Olen itse aloittanut kilpailuttamaan viimeaikoina lähes kaiken. Alkusysäyksen kilpailuttamisintooni antoivat kouluumme tulleet uudet nuoret opettajat. He ovat nuoresta iästään huolimatta kilpailutuksen "ammattilaisia". Luovutin heille myös koulumme atk-hankintojen kilpailuttamisen.Atk-laitteissa tämän syksyn kilpailuttamisessa tullut hyöty on noin 4500 euroa. Sillä rahalla saadaan lisää videotykkejä ym. luokkahuoneisiin.
Heidän neuvojensa avulla aloitin kilpailutuksen.
Fortum toi taannoin iloviestin sähkön hinta nousee 7,6 sent/kwh.
Menin sivustolle virtaa.fi
Paras tarjous tuli Vattenfallilta.
Kulutus 11000 KWH/Vuosi
Hinta 6,1 sent/kwh
ei perusmaksua (fortumin perusmaksu 3,95/kk eli n.48 egeä/vuosi.
Säästö 200 egeä/vuosi fortumiin verrattuna.
Tällä hetkellä kilpailutan vakuutukset.
Toistaiseksi tulleet tarjoukset merkitsevät noin 800 euron säästöä vuodessa.
Kilpailutuksesta innostuneena olen tämän syksyn aikana kilpailuttanut myös piipun pellityksen ja ilmalämpöpumpppujen asennuksen.
Piipun pellitys maksoi n. 380 egeä. Kallein tarjous oli 900 egeä plus matkakulut( talo sijaitsee saaristossa) eli noin 1200 egeä.
Säästö noin 800 egeä.
Ilmalämpöpumppu. säästö 1100 egeä.
Viemäröinnin uusiminen eli 6 kuution pytty pihalle.
Kallein tarjous Piikkiöstä 3600 egeä.
Halvin 2300 egeä ja ykköslaatua.
Säästö kalleimpaan verrattuna 1300 egeä.
Vuoden säästöt kilpailuttamisella: 1300+1100+800+800 eli noin 4000 egeä.
Tarkoitukseni on ensi vuonna laittaa peltikatto aiemman betonitiilikaton tilalle.
Nyt siihen on ryhdyttävä sillä taantuma iskenee Suomeen toden teolla ensi vuoden toisella kvartaalilla.Hinnat tulevat taatusti alas ja ovat tulleet jo nyt.
Kallein tarjous katon kunnostuksesta oli 12000 egeä viime vuonna. ( Katto on täysin kunnossa. Vaihdoin itse uudet räystäslaudat toissa vuonna).
Nyt on puhuttu noin 6000 egen remontista. En missään tapauksessa maksa 5000 egeä enempää kyseisestä hommasta.
Älkää ihmeessä maksako liikaa näistä remonteista ja tuotteista.
Voin vanhana ekonomina sanoa, että nyt on asiakkaan markkinat
Näin on käynyt maailman sivu.
Ikävä puoli tässä on ihmisten joutuminen työttömäksi tiettyjen yritysten ja pörssipelurien ahneuden vuoksi. Toisaalta ainahan tuo maailmantalous nousee kuopastaan ja vapaa markkinatalous johtaa jälleen uuteen nousukauteen. Pörssikurssit palaavat ennalleen ja kaikki hyvin Suomessa sanokoot Paavalniemet ja Viinaset mitä tahansa.
Hyvänä puolena on selkeä rakennuskustannusten, niin työn kuin tarvikkeiden halpeneminen. Tosin lienee vielä odotettava toisen tai kolmannen kvartaalin alkuun.
Remontoidaan nyt edullisesti ja tarjotaan työtä suomalaisille. Pidetään kulutusta yllä nyt kun siihen tarjoutuu edullinen tilaisuus...