terassin materiaali

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Kyllä se Roslagin mahonki on ihan hyvää ainetta, sillä mä sen tekisin (ja oon jonkun laiturin tehnytkin).

Jos ajatellaan että joku tuumaa vahva painekyllästetty maksaa x markkaa ja samalla hinnalla saa kaksi tuumaa vahvaa kyllästämätöntä puuta niin on ihan varma että se kyllästämätön kestää pidempään kun puolta ohkasempi kyllästetty lipare. Eli laittaisin rahan ennemmin laadukkaaseen puutavaraan ja materiaalivahvuuteen kuin myrkkyyn.

Sen roslagin mahongin lisääminen vie todella vähän aikaa. Jos rakennusvaiheessa käsittelee kaikki osat ympäriinsä, niin myöhemmin riittää oikeastaan kun lisää ainetta vain terassin kanteen ja sen tosissaan konttaa läpi ihan hetkessä. Kyllästeen levittäminen kun ei ole mitään lakkaamista tai maalaamista, piisaa kun sitä ainetta vaan saa reilusti pintaan. Roskat harjaamalla pois ja vähän lientä pintaan, niin laiska ei saa olle että se olisi liikaa. Ja jos nyt joku vuosi jää väliin niin laittaa seuraavana.

Reseptejä on niin monta kun on tekijää, oon joskus sanonut että veneen tervauksesta ja pontikan keitosta saa parhaat väittelyt kun niissä on joka jannulla omat salaisuutensa :P En silti ole löytänyt just minkäänlaista viisautta siitä että oisko joku aine nyt parempaa kuin toinen, vaikka pellavaöljyä oon klotannut satoja litroja ja tervaakin jos ei satoja niin muutama sata kumminkin. Fiilispohjalta.

Sitä kyllästettä on hyvä lisätä vaikka mökiltä pois lähtiessä. Kyllä se sen muutaman päivän kuivuu kumminkin, niin on näppärämpää kun ei tarvitse varoa eikä kengänpohjista tartu lika vähän rasvaiseen puuhun.

Meistä on tullut niin poispilattuja ja rakentamisesta vieraantuneita ettei ihan ammatikseenkaan tekevillä ole aina tolkkua siitä että miten rakentaa kestävää. Ei minkään puun kuulu olla maata vasten, oli kyllästettyä eli ei. Jalat nostetaan kivien nokkaan, oli ne sitten luonnonkiviä taikka lecapilareita. Ja siihen väliin pannaan tervapahvin pala estämään kosteuden nousua. Kaikki tukirakenteet tehdään niin ettei sadevesi jää kertymään liitoksiin ja lahottamaan paikkoja. Kannessa pannaan sydänpuu pintaan että lauta kuivuessaan kääntyy vähän kuprulleen ja vesi juoksee pois. Ja puuksi valitaan hyvää, mielellään sydänpuuvaltaista puuta eikä mitään halvinta pakkilautaa mitä sahalta löytyy.

Mua vähän surettaa se että ihmisten kontakti puuhun on niin ohut että vaihtoehdot kulkee akselilla lämpökäsitelty - lehtikuusi - painekyllästetty - muut spesiaalit. Jos ihmiset osaisivat arvostaa ja arvioida puun laatua niin meikäläisiltäkin sahoilta saattaisi ruveta löytymään hyvälaatuista mäntyä eikä kaikkea vietäisi ulkomaille. Kotimaisen puutavaran laatu on mennyt ihan persliukua kun ihmisille ei kelpaa kuin halvin. Parempi viedä kunnon puut maailmalle jossa sen päälle jotain ymmärretäänkin.

Jaa. Päivän pakollinen propaganda- ja ruikutuskiintiö täytetty :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hömhöm, vastaillaan nyt noihin kysymyksiinkin kun toi ylempi vastaus tais olla enempi agitointia kun asiaa :-D

Lakattu lattiapinta ei kestä ulkona. Tietysti jos sen Roslagin mahongin tekee lakkaan niin että korvaa osan vernissasta lakalla niin sitten se voi kestää, mutta sellaisenaan lakka on liian tiivis pinta. Ja kun ulkona kolhuja tulee koko ajan niin lakan alle menevä vesi korkaa pinnan pois. Tuota lakka-vernissa-terva-tärpättiseosta on käytetty mm. purjelaivojen mastoissa.

