Huleviemäriin liittyminen

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Huleviemäriin liittyminen

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Meillä kulkee tontin rajalla kunnan hulevesiviemäri. Koitin netistä googlettaa, että millä putkella tuohon kyseiseen viemäriin liitytään? Talon ympäri kiertää salaoja- sekä sadevesiputket ja ne liittyvät samaan kokoojakaivoon (perusvesikaivo..?). Millä putkella tuolta kokoojakaivolta lähdetään kohti hulevesiviemäriä? Viemäri- vai sadevesiputkella?
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
adsl2+
Uusi jäsen

Re: Huleviemäriin liittyminen

Viesti Kirjoittaja adsl2+ »

Viemäriputkella.
havirtaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja havirtaja »

Kyllä me ainakin hämeenlinnassa olemme käyttäneet viemäriputkea...Liitytkö suoraan runkolinjaan vai kaivoon? Itselläni tuli ongelma kun olin ajatellut liittyä tontin rajalla olevaan ritiläkansikaivoon, ei kuulemma saa kun se on kaupungin, piti kaivaa linja tiealueen keskellä olevaan umpikansikaivoon, joka puolestaan kuului vesilaitokselle :mad: Lisäksi ainakaan täällä liitosta ei saa tehdä itse vaan sen tulee vesilaitoksen miehet tekemään ja voi maksaa jonkin verran, täällä noin 400e.
Homma hanskassa ja hanskat hukassa
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Tulipas nopeasti vastauksia, kiitoksia kovasti! :-D
havirtaja kirjoitti:Liitytkö suoraan runkolinjaan vai kaivoon?
Mä en tähän hätään muista, että miten niihin kaupungin kuviin oli asia merkitty. Ilmeisesti tuo liittyminen ei ole tässä tapauksessa hankalaa, sillä kyseessä on uusi asuinalue. Naapuri teki liittymänsä kesällä ja he eivät joutuneet ainakaan tien ali kaivautumaan. En suoraan sanoen tiedä, että miten tuollainen liittymä yleensä hoidetaan, mutta voisiko olla mahdollista, että tontin kulmalla olisi valmiina kaivo/liittymäkohta eli kaupunki olisi jo etukäteen varautunut siihen, että jokainen tontti noihin viemäreihin liittyy.
havirtaja kirjoitti:Lisäksi ainakaan täällä liitosta ei saa tehdä itse vaan sen tulee vesilaitoksen miehet tekemään ja voi maksaa jonkin verran, täällä noin 400e.
Elättelen toiveita, että kaivinkonekuskini saisi liitoksen tehdä itse. Hän on ollut aikoinaan parikymmentävuotta kaupungin vesi- ja viemärilaitoksella päivätöissä. Käsittääkseni saa itse noita kytkeä eli vanhat työkaverit eivät tule asiaa hoitamaan.

Periaatteessa tuo kaivurikuskini näihin kaikkiin kysymyksiin osaa vastata, mutta kunhan kerään pohjatietoa. Pystyn sitten itse hommaamaan tarvittavat putket, kaivot sekä härpäkkeet ja en vaikuta niin pirun tietämättömältä... :mrgreen: Suomalainen mies on kaikessa rehellisyydessään nolouden huippu (hyvällä tavalla). :lol:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Oto Hascak kirjoitti:mutta voisiko olla mahdollista, että tontin kulmalla olisi valmiina kaivo/liittymäkohta eli kaupunki olisi jo etukäteen varautunut siihen, että jokainen tontti noihin viemäreihin liittyy.
Pitäisin tätä hyvin todennäköisenä.Ainakin täällä meidän kylälllä näin toimitaan uusien alueiden kohdalla.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
havirtaja
Jäsen
Jäsen

juu jos on uusi alue niin kaupunki on tuonut putken pään tontin rajalle ja liittyminen on näin ollen helppoa.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

^niin sen täytyy olla. Nyt kun asiaa muistelen, niin kaupungin karttaan/asemapiirrokseen oli merkitty tontin kulmalle ne liittymäpaikat valmiiksi ja varsinainen viemärilinja taisi kulkea tien toisella puolella. Vesiputki, viemäri ja hulevedet ovat kaikki samassa tontin kulmassa.

Mitäs muuta tarvii miettiä tälleen etukäteen? Putkien määrät ja linjat, kaivojen määrät ja sijainnit ja sen sellaiset on etukäteen helppo miettiä, mutta mihin kannattaa varautua? Putkia kannattanee varata ylimääräisiä ja etenkin liitosmuhveja sekä erinäisiä kulmia. Kaivot kannattanee tehdä itse kolmesatasesta rumpuputkesta. Ongelmana on se, että kaivuut tehdään todennäköisesti viikonloppuna jolloin on hankalampaa kipaista rautakauppaan hakemaan lisää tavaraa...
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

Tuo sadevesien ohjaaminen suoraan huit helkkariin on kovin kaksipiippuinen asia. Pohjavedet laskevat liiaksi ja se tuo mukanaan uudet ongelmat.
Liika kuivatus on pahasta ja sitä nykyään vaaditaan monessa paikassa. Pahimmillaan pilataan vanha talo kokonaan...

