Yläkerran kylmätila lämpimäksi?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
tapsa
Jäsen
Jäsen

Yläkerran kylmätila lämpimäksi?

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Meillä tarkoitus laittaa yläkerran kylmät tilat lämpimäksi. Voiko eristeen (villan) laittaa suoraan vanhaan seinään, missä näyttää olevan jonkunlainen pahvi/huopa tuulensuojana. Laudoitus on limittäin elikkä ilmaraothan sinne jää mukavasti väliin eikö?. Villojen päälle tervapaperia ja koolingit ja levypäälle?. Kantavan seinän olen purkanut ja tukenut 4x4 liimapuupalkilla.Vinkkejä otetaan vastaan kiitolisena. :?:
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kysymyksen vierestä: Miten pitkä tuo kantava seinä oli ja miten tuon tuennan palkeilla toteutit?
tapsa
Jäsen
Jäsen

Puolet talon pituudesta eli n.5metriä. Toisen puolen jätin vaatehuoneeksi. Elikä 4 metriä pitkä 4x4 liimapuupalkki vahan 4x4 puun alapuolelle ja siitä kaksi pystyliimapuupalkkia lattiaparruun. Liimapuupalkki jäi näkyviin joten teräsharjalla karheeksi ja liberonin tummaa antiikkipatiikki maalia päälle niin tuli kivan näkönen. Yläosaan laitoin 45 asteen poikittaispalkit (näon vuoksi) yläpalkin ja pystypalkkien kulmaksi molempiin reunoihin. Tukena ennen liimapuupalkken asennusta käytin kakkosnelosta vanhan parrun toisella reunalla.
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ymmärsinkö oikein: Pystypalkit ovat vaakapalkin päissä ja sekä vaakapalkki että pystypalkki ovat näkyvissä. Miten päädyit liimapuupalkissa 4x4 kokoon - laskitko kantavuuden? Oliko lattiaparru yläpalkin suuntainen?

Itse aion toteuttaa homman vintti-iitalla. Kattoon tulee paneeli ja sen alle tulee messuesittelijän mukaan laittaa alumiinipaperilla pinnoitettu versio tuosta levystä. Itse en villaan koske. Tuosta villan toimivuudesta hengittävässä rakenteessa on ollut täällä joskus keskustelua. Tuo meikäläisen rakennehan ei sitten enää hengitä ollenkaan...
tapsa
Jäsen
Jäsen

Vanhassa seinässä oli 3 kpl yhteen nakuteltua kakkosnelosta kantavina rakenteina, kaksi niistä nykyisten pystyliimapuupalkkien kohdalla ja yksi niiden välissä mikä poistui. näin tarkkaan laskettuna avointa tilaa pystypalkkien välillä on vain. 3 metriä. Lattiaparru on pystypalkin suuntainen. Vaaka-ja pystypalkit ovat näkyvissä. Kantavuutta en laskenut....mutta eipä tuo ole notkolle mennyt.
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville »

Ari kirjoitti:
Itse aion toteuttaa homman vintti-iitalla. Kattoon tulee paneeli ja sen alle tulee messuesittelijän mukaan laittaa alumiinipaperilla pinnoitettu versio tuosta levystä. Itse en villaan koske. Tuosta villan toimivuudesta hengittävässä rakenteessa on ollut täällä joskus keskustelua. Tuo meikäläisen rakennehan ei sitten enää hengitä ollenkaan...
Meilläkin tulee vintti-iitaa, mutta tuosta alumiinipaperista olen/ja muutkin ovat hieman eri mieltä kuin messumies.
Kyseisen tavaran höyrynläpäisy on ilman alumiiniakin suhteellisen pieni eli meille tulee halvempaa alumiinitonta versiota.
tarkkaan ottaen 70mm ruoteiden väliin ja 70mm päälle, eli yht 140mm.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

tuosta vintti-iitaratkaisusta: se tärkein asia on, että ilmankierto siellä levyjen kylmällä puolella toimii. riittävät tilavuudet ja riittävät tarkastusmahdollisuudet. useimmiten nimittäin se lämmin sisäilma löytää jostain tien sinne kylmälle vinnille.

ja jos kyse on mineraali- eikä lampaanvillasta, niin samaa mieltä kuin arikin. se pahvi/huopa muuten saattaa toimia mukavasti seinän sisällä sulkupintana, johon mineraalivillan läpi tunkeva kosteus tiivistyy.

Edit: lisätään vielä, että samalla kun tekee eristykset, kannattaa tarkistaa/asentaa yläkerran poistoilmaventtiilit .
Viimeksi muokannut jmattis, Pe Huhti 21, 2006 7:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pastorius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pastorius »

Mulla on sama projekti puolivälissä (puolet yläkerrasta), eli 70 mm vintti-iitaa + 30 sitä alumiinipintaista ja paneeli päälle
tapsa
Jäsen
Jäsen

Tarkoititko Jmattis niitä ullakolla olevia ritilöitä. Itse yläkerrassa en mitään poistoilmaventtiileitä ole löytänyt :?:
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

ne ullakon ritilät toimii nimenomaan ullakon tuuletuksessa. lisäksi voi (/kannattaa muussa sopivassa yhteydessä) laittaa harjalle putki, tarkistella, että katonkannattajien aluslaudat (usein pontattua) ovat kovat ja kuivat (jos ei ole niin lisää reikiä niihin, hyönteisverkko ja ritilä peitoksi).

mutta lämpimään yläkertaan kannattaa ehdottomasti painovoimaisessa ilmanvaihdossa lisätä seinäventtiilit ja/tai hormiventtiili. muuten se alakerrasta nouseva lämmin kostea sisäilma vaan hakee jonkun muun reitin: menee vinnille ja tiivistyy siellä, tai lahottaa ikkunoitten ulkopokat, tai seinät...
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Meillä on parvella yhdessä päässä venttiili, kannattaisikohan asentaa myös toiseen päätyyn?
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

minun mielestäni ehdottomasti kannattaa. läpiveto on aina parempi tuulettaja.

tietysti taas: jos ei missään ole mitään merkkejä ongelmista, niin "älä korjaa jos se ei ole rikki". tutustu taloosi ja käytä järkeä.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

jmattis kirjoitti:minun mielestäni ehdottomasti kannattaa. läpiveto on aina parempi tuulettaja.

tietysti taas: jos ei missään ole mitään merkkejä ongelmista, niin "älä korjaa jos se ei ole rikki". tutustu taloosi ja käytä järkeä.
Ongelman on se, että tuota eristetilaa ei tässä talossa noin vaan tarkisteta.
Päädyistä saa tarkasttettua harjakolmion, mutta sivuvinttejä ei ole ollenkaan.

Eli tarkistusta varten pitäisi tehdä sisäpuolelle pieni luukku.

Mutta sisäpinnoissa ei näy mitää vaurioita... mitä nyt kipsilevyjen saumat hieman halkeilleet. Tekisi mieli vetää pintaan huokolevyä ja maalata.
tapsa
Jäsen
Jäsen

Mitens ne venttiilit kannattaa asentaa ettei tule purut "niskaan"
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

Vastaa Viestiin