Simpura kun keljuttaa ns. ammattilaiset!

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Minttu
Jäsen
Jäsen

Simpura kun keljuttaa ns. ammattilaiset!

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Tämän on oltava oikea paikka valitukselle! Joku muukin on varmaan törmännyt ns. rakennusalan ammattilaisiin, joiden kommentit on ihan sietämättömiä. Asumme taloa vm.-53, jossa olemme säästäneet kaikki alkuperäiset komerot, väliovet, ulko-ovet, ikkunat jne. koska halusimme ns. aidon ilmeen. No eikös näiltä kaikkien alojen asiantuntijoilta ole tullut mm. seuraavia kommentteja: "Noi komerothan kannattaa purkaa ja laittaa tilalle sellainen liukuovikaapisto", "Noi ikkunat te varmaan uusitte pian", "Noi portaat kannattaa pestä ja maalata" (kyse sammaltuneista betoniulkoportaista) ja sitä rataa. Ainoastaan yksi urakoitsija ihasteli juuri ko. portaita ja kehotti ehdottomasti säästämään sellaisina kuin ne on. Siis missä on kulttuuri- ja rakennushistorian tuntemus? Opetetaanko nykyään esim. tuleville rak.mestareille mitään vanhojen talojen kunnostuksesta? Onko kyseessä vain joku sodanjälkeisten sukupolvien maailmantuska, joka vaatii tuhoamaan rm-talot pikkuhiljaa? Miksi kukaan ylipäänsä haluaa asua rintsikassa, jos sen ulkonäkö ja sisustus on kuin Kannus-talojen kartanokuvastosta? Tämä kesk.palsta on pelastukseni, muuten joutuisin varmaan nousemaan barrikadeille ja vetämään Panu Kailan mukaani. :evil:
madde
Jäsen
Jäsen

Samma här

Viesti Kirjoittaja madde »

Ihan sama juttu täälläkin ja minulle sitä tuli vielä enemmän kun olen nainen ja peruskorjaan taloani yksin. Ja nk. ammattilaisten mielipiteiden jälkeen, johon lukeutuu nk. vastaava mestari niin päätin viime vuoden puolella, että teen laajennuksen ilman mitään vastaavia mestareita :evil: ja neuvojat saavat kiertää tönöni kaukaa. Pidän nykyään myös suuni kiinni :wink:

Tämä keskustelupalsta on todellinen henkireikä, olen sen todennut monta krt kun oma usko on ollut koetuksella ja oma järki sotii vastaan näitä mielipiteitä mitä olen saanut. Nyt niitä ei tule kun en päästä ketään rakennusalan ammattilaista kotiini enkä vastaa heidän esitettyihin kysymyksiin. Näen nykyään jo yhdellä silmäyksellä mikä asenne on kun aletaan keskustelemaan rakentamisesta ja hengittävästä rakenteesta ja perinteiden vaalimisesta rakentamiseen liittyen. Ja komeroista ja vaikka mistä muusta. Täältä mä haen tietoa joko kysymällä tai etsimällä vanhoista kyssäreistä. Tai pohdiskelemalla tai Panun kirjasta..

Ja olo on ollut vapaampi kuin aikoihin, luotan itseeni enemmän ja meidän kunnan rak.tarkastaja myös, laitoin hänelle kuvia itserakennetusta keittiöstä ja hän lähetti minulle rakennepiirustukset Ekovillasta. Et sillee..
Älä Minttu anna periksi, meidän tie on hieman kivikkoisempi kun muiden ja meidän homma on ehkä herättää ihmisiä miettimään onko todella pakko heittää menemään kaikkea hyvää mitä ennen vanhaan ovat rakentaneet? Minun kaveripiirissä on moni alkanut miettimään itse omilla aivoillaan eivätkä ole lähteneet mukaan mihinkään uuden aikaisiin "hörhötyksiin", joita taas muutellaan 10 vuoden päästä kun "ei se nyt oikein toiminutkaan" ja taas on YM muuttanut rakennusmääräyksiä ties monennenko kerran.. Ja tietenkin kaikessa hiljaisuudessa.. :P
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
jonin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonin »

Olen havainnut hyväksi etsiä tietoa ja näkemyksiä useista eri lähteistä. Tämä keskustelupalsta on yksi hyvä lähde. Kailan kirja toinen. Ammattilaisia kuuntelemalla ja työskentelyä katselemalla saa lisää näkemyksiä ja oppia.

Näistä muodostuu sitten oma ajatus siitä mitä haluaa talolleen tehtävän. Siitä pidetään kiinni. Ja niin kovaa että yksittäinen kommentti ei sitä merkittävästi heiluta.

Ulko-ovet vaihdettiin uusiin muutama vuosi sitten. Tiivin kauppias kävi sitten parina kesänä kyselemässä ikkunoiden tilannetta. Kerroin että ei olla vaihtamassa vaan kunnostamassa. Viime kesänä ei kaveria enää näkynyt.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Tämä kyllästyminen lienee monille pääsyy siihen, että remontoi pääasiassa itse.

Vanhan kunnostamisesta on vaikea saada tietoa. Haluaisin kunnostaa vanhan betonitiilikattoni - varmistaakseni sille 20v lisäaikaa - mutta betonitiilikaton maalausvaihtoehdon vaikutuksesta katon kestoon ei ole saatavilla muuta kuin betonimaalauksen perustietoa ja sitäkin heikosti.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Money talks. :? -Kylläpä meilläkin juoksi alkuvaiheessa monenmoista ikkuna- ja ovifirmaa, mutta eipä juokse enää, sen verran kipakka emäntä taidan olla. :lol:

Meillä kävi semmoinen onni, että saimme porrashuoneen ja kuistin/kellarin laajennusosaan kunnan rakennusviraston suosittelemana vastaavaksi mestariksi jo eläkkeelle jääneen rakennusinsinöörin, joka on nuuka kuin mikä ja ymmärtää meininkimme. Lukenut Panu Kailan ja pitää sitä yhtenä ihan mahdollisena lähtökohtana, joten erimielisyyksiä on tullut hyvin vähän. Käy vähintään pari kertaa viikossa työmaalla pohtimassa ja neuvomassa, eikä laskuta kuin rakennepiirroksista. Ilmoittaa suoraan, että tämmöinen vanha talo on hänelle harrastus. Kierrätysmateriaaleja haetaan tuttaviensa nurkista, ja tekee sitten rakennepiirustukset lujuuslaskelmineen sen mukaan, mitä sattuu löytymään.

Sähkömiehen kanssa kävi vähän samoin. Näki 30-luvun katkaisijamme (talo ei ole rintsikka vaan reilu satavuotias) ja heltyi täysin. Sopi että mieheni tekee uuteen osaan vedot, hän käy vain tarkistamassa että ne on oikein ja ne saa kytkeä.
Vastaa Viestiin