Puumateriaalina tosiaan suosisin kunnollista laadukasta mäntyä, mutta ehkä sen jälkeen tulisi lehtikuusi (turhankin hyvää tähän) ja lämpökäsitelty. Ja vaikka puumateriaali olisi mitä niin terassista tulee pitkäikäisempi jos sitä välillä sivelee kyllästeellä, ei mikään puu ole huoltovapaata jos sen haluaa kestämään tuollaisessa lattiassa. Pystyseinässä käsittelemätön kestää ikuisuuden, mutta vaakapinnat on aina vaikeita.

Roslagin mahongista ei juuri irtoa väriä eikä tervaa, mutta jos terassilla on penkkejä tai muita istuimia niin niihin laittaisin jotain sellaista puuöljyä jossa ei ole tervaa joukossa. Muutamien vuosien käsittelyn jälkeen tervaa voi tulla niin paljon että se saattaa vähän auringossa hiota pintaan, mutta harvoin niin käy. Tervevenekin on aika siisti kapistus vaikka se on yltympäri vahvassa tervassa, ohuesti tervaseoksella käsitelty terassi on kumminkin aika kevyttä kamaa.

Kyllä mä sen voisin hyvinkin vuosittain sivellä kyllästeellä, mutta ei sitä pakko ole. Omasta innostahan se on kiinni, ja ahkeruudesta. Mulle tervan tuoksu kuuluu kevääseen niin etten oikeen osaa edes olla jos ei muutamaa venettä pääse keväällä tervaamaan.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
jartsa78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jartsa78 »

mulle timpuri joskus sano että kyllästetty kestää vuoden pitempään kuin tavallinen lauta/lankku! 8)
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Terva-vernissa on tosiaan niin kevyttä sivellä, että terassin lakaisemisessa taitaa olla kovempi työ. Suurempi ongelma on sitten se kuivumisaika, vaatii useita päiviä. Voihan työtä yrittää osittaa jotenkin, jos ei satu sopivaa reissua jonka alla sivelyn voi tehdä. Ja sitten on varottava männyn siitepölyaikaa ja koivun siementämisaikaa.
tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Hinnoista sen verran että painekyllästetty on kylläkin halvempaa kuin kyllästämätön puu koska siinä käytetään paljon heikompi laatuista puuta, saa olla tummunut ym...
Sampo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sampo »

En ymmärrä mihin maailma tarvitsee ns. painekyllästettyä puuta.Tai sen verran ymmärrän että kai se jotenkin liittyy tähän nykyajan kiireeseen ja hösöttämiseen-kaiken saa tehdä vailla vastuuta tuonnemmasta ja mahdollisimman suurella liikevoitolla. Minä olen käyttänyt painekyllästettyjä lankunpätkiä erilaisissa aputöissä,mm. koneiden ja konttien aluspuina tilapäistarkoituksessa.Joskus olen jopa joutunut rakentamaan siitä terassia tai kulkusiltaa pyörätuolia käyttävillle,(kustannus-syistä koska kunnathan ne maksaa)mutta omaan kotiin en sitä huolisi.

Roslagi on varmaan parhaiten kestävää jos siihen haluaa saada jotain sävyä ikuisen harmauden sijaan-ja muutenkin mukavaa tuoksuineen kaikkineen.Jos pystyt hankkimaan sopuhintaan,niin miten olisi Siperian lehtikuusi? Taatusti pitkäikäisempi kuin Suomen nykyiset pahvimännyt ja kuuset.Meiltä ei enää saa tiukkasyistä puuta jokamies ostaa ja piste.Mutta kestäähän tiuhasyinen ja tervaksinen puu sitten vaikka ilman mitään suojaustakin yhtä hyvin kunhan paksuus on riittävä. Jos oikein paljon malttia riittää niin hyvää mäntyä "itkettämällä" saa vahvaa rakennuspuuta aikaiseksi,tosin se vaatii omaa metsää ja muutaman vuoden odottelua.Myös Siperian petäjä on tiukkaa puuta jos onnistuu sitä hankkimaan,vaatinee hieman suhteita :-)
Vastaa Viestiin