Terveysongelmat? Muilla rintsikan omistajilla samanlaisia o
-
sofi
- Jäsen

Re: Terveysongelmat? Muilla rintsikan omistajilla samanlaisia o
Moni on allerginen pölypunkkien jätöksille ja itse pölypunkeille. Pölypunkit viihtyvät parhaiten juuri vuoteessa. Mitä lämpimämpi ja kosteampi punkka, sen parempi punkkien kannalta. Moni luulee kärsivänsä kuivan ilman aiheuttamasta aamutukkoisuudesta ja hankkii ilmankostuttimen - pölypunkithan tästä lisääntyneestä kosteudesta riemastuvat ja lisääntyvät kahta kauheammin. Pölypunkit saa hengiltä pitämällä patjoja vuorokauden kunnon pakkasessa, sekä pesemällä vähintään 60 asteessa. Minulla on testattu pölypunkkiallergia, ja tukkoon menen ilman homeitakin jos en anna punkeille huutia imurilla, kuudenkympin pesuilla + vaihtamalla vuodevaatteet vähintään kerran viikossa. Makkari kannattaa pitää viileänä ja normaalin kuivahkona.
Sofi, mullakin todettiin 80-luvulla prick-testissä pölypunkkiallergia. Aikoihin ei ole oireita ilmennyt, liekö syy sitten tässä:
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtm ... /03/629452
/tame
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtm ... /03/629452
/tame
Tahi sitten tuore näkemys siitä, että allergiaa ei hoideta välttämällä oireiden aiheuttajaa, vaan altistumalla sille sopivissa määrin. Ts jos prick-testi on merkannut koira-allergian, mutta koira on tilapäistä nuhaisuutta mukavampi, niin rekku oitis kotiin.
http://www.allergia.com/files/639/SLL14 ... TTIPDF.PDF
Tämä ei varmaankaan tarkoita homeelle ja pölypunkeille altistumista!
http://www.allergia.com/files/639/SLL14 ... TTIPDF.PDF
Tämä ei varmaankaan tarkoita homeelle ja pölypunkeille altistumista!
Tuossa tulikin vinkkiä ilmanvaihdon parantamisesta, meillä on yläkerran makkarissa jonkinnäköinen räppänä seinässä ja ilma vaihtuu suht okei mutta mulla on samalaisia oireita aamuisin jos huoneilma on liian kuuma, petivaatteiden vaihtoväli liian pitkä tai siivousväli pidentynyt..
. Tuota ilmankostuinta en kyllä suosittele, aikanaan hommasin itse sellaisen ja aamuoireet senkun paheni ( varmaan juuri tuosta sofin mainitsemasta syystä) . Oikeasti apua on minulle tuonut siivouksen lisäksi hyvä ilmanpuhdistin, suht kallis mutta parantaa ilmanlaatua kovasti. Jos päädyt sellaisen hankkimaan, niin suosittelen mallia, joka on hiljainen ja suodatin on pestavää mallia, vaihtosuodattimet ovat törkeän kalliita !
"Ihanuus" vm. 1946, patti kylkeen v. 1988
-
Jokapaikanhöylä
- Jäsen

Makkarin ilmanlaadusta tuli mieleen oma kutuluolamme...
Noh, siis ihan asiaan.. Eli oma kutuluolamme sijaitsee elintasopahkassa, rakennettu 1992 ja siellä oli jatkuvasti aamuisin nenä tukossa, tunkkanen huono ilma, etc. Nyt tässä noin kuukausi sitten sain vihdoin aikaseksi ottaa ja "pintarempata" koko huoneen...
Seuraavat operaatiot tehty:
- Seinistä netinen kohokuvioinen vinyylitapetti pois
- Seinien ja katon rajakohdissa olevat ilmavuodot kuriin sanomalehdellä tilkitsemällä
- Lattian ja seinien rajat tiivistin jollakin alkydi-tiivistemassalla, samoin pesutilojen ja makkarin välissä olevan tiiliseinän ja kyprocin väliset nurkat
- Levyseiniin uusi sileä tapetti (oli muuten vinyyliä sekin)
- Tiiliseiniin luonnonsienellä töpöttäen uutta väriä
LOPPUTULOS:
- Viihtyisyys parani mittaamattoman määrän
- Ilmanlaatu parani selkeästi, ilmeisesti erityisesti rakenteiden raoista tullut veto sisälsi villapölyä, yms. Jotenkin uusi tapetti vaikuttaa sekin entistä "raikkaammalta", olisiko entisestä haihtunut jotain pienhiukkasia, tms...?
- Huoneessa on siis koko ajan ollut korvausilmaventtili, eli varsinaisesti ilmanvaihto ei ole muuttunut millään tavalla
- Aamuisin ei enää ole tukkoisia neniä, eikä käheää kurkkua, turvonneista silmistä puhumattakaan

