm lasi, 12mm ilmaväli, 4mm lasi eli yhteensä 20 mm paksuinen paketti. Painoahan sille tulee ja pokaan pitää tehdä jonkinlainen korotus listalla koska pokan kittiura on alle 20mm.
Muutamasta lasiliikeistä kyselin alustavasti selektiivilasia asennustöineen ja hinnat olivat n. 50 x 100cm ikkunalle 80 - 190 euroa.
Onkohan pelkkää selektiivilasia (määrämittainen jossa on kaasu sisällä) mahdollista tilata jostain "tehtaalta" ja kiinnittää itse selektiivilasi pokaan? Tiivistys jollain massalla/kitillä ja kiinnitys listoilla?
Re: Selektiivilasi vanhaan ikkunanpokaan
Ihan ensiksi miettisin koko homman järkevyyttä - itse uusin kesällä ikkunat (samaa kokoa kuin sinulla) ja laitoin ihan tavalliset kaksikerroslasit. Laskin, että "modernien" ikkunoiden vaikutus energiankulutukseen olisi 1-2%, eli eivät ikinä maksaisi itseään takaisin. Jos haluaa vasiten ympäristötalkoisiin osallistua, niin sisälämpötilan lasku asteella parilla tuo suuremmat säästöt.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

Mutta kun sen kaksinkertaisen lasin sisempi lasi on nin kylmä...
Pakkasilla valuu kylmää ilmaa soffalla istuvan niskaan, vaikka patteri porottaa ikkunan alla...
Haaveissa myös sisäpokaan tuo selektiivi tms kaksinkertainen,
ihan mukavuuden, ei niinkään säästämisen takia.
Pakkasilla valuu kylmää ilmaa soffalla istuvan niskaan, vaikka patteri porottaa ikkunan alla...
Haaveissa myös sisäpokaan tuo selektiivi tms kaksinkertainen,
ihan mukavuuden, ei niinkään säästämisen takia.
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Jyrsimellä pokaan ura johon lasin laittaa liimalla kiinni ja sitten listat jos mahtuu. Itse tuossa kyselin 2-kerros lasin hintoja ja 60cm x 90cm oli jotain 50e luokkaa. Vaan, sain tuosta tutulta käytetyt, mutta hyväkuntoiset 3- kerroslasit jotka voisi vaihtaa noiden nykyisten alkuperäisten tilalle.
50 euron hintaluokka kuulostaa jo hyvältä.
Täytyypä siis kilpailuttaa lasiliikkeitä & kysellä selektiivilasivalmistajilta. Onko vinkkejä kuka uudellamaalla tai etelä-hämeessä voisi valmistaa yksittäisiä mittatilauslaseja?
Selektiivilasit tarvitsen siksi koska huoneessa joka on otettu edellisen asukkaan toimesta käyttöön ei ollut rakennuslupaa
Nyt koko paletti menee niin että seinien ja katon eristeiden paksuuden sekä ikkunoiden pitää olla v.2004 jälkeen tulleen rakennusmääräyksen mukaisia eli ikkunoihin käy vain selektiivit.
Ja jos huoneen tekisi rakennusluvatta niin vahinkotapauksissa vakuutusyhtiö voisi kai vedota omiin kumoaviin pykäliinsä, näin olen ymmärtänyt... ja rakennusvalvoja on jo vahtimassa
, ei vaan, hyvä että vahtii.
Tärkeä kriteeri on että haluan säilyttää ikkunoiden "arkkitehtuurin" alkuperäisenä.
Täytyypä siis kilpailuttaa lasiliikkeitä & kysellä selektiivilasivalmistajilta. Onko vinkkejä kuka uudellamaalla tai etelä-hämeessä voisi valmistaa yksittäisiä mittatilauslaseja?
Selektiivilasit tarvitsen siksi koska huoneessa joka on otettu edellisen asukkaan toimesta käyttöön ei ollut rakennuslupaa
Nyt koko paletti menee niin että seinien ja katon eristeiden paksuuden sekä ikkunoiden pitää olla v.2004 jälkeen tulleen rakennusmääräyksen mukaisia eli ikkunoihin käy vain selektiivit.
