Vinkkejä hankintaan? - Katkaisu / liukujiirisaha

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.
Ari
Admin

Vinkkejä hankintaan? - Katkaisu / liukujiirisaha

Viesti Kirjoittaja Ari »

Onko kellään kokemusta Bosch GCM10S -> http://www.ikt.fi/product_details.php?p=28
Muut pyytää koneesta 496 - 500 euroa.
Vai onko jossakin muussa liukujiirisahassa parempi hinta/laatu -suhde?

Alkaa nuo halpisvehkeet harmittamaan niin että hain just K-raudasta puukkosahan hintaa 150 e ja Starkista kuukausi sitten pistosahan johon tuli 60 Boshin terää kaupanpäälle ja hintaa oli 180 e.
--------------------------------------------------------------------------------------------
whiski
Jäsen
Jäsen

Re: Vinkkejä hankintaan? - Katkaisu / liukujiirisaha

Viesti Kirjoittaja whiski »

Yksi vika näissä on! Vika ei ole muuta kuin se haitta, että kun joutuu katkaisemaan 4" x 4" niin aina jää siivu johon ei saha yllä ja se taas tietää lisää työtä. Onko tuo vika/ haitta suuri, niin sen on jokaisen itse päätettävä? Itselläni on ihan paska jiirisaha, mutta aion tulla sen kanssa niin kauan toimeen, että saan ostettua tuosta sinun linkistäsi paremman http://www.ikt.fi/product_details.php?p=2092 tai vastaavan, :oops:
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
tervetuloa Suomen pelkokertoimeen, tänään vuorossa Kotikokin erikoinen!
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

Itse juurikin tuosta 4x4 syndroomasta johtuen ostin tuon Whiskin mainitseman GCM 12 SD:n + GTA 3700 katkaisu pöydän.
200 mm palkit saa poikki vinoonkin (tarkoituksella ) sahatessa
Hyviä puolia:
-kohtuu hyvät kahvat kantamista varten,tuohan siis on aikas iso mylly.
-kallistuksen säätö sahan etupuolella...kuka tarvisee kuka taas ei
-syvyysrajoitin,voi tehdä loveuksia...toki säätö on kokeilemallahankalahkosti selvitettävä
-kahvaa saa käännettyä,jotkut kun tykkää pystyasennosta...itseä vaaka-asento miellyttää :-D
teränsuojan vapautin kahvassa peukalolla,on kaksi nappia että oikea- tai vasenkätiselle ok

Suuresta koosta johtuen tietenkin on väistämättä klappia,taipuuhan se ratakiskokin.

Ei sitten mahdu pakkauslaatikossaan henkilöautoon...
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Toisaalta Bosch GCM 8 S riittäisi kun ei 2x6 tai sitä suurempaa tarvitse sahata.
Onko tätä laitetta kenelläkään? Käyttökokemuksia?
--------------------------------------------------------------------------------------------
amppanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja amppanen »

Minulla on ollut tämä GCM8S kohta vuoden päivät, ja erinomainen ainakin minun käyttööni se on ollut. Ominaisuuksia on tarpeeksi, ja syvyysrajoittimet, kulmasäädöt ym. toimivat esimerkillisesti. Jopa laserista olen oppinut tykkäämään... Kone on myös erittäin kompakti. Ainoa itseäni häiritsevä asia on heikko teräsuojus, joka on kirkasta muovia. Se on jo nyt halki, ja arvostaisin kyllä jotain kestävämpää ratkaisua. Mutta siis suosittelen.
pvalila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Juuri noiden koneiden hintoja en tiedä, mutta yleensä Boschia ostaessa kannattaa vilkaista Bauhausin hinta. Käsittääkseni valmistajan oma takuu on lyhyt ja Baukkarin viiden vuoden takuu on merkittävä asia. Gigantit jne. tyrkyttävät jatkotakuita kodinkoneisiin jne. ja noiden jatkojen todella kova hinta on opettanut arvostamaan sitä, ettei Baukkarissa tuosta takuunlaajennuksesta tarvitse maksaa mitään.
whiski
Jäsen
Jäsen

pvalila kirjoitti:Juuri noiden koneiden hintoja en tiedä, mutta yleensä Boschia ostaessa kannattaa vilkaista Bauhausin hinta. Käsittääkseni valmistajan oma takuu on lyhyt ja Baukkarin viiden vuoden takuu on merkittävä asia. Gigantit jne. tyrkyttävät jatkotakuita kodinkoneisiin jne. ja noiden jatkojen todella kova hinta on opettanut arvostamaan sitä, ettei Baukkarissa tuosta takuunlaajennuksesta tarvitse maksaa mitään.
Tuo on Bauhausissa hyvä ja kyllä sieltä ihan laatukamaakin löytyy rihkaman lisäksi. viini
Wanha wirttynyt Whiski

Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska tekemällä itsesi naurettavaksi, joten
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Dewalt, Dewalt ja Dewalt. :-D Ei oo Boschin sirkeleistä kokemusta, mutta Dewaltin ja sitä edeltäneen Elun kaappareista on monivuotinen kokemus. En muista tuota tuotenimeä tuolle Dewaltin kaapparille, mutta kyseessä on se karvalakkimalli, jonka saa halpisrautakaupoista hintaan 299 euroa. On sitten pikkaisen verran hyvä työkalu, hinta-/laatusuhde on enemmän kuin kohdillaan! :-D 2"x6" lankun sahaaminen ei tuota minkäänlaista ongelmaa eli liu'un pituus riittää helposti. Mulla on itselläni ollut tuo kyseinen saha kuutisen vuotta ja sitä ennen olen käyttänyt koulujen työmailla vastaavaa Eluna. Voin suositella. Tuohon kun vielä investoi sen sahauspöydän (Bauhaus 200 euroa), niin siinä on työkalua loppuiäksi! :mrgreen: Sain joululahjaksi tuon sahauspöydän, mutta se on vielä kasaamatta.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
whiski
Jäsen
Jäsen

Minusta Dewalt on jotenkin taantunut? En tiedä miksi, mutta olen kuullut aika monen Dewaltin käyttän vaihtaneen merkkiä, kun ei ole kone pysynyt kunnossa? Onko Dewaltillakin karvalakkiversioita? Minulla ainkin on sellainen käsihöylä, joka ei maksanut paljon mitään ja merkki oli Dewalt, mutta ei siinä ole mitään hienoksia ja muovikuori härpäke on!
Wanha wirttynyt Whiski

kaukomäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

Elu=Elu, DeWalt=Black&Decker
Nimenmuutoksen myötä laatu putosi hurjasti, niin kyllä hintakin. Jos nyt siis verrataan entistä Elu PS174 DeWaltin vastaavaan. Sinisessä Boscissa laatu, ja teho parempi. DeWalt tehty vanhalla kaavalla, eli liukukiskot nivelöity tyvestä, jolloin kone on raskaampi käyttää kuin uusi systeemi jossa moottori on nivelöity liukujen päähän jotka koko ajan vaakatasossa. DeWaltissa käytetään pehmeitä hiiliä, jotka ammattikäytössä menee jopa vuodessa. Pirulliset vaihtaa. Ankkuri kestää kolmet hiilet. Sopii nykyään paremmin harrastekäyttöön, kun taas Bosch pärjää kovassa ajossa paremmin.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

whiski kirjoitti:Onko Dewaltillakin karvalakkiversioita?
Silloin kun oman kaapparini ostin, niin kyseistä kaapparia oli muistaakseni kahtena eri tehoisena ja siinä tehokkaammassa taisi olla säädettävät kierroksetkin..? Näin ollen pidän tuota omaani siihen verrattuna karvalakkimallina ja onhan Dewaltillakin ne isommat ja krouvimmat kaapparit eli sitä peruskonetta voitaneen pitää karvalakkimallina.
kaukomäki kirjoitti:DeWalt tehty vanhalla kaavalla, eli liukukiskot nivelöity tyvestä, jolloin kone on raskaampi käyttää kuin uusi systeemi jossa moottori on nivelöity liukujen päähän jotka koko ajan vaakatasossa.
Raskaampi kyllä, mutta ei se siitä vielä raskasta tee! :mrgreen: Eli varsin köykäinen on sitä liukua käyttää.

