Uuden paneelikaton maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Jäsen
Viesti:

Uuden paneelikaton maalaus

Viesti Kirjoittaja ville »

niin...Tehtiin männystä UTP- paneelia, miten se kannattaa pohjustaa ja maalata?
Jos lopputuloksen haluaisin olevan vanhan moneenkertaan maalatun katon näköinen, eli matta valkea.
Käykö vesiohenteiset pohjalle?
Kun kuljet ilman päämäärää, et voi eksyä.
-Nalle Puh-
Jäsen
Viesti:

Re: Uuden paneelikaton maalaus

hä?
-Nalle Puh-
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Petrooliöljymaalilla saat mattapinnan ja moneen kertaan maalatun ulkonäön moneen kertaan maalamalla. :wink:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Tyhmä kysymys mutta eikö petrooliöljymaalit ole ulkokäyttöön?
Muuten helppo aihe tosiaan kun maalaa himmeällä maalilla moneen kertaan.
shit happens
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Terve! Itse pohjustaisin ja pohjamaalaisin paneelin kertaalleen ennen asennusta. Sitten asennus, ja niska kenossa maalaamista niin monta kerrosta kunnes on oikean näköinen. Saattaisit selvitä kolmella, jopa kahdella maalikerroksella.

Pohjalle voisit valita hiukan tummempaa sävyä kuin haluttu lopullinen. Pinnalle sitten ohut vaaleampi kerros tai pari, siten tummempi "vanha" kuultaa läpi. Kerrokset, joissa on hiukan keskenään poikkeavia sävyjä, tekevät sitä moneen kertaan maalatun näköistä. Kannattanee ehkä kuitenkin aloittaa maltillisesti, sillä sitä saattaa vahingossa ihastua siihen uuteen muutamaan kertaan maalattuun paneeliin! Ja kokeiluja k a n n a t t a a tehdä ekaksi täällä "maan pinnalla" pää oikeinpäin sen sijaan että kokeilisi suoraan kattoon.

Ohjeita tämmöiseen feikkaukseen löytyy kyllä esim. koristemaalauskirjallisuudesta, jota on paljon. Siis kirjastoon.

Pohjustuksesta, hmmm, onko tavara kuinkakin tuoretta? Jos on, niin oksat lienee syytä lakata ensin oksalakalla. Siitä hommasta ei kannata luistaa.

Maalista en sano muuta kuin että itse olen käyttänyt Uulan sisäkattomaalia ("vesiohenteinen, ympäristöystävällinen ja myrkytön kuivien tilojen silkinhimmeä sisämaali"). Uulan tuotteen sivu, jos se sallitaan, http://www.uula.fi/suomeksi/sisakattomaali.html . Ei haise pahalle, huushollissa voi samaan aikaan asua. Petrooliöljymaali kuuluu ulos.

pelkka
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Itse olen äyttänyt sitä Uulan sisäkattomaalia muutaman pöntön ja se on kyllä hyvää. Pinta on täysmatta.

Ei se petroolikaan mahoton ole. Mikseikäs "ulkomaali" sisällä pärjäis, kyllähän pellavaöljymaalikin käy niin sisälle kuin ulos. Kun petroolinkäry on laantunut niin siinähän se on niinkuin mikä vaan muukin maali.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Joo, tuota maalauksen aikaista ja sen jälkeistä käryä meinasin. Mitäpä siitä jos talossa / kerroksessa ei tarvitse asua. Itte olen aina asunut remonttieni keskellä, ja joutunut valitsemaan matskut sen(kin) mukaan.

pelkka
jope
Jäsen
Jäsen

Mä en kyllä laittaisi ulkokäyttöön tarkoitettuja maaleja sisätiloihin jos valmistaja ei soveltuvuutta ole ilmoittanut. Sitä kun ei tiedä mitä liuotin aineita ja kemikaaleja niiden valmistuksessa on käytetty. Ja mitenkä ne reagoi semmoisessa paikassa mihin niitä ei ole tarkoitettu. Kukaan ei ole niin köyhä etteikö olisi varaa ostaa varmasti soveltuvaa maalia mutta liian moni on niin itara että ylijääneet on pakko käyttää mieluummin johonkin arveluttavaan kuin heittää pois tai säilöä myöhempiin tarpeisiin.
Petrooliöljymaalista en osaa sanoa sopiiko sisään mutta ottaisin kyllä selvää ennen laittamista.
shit happens
Janetski
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Janetski »

