öljylakka maalin kuivuminen purkkiin
öljylakka maalin kuivuminen purkkiin
Pakko tunnustaa osaamattomuuteni maalien saralla. Olen tuossa listoja ja ovia maalaillut Uulan ovi- ja ikkunamaalilla, ja vaikka lopputulos onkin loistava harmittaa itse työskentelyprosessissa yksi asia. Ja se on avatun purkin pinnalle muodostuva kalvo, josta sitten jää maaliin hiutaleita, ja niiden siistimiseen kuluu turhaa aikaa.
-Voinko jotenkin välttää tuon kalvon syntymisen? Ja juu, kansi menee aina tiukasti kiinni ja käyttöväli on se päivä tai pari.
-Tai onko jokin erinomainen pirkkaniksi tuon kalvon siistiin poistamiseen? (jostain sattui joskus aikaisemmin klassinen sukkahousupirkkaniksi tähänkin tarpeeseen, mutta kokeilematta veikkaisin tuota ko maalia sen verran jäykäksi että aika tovin saa valutella...)
-cahtty-
-Voinko jotenkin välttää tuon kalvon syntymisen? Ja juu, kansi menee aina tiukasti kiinni ja käyttöväli on se päivä tai pari.
-Tai onko jokin erinomainen pirkkaniksi tuon kalvon siistiin poistamiseen? (jostain sattui joskus aikaisemmin klassinen sukkahousupirkkaniksi tähänkin tarpeeseen, mutta kokeilematta veikkaisin tuota ko maalia sen verran jäykäksi että aika tovin saa valutella...)
-cahtty-
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: öljylakka maalin kuivuminen purkkiin
Teen itse aina niin että otan sekoitustikun (pari milliä paksua ja pari senttiä leveää jotain jämärimaa) ja sitten leikkaan tikun päädyllä sen kalvon reunoja pitkin pois ja nostan purkista. Tärkeintä on että sekoitustikun pää on tommoinen littana ja leveä, pelkällä ohkaisella tikulla ei saa nostettua nahkaa purkista vaan se repeää. Siinä menee jonkun verran maalia hukkaan kelmun alapinnan mukana, mutta parempi sekin kuin nyhtää roskia maalista koko ajan.
Parin päivän aikana sitä kalvoa ei niin pitäis muodostuakaan. Pikku tilkka vernissaa kaadettuna purkkiin ja kallisteltuna maalin päälle auttaa kyllä estämään kalvon muodostumista. Mutta epäilen että sinne purkkiin joutuu jostain ilmaa, koska itselläni ei maalit yleensä muutamassa päivässä ehdi vielä nahoittua. Purkin vuotamista voi estää sillä että kannen sulkemisen jälkeen kiepauttaa purkin hetkeksi ylösalaisin, silloin maali sulkee mahdollisen kannen raon.
Muista sekottaa lakkamaali hyvin joka kerran käyttäessäsi. Muuten siinä käy niin että paksuin pigmentti jää aina pohjaan ja viimeisellä kolmanneslitralla lakkamaalista tuleekin mattapintaa.
Venettä lakatessa mun periaate oli aina se että lakkapurkista ei otettu lakkaa ikinä pensselillä, vaan vanhaan nahkaan puhkaistiin aina reikä ja siitä kaadettiin lakkausastiaan tarvittava määrä - ja jos tarpeen, niin niiden sukkahousujen läpi. Maali ei tee niin kovia nahkoja kuin lakka, parhaimmillaan lakkapurkissa oli sentin parin välein kuivettunut kova nahka ja lakkaa enää muutama sentti pohjalla.
Sukkahousut toimii kyllä hyvin. Jos olet jo sotkenut maalin niin pahoin että siinä on kauheasti roskia niin ota lasipurkki johon siilaat maalin sukkahousun läpi. Kyllä se siitä pikkuhiljaa menee läpi, välillä voi kangasta vähän venyttää jos haluaa nopeuttaa valumista. Olen itse laittanut vanhojen purkkien jämiä lasipurkkeihin ja ne on niin tiiviitä että jos purkki on melkein täynnä niin pellavaöljymaali ei nahoitu lasipurkissa ollenkaan.
