Puulattian hiomisesta tarjouksia

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
esa4movies
Jäsen
Jäsen

Puulattian hiomisesta tarjouksia

Viesti Kirjoittaja esa4movies »

Moikkis,

Olisi keittiön lattian parantaminen paikallaan. Keittiö on n. 4m x 4m n. 16m2. Lattiassa on nyt joskus 80-luvulla asennettu muovimatto jonka aion repiä pois. Alla lautalattia. Ajattelin ensin, että vuokraan sellaisen työnnettävän hiomakoneen ja hion itse lattian. Sitten ajattelin piruuttani kysyä hiukan tarjouksia kun on tuo kotitalousvähennyskin nykyään. Tässä sitten soittokierroksen satoa Tamperelaisittain:

1. Firma: Sanoi, että parin tunnin juttu, alle 4h joka tapauksessa urakka €250.

2. Firma: Heillä minimitaksa, eli alle 20m2 kohteet könttäsumma €400.

3. Firma: Tuntityönä €34/h + ALV (esim. 6h x €35 = €210)

4. Firma: Sanoivat että he tekevät hionnan ja pintakäsittelyn hintaan n. €35/m2. Esim vaha, lakka tai maali. => 16 x 35 = €560

Mitäs sanotte? Kuulostaako hyviltä vai huonoilta? Itse ajattelin, että jos €35 saa neliön valmista pintaa ja esim laminaatti on Bauhausissa vaikkapa €20/m2 ja parketti sen €35/m2 niin ei kuulosta pahalta. :lol:
Adaequatio intellectûs nostri cum re
ankka
Jäsen
Jäsen

Re: Puulattian hiomisesta tarjouksia

Viesti Kirjoittaja ankka »

Mä säästäisin rahat ja tekisin itse. :mrgreen:
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Onko siis tuo 4. firma ainoa jonka hinnassa on pintakäsittely? Jos näin niin tuo 2. firman hinta kuulostaa hiukan kovalta pelkästä hionnasta.
Muutoinhan tuo ei oo pöllömpi ollenkaan, ihan kohtuu hinta kun ajattelee että ne tulee matkan päästä vehkeineen ja tarvikkeineen.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Ennen hiontaprosessiin ryhtymistä kannattaa varmistaa että lattia on pinnoituskelpoinen. Aina ei ole. Sotien jälkeen lattialaudoitus oli usein vaan asennuspohja tulevilla kerroksille.
Urakassa kannattaa kysyä kuka tekee pölysuojaukset? Kaikki pitää teipata huolellisesti,muuten pölyä on jokapaikassa. Lakkauksesta kannattaa kysyä voiko sen aikana asunnossa asua.

Täälläpäin hyvää laminaattia saa 13e/m2, Aitoa tammi/pyökki parkettia 24e/m2, Ohutpuu parkettia 25e/m2 ja eksoottisempia parkettilaatuja ja rakenteita 30e/m2 ylöspäin.

Jos tarkoitus on saada vaan uutta ilmettä ja lattiaa niin laittaisin laminaattia jos tarkoitus on saada aitoa puuta ilman suurempia makutottumuksia laittaisin tammiparkettia. Vanhan lattian hionta vaan jos entisöidään tai haetaan vanhaa ilmettä.
Just oli jossakin tee-itse lehdessä juttu lattian hiomisesta ja lopputuloksena oli hiottu/kunnostettu vanha lattia mutta muuten uudet keittökalusteet,romut ja systeemit. Omaan silmään ei oikein sopineet toisiinsa.
shit happens
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Minä myös tekisin itse, ihan siitä syystä että lattialla olisi enemmän tunnearvoa.
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Ehdottomasti itse hioisin lattian. Ja niin teimmekin... hieno tuli.

Hinta oli muistaakseni noin 30 e/ m2 hiottuna ja lakattuna. Muutamia kohtia on sellaisia, että olisimme varmasti itsekin saaneet sellaista jälkeä aikaiseksi, mutta kokonaisuuteen olen tyytyväinen. Kysymyksessä koko alakerta ja muistaakseni se vaikutti hintaan alentavasti, että oli isompi alue. Kaksi ukkoa täällä hääri.

