No niin nyt olisi menossa vanhan navetan kunnostus ja seinissä on tuota kalkkimaalia. (luulisin että on kalkkimaalia kun ainakin vaatteet tahreentuu mukavasti kun nojaa)
Tarkoitus olisi maalata seinät mutta millä uusi maali ei saisi olla yhtä tahrivaa kun edellinen
mitä tähän kalkkimaalin päälle suosittelisitte ja sellaista mikä myös pysyisi kiinni.
Kuinka tarkasti tuo vanha kalkki pitäisi poistaa? (joistakin paikoin ihan lohkeilee irti)
vanhan kalkkimaalin päälle.?
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: vanhan kalkkimaalin päälle.?
Kalkin päälle on tosi vaikeaa laitttaa mitään muuta kuin kalkkia. Laittaisin vaikka sitten kalkkisementtimaalia, jos tiukempaa tarttee. Voi olla että seiniä on desinfioitu jollain pussikalkilla ja maalin pysyvyys on sen takia jäänyt vähän huonoksi.
Kalkilla maalattavan pinnan on hyvä olla kostea, että maali ehtii sitoutua. Luulen että parhaita tapoja pohjustaa vanha pinta on pestä seinät painepesurilla, navetta kun ei yleensä kosteutta pelkää. Sillä saa irtoavan kalkin pois ja samalla seiniin tarttuneen navettalian vähemmäksi. Siinä sais sitten kaksi kärpästä kerralla, seinien kastelun ja irtoavan aineksen poiston.
Kunnon kalkkimaali ei juurikaan tahraa, eli luultavasti navettan on pantu vaan jotain kalkin sukuista mitä vaan joka on valkoista ja desinfioi seinää.
Pekka
Kalkilla maalattavan pinnan on hyvä olla kostea, että maali ehtii sitoutua. Luulen että parhaita tapoja pohjustaa vanha pinta on pestä seinät painepesurilla, navetta kun ei yleensä kosteutta pelkää. Sillä saa irtoavan kalkin pois ja samalla seiniin tarttuneen navettalian vähemmäksi. Siinä sais sitten kaksi kärpästä kerralla, seinien kastelun ja irtoavan aineksen poiston.
Kunnon kalkkimaali ei juurikaan tahraa, eli luultavasti navettan on pantu vaan jotain kalkin sukuista mitä vaan joka on valkoista ja desinfioi seinää.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Re: vanhan kalkkimaalin päälle.?
Me vedettiin justiinsa kohtuu ahtaaseen kellariin "Maatilan kalkkimaali" -merkkistä valmista kalkkimaalia seiniin. Ja olen tyytyväinen. Ei tuo meidän tavara tahrivaa ainakaan ole. Oikein saa hinkata kädellä, että saa kalkkia tarttumaan käteen. Sotkuisin vaihe taisi olla itse maalaus...jos sitä litkun lääppimistä nyt maalaamiseksi voi nimittää. Eli kyllä mää vetäisin edelleen kalkkimaalia raakasti vaan 
"...pankkitilit pyörii väärinpäin..."