Laajennuksen hinta-arvio yms.

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
konepyorailija
Jäsen
Jäsen

Laajennuksen hinta-arvio yms.

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Moro!
Olemme suunnittelemassa laajennusosaa joka tulisi olemaan n.40-50m2 sisältäen saunan, pesu/kodinhoitohuoneen, eteisen, makuuhuoneen.
Missähän saisi laskettua näppärästi LAAJENNUKSELLE hinta-arviota, rakentaja.fi laskurit kun ovat kokonaan uutta rakennusta silmällä pitäen tehty.

Onko kenelläkään kokemusta laajennuksesta joka on tehty yksikerroksisena lappeen suuntaisesti kattokaltevuutta loiventamalla?

Mielellämme kuulisimme myös omakohtaisia kokemuksia laajentamisen hinnasta remontin valmistuttua, onko kustannusarviot pitäneet, minkä hintaiseksi on tullut esim. /m2 yms.
RMT omistaja vuodesta 2000
Limes
Jäsen
Jäsen

Re: Laajennuksen hinta-arvio yms.

Viesti Kirjoittaja Limes »

Eikös ne laajennuksenkin neliöt ole ihan uusia neliöitä...niitä vaan on vähemmän kuin kokonaisessa talossa.
Haku-toiminnolla foorumilta löytyy puolen tusinaa keskustelua aiheesta.
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Joo, luulisi olevan ihan uudisrakentamisen hintaista koska pääsääntöisesti uutta tehdään ja kaikki kommervenkitkin lienee sitten nykystandardien mukaisia. Olen uuttakin rakentanut ja kustannusarviossa pysyttiin, mentiin jopa ali: syystä että tehtiin paljon suunniteltua enemmän itse ja pitäydyttiin ehdottomasti suunnitelmissa eikä riehaannuttu rautakaupassa. Kun arvioitiin laskettiin kaikki kamat listahinnoilla syystä että myös niiden hankkimisesta ja kuljettamisesta aiheutuu väistämättä kustannuksia. Kaikki tehtiin kuitilla ettei tule ongelmia jos jotain sattuu, tosin kaikki tekijät tiedettiin entuudestaan (silti yksi pimahti päivää ennen kuin piti tulla ja tehtiin nekin hommat sitten itse).

Reilusti yli 90% kustannuksista lyödään lukkoon suunnitteluvaiheessa. Jos rahat alkaakin loppua sisätöihin siirtyessä ovat vaikutusmahdollisuudet hyvin pienet: asumiskuntoon kun yleensä on saatava. Toki lopputöihin ja pintamateriaaleihin saa palamaan rahaa paljon mutta vaikkapa keskihintaisten lattioiden (45€/neliö?), Oraksen keittiö/vesikalusteiden vaihtamisella Biltemaan ja laattojen vaihtamisella tarjouskamaan ei montaa sataa euroa voi säästää. Laskin itse silloin aikoinaan kun neliöitä oli 250 että jos olisi parketit, laatat, hanat, ne koneet/kalusteet mitä ei ollu jo tilattu/hankittu vaihtanut kaikkein halvimpiin olisi muutaman tonnin voinu "säästää". :shock:

V-MS
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

konepyorailija kirjoitti:Moro!
Olemme suunnittelemassa laajennusosaa joka tulisi olemaan n.40-50m2 sisältäen saunan, pesu/kodinhoitohuoneen, eteisen, makuuhuoneen.
...
Mielellämme kuulisimme myös omakohtaisia kokemuksia laajentamisen hinnasta remontin valmistuttua, onko kustannusarviot pitäneet, minkä hintaiseksi on tullut esim. /m2 yms.
Tuossa on keittiötä lukuunottamatta mukana talon kalleimmat neliöt..

Meillä tehtiin 50m2 kellarin/kuistin laajennus ilman mitään kummempia taloussuunnitelmia. Katsoin mitä harkot suunnilleen maksaa ja liittolaattakin piti tehdä tietystä tuotteesta niin ei jäänyt paljon valinnan varaa. Senverran katsottiin että ihan mahdoton urakka ei ollut.

Sitten tehtiin sitä tahtia kun rahaa oli. Betonivaluja optimoimalla säästi välillä tonninkin.

Isoin yksittäinen kulu oli maamassojen poisvienti johtuen lähinnä siitä että kaatopaikka keikka kesti yli 3 tuntia ja autoja oli välillä vain yksi. Kaksi olisi ollut minimi ja neljäkin olisi voinut työllistää niin kuoppa olisi ollut päivässä auki, Paljon säästi kun pystyi tekemään kaikki kaivuuhommat kerralla.

