Kalkkirapattujen tiiliseinien sisäpintojen maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
subdependent
Jäsen
Jäsen

Kalkkirapattujen tiiliseinien sisäpintojen maalaus

Viesti Kirjoittaja subdependent »

Terve,

Omassa katastrofissa aletaan päästä hiljalleen siihen vaiheeseen että ensimmäisissä huoneissa pitäisi lutrata maalit pintaan. Pohjana toimii soodalla pesty satavuotinen (lue: hyvin pölyävä) kalkkirappaus jossa on paikoitellen entinen omistaja riipinyt kahdeksankymmentäluvulla lateksia pintaan (n. 1/5 huoneista, lähinnä piipun muurit), muuten seinä on puhdas. Lateksi on valitettavasti perkuleellisen kovassa kiinni kivipinnassa eikä lähde kuumentamallakaan yhtään sen paremmin. Olen aikaisemmin hionut lateksit tulevan kylpyhuoneemme seinistä hiltin seinähiomakoneella, joka oli suoraan sanoen infernaalista hommaa - lateksi ei tunnu kuluvan millään pois ja heti kun siihen tulee reikä niin timanttilaikka leikkaa rappaukseen sentin-kahden kolon, lisäksi pölyn takia hommaa voi tehdä n. 10 min kerrallaan. Lopputuloksena seinän joutui tasoittamaan täysin uudestaan.

Eli, olen tavallaan hakemassa oikotietä onneen - haluisin itse maalata sisäseinät kalkkimaalilla, mutta tyttöystävä vaatii niihin ehdottomasti öljypohjaista maalia kun kalkin päälle voi maalata vain kalkilla eikä tapetointi tämän jälkeen onnistu. Onko lateksi aivan pakko hioa pois alta ennenkuin tämäntyyppiset maalit tarttuvat pintaan kunnolla, vai riittäisikö jos esim pinnan karhentaisi epäkeskokoneella? Kyseisissä huoneissa on jo lattialankut asennettu, joten hyvin pölyävään hommaan en lähtisi kuin pitkin hampain..
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Kalkkirapattujen tiiliseinien sisäpintojen maalaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Lateksin päälle voi kyllä maalata vaikka Uulan sisäöljymaalilla taikka muulla öljymaalilla. Väliseinissä sisällä se lateksi ei ole kovin vaarallisessa paikassa, mutta esim. kylmillään oleva hormi johon sataa sisään voi olla niin kostea, että tiivis lateksipinta voi kesiä pois tai aiheuttaa vahinkoja rappaukselle.

Itse en ehkä tekisi mitään kategorista päätöstä että kaikki öljymaalille tai kaikki kalkille, minusta on kivempaa jos niitä yhdistelee. Ja itse pitäisin kyllä aika hillittynä öljymaalattujen pintojen osuutta: niinkuin itse huomasit, niin siitä ei sitten pääse eroon millään.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
risto
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja risto »

Tää on nyt vain yksi mielipide.
Minä raapisin kaikki lateksit pois, konstilla millä hyvänsä.
Uudeksi pinnaksi joko kalkki tai betoni rappaus. :-)
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Kellariravintoissa on tiiliseinää ja rapattua seinää eikä niistä yleensä jää tunmman pukuun jälkiä vaikka tulisi nojailtua hiukan rohkeamminkin. Miten nuo seinät on käsitelty?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

vesahy kirjoitti:Kellariravintoissa on tiiliseinää ja rapattua seinää eikä niistä yleensä jää tunmman pukuun jälkiä vaikka tulisi nojailtua hiukan rohkeamminkin. Miten nuo seinät on käsitelty?
Saunasuojallla tai ohennetulla vesiohenteisella lakalla. En suosittele kumpaakaan, ne on kanssa ns. lopullisia ratkaisuja.

Pekka
subdependent
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja subdependent »

Kiitoksia, tarkoitus olisi muutenkin tapetoida n. puolet huoneista ja loput maalata suuremman kuormituksen (esim. Keittiö) takia. Keittiöön tulee muutenkin öljymaali, koska yritämme väkertää sinne boordityyppisen koristemaalauksen ja öljy toiminee paremmin tämmöisen alustana kuin kalkki (kuvio myös öljypohjaisella).

Hormeihin tulee vähintään yksi tulisija per piippu sekä piippuhatut, joten ei ilmeisesti pelkoa lateksin kesimisestä.

Eli lateksipintaa ei tarvitse Pekka pohjustaa esim maalipesulla yms?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Ei niiden lateksien pesemisestä haittaakaan ole, kyllä asumisen jäljiltä pinnassa aina on sen verran likaa ja rasvaa. Kunhan huuhdot hyvin ja annat kuivua seuraavaan päivään.

Keittiössä öljymaali toimii varmasti paremmin, ainakin hellan ja pöytätasojen ympäristössä. Kalkkimaalattuun pintaan roiskahtanut rasva tekee aika roisin näköisen jäljen kun rasva imeytyy kalkkiin, ja on oikeesti aika hämmästyttävää kuinka kauas niitä rasvatipluja lentelee.

nimimerkillä "enpä laittais toista kertaa tapettia noin lähelle hellaa" :-D

Pekka
Vastaa Viestiin