Meillä oli maalattu lattia. Miten teillä? Meidän piti nakutella ja liimailla sellaisia rimoja, liuskoja tai mitä ne nyt ikinä olikaan, lattian rakoihin, jotta irti hiottu maali ei mene sinne. Olisi kuulemma näyttänyt rumalta. Ja siinä olikin sitten hommaa. Koko alakerran lattia mentiin läpi rako raolta sellaisten 5-50 cm pitkien suirojen kanssa ja nakuteltiin ne rakoihin. Siinä nakutelessa mietin, että ei hitto tästä tulee kamalan näköinen... mutta lopputulos oli kyllä todella hyvä. Ja nyt kun talvella katsoo noita rakoja, olen niin iloinen, että sen tolkuttoman työn teimme. Suirojen kanssakin lattiassa on joissain kohdissa aika iso rako. Miten jos suiroja ei olisi? Eikä niitä erota lakan alta, kun valokin on tummentanut lattiaa. Evakossa olimme pari päivää. Palatessakin lakka haisi vielä aika voimakkaasti.

Hieno on lattia, vielä voi ainakin kerran hioa. Jokainen pikkuauton ajorata tuossa lattiassa näkyy, mutta elämäähän se vain on. Yläkerrasta pitäisi vielä jossain vaiheessa kaivaa lautalattia esiin.
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
esa4movies
Jäsen
Jäsen

Moips,

Joo, katselin tuolta Ramirentin sivuilta niin n. €60/vrk maksaa sellainen työnnettävä nauhahiomakone. 200mm leveällä nauhalla. Onkos hajuja kellään paljonko tuollainen 200mm x 750mm nauha maksaa?

Voisihan sitä kyllä itse sen tehdä kun ei tuo vuokraaminen ole sen kalliimpaa.

Ei pistetä laminaattia. Se on sitten eri asia jos sieltä maton alta paljastuu jotain tasoitetta. Muut huoneet ovat alkuperäisellä laudalla (vm 1928) ja lakattuja. Ajattelin maalata lattian vaikka valkoiseksi. Ei tarvitse ihan niin syvälle mennä.

Onko kokemuksia jakaa hyvistä lattiamaaleista? Permoa Betoluxia vai jotain muuta. Kiilto olisi varmaan hyvä asia jotta voi puhdistaa helposti. Maksaa vissiin n. €100/purkki(3l)?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Jos lattia on 20-luvulta (tai se on valmiiksi jo ollut maalattu) niin se on kyllä uudelleenhiontakelpoinen, ne sodanjälkeiset raakaponttilattiat on tosiaan vähän ohuita oikeaksi lattiaksi.

Jos maalaat, niin se hionta ei ole lainkaan välttämätön - jos ei sitten lattia ole ihan ruvelle hakattu. Ja jos se on vaan parista paikasta ruvelle hakattu niin siitäkin selviää paikallisella hionnalla ja yli maalaamisella. Kohtuukuntoisen lattian maalaamisessa riittää pesu ammoniakkia sisältävällä maalipesulla, kunnon huuhtelu ja pinnan hionta kevyesti karheaksi. Paitsi jos aiot vaihtaa sävyä oikeen drastisesti, silloin vanha sävy paistaa joka kolhusta läpi.

Jos alla on tasoitetta, niin se lähtee kaikkein helpoimmin raappaamalla, tarvittaessa tasoitetta kastellen, "sulattamalla". Tasoitteen hiomisessa menee oikeasti paljon pidempi aika, koska raappaamalla saa koko kerroksen yleensä kerralla pois ja hioessa jynssää sen kaiken pölyksi. Jos kerros on paikoin todella paksu, niin joku petkeleen sorttinen työntötyökalu on ihan hyvä apuväline. Tasoitteen poisto ei todellakaan ole niin iso juttu että vain sen takia kannattaisi laminaattia laittaa, jos kerran alla on lauta odottamassa. Se lähtee maalin pinnasta hyvin, tuskin on koskaan kunnolla kiinni ottanutkaan.

