Vapaakierto ja suntti

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Puulämmittäjä
Jäsen
Jäsen

Re: Vapaakierto ja suntti

Viesti Kirjoittaja Puulämmittäjä »

Empä ole koskaan nähnyt noin asennettua sunttiventtiiliä. No olkoon noin, mutta kyllä putkimieskin saattaa pyörittää "lippistä" kun tuon näkee. Oumanin asennus ei kaipaa suntin vaihtoa. Se asennetaan tuohon sunttiin. Vain musta säätö-osa poistetaan ja säädin kiinnitetään paljastuneeseen akseliin. Kerrotko vielä mikä on kattila nimeltään ja malliltaan kun tuollainen "linjaus" on jouduttu tekemään.
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Kieltämättä melko mielenkiintoinen asennus. Miksiköhän on käytetty 4-tie venttiiliä kun tuossa paikassa olisi ollut paikallaan 3-tie venttiili?

Ei kait se hamppu kovetu, mulla on ongelmana se että rautapitoinen vesi tekee paskaa ja tukkii termarit alakerrassa kun lämpöjohtoputket kulkee katossa ja laskeutuu pattereille niin ne joutuu avaamaan ja putsaaman ja laittamaan takaisin pahimmillaan kerran viikossa. Sulutkin on putkiin asennettu kyseisen ongelman takia. Putkiteippiä vaan väliin eikä vuoda.

Jos toimii noin, niin OK. Ja tuo shunttihan vuotaa kun sitä pyörittelee. Osta vaan uusi shunti ja vaihda itse kesällä. Kunhan on samanlainen niin helppo homma.
RM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RM »

Mullapa löytys tollanen suntti ylimääräsenä, ostin mutta se ei käynykkään tohon mun systeemiin. On vähän käytetty, saat muutamalla kympillä!
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

En tiedä miksi tuollainen shuntti on valittu vai onko peräti jostain saatu halvalla. Talo on tehty hartiapankilla ja putkityöt kuin koko talon on tehnyt edesmennyt isoisäni edesmenneen isäni kanssa, kumpikaan ei varsinainen ammattiputkimies tai timpuri mutta hyvin on talo pystyssä pysynyt. Isoisä oli kyllä muurarinakin toiminut sodanjälkeisessä jälleenrakennuksessa.
Ja tuo shuntti on alkanut vuotamaan ihan vasta viime kesänä niin että putkari kävi sitä korjailemassa.
Pannu on högforssin vm-78 mutta en muista numeroita sen tarkemmin, puu / koksi / öljy käy polttoaineena (Poltinluukku käännetään sivuun tai irroitetaan polttimineen ja puunpolttoluukku tilalle) ja kaikkiahan tuo on vuosien varrella syönyt.
Öljy tuli joskus -80 luvun puolivälissä ja koksilaari sai lähdön pihalta, -90 luvun loppupuolella tuli uusi poltin ja sen myötä oli pakko laittaa piippuun sisäputki kun piippu alkoi itkemään ruskeaa vettä läpi.

RM: palaan asiaan ton shuntin kanssa, ei sulla varmaan oo niin kiire että pitää just nyt päättää ?
Tässä pohditaan eri vaihtoehtoja, kun lämminkäyttövesivaraaja on vanhempi kuin pannu ja talo (muistin mukaan -68) niin yksi vaihtoehto olisi päivittää koko laitos uusiin.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
P.S
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja P.S »

Mä luulen että tohon sunttiin saa korjaussarjan, noi neljä pulttia vaan irti, mukana tulee uusi laippa ja tiivisteet. Toivottavasti sulla löytyy sulut pannuhuoneesta lähtevistä linjoista ettei tarvitse laskea koko verkostoa tyhjäksi (PAHA JUTTU :( ).
Oraksen termarin neulat tosiaan jumiutuu, mutta niin jumiutuu Danfossinkin. Näitä saa hommissa juosta avaamassa päivittäin syksyisin, kun siirrytään lämmityskaudelle ja anturi on painanut neulaa kiinni koko kesän.
En varsinaisesti tiedä miten olet termariasi ronkkinut, mutta irrota anturi jakarilla. Venttiilissä näkyy esisäätölukemat, löysää hieman esisäädön lukitusmutteria ja kääntele esisäätöä jakarilla edes takaisin niin p....ka lähtee toivottavasti liikkeelle jätä A-asentoon. Vapaakierrolla on ihan selväkin että mahd. lika jää tohon venttiiliin koska virtaus on hidasta ja lävet on niin pienet.
Anturin irrotushommissa et tarvitse kittejä ja karvoja, ei vuodon vaaraa.

-P.S
Buuman
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Buuman »

Sitten kun jotain irrotat ja paat paikalleen niin unohdat sen putkiteipin ja pistät pellavaa ja kittiä niin ei tarvi montaa kertaa tehdä samaa asiaa :lol:
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Mulla välähti sellanen ajatus mieleeni kun tuo pannukin on aika iäkäs ja varaaja vielä iäkkäämpi, äiteekin jutteli että jos joskus uusis pannunkin.
Tuolla on aikanaan tavallisen kaivon pohjaan porattu porakaivo josta pulppuaa vesi siihen tavalliseen kaivoon, mitään muuta muutosta ei ole tehty eli vesi otetaan vanhalla tyylillä kaivosta ja pumppu on talossa. Mietinkin että onko mitään estettä jos tuohon porakaivoon laittaisi maalämpöpumpun, ei kai siitä mitään liukene juomaveteen ?

Se miksi noin on tuo tehty niin siihen on kaksi syytä, kaivo hoitaa mahdollisen radonin ja kustannuksia ei ole tullut enempää kun tuo poraus.

Ps. hamppua mä oon aina oikeissa putkihommissa käyttänyt :wink:
Puulämmittäjä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Puulämmittäjä »

Maalämpöneste on joko Glykolia tai etanolia. Molemmat tappavia myrkkyjä. Jos jokin liitos alkaa vuotamaan arvaat lopputuloksen.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Jaa niin, totapas en ajatellutkaan :oops:
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Aurinkolämpöhommissa käytetään propyleeniglykolia, joka on todettu myrkyttömäksi (mm. kaikenmaailman meikit ja shampoot sisältää sitä) Sen saa laittaa kaksoiseristämättä varaajan kierukkaan. Miksei se kävisi tuohonkin hommaan :roll:

Tuo yleisesti käytetty etanoli jos pääsee juomaveteen niin sehän voi olla ihan mukava yllätys kun aamulla vetäisee lasillisen ja lähtee autoileen ja kirkkain silmin virkavallalle väittää että vettä olen vaan juonut monta päivää kun on meitin kaivossa niin pirun hyvä vesi :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Vastaa Viestiin