Laurakaisa kirjoitti:Nostan tätä vanhaa ketjua enkä avaa uutta kun asiasta on jo perusteellisesti keskusteltu. Mutta se kysymys:
Toteutustapa jälkimmäisessä vaihtoehdossa tässäkin ketjussa mainittu, eli nin ukon kuin tilankin suojuksia tarkoitus käyttää ja kostuttaa putket jne.)
Muista rakentaa (tai kehottaa ukkoasi rakentamaan) alipaineistettu tila purkamista varten. Eli muovitetaan kaikki aukot, sen jälkeen ulos pölynimuri imemään ilmaa ailipaineistetusta tilasta. Muovien pitäisi mennä sisäänpäin lommolleen. Testataan rälläköimällä betonia ko. tilassa, yhtään betonipölyä ei saisi tulla ulos. Tai testataan jollain muulla vastaavalla eritt. hienojakoisella pölyllä.
Testataan siis huolella, katsotaan ettei minkään kanavan tms kautta päädy samaa ilmaa johonkin yläkerran liinavaatekomeroon tms.
Ko. imuria ei sitten käytetä enää koskaan.
Asbestifirmat käyttävät jotain hyväluokkaista hepasuodatinta "pölynimurinsa" puhallusaukossa sillä mömmöjä ei saisi puhallella ainakaan lasten hiekkalaatikon läheisyydessä.
Ilman purettavan tilan alipaineistusta homma on mielestäni edesvastuutonta.
Laurakaisa kirjoitti:
Kysymys kuuluu siis, kumman kaa?
Päätöksesi voidaan mallittaa matemaattisesti seuraavaksi (Seuraava ei ole siis sarkasmia vaan näin ajattelen asiasta itse )
a.teet itse
jolloin todennäköisyydellä X% mähläät hieman jossain asiaan liittyvässä proseduurissa ja silloin todennäköisyydellä Y% joku läheisistäsi saa asbestipohjaisen sairauden Z vuoden kuluessa. Plus todennäköisyydellä K joku kunnassa kuulee ja antaa sinulle V euroa suuruisen seuraamuksen.
b. teetät työn
jolloin todennäköisyydellä 100% menetät U euroa
sekä lisäksi todennäköisyydellä A% asbestifirma mählää jossain asiaan liittyvässä proseduurissa ja silloin todennäköisyydellä Y% joku läheisistäsi saa asbestipohjaisen sairauden Z vuoden kuluessa.
No, nyt kun et tiedä oikein prosenttilukuja niin vaikeahan noita on arvioida. X lienee jotain luokkaa 1-10% riippuen siitä kuinka hyvin mietit asiaa etukäteen ja kuinka paljon käytät samantyyppisiä suodattimia yms. Y lienee luokkaa promillen sadasosia yksittäisessä altistumisessa ja Z keskimäärin 30 vuotta. Mikähän sitten on A? Veikkaan että itse käyttämälläni asbestifirmalla se oli aika hyvä, luokkaa 1-2%. Miten itse arvioit X:n ja A:n?
Lisäksi, asuuko naapureita lähellä? Jos naapurit kuulevat jälkikäteen että purit itse ja puhalsit mömmöt taivaalle heidän kuistinsa läheisyydessä, saattavat rähjätä. En siis väitä että näin tekisit

mutta onhan tässä näitä vaikuttavia tekijöitä