Uudessa tee itse lehdessä oli mielenkiintoinen lisäeristysartikkeli. Omaan peruskuntoiseen rintamamies taloon sovellettuna säästöä öljykyluissa voisi tulla vaatimattomat +150 prosenttia kun seinien lattian ja yläpohjan villat laittaa uusiksi.
Paljonkohan yli kahdensadan prosentin säästöjä mentäisiin kun laittaisi vielä selektiivi-ikkunat,poistoilman talteenoton ja ilmalämpöpumpun?
Jos nyt kuitenkin tyytyisi ensi hätään tohon n.150 prosenttiin niin mihin sen öljymäärän kanssa oikein joutuu kun säiliöstä pitäisi pumpata joka vuosi 1200l sinne ilmestynyttä öljyä johonkin?
Tarviiko joku ylimääräistä lämmitysööliä nyt sitä alkaa tulemaan ihan ittesseen kerta rockwool niin laskee.
Cardan kirjoitti:Luin samaa ja mietin jo mitä teen niille summille mitä sähköyhtiö alkaa mulle maksamaan.
Ei se niin mene!
Koska sähköä säästyy, sitä myydään siis vähemmän. Siispä sähkön hintaa on pakko nostaa, jottei jouduta potkimaan porukkaa pihalle. Ja sähköyhtiöt saavat vaan kiitosta elvyttämisestä.
jope kirjoitti:Jos nyt kuitenkin tyytyisi ensi hätään tohon n.150 prosenttiin niin mihin sen öljymäärän kanssa oikein joutuu kun säiliöstä pitäisi pumpata joka vuosi 1200l sinne ilmestynyttä öljyä johonkin?
Ei se nyt ihan noin mene. Säästö voi olla 150%. Olikohan tuo nyt sitä progressiivistä matematiikkaa??
Onhan se rahanarvokin laskenut afrikan maissa jotain 500000%. Älkää kysykö enempää multa mihin toi tarkkaan perustuu.
Eli ei hätää Jope. Ei sitä öljyä tartte ruveta mihinkään pumppaamaan
öljyllä lämmittäminen on kallista
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
tekeekö sillä koolinklitunnistimella oikeasti jotain? Kyseinen aviisi ei ainkaan ole onnistunut laadullaan/sisällöllään vakuuttamaan. Tai sitten en kuulu kohderyhmään.
Kauppis kirjoitti:tekeekö sillä koolinklitunnistimella oikeasti jotain? Kyseinen aviisi ei ainkaan ole onnistunut laadullaan/sisällöllään vakuuttamaan. Tai sitten en kuulu kohderyhmään.
En tiedä kun ei ole tullut vielä, mutta saman firman toimittama infrapunalämpömittari antaa ainakin samat lukemat kuin kallis ammattivehje. Lähinnä sitä varten tuota ajattelin kun en kuitenkaan muista mihin vedin sähköjohtoa...
Ton infrapuna mittarin vuoksi itekin menin lankaan ja otin lehden puhelinmyyjältä. Vielä ei ole mittaria tullut mutta vakuutti myyjä sen olevan enemmän kuin tiimarilaatua. Ite lehti uudistui hiljan ja selvästi ammattitaitoisempaan suuntaan. Samalla näköjään kaupallisempaankin.
Mulla on oikein ns.kunnollinen seinätutka. Käytännössä siinä on liikaa nappeja ja toimintoja. Helpoimmin löytää koolingit kun vasaralla koputtelee. Vesiputkien etsimisessä kiviseinissä tutkasta on ollut ihan oikeatakin hyötyä mutta muuten ei sen joulukuusen ja käyttöohjeiden kanssa jaksa kauaa leikkiä.
Lisäeristyksen kannattavuus voidaan laskea monella tavalla. Seinien lisäeristystä tai ikkunoiden vaihtoa ei yleensä saa kannattavaksi jos huomioi vain energiansäästön. Myöskään pihan haravointia, aitojen maalausta tai hampaiden pesua ei voi perustella energiansäästön avulla.
Eli pitää tarkastella tilannetta vähän laajemmin: jos on talon laittanut muutoin kuntoon ja tulee aika laittaa ulkopuolikin tip top ja päätyy jostain perustellusta syystä uusimaan laudoituksen niin kyllä sinne alle silloin kannattaa eristeet laittaa vaikka kuinka olisi ilmaiset polttopuut jne.
Sama pätee ikkunoihin: virheettömän siistit, vedottomat ja helppokäyttöiset ikkunat ovat tosi kivat aivan riippumatta siitä, josko ne säästävät energiaa vai eivät. Tarkoittaako tämä sitten uusia ikkunoita vai todella hyvin kunnostettuja vanhoja riippuu sitten aivan tapauksesta.
Mukavuuden ja toimivuuden lisäksi pitää huomioida remontin vaikutus talon jälleenmyyntihintaan. Jälleenmyyntihintaa ei mietitä tarpeeksi, koska luullaan, että voidaan itse päättää milloin talo myydään tai milloin ei. Mitä nuorempi ihminen on ja mitä vähemmän on kokenut sitä herkemmin tulee elettyä siinä kuvitelmassa, että asiat todella menevät siten kuin on suunnitellut. Totta kai oma talo kannattaa remontoida itselle, mutta kyllä seuraavankin asukkaan intressejä kannattaa hieman miettiä, sillä hän kuitenkin ratkaiseen sen hinnan, jonka nykyinen omistaja talostaan aikanaan saa.
Itse olen ko. lehteä sillon ja tällön tilaillut. Ihan hyvä lehti jos tykkää lueskella miten gunnar keski-saksassa tekee talostaan lämpimän lisäämällä seiniin 5cm villaa entisen 5cm lisäksi..
no muutenkin ne artikkelit on välillä semmottia väkisin suomennettuja juttuja. onhan lehdessä toki jotain hyviä pikkunikkarointi vinkkejä ja laite esittelyjä. Jotenkin vaan välillä silti tuntuu että jokaisen perustyökaluvalikoimaan kuuluu esim. oikotasohöylä yms. pientä halpaa...
samoten tuo tee itse - käsikirja sarja on suomennettu jostain saksalaisesta eeppoksesta ja sinne on lisätty tekstejä että muistaa ottaa selvää saako jotai asioita tehdä niin suomenlain ja viranomaisten puitteissa..
Cardan kirjoitti:Luin samaa ja mietin jo mitä teen niille summille mitä sähköyhtiö alkaa mulle maksamaan.
Ei se niin mene!
Koska sähköä säästyy, sitä myydään siis vähemmän. Siispä sähkön hintaa on pakko nostaa, jottei jouduta potkimaan porukkaa pihalle. Ja sähköyhtiöt saavat vaan kiitosta elvyttämisestä.
Hämeen Sanomien otsikko tänään:
SÄHKÖN HINNAN LASKU EI NÄY KULUTTAJAHINNOISSA
- Taantuma on painanut sähkön markkinahinnat alas. Yhtiöt ovat korottaneet hintojaan.
Tuomo kirjoitti:- Taantuma on painanut sähkön markkinahinnat alas. Yhtiöt ovat korottaneet hintojaan.
Odotan mielenkiinnolla minkäsuuruisia optioita Fortum tänä vuonna jakaa. Parin johtajan miljoonapotti tosin ei vaikuta sähkön hintaan sitä eikä tätä, mutta se mitä he ovat maksimioptiot saadakseen tehneet, vaikutta sitäkin enmmän