Hassunkuuloinen alapohja/täytetty rossipohja.

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
turhake
Jäsen
Jäsen

Hassunkuuloinen alapohja/täytetty rossipohja.

Viesti Kirjoittaja turhake »

Olenkohan ihan väärillä jäljillä kun ihmettelen, vai onko tällainen alapohjan rakenne ihan ok/normaali?

Kävimme katsomassa yhtä hyvinkin kiintoisaa ja siistiä peruskunnostettua taloa. Välittäjä ei juurikaan tuntunut olevan perillä minkäänlaisesta rakentamisesta, mutta mitä itse olen lueskellut/haistellut/kuulostellut/pohdiskellut, niin tämmöinen alapohjan rakenne pisti silmään ja korvaa kovin.

Alapohja on siis jälkeenpäin osittain täytetty savella+hiekalla, ja tehty salaojitukset pihalle. Aiemmin ollut käsittääkseni rossipohjainen... Alapohjaan on jätetty kuitenkin avonainen tila pieneksi tekniseksi tilaksi, jossa on siis talon lämminvesivaraaja ja vesiputkia. Talven varalta tilassa kyllä on pakkasvahti.
Sokkeli oli ulkoapäin jonkinverran halkeillut sekä maali hieman rapissut, ja tuolla teknisessä tilassa oli selkeästi hieman kosteampi ilma ja nenään tuntuva maakellarin tuoksahdus. Lattia on valettu betonista.
Tuuletusaukkoja en alapohjasta löytänyt, mikä selittynee tuolla, että se on siis teknistä tilaa lukuunottamatta täytetty savihiekkaseoksella...
Talo loivassa rinteessä, mikäli sillä on mitään tekoa asian kanssa.

Talo on peruskorjattu, alapohjineen päivineen, viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Rakennettu se on 50-luvulla.

Sisälattiat olivat alakerran osalta kivilaattaa+lattialämmitys.

*muok*
Aijoo, ja seinät/sokkeli olivat betonia, teknisen tilan katto jotain kummallista hilseilevää (siitä siis näytti "kuoriutuvan" semmosia kerroksia) levyä. Ei hyvä?
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Hassunkuuloinen alapohja/täytetty rossipohja.

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

turhake kirjoitti: Välittäjä ei juurikaan tuntunut olevan perillä minkäänlaisesta rakentamisesta, ...
Just joo. Ja uskoit?

:-D

turhake kirjoitti: , ja seinät/sokkeli olivat betonia, teknisen tilan katto jotain kummallista hilseilevää (siitä siis näytti "kuoriutuvan" semmosia kerroksia) levyä. Ei hyvä?

Tojalevyä? Ihan tavallinen rakenne.
turhake
Jäsen
Jäsen

Re: Hassunkuuloinen alapohja/täytetty rossipohja.

Viesti Kirjoittaja turhake »

Voipa tuo ollakkin, että tiesi, mutta ensivaikutelma antoi ymmärtää muuta. Mikäpä mä olen sanomaan tiesikö tuo loppupeleissä/ei.

Juu emmä sitä katon rakennetta niinkään, tavalliselta se vaikutti (kiinnitin vaan huomiota siihen, että näytti kärsineeltä pari vuotta sitten laitetuksi). Mutta sitä kellarissa tuntunutta kosteutta+alapohjaan tehtyjä muutoksia mä lähinnä jäin puntaroimaan... Että onko ne hyvä (=normaali)/huono juttu? Siis se, että rossipohja muutettu maavaraiseksi.

Lähinnä siltä kantilta, että kannattaako edes harkita ostoa vai pidämmekö näppimme erossa mokomasta.
Vastaa Viestiin