Vanhan maalin päälle maalatessa Uula pysyy varmimmin, Permo on vähän kovempaa mutta pitäisi toimia myös, mutta Betolux ei toimi pehmeän öljymaalin päällä vaan kesii irti saumoista ja kolhuista. Uula on pehmeintä ja samanlaisinta kuin se vanha maali. Jos hiot puhtaalle, niin Betoluxia voi vetää paljaalle puulle, vanhojen maalien päällä se tahtoo hilsehtiä. Ja sillä kiiltoasteella ei ole paljonkaan tekemistä puhtaanapidon kanssa, paitti että kiiltävässä pienikin paska näkyy aina vaan korostetummin :-D

Makuasiat on kunkin omia, mutta tuohon värivalintaan sanoisin, että mulla on ollut olohuoneessa viisi vuotta vaaleanharmaa lautalattia ja kaikkien sen jälkeen maalattujen kohdalla oon viisastunut sen verran että olen hakenut perinteisempää ja tummempaa sävyä :-D Oma valinta, mutta valkoinen lattia keittiössä? Meillä on jo olohuoneessa sen verran kukkienkasteluroiskeita, kissantöhryjä ja kuraisia kengänjälkiä, että täytyy olla olemassa joku luuttua heiluttava roboimurikopio (onko se sitten Rätba™?) että semmoisen kanssa osaa elää... :lol:

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
pikkumiäs
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pikkumiäs »

Itellä löyty poikkeuksetta muovimattojen alta kovalevy päin raakalautalattiaa. Naulattuna niin p...keleesti. Muutenkin kovalevy kovettuu vanhetessaan ja paukkuu poikki irti otettaessa. Valkoinen keittiön lattia, kuulostaa itsestä työläältä pitää siistinä. Toi on vaan mun mielipide. Itsellä oli pikkuhuone käsitelty osmon kuusella, mutta kellastui ilkeästi auringonvalosta, maalasin päälle betoluxilla (hyvin pysyi ja pinta ok.) kunnes sisustajani (vaimo) käski vaihtaa väriä (huoneen käyttötarkoitus muuttui) hioin kaikki pois ja maalasin öljymaalilla (uula). Puulattiassa se hyvä puoli, kun hioo ja maalaa aina erinäköinen, mielestäni pienellä vaivalla.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Anu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Anu »

Valkoiseksi _maalattu_ lattia kuulostaa hiukan hurjalta. Mieti vielä, miten valo tulee huoneeseen ja googleta vaikkapa "lattian väri". Saat hyviä vinkkejä.

Meillä on yläkerran lattia ollut joskus kirkkaan punainen... :wink:
"Huojuva talo, äiti kuule minua, voimat ei riitä, en tiedä mitä tehdä..." laulaa Anna E kauniisti.
inkeroinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja inkeroinen »

esa4movies kirjoitti:Joo, katselin tuolta Ramirentin sivuilta niin n. €60/vrk maksaa sellainen työnnettävä nauhahiomakone. 200mm leveällä nauhalla. Onkos hajuja kellään paljonko tuollainen 200mm x 750mm nauha maksaa?
Otin vuokraamosta hiomakoneen ja sain sieltä hiomanauhoja mukaan,eivät maksaneet montaa euroa kipale ja käyttämättömättömät sai palauttaa.En tosin saanut parinkymmenen neliön alaan meneen kuin kaksi nauhaa,eli yhen kahta karkeutta.Tietty jos nauloja on pinnassa,eikä niitä upota voi nauhoja kulua enempikin.Mutta vuokraamoiden nettisivuilla taitaa olla nauhojen hinnatkin.
Vinski75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vinski75 »

Meillä oli keittiössä kauniin mutta pahasti kuluneen lattian päälle napattu muovimatto ihan irralleen. Eli se ei ollut millään liimoilla tai nauloilla kiinni, lähinnä kai huonekalujen paino piti sen paikallaan. (onni meille) Vuokrattiin hiomakoneet ja saatiin koko viikonlopuksi (pe haettiin, ma palautettiin) halvemmalla kuin mitä kahden päivän vuokra. Nauhat tuli mukana ja vain käytetyistä maksettiin, eikä ne montaa euroa maksaneet kappale. Hämärä mielikuva että nauhoineen ja vuokrineen rahaa olisi mennyt jotain 120 egua(?) ja sitten lakat päälle. Viikonlopun aikana hiottiin keittiö, eteinen ja kaksi pienehköä huonetta. Enenmänkin olisi ehtinyt, mutta tällä kertaa ei ollut tarpeen.

