konesaumapeltikaton maalaus?
Re: konesaumapeltikaton maalaus?
Varmasti tuo on ihan hyvä maali maalipinnan huoltomaalaukseen mutta muovipinta(pvc/plastisol) on sellainen jossa ongelmana on nimenomaan pinnoitteen irtoaminen.Näinollen maalin pitäisi olla sellainen joka kiinnittäisi muovin uudelleen mutta sellaista ei ole olemassakaan.Jos korjaat maalaamalla hilseilleitä kohtia muovipinnoitetusta peltikatosta niin hilseily jatkuu maalatun kohdan vierestä ja saat olla hetken päästä maalaamassa uudelleen.Ainoa kestävä vaihtoehto on koko muovipinnoitteen poisto johon on nykyään hyvät aineet olemassa.Eri asia sitten on että onko siinä mitään järkeä kun uudet pellit saa useimmiten jopa halvemmalla.Vanhojen muovipintaisten saumakattojen kohdalla sen sijaan pinnoitteen poisto on ihan varteenotettava vaihtoehto koska uuden saumakaton tekeminen on huomattavasti kalliimpaa kuin profiilipeltikaton.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Ainakin viime kesällä ostetussa Panssarimaali-purkissa lukee, että pelkkä Rostex riitti silloin tai sitten muistan väärin. Melkein on vuoden kestänyt maali muttumattomana katolla pelkällä Rostexilla.taiski kirjoitti:Jossain toisessa peltikatto-threadissa asiasta jo kirjoitinkin: Panssarimaalin alla pitää olla SUPER Rostexia. Pelkkä Rostex ei ole kelvollista. Maalasin itse taloni katon ensin Rostex+Panssari ja hilseily alkoi aikasta nopeasti. Tikkurilan Maalarilinjassa sitten mestari(?) totesi tuon minkä alussa kirjoitin. Viime kesänä tein kaikki kolme kattoa uudelleen Super-Rostex+Panssari. Ei kun odotellaan. Ja toivotaan.
Taidan tervata se katon, kun teistä ei ota selvää 
(eihän tää keskustelu oo ku just vasta alkamaisillaan)
Sehän se vasta perineistä oiski, mun pappa aina tervas kaiken. Jos se hitsas autoaan niin ei kerenny hitsisauma jäähtyä kun se jo tervapensseliä töpötteli siihen. Oli kuulemma mailman parasta ainetta, eikös se vanha sanonta ollu että jos ei terva viina ja sauna auta niin on tautikin kuolemaksi.timle70 kirjoitti:Taidan tervata se katon, kun teistä ei ota selvää
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Ja mun pappa laittoi vaseliinia joka paikkaan! rasvas kerran herätyskellon vaseliinilla eipä herättänyt enää. Mutta se oli kova jätkä muutenkin söi keitetyt kanamunatkin kuorineen tietty vähän laitamyötäsessä 
Mä katos oon niin uusi hemmo näillä keskustelu palstoilla, etten malta oottaa vastausta. Mut nyt tiedän miten saadaa sitä keskustelua aikaanpelkka kirjoitti:(eihän tää keskustelu oo ku just vasta alkamaisillaan)
ps.Emäntä toivoisi sitä myös kotona
(emännälle oma nimimerkki rm-palstalle niin voitte keskustella projektit-osiossa) (kotona)
Kävin alkuillasta paikallisessa luontaistuotekaupassa, ja tiskillä maksamassa ollut vanhempi herra kertoi tekevänsä juuri noin. Ei sattuisi pappasi haamu haahuilemaan täälläpäin Uuttamaata? En tajunnut kysyä mitä hän on mieltä tästä salmonellajupakasta, että hillitseekö se intoa yhtään.timle70 kirjoitti:Ja mun pappa ... se oli kova jätkä muutenkin söi keitetyt kanamunatkin kuorineen tietty vähän laitamyötäsessä
pelkka
Eipä nuista papparaisista aina tiedä missä ne liikuskelee 
Onko kellään käyttökokemusta seuraavista peltikattomaaleista:
Lemminkäinen Oy:n Kerabit bitumimaali
http://www.formento.fi/manuals.asp?Sect ... &Item=9990
tai
Tarcon Oy:n peltikattotervamaali
http://www.tarcon.fi/tervamaalit.html
Onko tietoa kohteista joissa kyseisiä tuotteita on käytetty? Museoviraston sivuilla kerrottiin että bitumi on edelleen melko yleinen vanhojen peltikattojen suoja-aine. Missähän esim. Helsingissä olisi rakennus jonka katto on maalattu bitumimaalilla?
