Liian jyrkät yläkerran raput?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Iso-Koo
Uusi jäsen

Liian jyrkät yläkerran raput?

Viesti Kirjoittaja Iso-Koo »

Moi, yritin löytää aikaisemmista keskusteluista vinkkejä mutta ei sattunut silmään. Olen parivuotta laitellut RM-taloa ja mieleistäni on syntynyt (jopa ilman isoja ikäviä yllätyksiä).

Mutta ne yläkerran rappuset. Ovat edelleen toisessa sisäpäädyssä ja pirskatin jyrkät - paikka tullee olemaan edelleen sama (ei kallioon hakattu asia) mutta nousukulman loivennus samoin kuin yläkerran alkamiskohta olisi hyvä kääntää (perheenlisäys ja yksi pikkuhuone pitäis saada aikaiseksi).

Mikäli joku on pähkäillyt samaa probleemaa niin olisin ylionnellinen vinkeistä tai jopa mahdollisista kuvista (lienee kuitenkin liikaa pyydetty)? Mikäli olette päätyneet valmis/teetettyihin ratkaisuihin niin paljonkohan tuota pätäkkää on palanut?..

Etukäteen Kiittäen (pihatöitä himoiten)
Kari
romeo

Viesti Kirjoittaja romeo »

Meillä tehtiin toisin päin; eli levennennettiin yläkerran aulan lattiaa s.e. portaat jyrkkenivät hieman alkuperäisistä. Samalla kulku yläkertaan siirrettiin kuistilta välieteiseen. Jyrkennys on toki helpompi tehdä kun vaati vain pätkä ylimääräistä koolausta välipohjaan. Loiventamisessa ongelmaksi tullee välipohjan kantavat rakenteet jota pidemmälle portaiden päätä lienee hankala siirtää. Riippuu tietenkin siitäkin että kuinka päin niskat kulkevat portaisiin nähden.

Meillä uudet portaat teetettiin Lappiportaalla ja saatiinkin oikein mieleiset portaat, rakennustarkastajakin kehui kun jätettiin portaat alkuperäisen levyiseksi (n. 110 cm) eikä tyydytty standardi 90 cm portaisiin.
KTj
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTj »

Minulla tuli remontissa eteen rappujen siirto toiseen paikkaan. Vanhat vintinraput olivat vaan hieman reilun 60cm leveät ja jyrkät. Tein uudet askelmat lattialaudoista liimaamalla ja laitoin kaksi lepotasoa rappuun. Ei näistä uusistakaan turhan leveät tulleet, mutta meidän ei ole tarkoituskaan tehdä vinttiin muuta kuin varastotilaa. Tuosta löytyy pari kuvaa.
http://kotisivu.mtv3.fi/KTj/paivakirja05.html

-KTj-
Solidago
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Solidago »

Aihe kiinnostaa minuakin kovasti. Meillä yläkerran portaat lähtevät sisäeteisestä, paikka on hyvä mutta portaat kovin jyrkät ja kun vielä kiertävät 90 astetta vasempaan, kiilamaiset eli oikeat surmanloukut. Käsittääkseni niitä ei voi paikkaa vaihtamatta loiventaa kuin kahdella askelmalla (ylös ja alas mahtuu yksi kumpaankin päähän). Mutta uusiksihan ne portaat siinä menee kokonaan.

Olisi hyvä kuulla kustannuksista paikallerakennettuna (kirvesmiehen työnä, ittellä ei riitä taidot eikä aika) ja valmisportaina.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Re: Liian jyrkät yläkerran raput?

Viesti Kirjoittaja maanma »

Iso-Koo kirjoitti:Mutta ne yläkerran rappuset. Ovat edelleen toisessa sisäpäädyssä ja pirskatin jyrkät - paikka tullee olemaan edelleen sama (ei kallioon hakattu asia) mutta nousukulman loivennus samoin kuin yläkerran alkamiskohta olisi hyvä kääntää (perheenlisäys ja yksi pikkuhuone pitäis saada aikaiseksi).

Kari
Minulla sama hanke jo toteutusvaiheessa. Eniten asiaan vaikuttaa noiden (uusien) portaiden mahdollinen kulku kattotuolikannatinlinjan alapalkin läpi. Tämä tietysti merkitsee, että katkeavan linjan pää on tuettava hyvin kellarin uuteen riittävän tukevaan betonilattiaan.

Voipi olla juuri tässä syy miksi vintin portaasi ovat niin jyrkät. Näin minä uskon toistaiseksi oman portaikoin syyksi (kellarissa nyt vain 3-5cm paksu lattia). Meillä portaat eteisen kulmassa.

Kuvia http://familymarkkanen.blogspot.com/ alkuperäisestä tilanteesta.
Iso-Koo
Uusi jäsen

Pitänee Lappiportaalle qusoilla

Viesti Kirjoittaja Iso-Koo »

Kiitoksia vastauksista - taitaa olla niin että minulla ei pala Norttia niin paljoa että suunnitelman saisin sätkäpaketin kanteen piirrettyä :)

Eli näillänäppäimillä Lappiportaan puoleen olen kääntymässä ja paikalle pyytämässä, katsotaan mihin johtaa.

Vastauksista kiittäen
Kari
Vastaa Viestiin