Noh, siis ihan asiaan.. Eli oma kutuluolamme sijaitsee elintasopahkassa, rakennettu 1992 ja siellä oli jatkuvasti aamuisin nenä tukossa, tunkkanen huono ilma, etc. Nyt tässä noin kuukausi sitten sain vihdoin aikaseksi ottaa ja "pintarempata" koko huoneen...
Seuraavat operaatiot tehty:
- Seinistä netinen kohokuvioinen vinyylitapetti pois
- Seinien ja katon rajakohdissa olevat ilmavuodot kuriin sanomalehdellä tilkitsemällä
- Lattian ja seinien rajat tiivistin jollakin alkydi-tiivistemassalla, samoin pesutilojen ja makkarin välissä olevan tiiliseinän ja kyprocin väliset nurkat
- Levyseiniin uusi sileä tapetti (oli muuten vinyyliä sekin)
- Tiiliseiniin luonnonsienellä töpöttäen uutta väriä
LOPPUTULOS:
- Viihtyisyys parani mittaamattoman määrän
- Ilmanlaatu parani selkeästi, ilmeisesti erityisesti rakenteiden raoista tullut veto sisälsi villapölyä, yms. Jotenkin uusi tapetti vaikuttaa sekin entistä "raikkaammalta", olisiko entisestä haihtunut jotain pienhiukkasia, tms...?
- Huoneessa on siis koko ajan ollut korvausilmaventtili, eli varsinaisesti ilmanvaihto ei ole muuttunut millään tavalla
- Aamuisin ei enää ole tukkoisia neniä, eikä käheää kurkkua, turvonneista silmistä puhumattakaan
"Köyhän pitää osata kaikkea.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
"Älä koskaan tee tänään sitä, minkä voit jättää huomennakin tekemättä.."
"Ole säästäväinen, säästä itseäsi.."
Mä huomaan että mun nokka on tosi herkkä myös puupölylle, siis kun jotain sahaa/hioo tms niin löydän aika äkkiä kuonokoppaa, alkaa sen verran kutittaa/ryittää. Joten voisi ounastella että jos kovin ilmaa kulkee purujen lomasta niin eiköhän sieltä aina jotain mukaan tartu. Noiden pöyhimisellä saa ainakin ilman sakeeksi aika helposti.
Jossain luki että on sitten hoksattu että on ihmisiä jotka saa oireita puutavaran terpeeneistä (eli mulla on käsitys että nää on se aines jota tervaksentuoksulla kuvaillaan tms)...kun näihin lautoihin tekee reikää ei tuoksusta voi erehtyä.
V-MS
Jossain luki että on sitten hoksattu että on ihmisiä jotka saa oireita puutavaran terpeeneistä (eli mulla on käsitys että nää on se aines jota tervaksentuoksulla kuvaillaan tms)...kun näihin lautoihin tekee reikää ei tuoksusta voi erehtyä.
V-MS
Ei ole kyllä ollut mitään oireita, päin vastoin voin paljon paremmin kuin entisessä kodissa, 90-luvulla rakennetussa rivarissa. Äitini juuri totesi tässä taannoin, että kun meillä on niin hyvä hengittää! Täytyy koputtaa puuta, ja
toivoa, että niin on jatkossakin
Makkarissa lämpötila kieppuu jossakin 20 ja 22 välillä. Edellisessä kodissa oli ihan sairaan kuuma, heräsin öisin ihan "tuskan hikeen", se oli rasittavaa.
toivoa, että niin on jatkossakin