Lyhyeen kysymykseen pitkä vastaus.
Pekka
Parin päivän aikana sitä kalvoa ei niin pitäis muodostuakaan. Pikku tilkka vernissaa kaadettuna purkkiin ja kallisteltuna maalin päälle auttaa kyllä estämään kalvon muodostumista. Mutta epäilen että sinne purkkiin joutuu jostain ilmaa, koska itselläni ei maalit yleensä muutamassa päivässä ehdi vielä nahoittua. Purkin vuotamista voi estää sillä että kannen sulkemisen jälkeen kiepauttaa purkin hetkeksi ylösalaisin, silloin maali sulkee mahdollisen kannen raon.
Muista sekottaa lakkamaali hyvin joka kerran käyttäessäsi. Muuten siinä käy niin että paksuin pigmentti jää aina pohjaan ja viimeisellä kolmanneslitralla lakkamaalista tuleekin mattapintaa.
Venettä lakatessa mun periaate oli aina se että lakkapurkista ei otettu lakkaa ikinä pensselillä, vaan vanhaan nahkaan puhkaistiin aina reikä ja siitä kaadettiin lakkausastiaan tarvittava määrä - ja jos tarpeen, niin niiden sukkahousujen läpi. Maali ei tee niin kovia nahkoja kuin lakka, parhaimmillaan lakkapurkissa oli sentin parin välein kuivettunut kova nahka ja lakkaa enää muutama sentti pohjalla.
Sukkahousut toimii kyllä hyvin. Jos olet jo sotkenut maalin niin pahoin että siinä on kauheasti roskia niin ota lasipurkki johon siilaat maalin sukkahousun läpi. Kyllä se siitä pikkuhiljaa menee läpi, välillä voi kangasta vähän venyttää jos haluaa nopeuttaa valumista. Olen itse laittanut vanhojen purkkien jämiä lasipurkkeihin ja ne on niin tiiviitä että jos purkki on melkein täynnä niin pellavaöljymaali ei nahoitu lasipurkissa ollenkaan.
Lyhyeen kysymykseen pitkä vastaus.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Mä oon itse laittanu purnukan ja kannen väliin kerroksen tai kaksi elmukelmua, ainakin venelakkapurkissa auttoi. Tietty kansi laudan kanssa hakaten mahdollisimman hyvin kiinni, suoraan jos vasaralla hakkaa, niin saattaa ilmarakoja jäädä.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Heps, jos sitä pitää vasaran kanssa piestä, niin sitten se on avattu liian voimallisesti. Tuo onkin hyvä pointti: jos kannen vääntää ruuvimeisselillä kertarempaisulla auki, niin siitä ei saa tiivistä enää ikinä. Litran purkit auki nätisti useammasta kohtaa nostaen ettei kansi väänny ja niitä isompia saa kiertää ihan kiltisti kaksikin kertaa ympäri, ettei yritä taittaa siivekkeitä kerralla ylösalaisin nurin. Jos siivet nostaa yhdellä kertaa pystyyn niin niiden väleistä pelti repee ja kantta on vaikea saada takaisin tiiviisti. Jos sen nostaa kahdessa vaiheessa niin pelti pysyy ehjänä ja sen saa kunnolla kiinni.lapanen kirjoitti: Tietty kansi laudan kanssa hakaten mahdollisimman hyvin kiinni, suoraan jos vasaralla hakkaa, niin saattaa ilmarakoja jäädä.
Itse ostan nykyään isoja kolmosen tai kympin kannuja vain jos tiedän että ne tulee yhden työmaan aikana käytettyä. Vaikka tiedän että maali tulee joka tapauksessa ajan mittaan käytettyä, niin hukkaa tulee hitaasti käyttäessä paljon ja maali on kympin pytyn pohjalla jo aika lailla saastaista ja limaista jos siitä ottaa muutaman desin kerrallaan. Päällinen hyhmääntyy jokaisen ottokerran välissä ja nahkoja päätyy maaliin vaikka kuin olis huolellinen. Tätäkin viisautta voi valikoiden noudattaa. Vaikka uskoo säästävänsä maalia ostaessaan sitä kerralla rutosti, niin siinä päätyy vain semmoiseen tilanteeseen jossa maalikaapissa on kymmeniä eri purkkeja puolikäyttöisiä. Mulla oli viimeksi maalikaappia tyhjentäessä muutamaa purkkia vaille sata erilaista astiaa maalia, itse sekoiteltuja ja tehtaantekemiä.