Ja jos huoneen tekisi rakennusluvatta niin vahinkotapauksissa vakuutusyhtiö voisi kai vedota omiin kumoaviin pykäliinsä, näin olen ymmärtänyt... ja rakennusvalvoja on jo vahtimassa
Tärkeä kriteeri on että haluan säilyttää ikkunoiden "arkkitehtuurin" alkuperäisenä.
Sitä samaa 50€ tasoa itse sain tarjoukseksi. Mutta tosin tavallinen kaksikerros-elementti eikä mitään selektiivi-systeemiä. 3mm lasi ja 6mm väli kaasulla ja 3mm lasi eli yhteispaksuus 12mm. Eikö sellaiset riitä?
Mikään standardimittainen elementti ei sovi just niihin teidän ikkunanpokiin (paitsi ihan älyttömän hyvällä tuurilla), menee mittatilaustöiksi.Onkohan pelkkää selektiivilasia (määrämittainen jossa on kaasu sisällä) mahdollista tilata jostain "tehtaalta" ja kiinnittää itse selektiivilasi pokaan? Tiivistys jollain massalla/kitillä ja kiinnitys listoilla?
Sisäpuitteeseen se elementti kuuluukin; sisältä se lämpö karkaa ulospäin eli lähelle sisäpuolta se pitää pysäyttää.Haaveissa myös sisäpokaan tuo selektiivi tms kaksinkertainen
Yks ihan OK vaihtoehto vois olla että tilaat uudet, profiililtaan vanhan malliset sisäpuitteet, joissa on jo valmiina kaksilasinen eristyslasielementti, selektiivilaseineen ja vaikka argonkaasuineen. Joku paikallinen puuseppä saattaa ne tehdä (moni sanoo ettei kannata; mittauksineen ja sovituksineen se vie niin paljon aikaa ettei asiakas halua maksaa). Ikkunatehtaat tuskin on kiinnostuneet tuon kokoisesta hommasta.
Täällä oli muuten joskus ketju siitä, kannattaako vanhaan pokaan vaihtaa eristyslasielementti vai ei - jos joku löytää niin linkki, kiitos.
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... aan#p20529
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... n&start=45
Noista löytyy ainakin jotain aiheesta.
Siellä on ainakin yksi linkki lisää, jota en saanut toimimaan, sivua ei löydy...
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... n&start=45
Noista löytyy ainakin jotain aiheesta.
Siellä on ainakin yksi linkki lisää, jota en saanut toimimaan, sivua ei löydy...
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
Kiitos vastanneille vinkeistä ja linkeistä,
ennen talvea asennan tai asennutan kahdet selektiivilasit vanhoihin pokiin. Voin laittaa työmäärästä, kustannuksista yms. tietoa & kuvia tänne.
PS. Provo
En ole nähnyt tähän päivään mennessä yhtäkään rintsikkaa joissa modernien ikkunoiden vaihto olisi parantanut talon ulkonäköä!
ennen talvea asennan tai asennutan kahdet selektiivilasit vanhoihin pokiin. Voin laittaa työmäärästä, kustannuksista yms. tietoa & kuvia tänne.
PS. Provo
-
peruskorjaaja
- Jäsen

Itellä menossa muiden projektien ohessa porstuan tuplien laitto. Porstuassa on kolme ikkunaa, neliruutuisia. Tuplapuitteita ei ole olemassa. Teen eräällä puunsepänverstaalla 10% kuivasta mäntykakkosnelosesta puitteet: halkaisen, höylään kokoon 45*45 mm tasohöylällä (tuo osuus on jo tehty!); alajyrsimellä profiilit ja lasiruutua varten kynte. Ja 45° jiirit nurkkiin (alajyrsimeen ei löydy verstaalla sopivaa teräsatsia, jolla sais hienot liitokset) liimalla kiinni ja sitten nurkkiin sirkkelillä 4 mm ura, johon liimaan vanerin vahvistukseksi. Ehkä laitan vielä kitillä täytetyt kulmaraudat (puitteiden väliin, ei näy sisälle päin), kun noita kulmarautoja lojuu omassa vertaassa laatikollinen. Ja saranointi lopuksi.