Jos haluaa öljymaalia käyttää niin sitten vaikka pellavaöljymaali tai esim. Uulan munamatta. Himmeä pinta, peittää lähes yhtä hyvin kun petrooli ja on sisälle tarkoitettu tuote. Mitä niitä ulkopuolen tuotteita sisälle sotkemaan kun valmistajilta löytyy lähestulkoon aina joku täsmätuote sisälle? :-)
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Jäsen
Viesti:

Joo kiitos tiedoista kaikille, mutta lähinnä juuri sitä pohjustusta eli mitä alle jos pintamaali valitaan myöhemmin?
Voiko siis öljymaalin alla olla vesipohjamaali, tai tarviiko pohjustaa ollenkaan.
Ja se oksalakka on vissiin aika tarpeellinen, on kyllä yritetty valkata paneeliksi aika oksatonta.
-Nalle Puh-
Ellis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ellis »

Viitsisikö joku palata tähän aiheeseen - olisi pikkuhiljaa meilläkin ajankohtainen? Oksaisinta kattopaneelia tulossa yläkertaan, ja tarkoitus maalata valkoiseksi esim Uulan sisäkattomaalilla tai vastaavalla (saa ehdottaa suosikkejaan :). Pohjamaalausta vaan mietiskellään - paneelifirma pohjamaalaisi kohtuuhintaan Teknosin Aquafillerillä, ja ajatus valmiiksi pohjamaalatusta houkuttaisi, vaan jotenkin tuo akrylaattimaali alla ei houkuttele. Mitä sanotte kokeneemmat? Onko huoleni akrylaattimaalin suhteen turhaa? Onko yläkerran paneelin "hengittävyydellä" mitään merkitystä? Mitä enemmän maaliasioista luen, sen enemmän menen sekaisin, ja olen alkanut kammoksumaan latekseja ja kaikkia perustehdastuotteita... Paikallinen Värisilmä myisi joka asiaan omaa remonttiässätyyppistä sekoitustaan, ja vaikka Uulaa myyvätkin, eivät siitä tunnu olevan kovinkaan innostuneita (eivätkä varsinaisesti koko myyntityöstä muutenkaan.)
jope
Jäsen
Jäsen

Paneelin umpeenmaalausta ei kannata tehdä ollenkaan jos on kovat ulkonäkövaatimukset. Peittävä maali tuo panelin kaikki virheet näkyviin. Sen vuoksi valmiiksi maalatut panelit on plokattua erikoiskamaa tuplahintaan. Jos tavallisen panelin maalaa itse niin se on siis aina ns. itsetehdyn näköinen. Valkolakattu paneli on parempi valinta koska virheet häipyy helpommin läpikuultaviin syihin ja oksiin.
Hengittävyksillä ei sisäpaneleissä ole yleensä mitään merkitystä mihinkään suuntaan mutta siitä huolimatta asia on joskus tärkeä juttu. Se on juuri niitä arvovalintajuttuja. Silloin ei voi myyjäkään muuta kuin myydä sitä mikä hengittää vaikka muut olisi parempia ja halvempia.
shit happens
Jäsen
Viesti:

noniinn täällä tuli homma tehtyä ja aineet ovat;
mäntypaneeli, oksalakka, Tikkurilan paneelikatto valkoinen kahteen kertaan.
Siitä oli hieman vääntöä itseni kanssa että laitanko pohjamaalin, säästin työtä ja en laittanut.¨
Jos sen laittaa niin kuulemma Otexia suosivat. Ja olen sillä maalannut joidenkin kalusteiden pohjalle ja kyllä se aika peittävä on ja jättää pintamaalille tosi karhean pinnan eli ainakin maali kait kiinni jää...
Ja olen kyllä tyytyväinen, katon lopputulos on niin harmooninen ja rauhallinen kuin odotin. :-D

Kuva

ja tuossa on sitten Empire päällä

Kuva
-Nalle Puh-
Vastaa Viestiin