Asian näkee hyvin kohteissa, joissa on isot asvaltoidut kentät. Muutaman vuoden kuluttua rakentamisesta kaikki paalutetut anturat ovat jopa kymmeniä senttejä asvaltoidun pihan yläpuolella. Samalla tavalla se maa kuivuessaan kutistuu myös liian hyvin salaojitetun ja ränniputkitetun talon alta.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

^Nyt on kyseessä uudistalo eikä siis vanha. Lisäksi talo on perustettu kallion päälle (välissä pieni sorapatja). Kaiken kukkuraksi talon alle on löydetty tontin tai oikeastaan koko korttelin korkein nöppäre eli kaikki kaadot ovat valmiiksi pois päin talosta. Suomeksi: tuo maaperä ei tarvitsisi missään nimessä salaojia tai routasuojauksia, sillä maaperä ei todellakaan ole routivaa. :cool: Kuivatustakaan ei voi tässä tapauksessa tehdä liikaa.
havirtaja
Jäsen
Jäsen

Tuleeko todella halvemmaks väkästää itse ne kaivot? Itse kun laskeskelin hintaa niin 6m kanki 300 putkea maksoi noin 200e niin metrisen kaivon hinta olisi 33e+vaiva ja kannet, valmis kaivo tais olla 36e kpl... Yksi aivan ehdoton kapistus on haitarimuhvi, ei tarvii olla niin kymmentä sorttia eri kulmia... nimim kävinpä hakemassa kaupasta vähän kulmia.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Jos salaojakaivon saa noin halvalla, niin kyllä minäkin sellaisen sitten valmiina hommaan... En vain ole ihan noin edukkaisiin törmännyt.

Muoks. Laskeskelin taloon.comin hinnoilla, että itse tehden säästää hieman reilun kympin kaivolta. Tuo on vähän siinä rajoilla, että kannattaako itse askarrella. Toisaalta taas, mikään suuri työ ei yhdessä kaivossa ole. Täytynee vielä omasta hankintapaikastani verrata, että mitä kustantaa kaivo valmiina ja mitä se rumpuputki maksaa. Naapuri mainosti, että puolet tuli säästöä itse tehden, mutta siinä saattoi olla vähän omaa lisää... :mrgreen: Samasta paikasta kuitenkin kaikki putkeni haen.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Missä 6m 300 mm rumpuputkea maksaa 200 eur? :shock:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Tomppa kirjoitti:Missä 6m 300 mm rumpuputkea maksaa 200 eur? :shock:
Ja voiko samassa paikkaa maksaa salaojakaivo vain 33 euroa?

Kyllä se kolmesatanen kanki voi tuon verran maksaa jossakin, hintahaitari tuntuu olevan todella suuri. Tuolloin kyllä kannattaa hintaa tiedustella vielä seuraavastakin liikkeestä. Meille ostettiin liittymää varten 600 millistä rumpuputkea kaksi kankea eli yhteensä 12 metriä. Itse en noita päässyt hakemaan joten pistin isäukon sekä rouvani asialle, jolloin tontille saapui kyseiset kanget suolaiseen kappalehintaan a' 300euroa... :shock: Jälkeen päin tiedustelin asiaa tältä nykyiseltä "rautakauppiaaltani" ja häneltä olisi samat kanget tulleet 150 euron kappalehintaan. :shock: Kyseinen "rautakauppias" on jonkin sortin jobbari, joka tekee periaatteessa lähinnä toimitusmyyntiä ja pitää varastossaan ainoastaan sellaista tavaraa, joka menee 100%:lla varmuudella kaupaksi.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Tehdessä salaojan tarkastuskaivoja käyttämällä 315 mm rumpuputkea, voidaan käyttää M 4 luokan putkea, jonka 6 metrin kangen hinta on n. 100 €. Jos valitsee vahvemman putken SN 8 luokkaa on hinta hieman korkeampi n. 120 €. Halvimmat kierrätysmuoviversiot kustantavat n. 80 €.
Muoviset kansipohjat maksavat laadusta ja valmistajasta riippuen 6-10 €. Kunnollinen valurautakansisto 50-60 €.
Hinnat voivat vaihdella jonkin verran alueittain, mutta 200 €:n hinta on suoraan ohjehinnastosta ja harvemmin toteutuu putkikaupassa, joka on yleisesti hyvin kilpailtua.
Vastaa Viestiin