Lemminkäinen Oy:n Kerabit bitumimaali
http://www.formento.fi/manuals.asp?Sect ... &Item=9990
tai
Tarcon Oy:n peltikattotervamaali
http://www.tarcon.fi/tervamaalit.html
Onko tietoa kohteista joissa kyseisiä tuotteita on käytetty? Museoviraston sivuilla kerrottiin että bitumi on edelleen melko yleinen vanhojen peltikattojen suoja-aine. Missähän esim. Helsingissä olisi rakennus jonka katto on maalattu bitumimaalilla?
Syy sille, miksi rostex/superrostex on lähtenyt hilseilemään voi olla myös alla olevassa vanhassa maalissa. Panssaria kun ei saisi vetää minkään muun kuin rostexin, superrostexin tai panssarin päälle. Olen muutamaa kattoa korjailut, missä panssari on vedetty suoraan Kirjon tai jonkun muun maalin päälle ja vähän ajan päästä maali on tullut liuskoina alas.
Itse olen panssarilla maalannut kattoja jonkun verran, ja tähän mennessä ei vielä tullut vastaan kattoa, missä maali ei olisi pysynyt jos vain pohjat on tehty kunnolla. Ferrexin ja Kirjon kanssa taas on tullut vastaan noita kattoja, mistä maali on lähtenyt hilseilemään, vaikka pohjat on tehty kunnolla. Itse olen vetänyt katon yli super rostexilla, jos ei ole ollut varmuutta siitä, mikä vanha maali on alla. Tavallista rostexia en oikein mielelläni vetäisi yhtään mihinkään, ei hintaero ole superiin mikään suuri ja kyllä superi parempi maali on.
Omaan kattoon laittaisin varmaan juuri tuon superrostexin + panssarin tai sitten ehkä linin grafiittimaalin jos vain väri miellyttää. Tuo jälkimmäinen on kyllä todella v-mäinen maalata, nimimerkki "sillä yhden yli tuhannen neliön katon maalannut". Poltin yhden ihan kunnon vispilän tuota kamaa sekoittaessani, niin tiukkaan jämähtää grafiittijauho purkin pohjalla. Maali myös nahkoittuu katossa todella nopeasti joten se pitää levittää nopeasti ja kerralla kunnolla. Jos jo nahkoittuneeseen pintaan menee koskemaan maalisudilla, niin nahkoittunut pinta lähtee pyörimään sudin mukana ja lopputulos ei ole mikään kovin komea. Kalliskin maali on, mutta ei kai sillä turhaan kirkkojen ja suojelukohdetalojen kattoja maalata. Tuoteselosteessakin luki muistaakseni pellavaöljy ja grafiittijauho, eli aika luomuakin tuo on.
Itse olen panssarilla maalannut kattoja jonkun verran, ja tähän mennessä ei vielä tullut vastaan kattoa, missä maali ei olisi pysynyt jos vain pohjat on tehty kunnolla. Ferrexin ja Kirjon kanssa taas on tullut vastaan noita kattoja, mistä maali on lähtenyt hilseilemään, vaikka pohjat on tehty kunnolla. Itse olen vetänyt katon yli super rostexilla, jos ei ole ollut varmuutta siitä, mikä vanha maali on alla. Tavallista rostexia en oikein mielelläni vetäisi yhtään mihinkään, ei hintaero ole superiin mikään suuri ja kyllä superi parempi maali on.
