Naulaatteko vai ruuvaatteko

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Naulaatteko vai ruuvaatteko

Viesti Kirjoittaja maanma »

Nyt kun rakenteita availette/vaihtelette, niin naulaatteko laudat takaisin vai ruuvaatteko?

Itse olen lähinnä ruuvaillut, jotta rakenne on helpompi avata kun tarve tulee.
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Lattialankut on tullut ruuveilla laitettua, juurikin tuon helpomman purun takia. Täytyy toivoa, ettei koskaan tarvitse aukaista :-)
Ovien ja ikkunoiden karmit kanssa ruuveilla ja puukiiloilla, lähtevät sitten ilman rautasahaa pois jos tarvis. Karmiruuveja en siis käytä.

Muuten tulee sitten naulailtua. Yhden 6 metriä pitkän kierretangon laitoin hirsiä tukemaan, kun tahtoivat pullistella.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

Ruuveja. Joka puolelle ja kaikkialle. Ei nouse kannat esille ja on helpompi poistaa. Pitokin on parempi eli tulee kestävämpiä liitoksia. Mä olen ruuvifani.
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Nauloja kun kyse on raakalaudan tai kakkosnelosen tms. kiinnityksistä. Investoin runkonaulaimeen niin homma joutuu vähän rivakammin. Pienempiä eriä menee tietty käsipelissä. Samoin jotkut vanhat kakkosneloset ovat niin kovaa tavaraa että runkonaulaimen teho ei riitä tai naula taipuu. Parin vuoden takaisessa kattoremontissa oli välillä vaikeuksia saada naulaa uppoamaan kattotuoliin kun oli niin käsittämättömän kovaa tavaraa.

Ruuveja menee sitten oven karmeihin ja kaikenlaisiin erityiskohteisiin. Olen joutunut availemaan purueristettyjä seiniä keskeltä ja takaisinlaitossa olen käyttänyt ruuveja ettei tule niin rajua tärinää.
madde
Jäsen
Jäsen

Sekä että

Viesti Kirjoittaja madde »

Kakkosneloset ym. runkojutut perinteisellä vasaralla (pelkään näitä tsuffauttelijoita :wink: ja muut ruuvaamalla myös sen myöhemmän aukaisun vuoksi :wink:

ja joskus (aika usein) epävarmana rakentajana pelaan varman päälle, jos tupellan niin eipä tarvi noitus tyhmää päätä kun repii irti nauloja..

Sain 20 egellä puretusta hirsitalosta hirveen määrän puutavaraa. Juhlatalo oli rakennettu 1920-luvulla ja voitte kuvitella ne naulojen määrät ja koot.. huhhuuu.. Helposti lähtevät tosin irti tekniikan avulla ja sain katonvaihtoon kaiken 32x100, ei tarvinnut ostaa kun 250 m lisää :)

Kytätkää siis näitä purettavia vanhoja rakennuksia, se puutavaran laatu on kyllä huipussaan verrattuna nykyiseen :shock: . Silloin on tosiaan osattu rakentaa...
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
Miks
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miks »

Ruuvi fanaatikko minäkin. Eli melkein jokapaikkaan ja kaikkialle ruuveja.
2x4:sta olen kyllä nauloillakin kiinnittänyt..ehkä niitä naulojakin tulis käytettyä jos hankkis naulaimen.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

No joo naulapyssy on kyllä siunattu venpele silloin kun on iso projekti tiedossa. Halkokatoksen rakentelussa siitä oli julmetusti apua. Jos olen kerran ruuvifani niin olen ihan yhtä paljon naulapyssyfani.

Sitä paitsi runkonaulaimen isoissa nauloissa on sitä liimaa, joten ne piikit pysyy puussa kuin tauti. Paljon tiukemmassa ne ovat kuin käsin naulatut.
jatkos
Jäsen
Jäsen

Re: Naulaatteko vai ruuvaatteko

Viesti Kirjoittaja jatkos »

maanma kirjoitti:Nyt kun rakenteita availette/vaihtelette, niin naulaatteko laudat takaisin vai ruuvaatteko?

Itse olen lähinnä ruuvaillut, jotta rakenne on helpompi avata kun tarve tulee.
Mitenkäs noiden huokolevyjen kanssa , voiko ruuvata ??? :lol:
Vastaa Viestiin