Ruotsalaistalon välipohjan kunto

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Tyyppi
Jäsen
Jäsen

Ruotsalaistalon välipohjan kunto

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Hyvää päivää palstalaisille! Olen tätä lueskellut joitakin kuukausia, mutta nyt tuli ajankohtaista kysyttävää, joten päätin rekisteröityä.

Olen harkitsemassa ns. ruotsalais-talon eli tyyppitalon ostamista. Kyseisessä talossa on kellarissa selvä riskirakenne ja lahovauriokin sieltä on todettu. Keskitytään siis kellariin, jossa rakenne on seuraavanlainen: betoninen kellari, jossa pari varastohuonetta ja saunatilat, maanvaraiset seinät ja pohjalaatta, ei salaojia, ei ulkopuolisia vesi- tai muitakaan eristeitä, kapillaarista kosteutta seinissä. Kellarin sisäpuolelle on vääräoppisesti rakennettu lämmöneristys eli betonia vasten villaa ja paneli päällä. Paneli on alareunasta pinnaltaan mustunut ja varmasti lahoa/hometta löytyy rakenteen sisältä. Tämä sinällään ei ole ongelma, koska kyseinen rakenne menisi purettavaksi joka tapauksessa. Mutta enemmän arveluttaa se, voiko laho olla levinnyt kellarin seinistä laajemmallekin? Välipohja on kokonaan puuainesrakenteinen ja asuinkerroksessa valitettavasti puulattia on aikoinaan peitetty muovimatolla, joka varmasti on torpannut lattian läpituulettumisen aika tehokkaasti. Onko käsitystä, kuinka todennäköistä on se, että laho- tai homeongelma olisi levinnyt esimerkiksi välipohjaan? Tai kellarin yläpuolisiin seiniin.

Yleisemminkin olisi kiinnostava kuulla, onko palstalaisilla kokemuksia näistä ruotsalaistaloista? Tai mistä näistä voi saada lisätietoa? Rakenne- ja pohjapiirustuksia, remontointikokemuksia jne. Kyseinen talo on valmistunut 1940-luvun alkupuolella.

Minulla on taloon liittyen lukuisia ihmetyksen aiheita, joten palaan varmaankin asiaan myöhemmin.

- Tyyppi
sofi
Jäsen
Jäsen

Re: Ruotsalaistalon välipohjan kunto

Viesti Kirjoittaja sofi »

Se vähä mitä olen ruotsalaistaloihin ehtinyt perehtyä on, että ne ovat itse asiassa varhaisia elementtitaloja (rintsikoiden "isosiskoja"). Kovinkaan laadukkaita ne eivät välttämättä ole (riippuu täysin rakennuspaikan kosteudesta, maan kaadoista, kuinka taloyksilöitä on vuosien varrella huollettu jne....missä kunnossa talot ovat). Taloissa, vaikka ovat suojeltujakin ja suloisen oloisia - historian havinaakin löytyy - on suht paljon kosteus- ja homevaurioita niissäkin. Mutta myös hyvinvoivia yksilöitä löytyy, totta kai :-). Tarkkana kannattaa kuitenkin olla, kun iäkästä taloa lähtee itselleen hankkimaan. Ja kannattaa muistaa, että jos talossa on silmin nähtäviä kosteusvaurioita yhdessä paikassa, on niitä mitä luultavimmin myös toisaalla, silmille näkymättömässä paikassa.

Toivottavasti sinun tuleva talosi on terve torppa muutoin kuin tuon kellarin osalta (toivottavasti kellari ei ole niin kostea, että olisi saastuttanut yläpuoliset eristeet, kuten meidän talomme kohdalla on käynyt. Itse pidin rintsikoiden ja vastaavien kellarikosteuksia suht harmittomina ennen omia karvaita kokemuksiani, milloin ei kostea kellari ole käyttötiloiksi aiottu).

Onnea talokauppoihin ja en, en halua maalata piruja seinille, mutta siis: tarkkana kannattaa olla. Parempi katsoa kuin katua, vai mitä? :-)
sofi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sofi »

Tämmöisen nyt löysin. Ehkäpä olet jo lukenutkin tämän jutuntyngän:

http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietok ... hp?id=6924
Pade
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Pade »

Meillä on tuollainen ruotsalaistalo ja tutulta vaikuttaa kellarin tilanne. Suosittelisin melkein purkamaan paneelit yhdeltä seinältä kokonaan ja tunnustelemaan seinää, miten korkealle on kosteutta noussut. Onko mahdollista? Meillä oli myös eristeet ja muovit sisäpuolella kellarin seinissä ja lahoa löytyi noin puoli metriä lattiasta ylöspäin.
Jos kellariin haluaa ihan asumistiloja, niin ei muuta kuin salaojaremontti + eristeet seinien ulkopuolelle, lattian piikkaus + maa-aineisten vaihto karkeaan sepeliin + uusi valu. Lahot ovat sen jälkeen muisto vain.

Muuten nuo talot ovat ihan lujaa tekoa, seinät esim. ovat todella paksut ja kunnolla tehdyt.

Pari linkkiä:
http://www.turunsanomat.fi/ajassa/?ts=1 ... :0:0:0:0:0:

http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Kuk ... SI1AM02dm1
Vastaa Viestiin