Rintsikkaperheiden autot

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Spertsa
Jäsen
Jäsen

Re: Rintsikkaperheiden autot

Viesti Kirjoittaja Spertsa »

Tommi Turunen kirjoitti:Kesällä ajelen -73 Opel Commodore B GS/E Coupella ja emäntä -94 Pontiac Firebirdillä. Talvella itsellä -88 Opel Senator ja emännällä -91 323 maksalaatikko. Nyt pihassa on myös pikkuveljen reilusti rakenneltu ja viritetty -94 Camaro odottamassa heinälatoon talvisäilytykseen ajoa.

Tuossa kaikki kolme meidän rintsikan pihassa:
Kuva
Ihan hieno kolmikko. Tuo Camaro onkin tuttu toiselta foorumilta.
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

Tulipa möyryttyä liikkumisvälineen alla ja päällä useampi tunti. Onneksi on kohtuullinen maavara, niin ei aina tarvitse monttua. Tuli vaihdettua pakoputken ensimmäinen pätkä, se pakosarjasta lähtevä.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
Jarppi78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarppi78 »

Skoda Octavia 1,6FSi Elegance 2005, sillä on pärjäilty... joskus on takaraivossa kangerrellut toisenkin auton hankinta mutta vielä on pyörällä keretty. Ennemmin pistää nekin hankinta+vakuutusrahat talon remppaan tai pikku irtiottoihin rintsikka-asujan arjesta :lol:
jaakkovaakko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jaakkovaakko »

Fransmanni , Citroen Evasion tilaihme.Muunneltavuudeltaan ehdoton . Takapenkit pikakiinnityksellä ts. 7h tai pikkupaku
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Vissiä haikeutta tuntien luin Iltasanomista Saabin yllä riippuvasta lopettamisuhasta kertovan jutun.

Ilta-Sanomat: Hyvästi Saab - GM suunnittelee ruotsalaismerkin lopettamista!

Itse olen ajanut melkein uudesta ihan loppuun saakka kolme Saabia, ensin 96, sitten 99 ja lopuksi 900. Yhteensä varmaan puoli miljoonaa kilometriä, ehkä enemmänkin.
pvalila kirjoitti:Totta, mutta viisikymmentäluvulla liikenteessä oli vielä paljon sotaaedeltävän ajan autoja. Siksi tuo sana "usein".
Sattuneesta syystä minulle tuttu on vm. 1952 Ford Consul. Siinä ovat hydrauliset rumpujarrut joka pyörässä ja voin vakuuttaa, että mainosmiehet pitivät niistä tuolloin kovaa melua. Lisäksi siinä on McPerson-alusta, itsekantava kori, ohv-kone ja muita aikaansa edellä olevia ratkaisuja. Ja pneumaattiset tuulilasinpyyhkimet!
Minun ensimmäinen autoni oli puukorinen Ifa F8, myös erittäin edistyksellinen konstruktio. Siinä oli kaksisylinterinen kaksitahtimoottori, joka oli nokalla poikittain, etuveto , vaihteisto plus kytkin ja tasauspyörästö yhdessä ja samassa paketissa moottorin kanssa. Kytkin ui paksussa rasvassa ja toimi erittäin pehmeästi. Moottorin yhdessä kyljessä oli Dynastart-laite, vauhtipyörä, jossa oli käämitys. Startatessa se toimi starttimoottorina mutta kun moottori lähti käyntiin, niin se alkoi toimia laturina. Nestejäähdytys oli vapaakiertoinen joten letkut olivat todella järeitä. Heikoin kohta oli sähkötekniikka, lähinnä itäsaksalaiset kytkimet ja rättieristeiset kaapelit. Jarrut olivat ns. antennijarrut, eli polkimesta lähti vaijeri joka pyörään. jarrujen säätö oli yksinkertaista, kiristi tai löysäsi vaijerin siipimuttereita kunnes jarrut ottivat kiinni tasan. Auton oli muuten kuulemani mukaan suunnitellut tohtori Ferdinand Porsche 30-luvulla yhtenä kansanautoharjoitelmana Hitlerin käskystä. Silloin sen merkki oli DKW.
Täältä löydät lisätietoja ja kuviakin -> http://www.ifa-f8.de/

Sillä tehtiin monet pitkät reissut mummolaan eikä se koskaan varsinaisesti tielle jättänyt. Roplaamaan sitä kyllä joutui tien päälläkin. Ja monet neidot roplattiin takapenkillä. :oops:
jaakkovaakko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jaakkovaakko »

Tietysti RANSKALAINEN Citroen Evasion todellinen tilaihme .7henk.OIKEAT istuimet jotka voinpoistaa tai järjestellä tarpeen mukaan.Ts. takaistuimet pois niin
auto on lähes yhtä tilava kuin Hiace.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Rellu Scenicistä saa myös takaistuimet pois alle minuutissa. Siitä saa myös pikkupakun. Jos ottaa yhden istuimen välistä pois niin kahta reunimmaista voi siirtää keskemmälle. Ja kaikki ovat oikeita tuoleja, ei mikään sohva.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

vesahy kirjoitti:Vissiä haikeutta tuntien luin Iltasanomista Saabin yllä riippuvasta lopettamisuhasta kertovan jutun.

Ilta-Sanomat: Hyvästi Saab - GM suunnittelee ruotsalaismerkin lopettamista!