Okei asiaan: mietiskelin, että asennan ilmatäytteiset umpiolasit noihin. LPR:ssa on ainakin kolme lasitusliikettä ja kaikki tekevät niitä. Ne eivät ole mitään tehdaskamaa vaan ihan normaalia lasiliikkeen leipätyötä. Argoniakin on laitettu, muttei kukaan noista kolmesta liikkeestä vannonut sen nimeen. Ja selektiivilasia ja itsepesevää ja yms. saisi lisävarusteina. Kaikki tarjosivat 3 millin laseilla. Alumiinilista on joko 6,9,12 tai 15 mm vahvuinen normaalisti. Eli umpiolasin paksuudeksi tulee esim. 12 mm listalla (3 + 12 + 3) = 18 mm. Lisäksi lasitusmestarit esittivät, että tuo umpio- eli eristyslasipaketti laitetaan puitteen kyntteeseen 2 mm tiivistelistan avulla, alle ja päälle. Ikkunafirmat kuulemma käyttävät jotkut silikoonia ja se on huono juttu. Itse allekirjoitan saman huonouden, puu ja silikoni eivät yhteen sovi. Ja lopuksi päällimmäiseksi puulista, jolla koko hela hoito sidotaan kiinni. Laskettaessa kyntteen syvyyttä tulee tuohon 18 milliin lisätä 2 * 2 mm, jolloin kyntteen syvyydeksi on jyrsittävä 22 mm. Ja ehkä enemmänkin, riippuen millainen puulistan siihen laittaa päälle. Kävin katsomassa umpiolasien valmistusta: lasiruutu pöydälle, siihen vetäistiin alumiiniprofiililista ympärille ja sitten toinen lasiruutu. Lopuksi vedettiin mustaa sian (Sikaflex) näköistä ainetta suuttimella ja letkulla, jonka toinen pää oli yhdistetty johonkin koirankopin kokoiseen laitteeseen. Sianlevittäjämies totesi, että kyntteen leveys pitää olla ainakin 15 mm, jotta tuo lista ja musta sika jää piiloon puulistan alle. Ja mestari-omistaja-johtaja siihen, että lasien mitoituksessa pitää ottaa lukuun n. 5 mm elämisvaraa sekä korkeuteen että leveyteen.
Ja sitten hintatietoutta. Minulla on siis tarves seuraavasti: 6 kpl 430(k)*480(l) mm ja 6 kpl 780(k)*480(l) mm. Pyysin tarjousta 9 mm Al-listalla. Hinta n. 250 €, kaikissa kolmessa liikkeessä.
Nämä topicit luettuani ja aikaisemmatkin, aloin miettimään uudelleen, josko laittaisi vain yhdet ruudut umpiolasien sijaan. U-arvoero ei liene kummoinen yhdellä lasilla ja 9mm:n listaisella umpiolasilla. Kun 12 mm lista tai sitä suurempi näyttää mielestäni vähän kököltä. Ja ikkunat tulevat tosiaan porstuaan, jota en aio pitää huonelämpöisenä. Sääteri, kun tuli murehtimista, pitäis päättää ensi maanantai-iltaan mennessä, jolloin meneen päästämään puitelistaa sinne verstaalle.