Lakattiin venelakalla muut paitsi toinen pikkuhuone jossa alunperinkin maalattu lattia. Kumpikaan ei olla mitään remonttireiskoja ja aiemmin asuttu vaan kerrostalossa, jossa korkeintaan joskus ruuvimeisseliä ja vasaraa tarvinut, Mutta lattioista kaikkine virheineenkin tuli hienot, ja onhan ne omatekemät. Ja ajatuksena on että vanhassa talossa saa näkyä ne elämän kolhut ja rypyt kertomassa eletystä elämästä. Eli kaikkia lommoja ja uria ei edes vedetty sileäksi, vaan pääasia oli saada vanhasta lattiasta käyttökelpoinen.
siinä kuva mitä oli muovimaton alla
Kuva
ja jotain kuvaa mitä saatiin aikaan
Kuva

Tänäkesänä olisi vuorossa olohuoneen ja ruokailuhuoneen lattiat..
esa4movies
Jäsen
Jäsen

Jep, hyvältä näyttää viini

Se on ajatuksena meilläkin, että ei siitä tarvi mitään Luis Vuittonin kaupan lattiaa tulla :lol: Raot ja klummit ei haittaa.

Millä levititte sen venelakan? Pensselillä vai lastalla? Ilmeisesti helpoin tapa on pensselillä lauta kerrallaan, vai mitä sanot? Olen joskus ollut mukana pelaamassa niitten lastojen kanssa. Oli monenmoista huopalastaa yms.. :shock:
Vinski75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vinski75 »

ihan pensselillä lauta kerrallaan, välillä hiottiin ja taas lisää lakkaa. Joku 4 kerrosta siihen taisi tulla. Viimekesänä tehtiin ja edelleen on kuin uusi, huolimatta 2 aikuisesta, 2 omasta ja 4 hoidettavasta muksusta ja kanista.. eli kovalla kulutuksella kyllä.

Meille jälkeenpäin joku sanoi jotta lastallakin olisi saanut laitettua, mutta eipä tiennyt, eikä ollut kokemusta. Pensselillä ainakin sai helposti kaikki listojen vierukset ja kolot ja rakoset törkittyä.
Ahti71
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

jope kirjoitti:Ennen hiontaprosessiin ryhtymistä kannattaa varmistaa että lattia on pinnoituskelpoinen. Aina ei ole. Sotien jälkeen lattialaudoitus oli usein vaan asennuspohja tulevilla kerroksille.
Urakassa kannattaa kysyä kuka tekee pölysuojaukset? Kaikki pitää teipata huolellisesti,muuten pölyä on jokapaikassa. Lakkauksesta kannattaa kysyä voiko sen aikana asunnossa asua.

Täälläpäin hyvää laminaattia saa 13e/m2, Aitoa tammi/pyökki parkettia 24e/m2, Ohutpuu parkettia 25e/m2 ja eksoottisempia parkettilaatuja ja rakenteita 30e/m2 ylöspäin.

Jos tarkoitus on saada vaan uutta ilmettä ja lattiaa niin laittaisin laminaattia jos tarkoitus on saada aitoa puuta ilman suurempia makutottumuksia laittaisin tammiparkettia. Vanhan lattian hionta vaan jos entisöidään tai haetaan vanhaa ilmettä.
Just oli jossakin tee-itse lehdessä juttu lattian hiomisesta ja lopputuloksena oli hiottu/kunnostettu vanha lattia mutta muuten uudet keittökalusteet,romut ja systeemit. Omaan silmään ei oikein sopineet toisiinsa.

Nämä ovat ilemeisemmin makuasioita ja jokainen tekee mielensä mukaan. Vanha lattia on tietenkin aina kaunihimpi, mutta jos joudun poistamaan/vaihtamaan lattiamateriaali, henkilökohtaisesti en edes miettisi laminaatteja tai parketteja, miksi ei tee uutta lautalattiaa?
Vastaa Viestiin