Itse olen ajanut melkein uudesta ihan loppuun saakka kolme Saabia, ensin 96, sitten 99 ja lopuksi 900.
Isä ajoi loppuun 96:sen mä en oo ajannut loppuun kuin yhden skodan... 99 on mulla vieläkin tosin siinä kasvaa jäkälää jo katolla, 900 varastettiin ja 9000 meni paremmin kaupaksi kuin Volvo (molemmat oli myynnissä, periaatteella kumpi menee ensin), joten Volvo jäi ja piti lainata sitten vanhuksille... Artikkeliin kommentoiden niin onhan tuo Ford myymässä Volvoa pois eli molemmat samassa lirissä... Saab tuntuisi niin jotenkin mukavan kotimaiselta ostaa tänne meidän maahan kaikkien Saabeja vihaavien kiusaksi :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Tuamas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuamas »

halavatun ooppeli

Kuva
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Komia on Opeliski :cool:

Itse parin tonnin sitikkaan sain törsättyä 600 euroa, vielä pitäisi yksi osa löytää jostain ja pientä hienosäätöä tehdä, että saa käydä konttorilla hakemassa lopuista vioista listan, halpaa kai tämä vielä on, kun nuo kaikki oli vasta kulutusosia, mutta kyllä se sylettää siitä huolimatta.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

A-Manta on aina komia ilmestys liikenteen seassa.Valitettavan harvoin vaan enää nykyään tulee vastaan muualla kuin alan tapahtumissa.Itsekin tuollaista joskus olin ostamassa mutta käpälään jäi B-mallin yksilö monen muun vanhan Opelin ohella... :lol:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

Kulkineet:

Renault megane jotai 2000 luvun mallia.
Volvo 440 - 93 (pitäis vaihtaa johki 4-vetoon)

mopot:
Ural M-72 (cyctom) -54
Dnepr MT-9 -74
Pappatunturi -66
Rinnewood
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rinnewood »

Mukava huomata että on muitakin joita kiehtoo keskimääräistä vanhemmat tai vähintäänkin tunnelmallisemmat ajopelit tällä foorumilla!
Kai se on jokin alitajunnassa joka ohjaa ihmisiä kohti vanhoja unohdettuja ja muodista poistuneita tuotteita päin, kuten autot, talot, veneet ym käyttötavarat?
Itsellä valitettavasti päässyt hieman jäähtymään tuo autoharrastus kun talon remppaaminen lähti viemään miestä.. Tallissa odottaa laittoa 1939 chevy "puuvankkuri projekti" ja 1979 oldsmobile cutlass "ralliauto" mutta käyttöautona palvelee nykyään perusluotettava ja taloudellinen -91 chevy fleetside pikappi.
Muita vanhoja jenkkiautoja ollut lukuisia vuodesta 1985 alkaen.. Kai se oli sitten luonnollinen jatkumo eksyä vanhan rintsikkatalon omistajaksi?
"..pientä laittoo tää vaan tarvii..!" :lol:
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Rinnewood kirjoitti: Tallissa odottaa laittoa 1939 chevy "puuvankkuri projekti"
Kylläpäs sopisi mainiosti meidän pihan komistukseksi kun mökkikin on samaa vuosikertaa!
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

vesahy kirjoitti: Minun ensimmäinen autoni oli puukorinen Ifa F8, myös erittäin edistyksellinen konstruktio. Siinä oli kaksisylinterinen kaksitahtimoottori, joka oli nokalla poikittain, etuveto , vaihteisto plus kytkin ja tasauspyörästö yhdessä ja samassa paketissa moottorin kanssa. Kytkin ui paksussa rasvassa ja toimi erittäin pehmeästi. Moottorin yhdessä kyljessä oli Dynastart-laite, vauhtipyörä, jossa oli käämitys. Startatessa se toimi starttimoottorina mutta kun moottori lähti käyntiin, niin se alkoi toimia laturina. Nestejäähdytys oli vapaakiertoinen joten letkut olivat todella järeitä. Heikoin kohta oli sähkötekniikka, lähinnä itäsaksalaiset kytkimet ja rättieristeiset kaapelit. Jarrut olivat ns. antennijarrut, eli polkimesta lähti vaijeri joka pyörään. jarrujen säätö oli yksinkertaista, kiristi tai löysäsi vaijerin siipimuttereita kunnes jarrut ottivat kiinni tasan.

Aika erikoinen vehje. Minä olen joskus ihmetellyt, ettei starttimoottoria ja laturia ole laajemmin integroitu ja tavallaan rakennettu sisään, voimansiirtolinjaan vaikka vauhtipyörän kohdalle. Citikalla oli joskus kehitteillä malli, jossa vauhtipyörä kiersi mielettömällä kierrosluvulla ja siihen tallennetulla energialla hoidettiin kaupunkiliikenteessä ryömiminen ilman että moottoria tarvitsi edes käynnistää. Ja kun piti, siitäkin huolehti tuo hurjasti pyörivä vauhtipyörä.

Isäni osti tullaisen -52 Consulin vuonna 1954 ja ajeli sillä useita vuosia. Uuden yksilön hän osti vuosituhannen vaihteen tietämillä ja se on nykyisin jo aika pitkälle restauroitu. Osia siihen on saanut aika kivasti, tosin aika pitkälle ollaan yhden toimittajan varassa.
Vastaa Viestiin