Kelmu on ihan hyvä keksintö, mutta jos kannen avaa varovasti niin se on mielestäni tarpeeton.
Pekka
Isot kiitokset jälleen
Ja kyllä se jo parissa päivässä ohuen (ja siksi pirullisen pois nostaa) kalvon on saanut aikaiseksi, on siis varmaankin kyse siitä että kansi ei hyvästä yrityksestä huolimatta olekaan ollut tiiviisti kiinni. Tuolla kelmulla tai ympärikiepauttamisella tuon voisi tietysti varmistaa.
Nyt mammalta sukkahousuja ruinaamaan niin saadaan pelastettua sotkettu astia.
-cahtty-
Ja kyllä se jo parissa päivässä ohuen (ja siksi pirullisen pois nostaa) kalvon on saanut aikaiseksi, on siis varmaankin kyse siitä että kansi ei hyvästä yrityksestä huolimatta olekaan ollut tiiviisti kiinni. Tuolla kelmulla tai ympärikiepauttamisella tuon voisi tietysti varmistaa.
Nyt mammalta sukkahousuja ruinaamaan niin saadaan pelastettua sotkettu astia.
-cahtty-
Älä ota ihan niitä mamman isosilmäisimpiä verkkosukkia...cahtty kirjoitti: Nyt mammalta sukkahousuja ruinaamaan niin saadaan pelastettua sotkettu astia.
-cahtty-
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Tomppa kirjoitti:Älä ota ihan niitä mamman isosilmäisimpiä verkkosukkia...
Itse säilytän purkkia ylöalaisin.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
-
entisointi
- Jäsen

- Kotisivu: www.entisointi.wordpress.com
viimeisin keino todettu käytännössä hyväksi. itse käännän purkin hetkeksi nurinpäin, ja säilytän normaaliasennossa. maali sulkee ja tiivistää purkin. tekee hieman sotkua avatessa, mutta sotkuahan elämässä saa olla.
pitkällä kokemuksella ikkunoita entisöinyt. pellava-lover.
pitkällä kokemuksella ikkunoita entisöinyt. pellava-lover.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mä pyöräytän kanssa vain ympäri (joskus, varsinkin jos kansi näyttää vähän falskilta) ja säilytän oikeinpäin. Mulla on joskus käynyt niin väärinpäin säilyttäessä että sinne on kumminkin syntynyt nahkaa pitkässä säilytyksessä ja kun purkki on käännetty oikeinpäin, niin ne nahanriekaleet on kumminkin siellä maalin seassa...entisointi kirjoitti:viimeisin keino todettu käytännössä hyväksi. itse käännän purkin hetkeksi nurinpäin, ja säilytän normaaliasennossa. maali sulkee ja tiivistää purkin. tekee hieman sotkua avatessa, mutta sotkuahan elämässä saa olla.
Jos purkki on jatkuvassa käytössä (malliin edes viikottain) niin en pyörittele, koska sinne sisäseinille syntyy ällö puoliksi hyytynyt maalikalvo josta sitten valuu rämmäleitä maaliin. Mutta pidempään säilytettäissä se kyllä tiivistää purkin hyvin.
Ongelmiahan on eniten juuri pellavaöljymaaleilla. Jos maalissa on vähänkään liuotinta niin se ei juurikaan hyydy tai tee nahkaa tiiviissä purkissa. Liuotinhuurut estävät kait maalin pinnan hapettumisen. Esim. Uulan lakkamaali pitää olla tosi horiskossa purkinlopussa ennen kun se nahottuu ja pellavaöljymaali tahtoo kerätä nahkaa tiiviissä ja melko täydessä purkissa.
Pekka