Ai perhana, mulla on selkeesti ollu yleissivistyksessä aukko!
En ole tuntenut Pauannetta lainkaan! Linnunlaulun mökit enempi vähempi tuttuja, nykyään niitä tulee ihasteltua lähinna junan ikkunasta...
Juneksen olen joskus ilmeisesti tavannut, uskoakseni näin minulle on kerrottu... Silloin en lainkaan tiennyt kuka hän oli. Mielenkiintoinen herra. Oltiin kaveriporukalla Linnunlaulun alueella liikenteessä ja törmättiin hänen torpan tietämillä. Tarinaan ei liity poliittiset kuviot.
Juneksellahan oli vuosia - saattaa olla vieläkin, joku kirpputori-ihminen voisi valottaa - talossaan kirpputori auki kerran viikossa, olikohan sunnuntaisin. Olen itsekin häneltä muutamia esineitä ostanut, ja mieluusti ainakin tuolloin hän jäi tarinoimaan talosta ja sen esineistä meidän nuorten käsi & taideopiskelijoiden kanssa. Vaikutti ystävälliseltä, joskin ujolta - ja koskaan kirpparille mennessä ei tiennyt mistä huoneesta tavararöykkiöiden keskeltä hänet löytää.
Kirppari oli hurjin ikinä näkemäni. Tavaraa oli noin 4,5 metriä korkeissa huoneissa noin nelimetrisissä röykkiöissä, ja jos olit kiinnostunut pöydästä tai tuolista jossain siellä keskivaiheilla, piti koko kasa purkaa. Se oli hauskaa, koska kasasta löytyi aina kaikkea uutta mikä ei muuten näkynyt.
Tuo Pauanne taas on vilahdellut taidetta tekevien ystävien ja wanna-be-shamaanien puheissa läpi vuosien, mutta vasta nyt katsoin siitä kuvia. Komea paikka, nykyisessäkin tilassaan. Toivon, että joku pelastaisi paikan tavalla tai toisella niin, että ilkivallan saisi kuriin, tärkeimmät paikat korjattua, ja jonkinlaisen toiminnan käyntiin edes osaksi vuotta: näin paikan ainutlaatuisuus tulisi kaikenikäisten immeisten tietoon.
Joo, se on kaksipiippuinen juttu tuo omistajuus: sen tuomat oikeudet ja velvoitteet. On "paikkoja", jotka omistus- tai hallintaoikeudesta huolimatta eivät ole pelkästään "omia", vaan merkittävyytensä vuoksi myös henkistä yhteistä omaisuutta. Siihen tulisi voida puuttua, jos peruuttamaton rapistuminen uhkaa kiihtyvällä tahdilla. Mutta kuka nuokin parametrit määrittelee? Ja eikö rapistuminen uhkaa kaikkia ja kaikkea - Aulista, Kailaa, sinua, minua, kotimetsääni, jota nyt niin kovasti rakastan?
Mitä itse muistan niin mm takapiha on ollut tosi siivottomassa kunnossa. Rännit ruiskii rikkinäisinä vettä seinille jne.
Ihmetyttää se, ettei edes noita rännejä laiteta kuntoon, niillä sentään saa ohjattua suurimman osan siitä turhasta vedestä pois...
Junes saa meikäläiseltä positiivisia pisteitä ainoastaan siitä, että sai hankittua talon itselleen. Siis ettei sitä purettu.
Mutta velvoitteiden laiminlöynti sen takia, ettei ole varaa kunnostaa? Ja samaan aikaan on noita muitakin mätäneviä pytinkejä.
Ihme touhua.
Talohan ansaitsisi oikean kunnostuksen perinteisin menetelmin.
Ja ihan ensialkuun sen pihan siivouksen...
