Jos lattia on 20-luvulta (tai se on valmiiksi jo ollut maalattu) niin se on kyllä uudelleenhiontakelpoinen, ne sodanjälkeiset raakaponttilattiat on tosiaan vähän ohuita oikeaksi lattiaksi.
Jos maalaat, niin se hionta ei ole lainkaan välttämätön - jos ei sitten lattia ole ihan ruvelle hakattu. Ja jos se on vaan parista paikasta ruvelle hakattu niin siitäkin selviää paikallisella hionnalla ja yli maalaamisella. Kohtuukuntoisen lattian maalaamisessa riittää pesu ammoniakkia sisältävällä maalipesulla, kunnon huuhtelu ja pinnan hionta kevyesti karheaksi. Paitsi jos aiot vaihtaa sävyä oikeen drastisesti, silloin vanha sävy paistaa joka kolhusta läpi.
Jos alla on tasoitetta, niin se lähtee kaikkein helpoimmin raappaamalla, tarvittaessa tasoitetta kastellen, "sulattamalla". Tasoitteen hiomisessa menee oikeasti paljon pidempi aika, koska raappaamalla saa koko kerroksen yleensä kerralla pois ja hioessa jynssää sen kaiken pölyksi. Jos kerros on paikoin todella paksu, niin joku petkeleen sorttinen työntötyökalu on ihan hyvä apuväline. Tasoitteen poisto ei todellakaan ole niin iso juttu että vain sen takia kannattaisi laminaattia laittaa, jos kerran alla on lauta odottamassa. Se lähtee maalin pinnasta hyvin, tuskin on koskaan kunnolla kiinni ottanutkaan.
Vanhan maalin päälle maalatessa Uula pysyy varmimmin, Permo on vähän kovempaa mutta pitäisi toimia myös, mutta Betolux ei toimi pehmeän öljymaalin päällä vaan kesii irti saumoista ja kolhuista. Uula on pehmeintä ja samanlaisinta kuin se vanha maali. Jos hiot puhtaalle, niin Betoluxia voi vetää paljaalle puulle, vanhojen maalien päällä se tahtoo hilsehtiä. Ja sillä kiiltoasteella ei ole paljonkaan tekemistä puhtaanapidon kanssa, paitti että kiiltävässä pienikin paska näkyy aina vaan korostetummin
Makuasiat on kunkin omia, mutta tuohon värivalintaan sanoisin, että mulla on ollut olohuoneessa viisi vuotta vaaleanharmaa lautalattia ja kaikkien sen jälkeen maalattujen kohdalla oon viisastunut sen verran että olen hakenut perinteisempää ja tummempaa sävyä

Oma valinta, mutta valkoinen lattia keittiössä? Meillä on jo olohuoneessa sen verran kukkienkasteluroiskeita, kissantöhryjä ja kuraisia kengänjälkiä, että täytyy olla olemassa joku luuttua heiluttava roboimurikopio (onko se sitten Rätba™?) että semmoisen kanssa osaa elää...
Pekka