Mitä sisäseinään?
Mitä sisäseinään?
Yläkertamme alkaa valmistua ja seinät tulevat olemaan suurimmaksi osaksi paneelia. Esteetikkona haluaisin kuitenkin pari tasaista (väli)seinää, jotka voisi maalata. Olen periaatteessa ollut aina hieman kipsilevyä vastaan ja puukuitulevyn puolesta, mutta nyt olen harkinnut laittavani seinään kaikesta huolimatta kipsilevyä. Onko kenelläkään mitään positiivista sanottavaa kipsilevystä, haluaisin vähän vahvistusta ajatukselleni. Ja heti perään toinen kysymys: mikä olisi sopiva maali, sopiiko kipsilevyyn esim. kaseiinimaali?
Kipsilevy on hengittävä ja paloturvallinen? Saksassa lähes satavuotiset perinteet? Ei tarvitse taustakseen täyttä vinolaudoitusta kuten puukuitulevy?
Luulisin kaseiinimaalin käyvän. Vähintään niin että liisteröi ensin pintaan makulatuuripaperin. Mutta eikös kipsilevyn pinnassa itsessäänkin ole jonkinsorttinen pahvi?
Mitä huonoa siinä on? Hauras kolhuille, jotka vaikea korjata? -Vaatii erikoiskiinnikkeet, kivitalomainen akustiikka, liian kliininen pinta?
Luulisin kaseiinimaalin käyvän. Vähintään niin että liisteröi ensin pintaan makulatuuripaperin. Mutta eikös kipsilevyn pinnassa itsessäänkin ole jonkinsorttinen pahvi?
Mitä huonoa siinä on? Hauras kolhuille, jotka vaikea korjata? -Vaatii erikoiskiinnikkeet, kivitalomainen akustiikka, liian kliininen pinta?
Kipsilevy on helppoa työstää ja on kuitenkin kova materiaali. Puukuitulevyn pehmeys on tuottanut joidenkin kiinnitysten kanssa ongelmia vaikka takana onkin laudoitus. Tahtoo kiinnitettävä esine upota levyyn (esim. Ikean naulakko).
Puukuitulevyä en ole asennellut mutta kipsilevyssä alkaa saumojen tasoittaminen ja hionta jurppia. Luulen että papereiden liisteröinti puukuitulevyn pintaan on helpompaa, onko jollain kokemusta molemmista?
Kiinnikeasiat ratkaisin laittamalla kipsilevyn taakse 9 mm havuvanerin sinne missä ei ollut laudoitusta. Kustansi toki merkittävästi lisää mutta kaikenlainen kiinnittäminen on jatkossa helppoa.
Paloturvallisuus on tietty mukavaa mutta kun lattia ja katto ovat puuta ei seinien pidempi palonkesto paljon auta. Toivottavasti kuitenkin sen verran että väki ehtii pihalle. Jos tulipalo syttyy niin vanhaa purutaloa ei pelasta mikään.
Kattoon meillä tulee maalattu puupaneeli. Kipsilevy oli mietinnässä mutta ulkonäön takia päädyttiin paneeliin. Maalaaminen tehtiin itse kun tuo valmiiksi maalattu on niin tolkuttoman hintaista. Ehkä tuo katon puupaneeli pehmentää akustiikkaakin sen verran että ei tunnu kivitalomaiselta. Nykymuodin korkeat olohuoneet kovalla pinnalla tuovat kyllä katedraalitunnelmaa jos siitä pitää. Oikeat tekstiilivalinnat auttavat paljon.
Puukuitulevyä en ole asennellut mutta kipsilevyssä alkaa saumojen tasoittaminen ja hionta jurppia. Luulen että papereiden liisteröinti puukuitulevyn pintaan on helpompaa, onko jollain kokemusta molemmista?
Kiinnikeasiat ratkaisin laittamalla kipsilevyn taakse 9 mm havuvanerin sinne missä ei ollut laudoitusta. Kustansi toki merkittävästi lisää mutta kaikenlainen kiinnittäminen on jatkossa helppoa.
Paloturvallisuus on tietty mukavaa mutta kun lattia ja katto ovat puuta ei seinien pidempi palonkesto paljon auta. Toivottavasti kuitenkin sen verran että väki ehtii pihalle. Jos tulipalo syttyy niin vanhaa purutaloa ei pelasta mikään.
Kattoon meillä tulee maalattu puupaneeli. Kipsilevy oli mietinnässä mutta ulkonäön takia päädyttiin paneeliin. Maalaaminen tehtiin itse kun tuo valmiiksi maalattu on niin tolkuttoman hintaista. Ehkä tuo katon puupaneeli pehmentää akustiikkaakin sen verran että ei tunnu kivitalomaiselta. Nykymuodin korkeat olohuoneet kovalla pinnalla tuovat kyllä katedraalitunnelmaa jos siitä pitää. Oikeat tekstiilivalinnat auttavat paljon.
Olen jo aikaisemmin tullut siihen tulokseen, ettei talomme kotoisuus tai akustiikka kärsi muutamasta kipsilevystä - paneelia on yläkerrassa paljon ja lattiat ovat puuta, ikkunat ovat vanhat ja savupiippu vinossa ja niin edelleen. Lähinnä mietin kipsilevyn sopivuutta ja sopivaa pintakäsittelyä siitä näkökulmasta, että olemme käyttäneet eristykseen selluvillaa, pahvia ja papereita enkä haluaisi vesittää ajatusta X rakenteesta käyttämällä vika-aineksia (en sano, mikä on X rakenne, ettei tästä tule keskustelua X rakenteesta ja muu sitten unohtuu...). Levyn taakse tulee joka tapauksessa laudoitus, haluamme, että voimme ripustaa seinille tavaroita ilman pelkoa niiden alastippumisesta.
joskus noista pinnoitteista oli juttua, ks.
http://www.rintamamiestalo.net/Keskuste ... ght=gyproc
http://www.rintamamiestalo.net/Keskuste ... ght=gyproc