konesauma kupla vai ei?
konesauma kupla vai ei?
Eipä olen katon teko aivan lähiaikoina ajankohtainen (toivottavasti) mutta silti on pakko kysyä asiaa, joka vaivannut mieltä jo tovin:
Sinkitäänkö kattopellit tehtaalla ennen vai jälkeen muotoonpuristamisen? Autot upotetaan sinkkikylpyyn vasta kun kori on kokonaan valmis, mutta jotenkin epäilen, ettei kattopeltien kanssa viitsitä miettiä leikatun reunan korrosiutumista vaan valmiiksi sinkityt levyt vain syötetään prässiin. No, maalataanhan pellit nyt ainakin muotoonpuristamisen jälkeen.
Konesaumakatossa peltiin tehdään katolla, työmaaolosuhteissa, suhteellisen tiukkoja taitoksia: miten perhanassa nämä voivat olla pellille hyväksi (versus tavalliset kattoprofiilit joissa peltiä ei pintakäsittelyn jälkeen juuri taivutella)? Ja kuinka hiton huonoa maalia ja kurjia maalausrobotteja noissa tehtaissa on, jos katolla käsin sutiva mies tekee parempaa jälkeä? Tehdasolosuhteissa luulisi sallittavan myös ympäristölle ja käyttäjälle vaarallisten kemikaalien käyttö. Maalaus voidaan tehtaassa paitse tehdä koneellisesti niin myös tarkistaa konenäön avulla.
En minä sitä väitä, etteikö konesauma olen niin hyvä kuin puhutaan: minä vain haluaisin ymmärtää, miksi se niin hyvä on.
Nythän saisi kuparikatonkin kohtuullisella hinnalla: sen erinomaisuuden ymmärrän jopa minä.
Sinkitäänkö kattopellit tehtaalla ennen vai jälkeen muotoonpuristamisen? Autot upotetaan sinkkikylpyyn vasta kun kori on kokonaan valmis, mutta jotenkin epäilen, ettei kattopeltien kanssa viitsitä miettiä leikatun reunan korrosiutumista vaan valmiiksi sinkityt levyt vain syötetään prässiin. No, maalataanhan pellit nyt ainakin muotoonpuristamisen jälkeen.
Konesaumakatossa peltiin tehdään katolla, työmaaolosuhteissa, suhteellisen tiukkoja taitoksia: miten perhanassa nämä voivat olla pellille hyväksi (versus tavalliset kattoprofiilit joissa peltiä ei pintakäsittelyn jälkeen juuri taivutella)? Ja kuinka hiton huonoa maalia ja kurjia maalausrobotteja noissa tehtaissa on, jos katolla käsin sutiva mies tekee parempaa jälkeä? Tehdasolosuhteissa luulisi sallittavan myös ympäristölle ja käyttäjälle vaarallisten kemikaalien käyttö. Maalaus voidaan tehtaassa paitse tehdä koneellisesti niin myös tarkistaa konenäön avulla.
En minä sitä väitä, etteikö konesauma olen niin hyvä kuin puhutaan: minä vain haluaisin ymmärtää, miksi se niin hyvä on.
Nythän saisi kuparikatonkin kohtuullisella hinnalla: sen erinomaisuuden ymmärrän jopa minä.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Re: konesauma kupla vai ei?
Jos vertaan valmiiksi maalattuhin pelteihin niin vastaus on materiaalipaksuudessa. Valmiit pellit on niin ohuilla sinkkipinnoilla kun on mahdollista tehdä. Ja jos käsin maalaa niin tulee sitä maaliakin aivan erilailla.pvalila kirjoitti: En minä sitä väitä, etteikö konesauma olen niin hyvä kuin puhutaan: minä vain haluaisin ymmärtää, miksi se niin hyvä on.
Tärkein pointtihan tuossa konesaumakatossa on sen ikuisuus: aina voi korjata, aina voi maalata.
Siihen ei rännilät yms pysty.
Kuparikin olisi kiva, mutta sopii aika harvaan taloon ulkonäöllisesti. Rosteriakin voisi ajatella mutta taitaa lämpöjaajeta aika voimakkaasti
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
-
Kullervo61
- Jäsen

W-kirjaimella alkavan peltikatevalmistajan tehtaalla käydessäni noutamassa varaston peltejä näin että aaltopelti "muovipintaisena" tuli ulos prässilinjalta pinnoitettuna eli ei sitä ainakaan silloin muutama vuosi sitten pinnoitettu muotoon puristamisen jälkeen. Arvelen että myös tiilijäljitelmä prässsätään pinnoitettuna koska siinä näkee selkeät painumat. Nykyinen kattoni on 47 vuotias paikalla tehty konesaumattu kate jonka ainoa miinus on meteli tuulella. Meteliä voi vaimentaa esim. pahvisilla wc-paperirullilla altapäin pellin ja ruoteen väliin asentamalla jos pääsee alle, ihan totta ne toimi mulla ainakin, ne esijännittää peltiä hiukan ylöspäin.
