Paloturvallisuus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Paloturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

vesahy kirjoitti:En ole toistaiseksi käyttänyt sitä mihinkään. Onneksi. Sitä ei muuten tarvi katsastaa vuosittain niinkuin sammutinta, johon leima kun maksaa melkein yhtä paljon kuin uusi kiinalainen hyväksytty sammutin halpahallissa. Sen verran olen tekniikkaa opiskellut, että osaan itsekin katsoa mittarista paineet ja tarkastaa silmämääräisesti maalauksen kunto.
Tiesitkö, että samaan tarkastukseen kuuluu myös vahtia ettei sammutusjauhe ole klimppiintynyt sinne sammuttimen sisään? Erityisesti tärisevissä paikoissa kuten autot ja veneet se jauhe pakkautuu sammuttimen alaspäin oleviin osiin, eli joko toiselle kyljelle taikka pohjaan. Ja se ei välttämättä sitte lähde liikkeelle sammutinta käyttäessä, osa jauhosta tai pahimmillaan melkein kaikki jää sinne pulloon ja ulos tulee vaan kaasua.

Sammutinhuoltomiehet testaa tätä sillä lailla että jysäyttävät kuminuijalla pöntön kylkeen muutaman kerran ja kuulostelevat että liikkuuko jauho hölskyttäessä pullon sisällä.

Ei siinä mitään että tekee ja tarkastaa itse, mutta siinä voi käydä niinkin että se "säälittävän helppo tarkastus" sisältääkin sitten semmoisia osia joita ei välttämättä hoksaa taikka ymmärrä.

Kun en oo paloalalla niin en tiedä kuinka yleinen tuo ongelma on, joku muu voinee valistaa lisää.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pekka Huhta kirjoitti:Tiesitkö, että samaan tarkastukseen kuuluu myös vahtia ettei sammutusjauhe ole klimppiintynyt sinne sammuttimen sisään? Erityisesti tärisevissä paikoissa kuten autot ja veneet se jauhe pakkautuu sammuttimen alaspäin oleviin osiin, eli joko toiselle kyljelle taikka pohjaan. Ja se ei välttämättä sitte lähde liikkeelle sammutinta käyttäessä, osa jauhosta tai pahimmillaan melkein kaikki jää sinne pulloon ja ulos tulee vaan kaasua.

Sammutinhuoltomiehet testaa tätä sillä lailla että jysäyttävät kuminuijalla pöntön kylkeen muutaman kerran ja kuulostelevat että liikkuuko jauho hölskyttäessä pullon sisällä.
Tiedän toki ja siksi käännän autossa olevan sammuttimen eri kyljelle aina kun sisätiloja imuroin, siis muutaman kerran vuodessa. Kuminuijakin minulla on, täytyy alkaa käyttää sitä samassa yhteydessä.

Nuorena poikana olin telakalla töissä ja joskus pääsin palovartijoillekin apupojaksi. Pääsin siinä hommassa näkemään miten sammutin avataan, tyhjennetään jauheesta ja miten se jauhe pannaan takaisin pönttöön siivilän läpi. Olen myös päässyt aika monta kertaa kokeilemaan sammuttimen käyttöä harjoituksissa joten jonkinlainen aavistus minulla on siitä miten pitää toimia kun palaa. Ettei tulisi sammutettua väärin.

Haluaisin nyt omalta osaltani lopettaa tämän keskustelun, jossa olen varmaan kohta leimautumassa paloturvallisuuden vastustajaksi. Ei pidä paikkaansa. Kritisoin vaan varovasti sammutinten huolimatonta tarkastusta.
Spertsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spertsa »

Uusimmassa Tekniikan maailmassa testasivat sammutinten tarkastuksia tekevia firmoja. Jutussa oli myös lueteltu kohdat, jotka pitäisi tarkistaa. Kyllä siihen kuuluu paljon muutakin kuin vain paineen tarkistus mittarista ja ulkopuolen tarkastus vaikka huonoimmat yritykset eivät muuta tehneetkään.
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Esimerkiksi täältä löytyy lista siitä mitä tarkastuksessa pitäisi tehdä (yhteneväinen viranomaismääräysten kanssa) http://www.rauplan.com/kuvat/Jockel%20P6D%20Royal.pdf

+ hyvä kuva sammuttimen osista

pelkka (joka ei kyllä ole niin kiinnostunut sammuttimista kuin voisi luulla) (mua kiinnostaa enemmän se miksi selkeäsanaista tietoa EI löydy) (ja tietenkin se, että aina joku tekee fyrkkaa toisen tietämättömyydellä)
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Meillä varoittimet kaikissa kerroksissa. Makuuhuoneessa häkävaroitin. Sammutinpeite keittiössä. 6Kg jauhesammutin keittiön vieressä. Kaksi vastaavaa kellarissa, jossa myös sammutuspeite pannuhuoneen vieressä. Vikavirtasuojia 30mA jälkiasennettu (ei vielä täysin kattavasti) ja palosuojauksen 300mA hankintalistalla.

Jauhesammuttimia heilutellaan muutaman kerran vuodessa.

Työturvallisuus, tulityöturvallisuus ja sähkötyöturvallisuus korttiopin kautta on haettu osaamista.
Vastaa Viestiin