Päivittäin kun junalla painaa tönön ohi niin näkee, että tilanne ei ole siitä muuttunut miksikään, eli ränniä on edelleen pari metriä sokkelista ylöspäin.
ei sitä parane hoppuilla...
edit: ei tuo linkki nyt näytä suoraan toimivan.... hakekaa kuuklella Aulis Junes, löytyy Hesarin juttu ja kuva
Tulipahan mieleeni ketjua lukiessa, kumpi on tärkeämpää;
Huolehtia vanhan, arvopaikalla olevan kulttuurihistoriallisesti merkittävän rakennuksen hoidosta ja säilyttämisestä,
vai vanhan, jo myöskin kai Helsingin Kulttuurihistoriaan lukeutuvan ukon oikeudesta asua ja elää omassa mökissään niinkuin lystää?
Jos kerran rakennus aikoinaan on myyty purettavaksi, mitähän olisi tontilla nyt, jos silloin 20 vuotta sitten sen joku olisi ostanut ja pois purkanut?
Eli vahinkoahan ei juurikaan ole tapahtunut, tontti, mikä luullakseni on kulttuurihistoriallisista arvoista huolimatta se arvokkain osa paketissa, on ennallaan, paitsi arvo ehkä vielä hieman kasvanut.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Aulis Junes YLE Radio 1:ssä lauantaina klo 16.05 ja sunnuntaina klo 7.03!
''Näistä levyistä en luovu" -ohjelmassa musiikkivieraana on tällä kertaa kirpputoriyrittäjä Aulis Junes.
(kenties saamme myös kuulla aiheesta "näistä taloista en luovu"?)
pelkka
Itselläni ei ole mahdollisuutta kuunnella ko. lähetystä, mutta voisitko pelkka kuunnella ja sitten kommentoida tänne mainitseeko Hän mitään taloistaan.
Mä yritän... olen tänään kello 16 ajamassa Helsinki City Marathonin läpi yksiltä 50-vuotisjuhlilta toisille, ja huomisaamuna kello 7... toipumassa noista molemmista kekkereistä, oletan.
Mutta kiinnostais kyllä: juuri äsken tuli ohjelman mainos radiosta!
pelkka
p.s. netin kauttahan voi myös kuunnella suoraa lähetystä, osoitteessa http://www.yleradio1.fi/id17741.shtml , jos on vaikka paristot radiosta lopussa. Varmaan digihärpäkkeistäkin saa radion kuulumaan, mutta niistä en osaa sanoa mittään.
Jos kerran rakennus aikoinaan on myyty purettavaksi...
Ei ole myyty purettavaksi, talohan on suojeltu.
Mutta hauska detaljihan tuo rännihomma on.
Siinä ne sojottaa toiveikkaasti alaosassa pystyssä odottaen jatkopalojen laittamista ylöspäin räystäälle...
Liekö siinä periaatteena: "Minähän en perkele kaupungin herroja tottele"
Mainio tyyppihän Junes sinänsä on noinniinku suustaan.
(musa tosin saattaa puuttua tekijänoikeussyistä, enpä oo aikoihin tätä ohjelmaa netin kautta kuunnellu. Mutta se on usein ongelma noissa musiikkia sisältävissä ohjelmissa.)
Hmmm. Talo on tietty komia mutta että pakolla tulee remppamiehet tekemään hommia ja lasku lankeaa omistajalle niin ei oikein kuulosta mukavalta/oikeudenmukaiselta. Voisivat ainakin rahoittaa sitten päätöksensä ja hyvässä hengessä omistajan kanssa.
Olisi sekin jos tätä purukasaa tulisi remppaamaan joku porukka pyytämättä ja lopuksi laittaisi laskun postilaatikkoon.Projektin aikana olisi varmaan mukavat välit remppaporukan kanssa... En haluaisi olla se timpuri joka toisen taloa ilman asianomaisen suostumusta alkaa tellinkejä pihalle pystyttelemään. "Oma tupa, oma lupa" ei oikein tunnu kaava-alueilla toimivan.