Aloitetaan vaikka siitä että sekä sinkitty että valmiiksi maalattu profiilipelti ovat pintakäsitelty ennen muotoon prässäämistä.Mitään profiilia ei maalata profiloinnin jälkeen.Koneet ovat sellaisia että pinnoite pysyy täysin ehjänä prosessin ajan.
Toisin sanoen esimerkiksi Rautaruukki toimittaa pellin sileänä,joko maalattuna tai sinkittynä, eri profiilin valmistajille josta sitten profiloidaan lopullinen tuote.
Se että saumakatto hakkaa mennen tullen profiilin ei johdu pellin pinnoitteesta vaan siitä että saumakatto on saumaton kokonaisuus ilman katteen läpi tulevia ruuvin reikiä yms.Lisäksi piipunpellit,läpiviennit,jiirit,aumat ja kattolyhdyt voidaan tehdä täysin vesitiiviksi saumaamalla.
Sekä profiilissa että saumakatossa itse materiaali eli pelti on täysin samaa tavaraa,oli se sitten sinkittyä tai valmiiksi maalattua.
Pinnoitteen vauriot syntyvät yleensä asennusvaiheessa sekä profiiliin että saumakattoon.Saumakatossa esimerkiksi osa saumoista tehdään täysin käsityönä erilaisin käsityökaluin jolloin pinnoite kärsii väkisinkin.Mainitaan nyt esimerkkinä vaikkapa piipunjuuret.
Valmiiksi maalatun pellin pinnoitteen allakin ihan samanlainen sinkki kuin pelkästään sinkityssäkin pellissä joten pinnoitteen naarmut ovat lähinnä esteettinen haitta jotka voidaan hyvin paikkamaalata juuri näitä varten tarkoitetuilla korjausmaaleilla.
Toisin sanoen esimerkiksi Rautaruukki toimittaa pellin sileänä,joko maalattuna tai sinkittynä, eri profiilin valmistajille josta sitten profiloidaan lopullinen tuote.
Se että saumakatto hakkaa mennen tullen profiilin ei johdu pellin pinnoitteesta vaan siitä että saumakatto on saumaton kokonaisuus ilman katteen läpi tulevia ruuvin reikiä yms.Lisäksi piipunpellit,läpiviennit,jiirit,aumat ja kattolyhdyt voidaan tehdä täysin vesitiiviksi saumaamalla.
Sekä profiilissa että saumakatossa itse materiaali eli pelti on täysin samaa tavaraa,oli se sitten sinkittyä tai valmiiksi maalattua.
Pinnoitteen vauriot syntyvät yleensä asennusvaiheessa sekä profiiliin että saumakattoon.Saumakatossa esimerkiksi osa saumoista tehdään täysin käsityönä erilaisin käsityökaluin jolloin pinnoite kärsii väkisinkin.Mainitaan nyt esimerkkinä vaikkapa piipunjuuret.
Valmiiksi maalatun pellin pinnoitteen allakin ihan samanlainen sinkki kuin pelkästään sinkityssäkin pellissä joten pinnoitteen naarmut ovat lähinnä esteettinen haitta jotka voidaan hyvin paikkamaalata juuri näitä varten tarkoitetuilla korjausmaaleilla.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Riippuen varmaankin pellin laadusta mutta paasaantoisesti sinkki "leviaa" myos leikattuun tai naarmuitettuun kohtaan, jolloin pahempaa ruostumista ei pitaisi tapahtua. Hyvalaatuista sinkitysta on esim rallakalla hiomalla mahdotonta saada kokonaan pois vaikka hioisi peltiin asti. (tottakai siihen jaa kohtia mitka ruostuu, mutta pikku naarmuista ei kannata olla huolissaan)
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
- lmfmis
- Jäsen

Tomppa kirjoitti: Sekä profiilissa että saumakatossa itse materiaali eli pelti on täysin samaa tavaraa,oli se sitten sinkittyä tai valmiiksi maalattua.
Ei ole.
Jos ostat sinkityllä pinnalla profiilipeltiä on sinkkikerroksen paksuus suurempi. Näin valisti minua yhden peltimyyjän tekninen tuki aikanaan.
Rullapelti jota käytetään konesaumatuissa katoissa on sitten vielä eri tavaraa. Sitäkin saa varmasti monenlaatuista.
Kaikki varmasti tulee rautaruukilta mutta eri spekseillä.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Konesaumakatteeseen saa vielä kiinni lumiesteet, lapetikkaat ja kulkusillat ilman että täytyy puhkoa ehjä katto täyteen reikiä.
Jos valitaan sinkitty kate niin sitä ei kannata alkaa maalaamaan ihan hetikään, tutulla ei maalla ollut 5 vuodessa hapettunut vielä maalauskuntoon konesaumakatto. Ja vaikka piipunjuuren saumat tehtiin tosiaan käsin niin ei yhtään ruostetta saumoihin tullut vaan kaikki työjäljet sinkki korjasi hapettumalla.
Jos valitaan sinkitty kate niin sitä ei kannata alkaa maalaamaan ihan hetikään, tutulla ei maalla ollut 5 vuodessa hapettunut vielä maalauskuntoon konesaumakatto. Ja vaikka piipunjuuren saumat tehtiin tosiaan käsin niin ei yhtään ruostetta saumoihin tullut vaan kaikki työjäljet sinkki korjasi hapettumalla.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Sinkittyä on kahta eri sinkkimäärällä olevaa tavaraa,toisessa on 275 grammaa sinkkiä neliöllä ja toisessa 350 grammaa.Näistä ensimmäinen on se mitä käytetään maalipinnan alla ja jälkimmäisessä on niin paljon sinkkiä ettei sitä edes suositella maalattavaksi.Sinkittyjä peltikattoja tehdään näistä molemmista joten et varsinaisesti ole oikeassa tuossa väitteessäsi.Mikään sinkitty laatu ei kelpaa heti uutena maalattavaksi kuten Hillyman tuossa jo mainitsikin vaan pellin tulee antaa hapettua muutaman vuoden ajan.Tähänkin tosin on aineet joilla tätä odottelua ei tarvita.lmfmis kirjoitti:
Ei ole.
Jos ostat sinkityllä pinnalla profiilipeltiä on sinkkikerroksen paksuus suurempi. Näin valisti minua yhden peltimyyjän tekninen tuki aikanaan.
Rullapelti jota käytetään konesaumatuissa katoissa on sitten vielä eri tavaraa. Sitäkin saa varmasti monenlaatuista.
Kaikki varmasti tulee rautaruukilta mutta eri spekseillä.
Riviraina josta saumakaton rivit tehdään on hieman pehmeämpää laatua kuin profiileissa käytetty,mutta muuta eroa ei ole.Paitsi tietysti leveys,riviraina on 610 mm leveätä ja profiileihin käytetty 1250 mm leveätä.
Kaikki ei muuten tule Rautaruukilta tässä maassa vaan paljon käytetään ruotsalaista SSAB:n tavaraa,sekä saumakattoihin että profiileihin.Lisäksi liikkuu kiinalaista,venäläistä,brittiläistä,espanjalaista jne...
Vaikka Sinua on valistanut tekninen tuki niin itse kun työskentelen näiden asioiden parissa 5 päivää viikossa niin jonkinlainen käsitys aiheesta on...
Vaikka noita peltipesuja on niin silti odottelisin että hapettuu mataksi ja pesisin peltipesulla vasta sen jälkeen, niin monta pilalle mennyttä maalausta tiedän jotka on kuoriutunut pois vaikka ei pitänyt. Yksi vanhan kansan konsti oli että ensin asennettiin ikkunavesipellit ja sitten talo rapattiin peltejä myöten, kun pellit putsattiin kuivuneesta rappauksesta ja pestiin niin sen pystyi heti maalaamaan kun oli jo hapettunut. Tarkkaan en tiedä oliko hapettumisen takana kalkki vai mikä.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Mistä tietää, että uusi peltipinta on tarpeeksi hapettunut maalaamista varten? Puhutaan "parista vuodesta", mutta kuten HillyMan kirjoitti, sekään ei välttämättä riitä.
Nimimerkki - katon maalausprojektia odotellen
Nimimerkki - katon maalausprojektia odotellen
Pinnan tulee olla hapettunut täysin harmaaksi eli kaikki sinkin kiilto pitää olla poissa.Kaksi vuotta ei vielä riitä vaan mun mielestä puhutaan ennemminkin 4-5 vuodesta ennenkuin kannattaa alkaa maalaushommiin ja sittenkin vielä huolellinen pesu ensin.
Meillä on konesaumakaton maalaus edessä tänä keväänä. Katto on tehty 2002 syksyllä ja mielestäni nyt ovat vasta jiiripellit ja piippujen pellitykset riittävästi hapettuneet.
On muuten kattomaalareilla hintahaarukkaa. Yksikin kehtas pyytää maalauksesta hintaa millä olisi saanut melkein uuden katon. Onneksi tul myös järkeviä tarjouksia. Kyllä hintapyynnöt ovat hieman järkevöityneet muutaman vuoden takaisista.
Itse en ehdi katolle kiipeilemään mun pitäisi saada nuo seinätkin värjättyä.
On muuten kattomaalareilla hintahaarukkaa. Yksikin kehtas pyytää maalauksesta hintaa millä olisi saanut melkein uuden katon. Onneksi tul myös järkeviä tarjouksia. Kyllä hintapyynnöt ovat hieman järkevöityneet muutaman vuoden takaisista.
Itse en ehdi katolle kiipeilemään mun pitäisi saada nuo seinätkin värjättyä.
Tuossa naapurissa on saumapeltikatto,joka on yli 40v vanha ja maalaamaton,varmaankin "käspelissä" tehty.Ei ole merkkiäkään ruosteesta,kyllä tietysti ollut hyvin sinkittyä peltiä.Itselle laitoin sinkityn konesaumakaton ja oon ollu tosi tyytyväinen.Sateen ropina tai tuulen kolistelu ei haittaa pätkääkään,on vaan mukava tunne,kun on hyvä katto talon päällä.
- lmfmis
- Jäsen

Juu varmasti olet oikeassa. Minua - muistaakseni rannilan mies - opasti että ohuin sinkki riittää kyllä kun pinnoite on päällä mutta maalamattomat pellit on tuota isommalla sinkkipitoisuudella.Tomppa kirjoitti:lmfmis kirjoitti:
Sinkittyä on kahta eri sinkkimäärällä olevaa tavaraa,toisessa on 275 grammaa sinkkiä neliöllä ja toisessa 350 grammaa.Näistä ensimmäinen on se mitä käytetään maalipinnan alla ja jälkimmäisessä on niin paljon sinkkiä ettei sitä edes suositella maalattavaksi.Sinkittyjä peltikattoja tehdään näistä molemmista joten et varsinaisesti ole oikeassa tuossa väitteessäsi.Mikään sinkitty laatu ei kelpaa heti uutena maalattavaksi kuten Hillyman tuossa jo mainitsikin vaan pellin tulee antaa hapettua muutaman vuoden ajan.Tähänkin tosin on aineet joilla tätä odottelua ei tarvita.
Riviraina josta saumakaton rivit tehdään on hieman pehmeämpää laatua kuin profiileissa käytetty,mutta muuta eroa ei ole.Paitsi tietysti leveys,riviraina on 610 mm leveätä ja profiileihin käytetty 1250 mm leveätä.
Kaikki ei muuten tule Rautaruukilta tässä maassa vaan paljon käytetään ruotsalaista SSAB:n tavaraa,sekä saumakattoihin että profiileihin.Lisäksi liikkuu kiinalaista,venäläistä,brittiläistä,espanjalaista jne...
Vaikka Sinua on valistanut tekninen tuki niin itse kun työskentelen näiden asioiden parissa 5 päivää viikossa niin jonkinlainen käsitys aiheesta on...
Meillä oli jossain vaiheessa työmaalla kaikkea kolmea materiaalia ja noista tuo rullapelti herätti kaikkein eniten "luottamusta" paksuutensa ja sinkityksen laadun suhteen.
Peltiseppäkin oli vanhan kunnon käsityötaidon omaava mestari. Teki hienon...yhden peltiheikin heitin sitä ennen pois kun ei mitään osannut tehdä oikein.
En kyllä kysynyt mistä oli peltinsä ostanut...
No niin, selvisihän tämäkin. Kiitokset kaikille ja Tompalle erityisesti...Tompan vastausta minä oikeastaan odottelinkin.
Mainittakoon, että meidän kesämökki on rakennettu vuonna 1969 ja sen kattoon laitettiin pellit purkutalosta: pellit on alunperin leimattu Englannissa 1930-luvun lopulla. Toistaiseksi on pitänyt, hiukan piipunjuuria korjailtu.
Mainittakoon, että meidän kesämökki on rakennettu vuonna 1969 ja sen kattoon laitettiin pellit purkutalosta: pellit on alunperin leimattu Englannissa 1930-luvun lopulla. Toistaiseksi on pitänyt, hiukan piipunjuuria korjailtu.