Lopppuhintaa voi säätää älytömästi oman työn määrällä. Anturat, salaojat, harkkoladonnat ja valut, sähköt ja putkityöt yms tein itse. Ammattinmiehet kävi lähinnä laittamassa lattiavalut. Ja vastaava oli ilmainen sukulainen :-) 20 keur sisään taisi mennä kulut eli autotalli maan alle ja kuisti. Tuossa ei ole pihatöitä sitten.

Yllätyksiä tulee sitten aina. Itse sairastuin loppumetreillä ja piti ottaa laiska timpuri tekemään hommat loppuun. Siinä paloi rahaa. Sitten tietenkin kun oli hieno uusi terassi niin pitihän se uusi grillikin ostaa. Sekin maksoi.
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Kyllä toi pitää varmaan kaikkineen laskea täysin uudisrakentamisen mukaan: tarvitset kaikki luvat, suunnnitelmat, vastaavat jne. Mitä voit/osaat/jaksat/tahdot tehdä itse? Minkälainen paikka; kaivetaanko vähän/paljon, siirretäänkö maata vai onko lääniä mihin "maisemoida", täytyykö laittaa paljon sähköjä uusiksi (onko taulussa tilaa?)...

Tosi vaikee sanoa muuta kuin että karkeesti uuden tekemisen hinnoilla kun tekee arvion voi mennä aika lähelle.

*** lainaus ***

Meidän Talo 3/2008 -lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli otsikolla "Kun väljäkään budjetti ei riitä".

Lehti kirjoittaa: "Esimerkiksi Helsingin OP arvioi helmikuussa kivitalon rakennushinnaksi vähintään 2000 euroa ja puutalon vähintään 1650 euroa neliöltä."

Oman työn osuutta Helsingin OP arvioi seuraavati: "Meillä on tiukka linja. Lainaa mitoittaessamme emme laske oman työn osuudelle mitään arvoa. Oman työn rajaaminen budjetin ulkopuolelle on perusteltua, sillä vaikka rakennuttaja kuluttaisi runsaastikin omaa aikaansa rakennustyömaallaan ja olisi lisäksi kätevä käsistään, oma työ on yleensä aputöitä, joiden osuus hankkeen koko työmäärästä on pieni."

Sitten vois alkaa haarukoida mitä voi itse tehdä ja miettiä niille hintaa. Jossain oli huomattu että yleisin syy omatoimirakentajan kustannusarvion ylittymisestä on pimeänä teettäminen: ongelmien ilmaantuessa tekijät häipyy ja purkaminen ja uudelleen tekeminen jää rakennuttajalle. Sitten heittääkin seuraavaksi aikataulu muiden tekijöiden kanssa...

Me rakennettiin ihan hyvää uutta alle 1000€ neliö. LVIS/valut/maanrakennus ulkoa, kaikki muu itse. Siis mestarit jne ja tämä sisältää myös pihatyöt.

V-MS
konepyorailija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Tarkennetaan hieman!
Olen kyllä rakentanut ja remontoinut ominkäsin jos jotain mutta laajennusta en ole tehnyt enkä ollut edes mukana vaikka koulutukseltani olenkin timpuri.
Tiedän siis perusasiat kohtuullisen hyvin vaikka aina toki uutta opittavaakin on.

Noilla kustannuslaskureilla jotka on tarkoitettu uudisrakennusta varten ei saa mitenkään edes suuntaa antavaa laskelmaa laajennukselle.
Ne laskevat liittymät mukaan, katosta tulee pulpetti jota ei saa valittua laskurilla sekä tuhat muuta asiaa erottaa uudisrakentamisen laajennuksesta.

Kustannusarvion voi kyllä tehdä itsekkin mutta se on kova työ alkaa tekemäänkin jos jossain olisi valmis laskin niin selviäisi kymmenesosalla siinäkin työssä.

Arvion tarvimme koska laajennusosa on tehtävä valmiiksi heti aloitettua eikä pikkuhiljaa kun rahaa on (eihän sitä kuitenkaan koskaan ole) :wink: joten pankkiin on mentävä hattu kourassa!
RMT omistaja vuodesta 2000
rattus77
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rattus77 »

Eikös jokunen jäsen ollut IT-alalla ? Oliskos erilaiset laskurit miten hankalia tehdä tänne foorumille meidän muiden iloksi ?
Aattelin vaan...
Vastaa Viestiin