Okei asiaan: mietiskelin, että asennan ilmatäytteiset umpiolasit noihin. LPR:ssa on ainakin kolme lasitusliikettä ja kaikki tekevät niitä. Ne eivät ole mitään tehdaskamaa vaan ihan normaalia lasiliikkeen leipätyötä. Argoniakin on laitettu, muttei kukaan noista kolmesta liikkeestä vannonut sen nimeen. Ja selektiivilasia ja itsepesevää ja yms. saisi lisävarusteina. Kaikki tarjosivat 3 millin laseilla. Alumiinilista on joko 6,9,12 tai 15 mm vahvuinen normaalisti. Eli umpiolasin paksuudeksi tulee esim. 12 mm listalla (3 + 12 + 3) = 18 mm. Lisäksi lasitusmestarit esittivät, että tuo umpio- eli eristyslasipaketti laitetaan puitteen kyntteeseen 2 mm tiivistelistan avulla, alle ja päälle. Ikkunafirmat kuulemma käyttävät jotkut silikoonia ja se on huono juttu. Itse allekirjoitan saman huonouden, puu ja silikoni eivät yhteen sovi. Ja lopuksi päällimmäiseksi puulista, jolla koko hela hoito sidotaan kiinni. Laskettaessa kyntteen syvyyttä tulee tuohon 18 milliin lisätä 2 * 2 mm, jolloin kyntteen syvyydeksi on jyrsittävä 22 mm. Ja ehkä enemmänkin, riippuen millainen puulistan siihen laittaa päälle. Kävin katsomassa umpiolasien valmistusta: lasiruutu pöydälle, siihen vetäistiin alumiiniprofiililista ympärille ja sitten toinen lasiruutu. Lopuksi vedettiin mustaa sian (Sikaflex) näköistä ainetta suuttimella ja letkulla, jonka toinen pää oli yhdistetty johonkin koirankopin kokoiseen laitteeseen. Sianlevittäjämies totesi, että kyntteen leveys pitää olla ainakin 15 mm, jotta tuo lista ja musta sika jää piiloon puulistan alle. Ja mestari-omistaja-johtaja siihen, että lasien mitoituksessa pitää ottaa lukuun n. 5 mm elämisvaraa sekä korkeuteen että leveyteen.
Ja sitten hintatietoutta. Minulla on siis tarves seuraavasti: 6 kpl 430(k)*480(l) mm ja 6 kpl 780(k)*480(l) mm. Pyysin tarjousta 9 mm Al-listalla. Hinta n. 250 €, kaikissa kolmessa liikkeessä.
Nämä topicit luettuani ja aikaisemmatkin, aloin miettimään uudelleen, josko laittaisi vain yhdet ruudut umpiolasien sijaan. U-arvoero ei liene kummoinen yhdellä lasilla ja 9mm:n listaisella umpiolasilla. Kun 12 mm lista tai sitä suurempi näyttää mielestäni vähän kököltä. Ja ikkunat tulevat tosiaan porstuaan, jota en aio pitää huonelämpöisenä. Sääteri, kun tuli murehtimista, pitäis päättää ensi maanantai-iltaan mennessä, jolloin meneen päästämään puitelistaa sinne verstaalle.
Repesin mielikuvasta.Sianlevittäjämies
Olin joskus Pilkingtonin yhdellä tehtaalla kattomassa elementtien tekoa. Puhtaus/pölyttömyysvaatimukset yllätti: suunnilleen tuommosta leikkaussalitasoa.
Tuo argon: paikallisella lasiliikkeellä ei varmaan ole siihen elementin täyttöön sopivia koneita, niin ne ei sitten pidä sitä hyvänäkään.
Se musta massa muuten on butyylimassaa.
Juu, varmaan ne on lasitusliikkeen kuin lasitusliikkeen perushommia nuo. Itse olen käyttänyt paikallista Lasi-Turusta, ovat leikanneet mulle ikkunaan ja huonekaluihin lasia ja pleksiä autoon & muualle, milloin minkäkinkokoista palaa. Nopea ja ystävällinen palvelu, ei tee mieli mennä muualle.helenius kirjoitti:Onko vinkkejä kuka uudellamaalla tai etelä-hämeessä voisi valmistaa yksittäisiä mittatilauslaseja?
pelkka
Onko kukaan teettänyt selektiivielementtejä vanhoihin pokiin ja samalla ikkunoiden kunnostusta muuten? Eli onko kokonaiskustannusten kannalta merkittävästi kannattavampaa uusiin ikkunoihin verrattuna? Kovastihan täällä ollaan vanhojen korjaamisen kannalla, mutta jos ei itse halua tehdä (kellarin yms. pikkuikkunoita ei kannattane uusia vaikka isot uusisikin, joten pääsen harrastamaan niiden kanssa ihan tarpeeksi) niin hieman epäilyttää että onko järkeä. Tekevätkö ikkunarestauroijat yleensä työt verstaalla vai paikanpäällä (->kotitalousvähennys)?