Repcolla olen maalannut pari rivitalon kattoa joissa oli joku 80-luvun muovitettu pelti pinnassa ja muovipinta lähtenyt pahasti hilseilemään. Repko ei kuivuessaankaan kovetu kovin kovaksi, vaan jää aika kumimaiseksi, ja varmaan sen takia ajatellaan, että se pitäisi hilseilevän vanhan muovipinnoitteen reunat pellissä kiinni. Mutta kun vanha pinnoite sitten lähtee vierestä kunnolla irtoamaan, niin eihän sitä mikään maali katossa pidä. Repcolla on muuten sallainen mukava ominaisuus, että se näyttää märkänä peittävän hyvin, mutta kuivuessaan se ei peitä yhtään mitään. Pari sydämmen tykytystä tuolla työmaalla sai myös siitä, että ko. maali on vesiliukoinen. Taloissa kun oli rännit vähän niin ja näin, urakalla oli kiire ja hiukan riskillä jouduimme maalaamaan. Onneksi ei tullut kunnon sadekuuroa, minkä mukana olisi sitten maalit lähteneen seiniin, pihalle..Tomppa kirjoitti:Lienee Repco mitä tarkoitat?Kannattaa sitten suhtautua enemmän kuin varauksella siihen että tuoteseloste kertoo maalin pysyvän myös muovipinnan päällä.Semmoista maalia ei olekaan joka tuon muovipinnan maalaamiseen sopisi,sanottiin sitten Maalilinjalla mitä tahansa.johny_t kirjoitti: Ruukki suosittelee jotakin Tikkurin maalia (en nyt muista mitä..) omien maalattujen profiiliensa uudelleenmaalaamiseen. Eiköhän se sama sovellu myös tähän tarkoitukseen? Panssarimaalia se ei kuitenkaan ole. Ruukilta varmaan tieto irtoaa ihan sähköpostilla.
Omaan kattoon laittaisin varmaan juuri tuon superrostexin + panssarin tai sitten ehkä linin grafiittimaalin jos vain väri miellyttää. Tuo jälkimmäinen on kyllä todella v-mäinen maalata, nimimerkki "sillä yhden yli tuhannen neliön katon maalannut". Poltin yhden ihan kunnon vispilän tuota kamaa sekoittaessani, niin tiukkaan jämähtää grafiittijauho purkin pohjalla. Maali myös nahkoittuu katossa todella nopeasti joten se pitää levittää nopeasti ja kerralla kunnolla. Jos jo nahkoittuneeseen pintaan menee koskemaan maalisudilla, niin nahkoittunut pinta lähtee pyörimään sudin mukana ja lopputulos ei ole mikään kovin komea. Kalliskin maali on, mutta ei kai sillä turhaan kirkkojen ja suojelukohdetalojen kattoja maalata. Tuoteselosteessakin luki muistaakseni pellavaöljy ja grafiittijauho, eli aika luomuakin tuo on.
Olipas taas selvästi sanottunupa kirjoitti:Syy sille, miksi rostex/superrostex on lähtenyt hilseilemään voi olla myös alla olevassa vanhassa maalissa. Panssaria kun ei saisi vetää minkään muun kuin rostexin, superrostexin tai panssarin päälle. Olen muutamaa kattoa korjailut, missä panssari on vedetty suoraan Kirjon tai jonkun muun maalin päälle ja vähän ajan päästä maali on tullut liuskoina alas.
Eli tarkoitin siis, jos rostex/superrostex +panssarimaali on lähtenyt hilseilemään. Eli pohjamaalilla on maalattu vain ruostepaikat tai ei edes niitä ja sitten katto on maalattu yli panssarimaalilla.
pese katto huollisesti paine pesurilla 50 asteen lämpösella vedellä ja vuokraa ruisku ja maalaa ohkasesti peittävän kerroksen 2 kertaa
on kokemmusta 40 luvun katosta paksut maalit lohkeleivat helposti ja hilseleivat paksu kerros myös pehmentää vanhan maalin
on kokemmusta 40 luvun katosta paksut maalit lohkeleivat helposti ja hilseleivat paksu kerros myös pehmentää vanhan maalin
Ruiskulla tai telalla voi maalin levittää mutta kyllä se eka kerros pitää hieroa pensselillä kiinni. Yksi tapa on että telalla viimeinen pinta, vaahtomuovitelalla tulee ihan samanlainen pinta kun valmiissa pural pinnoitteessa. Eikä tule paksu kerros kun se ylimääränen lähtee telalla poies. Ei muuta kun pitkä jatkovarsi sekä telaan että pensseliin niin ei tartte konttailla siellä katolla.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "