Lattian hiominen itse

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Masa
Jäsen
Jäsen

Lattian hiominen itse

Viesti Kirjoittaja Masa »

Miten vaikeaa on lattian hiominen itse vuokrakoneella? Tarkoitus olisi hioa yksi huone, missä on keskiruskealla maalattu lankkulattia. Tuttava (rakennusmestari) antoin neuvon, että jos maalaa sen, niin voisi itse kokeilla, mutta puunväriseen pintaan pitäisi saada ammattimies tekemään. Maalausta meinataan, joten ajattelin kokeilla itse.

Masa
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Ei se mahottoman vaikeaa ole. Vanhoissa maaleissa on vaan se vika että ne lämmitessään sulavat ja sittaantuvat paperiin ihan pirulliseksi töhnäksi. Lattianhoitokonetta on helpompi käyttää (lattianhoitokone näyttää samalta vehkeeltä jolla vahataan sairaaloissa lattioita), nauhaan maali ei tartu ihan niin hanakasti kiinni.

Jos maali on hyvin kiinni eikä lattia ole lohduttomasti klommoilla niin soodapesulla ja pikkukittauksella voi saada lattian ihan hyvin maalauskuntoon. Hiominen vaan hiomisen takia ei ole välttämätöntä.

Mä olen meillä maalannut myös kolhiintuneita lattioita ja hyvinkin loppuunkuluneita kynnyksiä. Riippuu vaan siitä kuinka paljon normaalia kulumista sietää silmissään.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

Joo ei se ole ylivoimaista. 1 sääntö varsinkin sillä nauhamasiinalla kannattaa muistaa: älä jää paikalleen tahkoamaan, vaan kun kone käy niin liikuta sitä...ettei tu jurmuja. Se pyörivä aparaatti (pyöree) ei vie niin paljoa joten ei niin hanakka syömään liikaa.
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville »

Sampo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Tosiaan suurin ongelma saattaa olla paperin tukkeentuminen heti alkuunsa jos lattiassa on käytetty sitä ruskeata "mitä-lie-vernissaperäistä-maalia".
Niinpä kannattaakin aloittaa mahdollisimman karkealla paperilla,esim nro:30,sitten 60,jne että saa sen sitkeimmän maalin ensin pois.Varsinkin jos se pääsee lämpenemään liikaa,niin hitsaa ikävästi kiinni paperiin ja paperia putsatessa voi mennä sitten hermot..Eli reippaasti saa alussa liikkua koneen kanssa,se syö yllättävän nopeasti kolon lattiaan jos jää ihmettelemään paikalleen.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Nurkkia varten tarvintaan pienempi kone. On se aika tarkkaa puuhaa, jos siistin haluaa.

Vanhan lankkulattian kolot minusta kuuluvat asiaan, itse maalisin vain permolla päälle, sävyllä joka ei kovin paljoa poikkea alkuperäisestä. Helppoa ja pitkään siisti.
hermanni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hermanni »

eikä se llakkauskaan vaikeeta ole vastalla ku levittää mutta sormiin se alkujaan käy
Tyhmiä on kaikkialla, meitä sinatusti huluja liian harvassa!
Sampo
Jäsen
Jäsen

hermanni kirjoitti:eikä se llakkauskaan vaikeeta ole vastalla ku levittää mutta sormiin se alkujaan käy
Eikös siihen lastaan voi rustata jatkovarren niin ei käy sormiin :-D

Miten muuten on,vieläkö nykyään käytetään lakkahommissa sellaista mohairpintaista lastaa jossa on harjanvarsi jatkeena?
Joskus vain olen nähnyt kun sellaisella vetelevät lattiamiehet,niin näyttää neliöt hupenevan aika nopeasti.Ja kai sekin on yksi syy että ne on olleet kaksikomponenttilakkoja mitkä pitää vissiin levittää aika lyhyessä ajassa?

Olettekos kuulleet kuinka yleisesti että ennenvanhaan on lankkulattioita sivelty pelkästään "kurrimaidolla"?

Nelisen vuotta sitten kuulin ensimmäisen kerran kun tuli komennus erääseen melko suureen kartanoon lattioita entisöimään.Museovirasto valvoi työtä talven ajan kun siellä tehtiin myös seinäpintoja samassa urakassa.Koneilla ensin hiottiin ruskeat värit pois,aivan paljaalle puulle asti.Sitten pomo käski hakemaan kyläkaupasta alkuun kaksi laatikollista rasvatonta maitoa ja tela ja laatikko käteen. Uskottava se oli,määräsivät kurrimaitoa lattiaan.Kuulemma pitää lian loitolla ja kestänee vuosia ennen uutta käsittelyä.Siitä jää jonkinlainen muovimainen kalvo pintaan joka suojaa puunsyyt,olen kuullut myös jotakin piimäsorttia käytettävän.
Täytyy sanoa että melko hauskaa se oli ainakin telata,eikä todellakaan kovin raskasta työtä.Pari kerrosta tuli rissattua talon kahteen kerrokseen,eikä ne kaksi laatikkoa tietenkään ihan riittäneet :wink:

PS. Niin,ja jos vastalla joku joutuu lakkaamaan,niin laittaisin minä siihenkin jatkovarren ettei selkään kävisi-sormista en tiijä..
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kurria lattiaan? No onhan kurrista tehty sitä maitomaaliakin, eli oletko ihan tosissasi? Millainen pinta siihen syntyi?
Sampo
Jäsen
Jäsen

MM kirjoitti:Kurria lattiaan? No onhan kurrista tehty sitä maitomaaliakin, eli oletko ihan tosissasi? Millainen pinta siihen syntyi?
Tosissanipa hyvinkin,kun enhän minä tuota komiikkapuolta oikein hyvin hallitse :-)
Ensimmäinen kerros tietysti vetäytyi puun sisään niin että hyvä kun näki mistä oli viimeksi telattu.Toinen kerros sitten jo hiukan peittikin. Lopputulos on täysin läpikuultava pinta,oikeastaan siinä ei pidemmän ajan kuluttua näe mitään pinnoitetta paljaalla silmällä.Kuitenkin kurri sulkee puunsyyt pysyvästi ja pinta on selvästi likaahylkivä.Sitä voidaan imuroida ja pyyhkiä nihkeällä niinkuin ne siivousalan ammattilaiset asian ilmaisee.
Kartano josta kerroin,on vielä kaikenlisäksi kesäkaudella yleisessä käytössä sikäli että vieraita ramppaa viikottain ja kengät jalassa siellä kuljetaan.Siellä järjestetään kongressia ja kokousta ja muuten vain kivaa että kyllä se ihan kelpo kulutukselle joutuu.
Lattia on kuulemma näihin päiviin asti kestänyt siistinä käsittelymme jälkeen.
Varmasti tuosta keinosta löytyisi tarkempaakin tietoa netistä tai kenties sieltä museoviraston sivulta.Itse en ole sen tarkemmin selvittänyt kun tein vain työtä käskettyä ja minä kun olen ennakkoluuloton niin en sitä kummeksunut sen enempää.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Kiitos! :-D
Vastaa Viestiin