Kävin katselemassa Dewaltin sivuilla kaappareita ja kyllä siellä valittavaa riittää. Halvimmillaan Dewaltin kaapparin olen nähnyt alle 300 euron, mutta eiköhän tuolta löydy siihen edellä mainittuun Boschinkin hintaluokkaan (siihen 500 euron hujakoille) vastaavilla ominaisuuksilla varustettua työkalua eli syvyydensäädöt ja muut vastaavat herkut.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitos kommenteista. Tilasin ekan viestin Boschin.
Kiersin kahteen kertaan kaikki Seinäjoen liikkeet joissa jotakin sahoja on ja tuohon päädyin. Kokeilin, testasin ja kääntelin. Pitävät varmaan idioottina - "taas tuo hiplaa eikä osta mitään".
Täytyy sanoa että DeWalt ei vakuuttanut - kaikin puolin kun kun suoraan Venäjältä. Makitat ovat kovin "muovisia" ja hintavia. En kiellä etteivätkö olisi hyviä, mutta moni on siirtynyt DeWaltista muihin merkkeihin viimevuosina. Ostopäätökseen vaikutti useat netistä löytyneet kommentit.

Yleisemmin olen sitä mieltä, että kaikki missä kulkee sähkö, kannaattaa ostaa japseilta ja mekaniikka saksalaisilta. Makitan akkuporakoneen omistan, enkä voisi ajatella luopuvani, kun muitakin olen käyttänyt työkseni (Boschin akkukoneet taitaa olla venäläisten suunnittelemia). Kierrokselta jäi käteen DeWaltin puukkosaha (DW 304 ?), johon saa terän neljään eri asentoon - hyvän tuntuinen peli ensisahaamisten perusteella, varsinkin kun kierrosnopeuden säätö on suoraan kytkimessä, eikä erillään. Kierrokselta jäi mukaan myös Hitachin pikkurälläkkä ja vielä jäi tilaukseen saman merkin pyörösaha (käsisirkkeli) - vakuuttivat meikäläisen kun niitä hetken hiplailin.

Hankintalistalle jäi vielä yläjyrsin. Suosituksia? "Halpiaista" olen kokeillut ja AEG:tä - ei mulle kumpaakaan.

Nyt saa palauttaa lainavehkeet - edes osan...
subdependent
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja subdependent »

Samanlaiset pähkäilyt edessä, itselläni on runkovaihe jo tehty ja nyt olisi edessä kiinteiden huonekalujen rakennus ja listoitus. Tätä varten olen ostamassa Makitan Festool-kopio tyyppistä upotussahaa ohjauskiskolla ja rinnalle kaapparia. En siis tarvitse mitään giganttista parrunkatkaisuhärveliä, vaan riittää se että tuon kakkoskutosen saa katki. Muutenkin tilanne on se, että käytännössä tila on itselleni ongelma, eli mitä pienempi, sitä parempi - tämän takia upotussahalla olisi tarkoitus yrittää korvata pöytäsirkkeli.

Joka tapauksessa olin jo päätymässä Boschin GCM 8S malliin, jonka sain tingittyä tarjoushintaan 359 € K-raudasta. Nyt kuvioihin on kuitenkin tullut kummittelemaan mukaan DeWaltin liulla varustettu uusi (?) malli 770, joka on tarjouksessa myös K-raudassa hintaan 279 €. Käytännössä kapasiteeteiltaan yms. koneet ovat toisiaan vastaavia.

Boschissa parempaa:
- Työvalo
- Laser
- Kantokahva

DeWaltissa parempaa:
- 200 w enemmän tehoa (1600/1400)
- Kilon kevyempi (14kg/15kg)

Eli luuletteko että valosta ja laserista kannattaa maksaa tuo 80 euroa enemmän?
subdependent
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja subdependent »

Jatketaanpa yksinpuhelua:

Samasta aiheesta löytyy hieman elinvoimaisempi keskustelu Kotiverstas -foorumilta:

http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=4642.0
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Itse olen huomannut että tärkeimpiä ominaisuuksia on terä. Dewaltillakin on monen laatuista terää ja kalleimmat maksaa lähes 150 euroa. Itsellä oli halpa Einhell helvetti ja sillä rimat sahaantui vinoon ja sahausjälki oli ruma. Dewaltin kääntöpöydällä taas ei ole väliä miten päin rima on koska terä ei revi puuta. Dewaltin kanssa ei myöskänä tarvi kuulosuojaimia kuten Einhellin kanssa.

Itse jos haluaisin parasta niin nykyään vaatisin sahaa testiin eli sahataan sillä sahalla parit listat ja katsotaan laatu. Kantsii myös viipaloida parrun päästä mahdollisimman ohkasia suikaleita niin näkee sahaako saha joka kerta samalla tavalla vai vetääkö kieroon.
Vastaa Viestiin