Ja tuo ylläoleva ei ollut hyökkäys just sun saunaa kohtaan, vaan mun perskohtainen änkyrämielipide lauteista yleensä Vaikka tiesinkin, että tuo sun laude oli se uusin poikkilaude palstalla (multa kyllä jo lipsuu projekteja silmien ohikin).
Pekka
En ottanutkaan sitä henkilökohtaisesti Pekka Kerroin vain pari perustetta omille materiaaleille ja mitoituksen lähtökohdille.
Pekka Huhta kirjoitti:
... Meidän mökin reilu kolme metriä pitkät haapalauteet vietiin aina järveen kerran kesässä. Penskat sai niillä sitten leikkiä lossikuskia ja samalla ne jynssättiin juuriharjalla ja mäntysuovalla raikkaiksi.
...
Pekka
OT: "Vaikka mäntysuopa onkin varsin ympäristöystävällinen pesuaine, ei sitäkään kannata päästää suoraan vesistöihin, sillä mäntysuovan sisältämät hartsihapot ovat myrkyllisiä kaloille."
Pekka Huhta kirjoitti:
Jos haluaa perinteiset lauteet, niin laudepuu on seinästä seinään.
Pekka
Mitäs sitten kun ei oo lauteet perinteisesti yhdellä seinällä?
Mulle tulee joskus U-lauteet ja oon kovasti koittanut pohtia että miten ne tekis, kaikki nää uudet U-laude systeemit on kyllä ihan hienoja mutta ei välttämättä sovi siihen tyyliin joka meille on tulossa. Mainittakoon vielä että seiniä ei paneloida, mutta kattoon haluaisin jotain muuta kun sitä paneelia joka näyttää siltä että se halkee pelkästä katsomisesta. Ja vaimo kulta haluaisi joskus sen lattiankin pestä sieltä lauteiden alta.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Isä kun talon rakensi, niin häntä neuvottiin tekemään seinien sisävuoraus insuliitista ja vetelemään sen pintaan vanha kunnon puusepän luuliima parina sivelynä. Ihan toimiva ratkaisu mutta haisi aika metkalta ensimmäisen talven. Lauteet olivat seinän suuntaiset, pitkää kuusilankkua ja vaikka kuinka varovasti yritti istua, niin aina ne vaan kärvensi ahteria.
Itsellä lauteet on abachea ja poikittaispalikat. Niin on helpompi rakentaa, sillä pitkät lankut täytyy tukea keskeltä, puolimetristä laudanpätkää ei.
Mulla on abachia ja leppää. Purkusaunoista ylijäänyttä jämä kamaa jotka ajoin sahasta,höylästä ja jyrsimestä läpi. Kalikoita ja palikoita joka suuntaan. Tuo mainittu puhdaslinjainen pitkäkama seinästä seinään on helppo tehdä ja ajattoman tyylikäs. Omaan makuun nämä nykyiset palikkasysteemit kivampia. Sen lisäksi perse sopii paremmin poikittaiseen palikkaan kuin yksimittaiseen pitkään.
Teen lauteet yleensä ellei erikseen muuta toivota irrotettaviksi. Oma sauna myöskin. Ainoat mitkä jää kiinteiksi on seinäkannakkeet ja jotkut laudelukot. Kaikki muut voi kantaa pihalle jos tarvetta ilmenee.
Uusi abachi joskus haisee kuselle. Joku meinasi että johtuisi norsuista jotka kantaa nippuja metsästä ja silloin tällöin lirauttaa kesken hommien. Kerran on tullut vastaa nippu joka tosiaan hiukan döfäsi. Sen abachin ominaishajun lisäksi.
Haapa on kivan vaaleata mutta mietityttää kuinka kauan käytännössä pysyy vaaleana. Haapa jumittaa halkaistaessa,isokin moottori hyytyy helposti.
Kuusikin on ihan ok. Pitää vaan kiinnittää hyvin ettei vääntyile.
Tervaleppä voi valutella jotakin töhkää joka varsinkin vaalealla lattialla näkyy punaisena haituvana. Lämpökäsiteltynä voi halkeilla.
Tämä taitaa olla mielipide kysymys, jossa oikeita vastauksia lienee yhtä paljon kuin vastaajia. Jos jonkun kanssa on materiaalista samaa mieltä, niin ei lauteiden muoto, malli miellytä. Tai on aivan väärin tehty. Ja jalkapuu on ainankin väärällä korkeudella
Luulisin melkein kaikkien olevan yhdestä asiasta samaa mieltä? Niitä lauteita ei kannata tehdä kuparista.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
Luultavasti toimii, mutta tuo edellinen linkki ei toimi. Kun jaat kansion jukisesti niin sille tulee mistaakseni uusi osoite. Anna nyt se jaattu osoite niin sitten kaiketi toimii.